Pagina 1 van 1

Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 10:36
door Dietervdb
Ik heb een Quadlock met USB charger gemonteerd op mijn RT 1200 LC bouwjaar 2017.

Ik dien de USB charger aan te sluiten op een stroombron.
Gelet op het canbus systeem dien ik dus voorzichtig te zijn waar ik stroom aftap.
Ik wil uiteraard enkel stroom wanneer contact aanstaat.

Ik heb 4 verschillende BMW dealers gecontacteerd en kreeg 4 verschillende versies :O

Dealer 1: Aftappen aan de sigarettenaansteker rechts, waar je ook de druppellader aansluit.

Dealer 2: Achter de GPS dien je een splitter monteren die de stroom naar zowel GPS als naar hou accessoires stuur. Kostprijs voor de splitter 96 Euro.

Dealer 3: Achter de GPS de stroomkabels naar GPS onderbreken en daarbij aansluiten.

Dealer 4: De stroomkabels die nu aan de sigarettenaansteker rechts zitten, losmaken en verbinden met je accessoire.
Nadien een nieuwe stroomkabel trekken rechtstreeks van batterij naar de sigarettenaansteker en er en zekering tussen steken.
Bijkomend zal de druppelader nu steeds werken, in huidige configuratie valt de druppeldader uit na enkele minuten omdat de poort na het
uitzetten van het contact enkele minuten later gesloten wordt.

Wie kan me bijkomende uitleg geven of me de oplossing bieden.

Hartelijke dank.

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 12:29
door Henk7777
Ik zou eerst eens bij mezelf te rade gaan of ik handig genoeg ben om die handelingen op een veilige manier uit te voeren..

Ik vermoed het eigenlijk van niet omdat je deze vraag al stelt..

Laat het door iemand doen die wel handig is of door de dealer, maar dat kost uiteraard geld..

Als je zelf iets maakt wat niet goed in elkaar zit gaat het ook geld kosten...vaak nog meer...

Succes...

Henk7777

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 12:38
door Dietervdb
Henk,

Bedankt voor je bezorgdheid, maar wees gerust, ik ben handig genoeg.
Ik ken alleen te weinig van het CANBUS systeem.

Op mijn vorige motoren, zonder canbus, had ik dat probleem niet.

Ik veronderstel dat jij dan wel handig genoeg bent... Kan je me dan helpen aub ipv verkeerdelijk veronderstellingen te maken?

Bedankt.
Henk7777 schreef: 23 jul 2025, 12:29 Ik zou eerst eens bij mezelf te rade gaan of ik handig genoeg ben om die handelingen op een veilige manier uit te voeren..

Ik vermoed het eigenlijk van niet omdat je deze vraag al stelt..

Laat het door iemand doen die wel handig is of door de dealer, maar dat kost uiteraard geld..

Als je zelf iets maakt wat niet goed in elkaar zit gaat het ook geld kosten...vaak nog meer...

Succes...

Henk7777

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 14:07
door HansD
Alle accessoires op je Bmw lopen via de Zfe, de Zentraler Fahrzeug Elektronik, en niet rechtstreeks op de Canbus. De Zfe is een electronische zekeringenkast, die alle uitgangen bewaakt (spanning, stroom, weerstand) en deze afsluit als er iets afwijkends gebeurt.
Het probleem van de Zfe is dat de gebruikte waarden niet zijn gepubliceerd, laat staan aan te passen. Dit maakt zelf accessoires aansluiten een crime.
Als je je usb lader op een van de accessoires gaat aansluiten, ga je daar gegarandeerd tegen aan lopen, omdat deze best wel wat stroom zal gaan gebruiken.

Ii zou dan ook een nieuwe draad met zekering trekken rechtstreeks vanaf de accu om de “canbus”-problemen te voorkomen. (Eigenlijk dus zfe-problemen).

Er zijn electronische zekeringenkastjes te koop voor je Bmw die instelbaar zijn en met de canbus kunnen praten, waardoor je bijvoorbeeld via contact kunt schakelen, maar dan praat je over een paar honderd euro.

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 20:19
door Nico4sen
Persoonlijk vind ik de reactie van dealer 4 wel steekhoudend.

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 20:58
door Lone Rider
En is dit geen optie?
https://www.bol.com/nl/nl/p/12v-usb-c-a ... oductTitle

Dan hoef je alleen de adapter te verwijderen als je de accu wilt laden.

