Afstellen motor dmv FreekC methode
Geplaatst: 26 nov 2024, 22:47
Jaren geleden heb ik mijn motor, de toenmalige R1200GS de "FreekC" methode laten ondergaan en het resultaat was een geweldig rijdende motor.
Nu heb ik niet de indruk dat mijn huidige motor slecht loopt (R1200RT LC), maar vraag mij af of het nog beter kan, waarbij ik onderstaande methode nog vers in het geheugen heb.
Iemand dit al eens laten doen?
Citaat uit het GS Forum van 2016
"Even een kleine uitleg.
De gaskleppen worden gemaakt bij Bing, een fabriek die al sinds jaar en dag carburatie zaken e.d. maakt.
De gasklephuizen worden op een bank geflowed (luchthoeveelheid doorlaat afstellen) daarna verzegeld met een beetje blauwe lak en klaar, hier mag NOOIT meer aangedraaid worden.
Echter Herr Bing maakt geen sets (linker en rechter gasklephuis als set) maar elk gasklephuis wordt individueel geflowed.
De opening van de klep op stationair toerental is ongeveer 0,6 mm
In deze afstelling zit natuurlijk een tolerantie, ongeveer 0,05 mm.
Heb je nu de pech dat de ene gasklep 0,6 -0,05 mm is en de andere 0,6 mm +0,05 mm dan heb je een verschil bij stationair van 0,1 mm en dat merk je heel goed bij het stationair draaien.
Het probleem bij de dealer is dat ze dit niet "kunnen/mogen" verhelpen want ze mogen niet aan de aanslagschroeven draaien.
Vraag me niet waarom maar het is natuurlijk de grootste kolder.
Wat ik nu doe is de gaskleppen met de aanslagschroeven stationair afstellen op een verschil van 0 mBar.
De linker en rechter cilinder draaien precies even snel, Herr BMW doet dit dus niet omdat ze niet aan de schroeven mogen draaien.
Dan de gaskabels synchroon stellen op 2500 toeren en je hebt een heerlijk draaiende motor die je bij de dealer nooit gaat krijgen.
-Freek-"
Nu heb ik niet de indruk dat mijn huidige motor slecht loopt (R1200RT LC), maar vraag mij af of het nog beter kan, waarbij ik onderstaande methode nog vers in het geheugen heb.
Iemand dit al eens laten doen?
Citaat uit het GS Forum van 2016
"Even een kleine uitleg.
De gaskleppen worden gemaakt bij Bing, een fabriek die al sinds jaar en dag carburatie zaken e.d. maakt.
De gasklephuizen worden op een bank geflowed (luchthoeveelheid doorlaat afstellen) daarna verzegeld met een beetje blauwe lak en klaar, hier mag NOOIT meer aangedraaid worden.
Echter Herr Bing maakt geen sets (linker en rechter gasklephuis als set) maar elk gasklephuis wordt individueel geflowed.
De opening van de klep op stationair toerental is ongeveer 0,6 mm
In deze afstelling zit natuurlijk een tolerantie, ongeveer 0,05 mm.
Heb je nu de pech dat de ene gasklep 0,6 -0,05 mm is en de andere 0,6 mm +0,05 mm dan heb je een verschil bij stationair van 0,1 mm en dat merk je heel goed bij het stationair draaien.
Het probleem bij de dealer is dat ze dit niet "kunnen/mogen" verhelpen want ze mogen niet aan de aanslagschroeven draaien.
Vraag me niet waarom maar het is natuurlijk de grootste kolder.
Wat ik nu doe is de gaskleppen met de aanslagschroeven stationair afstellen op een verschil van 0 mBar.
De linker en rechter cilinder draaien precies even snel, Herr BMW doet dit dus niet omdat ze niet aan de schroeven mogen draaien.
Dan de gaskabels synchroon stellen op 2500 toeren en je hebt een heerlijk draaiende motor die je bij de dealer nooit gaat krijgen.
-Freek-"