Terug bij BMW, nu een RT
Geplaatst: 23 mar 2025, 19:20
Hallo!
Sinds juli vorig jaar rij ik weer BMW. Te weten een R1200RT uit 2005. Voor de RT heb ik zo'n 10 jaar op een Honda CBR 1000F uit 1993 gereden. Daarvoor had ik mijn eerste motor: ook een BMW, maar dan een K75RT uit 1991. Marechaussee-blauw. De K75RT kon ik geschikt aankomen toen ik net mijn motorrijbewijs had, maar ik ben er nooit vriendjes mee geworden. Dit lag voor een deel aan de technische staat en voor een deel aan het uiterlijk. Omdat ik het (sorry voor de liefhebbers) een lelijk ding vond, heb ik nooit zin gehad om eraan te sleutelen en bestaande problemen dus nooit opgelost.
De Honda was me toch altijd wat bewerkelijk qua rijden: kon heel hard rechtdoor, maar was geen liefhebber van bochten. Hoe anders is dat met de RT! De RT rijdt in vergelijking met de Honda als een brommer: makkelijk en lekker wendbaar. Had ik niet verwacht van zo'n forse motorfiets. Vorig zomer met de RT naar Luxemburg geweest, met mijn dochter achterop. De heenweg op 2 cilinders ging mooi. De terugweg op 1 cilinder was minder fijn. Eenmaal thuis bleek de staafbobine volledig doormidden gebrand te zijn... oeps. Gelukkig een makkelijke reparatie, namelijk: vervangen. Verder nog geen problemen mee gehad, verwacht ik ook niet gelijk, de toekomst zal het uitwijzen.
Bij de eerste avondrit na aanschaf, bleek het lichtbeeld van de koplamp erg slecht. De ene lamp scheen naar linksonder en de andere naar rechtsboven. Dit was met geen mogelijkheid goed te stellen. Toen maar eens de doppen eraf gehaald: haal ik er bij beide lampen een blok hout uit. Vergrendelingshaakjes van de lampen niet te bekennen. Nadere inspectie leerde dat de lampen erin vastgelijmd waren?! Bleek dus dat er Xenon in had gezeten. Daarvoor zijn ooit de originele H7-houders eruit gehaald en nadien dus nooit meer teruggezet. Koplamp is inmiddels dan maar vervangen voor een ander exemplaar. De originele ruit heb ik vervangen voor een hoge v-stream ruit. Nog steeds niet hoog genoeg om met mijn bijna twee meter volledig uit de wind te zitten. Nog hoger heb ik niet kunnen vinden en daar wordt de motor ook bepaald niet mooier van. Dus dan maar een beetje wind houden...
Ik hoop op dit forum inspiratie op te doen in allerlei richtingen, zowel qua techniek en onderhoud als verfraaiing/verbetering en verdere tips and tricks. Ben benieuwd!
Sinds juli vorig jaar rij ik weer BMW. Te weten een R1200RT uit 2005. Voor de RT heb ik zo'n 10 jaar op een Honda CBR 1000F uit 1993 gereden. Daarvoor had ik mijn eerste motor: ook een BMW, maar dan een K75RT uit 1991. Marechaussee-blauw. De K75RT kon ik geschikt aankomen toen ik net mijn motorrijbewijs had, maar ik ben er nooit vriendjes mee geworden. Dit lag voor een deel aan de technische staat en voor een deel aan het uiterlijk. Omdat ik het (sorry voor de liefhebbers) een lelijk ding vond, heb ik nooit zin gehad om eraan te sleutelen en bestaande problemen dus nooit opgelost.
De Honda was me toch altijd wat bewerkelijk qua rijden: kon heel hard rechtdoor, maar was geen liefhebber van bochten. Hoe anders is dat met de RT! De RT rijdt in vergelijking met de Honda als een brommer: makkelijk en lekker wendbaar. Had ik niet verwacht van zo'n forse motorfiets. Vorig zomer met de RT naar Luxemburg geweest, met mijn dochter achterop. De heenweg op 2 cilinders ging mooi. De terugweg op 1 cilinder was minder fijn. Eenmaal thuis bleek de staafbobine volledig doormidden gebrand te zijn... oeps. Gelukkig een makkelijke reparatie, namelijk: vervangen. Verder nog geen problemen mee gehad, verwacht ik ook niet gelijk, de toekomst zal het uitwijzen.
Bij de eerste avondrit na aanschaf, bleek het lichtbeeld van de koplamp erg slecht. De ene lamp scheen naar linksonder en de andere naar rechtsboven. Dit was met geen mogelijkheid goed te stellen. Toen maar eens de doppen eraf gehaald: haal ik er bij beide lampen een blok hout uit. Vergrendelingshaakjes van de lampen niet te bekennen. Nadere inspectie leerde dat de lampen erin vastgelijmd waren?! Bleek dus dat er Xenon in had gezeten. Daarvoor zijn ooit de originele H7-houders eruit gehaald en nadien dus nooit meer teruggezet. Koplamp is inmiddels dan maar vervangen voor een ander exemplaar. De originele ruit heb ik vervangen voor een hoge v-stream ruit. Nog steeds niet hoog genoeg om met mijn bijna twee meter volledig uit de wind te zitten. Nog hoger heb ik niet kunnen vinden en daar wordt de motor ook bepaald niet mooier van. Dus dan maar een beetje wind houden...
Ik hoop op dit forum inspiratie op te doen in allerlei richtingen, zowel qua techniek en onderhoud als verfraaiing/verbetering en verdere tips and tricks. Ben benieuwd!