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 21:32
door R1nus
Je kan ook een relais gebruiken. De spoel van het relais sluit je dan aan op de voedingskabel van de accessoire aansluiting of de voeding van de navigatie.
Dus als het contract wordt ingeschakeld, schakeld het relais ook in.
Dan trek je een nieuwe draad met (zwevende) zekering vanaf de accu naar het schakelcontact van het relais welke je nieuwe aansluiting (USB of iets dergelijks) voedt.
Dan hoef je je geen zorgen te maken dat de nieuwe aansluiting teveel stroom trek door de beveiligingssystemen.

Op.het moment dat het contact uit gaat en de poorten sluiten valt het relais ook af en os de nieuwe aansluiting ook spanningsloos.

De stroom die het relais trekt is erg weinig, dus dat moet geen probleem zijn.

Succes

-groet- Rinus

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 23 jul 2025, 23:21
door Henk7777
Ga dan voor optie dealer1, simpel en kost weinig.. aansteker aansluiting kan best wat stroom aan.

Maar mijn acculader zou ik direct op de accu monteren... dan werkt die altijd... wel een zekering er tussen monteren..

Op die manier zit mijn navigatie en extra lampen ook gemonteerd, geen probleem..

Succes..

Henk7777

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 27 jul 2025, 18:13
door PanEuRoel
Ik ben echt geen expert, maar ik zie/lees dat er een mogelijkheid wordt overgeslagen. Je kunt de sigarettenaansteker (?) gebruiken om de boel van stroom te voorzien.
Motor aan de acculader? Gebruik de plug achteraan bij het zadel.

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 28 jul 2025, 08:43
door ErikS
Ik zelf heb al jaren geleden de aangedragen optie 4 uit laten voeren op mijn motorfiets.
A) vanwege het feit dat ik de accu dan kan (bij)laden zonder Canbus voorziening;
B) om dat ik een extra boord stopcontact wilde, boven op de tank vanwege extra apparatuur die ik toen op de motor had en die wel moest afschakelen als ik de motor stopte;
C) omdat ik de behoefte had aan een stroompunt met constante stroom, omdat ik in die tijd de GPS nog met een boord spannings stekker van stroom voorzag en ik het waardeloos vond dat deze elke keer opnieuw op moest starten of dat ik als de motor uit stond de GPS niet kon bekijken.

Op mijn huidige motor heb ik dit ook (weer) zo laten doen en ik moet zeggen; het bevalt prima en geen problemen!

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 28 jul 2025, 18:21
door motorman_marc
Ik heb de https://www.quadlockcase.eu/products/wa ... _veY8UR2vV van Quadlock gemonteerd.
De Canbus perst er niet genoeg uit om een "grote" telefoon zoals de S24 Ultra op te laden.
Die trekken aardig wat en zeker als je dan nog een app gebruikt om te navigeren.
Schermafbeelding 2025-07-28 182049.png

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 29 jul 2025, 13:11
door Dietervdb
motorman_marc schreef: 28 jul 2025, 18:21 Ik heb de https://www.quadlockcase.eu/products/wa ... _veY8UR2vV van Quadlock gemonteerd.
De Canbus perst er niet genoeg uit om een "grote" telefoon zoals de S24 Ultra op te laden.
Die trekken aardig wat en zeker als je dan nog een app gebruikt om te navigeren.
Schermafbeelding 2025-07-28 182049.png
Lijkt me idd een top oplossing... had ik het op voorhand geweten...
Nu heb ik de USB charger reeds gekocht en moet ik dus kunnen aansluiten met 2 draden.
Jouw voorstel is rechtstreeks usb

Re: Extra stroomaansluiting RT 1200 LC Bj. 2017

Geplaatst: 30 jul 2025, 09:07
door Dietervdb
R1nus schreef: 23 jul 2025, 21:32 Je kan ook een relais gebruiken. De spoel van het relais sluit je dan aan op de voedingskabel van de accessoire aansluiting of de voeding van de navigatie.
Dus als het contract wordt ingeschakeld, schakeld het relais ook in.
Dan trek je een nieuwe draad met (zwevende) zekering vanaf de accu naar het schakelcontact van het relais welke je nieuwe aansluiting (USB of iets dergelijks) voedt.
Dan hoef je je geen zorgen te maken dat de nieuwe aansluiting teveel stroom trek door de beveiligingssystemen.

Op.het moment dat het contact uit gaat en de poorten sluiten valt het relais ook af en os de nieuwe aansluiting ook spanningsloos.

De stroom die het relais trekt is erg weinig, dus dat moet geen probleem zijn.

Succes

-groet- Rinus
Op deze manier heb ik het ook gedaan op mijn andere moto (FJR 1300A).
Ik hoopte deze keer op een mooie plug and play oplossing ;-)
Maar het zal deze werkwijze worden denk ik.