Pagina 1 van 1

Geen brandstofpomp hoorbaar bij contact – oorzaak: oude zekering losgetrild

Geplaatst: 29 apr 2025, 18:08
door RT_Patrick
Vandaag flink gezocht naar de oorzaak van startproblemen bij mijn BMW R1100RT (bouwjaar 94). Symptomen waren:
• Geen sproei van brandstof uit de injector tijdens starten
• Brandstofpomp was niet hoorbaar bij het aanzetten van het contact (wat normaal wél het geval is)
• Alle andere systemen leken wel te werken

Na het checken van de gebruikelijke zaken zoals relais, kill switch, Motronic, enz. bleek de oorzaak verrassend simpel maar frustrerend: een zekering die niet doorgebrand was, maar waarvan het metalen bruggetje tussen de twee pootjes gewoon was losgetrild!

De zekering (15A) was dus visueel in orde, maar maakte geen contact meer door ouderdom/trillingen. Na het vervangen van deze zekering werkte de brandstofpomp meteen weer en startte de motor probleemloos.

Tip aan andere RT-rijders: vertrouw niet alleen op het zichtbare bruggetje in de zekering – test met een multimeter of vervang oude zekeringen preventief. Deze was inmiddels 30 jaar oud en waarschijnlijk bros geworden.

Hopelijk helpt dit iemand anders met een soortgelijk probleem!

-groet-

Re: Geen brandstofpomp hoorbaar bij contact – oorzaak: oude zekering losgetrild

Geplaatst: 29 apr 2025, 20:25
door Isaac
Heel goed dat je de klacht en de oplossing omschrijft en ook nog laat zien.
Bij het aanzetten van het contact MOET je altijd de brandstofpomp even horen.
Zo niet dan zal de motor ook niet aanslaan. Ze hebben bewust de brandstof toevoer (de pomp) en de brandstof inspuiting (de injectoren) op dezelfde zekering geplaatst.
Veroudering komt vaker voor bij smeltveiligheden maar een losse aansluiting is zeldzaam.
Mooi om te zien. Maar heb je dan nooit last gehad dat de motor soms even oversloeg in de afgelopen dagen/weken?

Re: Geen brandstofpomp hoorbaar bij contact – oorzaak: oude zekering losgetrild

Geplaatst: 30 apr 2025, 16:26
door RT_Patrick
Isaac schreef: 29 apr 2025, 20:25 Heel goed dat je de klacht en de oplossing omschrijft en ook nog laat zien.
Bij het aanzetten van het contact MOET je altijd de brandstofpomp even horen.
Zo niet dan zal de motor ook niet aanslaan. Ze hebben bewust de brandstof toevoer (de pomp) en de brandstof inspuiting (de injectoren) op dezelfde zekering geplaatst.
Veroudering komt vaker voor bij smeltveiligheden maar een losse aansluiting is zeldzaam.
Mooi om te zien. Maar heb je dan nooit last gehad dat de motor soms even oversloeg in de afgelopen dagen/weken?
Dank je! Nee, gek genoeg heb ik daar helemaal niks van gemerkt vooraf. De motor startte altijd direct en liep ook goed. Geen haperingen, geen overslaan, niks dat erop wees dat er iets mis was. Het lijkt erop dat het bruggetje in de zekering echt ineens volledig is losgekomen — misschien door een combinatie van trillingen en ouderdom.