Vanhove schreef: 17 dec 2024, 11:40
Vraagje
Bij mijn laatste rit kreeg ik het volgende probleem bij het eens goed doorschakelen ,1,2,3,4 versnelling alles ok .
In 5 en 6de versnelling vanaf 3500 toeren valt de kracht weg en gaat ie hoger in toeren (zoals gas vol open en koppeling intrekken).
Bij het gewoon stadsverkeer en rustig schakelen is er geen probleem .
Iemand enig idee wat er gaande zou kunnen zijn ?
Alvast bedankt Bjorn
Hoi Bjorn,
Het probleem dat je beschrijft –
vermogenverlies in de 5e en 6e versnelling bij hogere toeren (3500+) terwijl de motor in toeren klimt zonder de juiste acceleratie –
klinkt als een versleten koppeling. Dit gedrag doet zich vaak voor wanneer de koppelingsplaten beginnen te slippen.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt, en het is echt een vreemd fenomeen. Het voelt bijzonder en het is duidelijk een kenmerkend probleem.
Mogelijke oorzaken:
1.
Versleten koppelingsplaten: Na vele kilometers slijten deze af, waardoor ze minder grip hebben.
2.
Vervuilde koppeling: Soms kunnen olie- of vetresten op de koppelingsplaat terechtkomen, wat slippen veroorzaakt.
3.
Koppelingscylinder (slave cylinder): Een defect of lekkende slave cylinder kan problemen geven, zoals onvolledig loslaten van de koppeling.
4.
Versleten drukgroep of membraanveer: Deze zorgen ervoor dat de koppeling goed aangrijpt.
Wat te controleren:
- Heb je
lekkage bij het koppelingshuis (dit kan duiden op olie bij de platen)?
- Zijn er
symptomen van slechte koppeling bij stilstand (test door gas te geven in een hoge versnelling bij lage snelheid)?
Als je zelf handig bent, kun je proberen de koppeling te inspecteren, maar vaak moet hiervoor de motor deels uit elkaar. Bij een vermoeden van versleten koppeling is
vervanging meestal de enige oplossing.
Tip:
Het probleem doet zich
vooral in de hogere versnellingen voor, omdat de koppeling dan zwaarder belast wordt. Rijd voorlopig rustig door om verdere slijtage of schade te voorkomen.
Patrick