Motronic stuk gemaakt?
Geplaatst: 27 mar 2010, 12:54
*** het is inmiddels opgelost: mijn zijstandaard stond nog uit en dat is hetzelfde als de dodemansknop uit zetten (ja, ik ben een prutser) ***
Ik ben net in de weer geweest met mijn elektriek. Ik wilde mijn navigator direct op de boordstroom aansluiten ipv via een stekker die ik in het 'handschoenenvakje' had gemaakt. Die viel steeds uit, rotding voor in autos', zal wel stukgetrild zijn. Dus ik heb een draadje getrokken onderlangs de tank naar de zekeringenkast. Ik wilde stroom 'lenen' via een zekering, zodat ie ook nog eens gezekerd is. Ik heb een ex-politiemotor dus dat betekent dat ik een extra zekeringenblokje heb. Handig. De bedrading ligt ook nog her en der in de motor, maar is verder nergens op aangesloten (losse stekkertjes)
Ik heb dus stroom geleend van een van de zekeringen (aan de kant van de extra zekeringen). Eerst gemeten op welke een geschakelde spanning zit. De massadraad heb ik aan de bruine draad van de accu verbonden. Stukkie tape omheen en een trekontlasting, dus dat moet goed zitten. Contact aan, en het werkt. Prima dus...alleen was het een beetje stil. Normaal hoor je de brandstofpomp even lopen. Maar die hoor ik nu niet meer. Alle zekeringen zijn nog goed, alles doet het, geen brandlucht enzo. Ik heb de motronic zekering er ook nog even uitgehaald. Er is spanning, de zekering is goed, maar geen brandstofpomp. Ik heb alle zekeringen eruit gehad en er weer een voor een in gedaan, maar nog steeds niets. Ik ben me niet bewust van een kortsluiting ofzo. Alle lampjes op het dashboard branden ook gewoon zoals normaal, abs knippert. Ik heb de accu zelf ook nog even gemeten, en hij is absoluut niet leeg. Ik heb afgelopen woensdag nog een eind gereden. Hoewel meten weten is, durf ik wel de accu uit te sluiten.
Iemand een idee hoe ik er achter kom wat er stuk is? En of er iets stuk is? Moet de Motronic misschien gereset worden (ik dacht dat dat ging door de zekering eruit te halen)? Is er misschien een relais stuk dat ik kan nameten (en hoe doe ik dat?). Als uiterste kan ik mijn monteur bellen, die kan 'm komen halen, maar als het iets stoms is, wil ik het ook graag zelf zien op te lossen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de boel gesloopt heb, er zijn zekeringen en ik ruik niets geks ofzo.
Ik ben net in de weer geweest met mijn elektriek. Ik wilde mijn navigator direct op de boordstroom aansluiten ipv via een stekker die ik in het 'handschoenenvakje' had gemaakt. Die viel steeds uit, rotding voor in autos', zal wel stukgetrild zijn. Dus ik heb een draadje getrokken onderlangs de tank naar de zekeringenkast. Ik wilde stroom 'lenen' via een zekering, zodat ie ook nog eens gezekerd is. Ik heb een ex-politiemotor dus dat betekent dat ik een extra zekeringenblokje heb. Handig. De bedrading ligt ook nog her en der in de motor, maar is verder nergens op aangesloten (losse stekkertjes)
Ik heb dus stroom geleend van een van de zekeringen (aan de kant van de extra zekeringen). Eerst gemeten op welke een geschakelde spanning zit. De massadraad heb ik aan de bruine draad van de accu verbonden. Stukkie tape omheen en een trekontlasting, dus dat moet goed zitten. Contact aan, en het werkt. Prima dus...alleen was het een beetje stil. Normaal hoor je de brandstofpomp even lopen. Maar die hoor ik nu niet meer. Alle zekeringen zijn nog goed, alles doet het, geen brandlucht enzo. Ik heb de motronic zekering er ook nog even uitgehaald. Er is spanning, de zekering is goed, maar geen brandstofpomp. Ik heb alle zekeringen eruit gehad en er weer een voor een in gedaan, maar nog steeds niets. Ik ben me niet bewust van een kortsluiting ofzo. Alle lampjes op het dashboard branden ook gewoon zoals normaal, abs knippert. Ik heb de accu zelf ook nog even gemeten, en hij is absoluut niet leeg. Ik heb afgelopen woensdag nog een eind gereden. Hoewel meten weten is, durf ik wel de accu uit te sluiten.
Iemand een idee hoe ik er achter kom wat er stuk is? En of er iets stuk is? Moet de Motronic misschien gereset worden (ik dacht dat dat ging door de zekering eruit te halen)? Is er misschien een relais stuk dat ik kan nameten (en hoe doe ik dat?). Als uiterste kan ik mijn monteur bellen, die kan 'm komen halen, maar als het iets stoms is, wil ik het ook graag zelf zien op te lossen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de boel gesloopt heb, er zijn zekeringen en ik ruik niets geks ofzo.