Deep stelt zich voor.. met oude motor verhaal..
Geplaatst: 23 mar 2025, 11:18
Hallo allemaal,
Bij deze stel ik me graag even voor als nieuw forumlid. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 25 jaar oude BMW R1100RT. Dankzij het zorgvuldige onderhoud van de vorige twee eigenaren dacht mijn vriendin zelfs even dat ik een gloednieuwe motor had gekocht – zo netjes ziet hij eruit.
Mijn motorverhaal begon al vroeg. Op mijn achttiende, net mijn rijbewijs op zak, wilde ik natuurlijk meteen de weg op. Onze buurman – een boer – had in z’n aardappelschuur een vaag motorvormig object staan, compleet bedekt met een laag bruin-geel aardappelstof. Volgens hem deed 'ie het al jaren niet meer, maar ik mocht ’m meenemen voor een symbolisch bedrag.
Dus daar liep ik, over een binnenweggetje met een stoffige tweewieler aan de hand. Eenmaal thuis eerst maar eens een emmer water, spons en wat zeep erbij gepakt. Tot mijn verbazing kwam er onder al dat stof een prachtig metallic groene BMW R75/6 tevoorschijn. Helaas – de boer had gelijk – ook met een nieuwe accu gaf hij geen kik.
Ik besloot het voordeksel van het motorblok eens los te schroeven. Daar zat de ontsteking: met contactpuntjes en een ouderwetse centrifugaal vervroeger met veertjes. Althans... veertjes? Geen veer te bekennen. Dus naar de dealer, twee veertjes gekocht voor drie gulden, erop gezet en... wroemmmm!
Diezelfde dag reed ik met een stralende glimlach langs de boerderij – op een motor die weer als een zonnetje liep. Ik was net klaar met school, gooide wat spullen op de motor en ben een half jaar door Europa getrokken. Werken op boerderijen in Zwitserland, Spanje, zelfs Lapland – zolang ik maar benzinegeld had. Die oude BMW liet me nooit in de steek. Als hij na een paar duizend kilometer wat minder begon te lopen, stelde ik op het gehoor even de synchronisatie bij en hij liep weer als een klok.
Sindsdien heb ik nog een paar andere motoren gehad: een R100RS, een K, en daarna weer een boxer. Daarna volgden vijftien motorrijloze jaren vanwege werk buiten Europa. Maar nu ben ik weer terug op twee wielen, en wat blijven die oude BMW’s toch fantastisch.
De R1100RT is pas net in mijn bezit. De motor is bedoeld als woon werk verkeer naar de stad, maar ben benieuwd hoe lang ik het volhou om er niet tourtochten mee te gaan rijden.. Hij loopt mooi, al heeft hij een lichte vorm van KFR – iets waar ik bij die oude carburateurboxers nooit last van had. Ik wacht nog op de Haynes-handleiding (voor later, want hij heeft net een beurt gehad), en ik las hier al iets over een "Recyclizer"...
Bedankt voor het lezen en tot snel op het forum!
Groet, Deep
Bij deze stel ik me graag even voor als nieuw forumlid. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 25 jaar oude BMW R1100RT. Dankzij het zorgvuldige onderhoud van de vorige twee eigenaren dacht mijn vriendin zelfs even dat ik een gloednieuwe motor had gekocht – zo netjes ziet hij eruit.
Mijn motorverhaal begon al vroeg. Op mijn achttiende, net mijn rijbewijs op zak, wilde ik natuurlijk meteen de weg op. Onze buurman – een boer – had in z’n aardappelschuur een vaag motorvormig object staan, compleet bedekt met een laag bruin-geel aardappelstof. Volgens hem deed 'ie het al jaren niet meer, maar ik mocht ’m meenemen voor een symbolisch bedrag.
Dus daar liep ik, over een binnenweggetje met een stoffige tweewieler aan de hand. Eenmaal thuis eerst maar eens een emmer water, spons en wat zeep erbij gepakt. Tot mijn verbazing kwam er onder al dat stof een prachtig metallic groene BMW R75/6 tevoorschijn. Helaas – de boer had gelijk – ook met een nieuwe accu gaf hij geen kik.
Ik besloot het voordeksel van het motorblok eens los te schroeven. Daar zat de ontsteking: met contactpuntjes en een ouderwetse centrifugaal vervroeger met veertjes. Althans... veertjes? Geen veer te bekennen. Dus naar de dealer, twee veertjes gekocht voor drie gulden, erop gezet en... wroemmmm!
Diezelfde dag reed ik met een stralende glimlach langs de boerderij – op een motor die weer als een zonnetje liep. Ik was net klaar met school, gooide wat spullen op de motor en ben een half jaar door Europa getrokken. Werken op boerderijen in Zwitserland, Spanje, zelfs Lapland – zolang ik maar benzinegeld had. Die oude BMW liet me nooit in de steek. Als hij na een paar duizend kilometer wat minder begon te lopen, stelde ik op het gehoor even de synchronisatie bij en hij liep weer als een klok.
Sindsdien heb ik nog een paar andere motoren gehad: een R100RS, een K, en daarna weer een boxer. Daarna volgden vijftien motorrijloze jaren vanwege werk buiten Europa. Maar nu ben ik weer terug op twee wielen, en wat blijven die oude BMW’s toch fantastisch.
De R1100RT is pas net in mijn bezit. De motor is bedoeld als woon werk verkeer naar de stad, maar ben benieuwd hoe lang ik het volhou om er niet tourtochten mee te gaan rijden.. Hij loopt mooi, al heeft hij een lichte vorm van KFR – iets waar ik bij die oude carburateurboxers nooit last van had. Ik wacht nog op de Haynes-handleiding (voor later, want hij heeft net een beurt gehad), en ik las hier al iets over een "Recyclizer"...
Bedankt voor het lezen en tot snel op het forum!
Groet, Deep