Ik zou persoonlijk voor de BMW alarm kiezen, ook al zijn er betaalbaardere alternatieven.
Omdat een dealeRT bij een eventuele storing, bij een "standaard" BMW weet wat het systeem doet, hoort te doen en niet doet. En hoe het aangesloten is op de fiets.
Bij een niet-standaard alarm (van BMW) zal niet iedere dealeRT wellicht weten hoe een eventuele (ver)storing aangepakt dient te worden.
Tevens is het zo dat de R1200RT zgn. CAN-bus heeft, en dat stelt bepaalde uitdagingen aan de koppeling van de (elektronica van de) fiets (brandstof-pomp, motormanagement, contact-slot, etc) aan een alarm.
Belangrijk: sommige verzekeringen accepteren geen fabrieks-af alarm tenzij deze gekeurd is volgens een bepaalde norm (bijv. SCM), een certificaat van de inbouwer cq. leverancier is dus heel belangrijk.
Soms kan het ook zijn dat de verzekering in dergelijke gevallen extra korting geeft, en het komt ook voor dat afhankelijk van de soort verzekering en de leeftijd/waarde van de fiets, dat de verzekering een bepaalde klasse alarm-systeem eist.
Wat betreft track-and-trace;
Er zijn twee soorten systemen, op basis van (commerciële) satellieten en op basis van GPS.
Meestal wordt via het GSM-netwerk verbinding gemaakt.
Bij de commerciële versie betaal je een service-fee (per maand/jaar), is behoorlijk nauwkeurig (tot enkele meters), en heb je ook nog vaak een GSM abonnement (data-only) nodig.
Ook zijn er systemen die echt realtime werken, waarbij niet via het GSM-netwerk communiceert, maar ook uplink via satelliet of ander (sneller) data-netwerk.
Overheidsdiensten en beveiligingsbedrijven maken daar vaak gebruik van.
(Bij gebruik van GSM zit er namelijk altijd enkele seconden (of langer) vertraging in voordat de exacte positie bekend is)
Bij de GPS-uitvoering heb je soms ook te maken met een service-fee, maar vaak wel lager, en natuurlijk ook nog een GSM abonnement (data only)
Nadeel van GPS is dat het onnauwkeuriger is, met uitzondering voor de overheidsdiensten.
En dat er altijd enige vertraging zit in de positie-bepaling.
Van beide systemen moet je natuurlijk ook rekening houden met het feit dat als de fiets geparkeerd staat in een garage, gebouw, oftewel geen vrij zicht naar boven, dergelijke systemen niet of slecht kunnen werken.
Wellicht kan je in plaats van de kosten voor een dergelijke duur(der) systeem gebruiken om de thuis-parkeerplek goed te beveiligen, zoals (bijv.) grond-anker(s), afsluitbare hek, ruimtelijke alarm, maar ook "eenvoudige oplossingen" zoals het nimmer parkeren van de fiets "uit het zicht" van het winkelende publiek, enzovoort?
