Een BMW voor weinig, hoe duur is dat nou?
Geplaatst: 21 jul 2025, 00:07
Ik heb een grote fout gemaakt. Het leek mij leuk om exact bij te houden hoeveel mijn r1100r met 58000 km (die volgens de verkoper helemaal onder handen was genomen…) na een jaar gekost heeft.
Klokslag 0.00 is het jaar voorbij. Vandaar dit bericht iets later.
Op 20-7-24 kocht ik mij een r1100r aan (€1300) omdat ik de boxer ervaring wilde. Dat is gelukt en ik vind het nog altijd een fijn apparaat.
Na overschrijven heb ik eerst alle vloeistoffen en alle filters gewisseld. Vanaf dat moment was mij al onduidelijk wat er precies onder handen was genomen. Brandstoffilter was nog uit 1995, cardanolie kleurrijk.
Nieuwe tanken emblemen, zadel overtrek. Krimpkous om de weke delen rond het stuur en waar ik het nodig acht. Klein ruitje aan de voorkant. Tellerverlichting werkend gemaakt.
Vorkkeeringen, remrevisie voor met remschakelaar, nieuwe bouten in de kroon plaat vanwege verwijderen stuur verhoging. Dynamo riem vervangen.
Nieuwe bougies, daarna nog een keer maar dan iridium want dat werkt toch beter dan de geadviseerde. Pakkingen inlaatspruitstuk vernieuwd.
Sportieve motortour gemaakt van 1500km.
Rechter koppakking vervangen en nieuwe vuldopset. Tapeinden uitlaat vervangen.
Injectoren upgrade want hij liep mij niet naar het zin. Recyclizer erbij maar nauwelijks gebruikt.
Hyperpro progressieve vering er onder en nieuwe klepdekselpakkingen en beschermers want dat vind ik mooi.
Kettingspanners links en rechts vernieuwd. Nieuwe klepstoters. Halsensor vervangen.
Kleppen stellen en synchroniseren, deze keer ook tuimelaarspeling gesteld en toen was ik tevreden. Er achter komen dat stoters en spanners niet nodig waren… check.
Maar goed het geeft gemoedsrust.
In de eindafrekening heb ik niet carbtune of een nieuwe ringsleutel meegenomen want dat gebruik ik ook voor m’n andere klusjes. Ook een circuit dag oid zit er natuurlijk niet bij.
Waar komt het op neer?
1 jaar en 5555km verder heeft het verhaal mij €2424,20 gekost. (€1300 aanschaf, €1124,20 reparatie/onderhoud/upgrade)
Is de motor dat waard? Nee
Is het een probleem? Ook nee
Ik heb met veel plezier gesleuteld en ik vind het een buitengewoon fijne fiets. Elke kilometer snoept van de €0,43 per km af die het nu gekost heeft. En met elke bout die je los en vast draait wordt het toch meer van jezelf.
Zou ik het weer doen? Ja want ik ben eigenwijs en hardleers
Raad ik het iemand anders aan? Dat moet je zelf maar afwegen. Maar ik vond het een aangename ervaring!
Klokslag 0.00 is het jaar voorbij. Vandaar dit bericht iets later.
Op 20-7-24 kocht ik mij een r1100r aan (€1300) omdat ik de boxer ervaring wilde. Dat is gelukt en ik vind het nog altijd een fijn apparaat.
Na overschrijven heb ik eerst alle vloeistoffen en alle filters gewisseld. Vanaf dat moment was mij al onduidelijk wat er precies onder handen was genomen. Brandstoffilter was nog uit 1995, cardanolie kleurrijk.
Nieuwe tanken emblemen, zadel overtrek. Krimpkous om de weke delen rond het stuur en waar ik het nodig acht. Klein ruitje aan de voorkant. Tellerverlichting werkend gemaakt.
Vorkkeeringen, remrevisie voor met remschakelaar, nieuwe bouten in de kroon plaat vanwege verwijderen stuur verhoging. Dynamo riem vervangen.
Nieuwe bougies, daarna nog een keer maar dan iridium want dat werkt toch beter dan de geadviseerde. Pakkingen inlaatspruitstuk vernieuwd.
Sportieve motortour gemaakt van 1500km.
Rechter koppakking vervangen en nieuwe vuldopset. Tapeinden uitlaat vervangen.
Injectoren upgrade want hij liep mij niet naar het zin. Recyclizer erbij maar nauwelijks gebruikt.
Hyperpro progressieve vering er onder en nieuwe klepdekselpakkingen en beschermers want dat vind ik mooi.
Kettingspanners links en rechts vernieuwd. Nieuwe klepstoters. Halsensor vervangen.
Kleppen stellen en synchroniseren, deze keer ook tuimelaarspeling gesteld en toen was ik tevreden. Er achter komen dat stoters en spanners niet nodig waren… check.
Maar goed het geeft gemoedsrust.
In de eindafrekening heb ik niet carbtune of een nieuwe ringsleutel meegenomen want dat gebruik ik ook voor m’n andere klusjes. Ook een circuit dag oid zit er natuurlijk niet bij.
Waar komt het op neer?
1 jaar en 5555km verder heeft het verhaal mij €2424,20 gekost. (€1300 aanschaf, €1124,20 reparatie/onderhoud/upgrade)
Is de motor dat waard? Nee
Is het een probleem? Ook nee
Ik heb met veel plezier gesleuteld en ik vind het een buitengewoon fijne fiets. Elke kilometer snoept van de €0,43 per km af die het nu gekost heeft. En met elke bout die je los en vast draait wordt het toch meer van jezelf.
Zou ik het weer doen? Ja want ik ben eigenwijs en hardleers
Raad ik het iemand anders aan? Dat moet je zelf maar afwegen. Maar ik vond het een aangename ervaring!