Pagina 1 van 1

To GS or not to GS?

Geplaatst: 04 jul 2024, 16:01
door WernerB
Beste mensen,
Hoewel ik met mijn R1200RT DOHC/60.000km uit 2013 met full options redelijk tevreden ben, blijf ik tobben met mijn lengte (194cm) en dan met name de kniehoek, het zadel en de zitpositie.
Zadel is tot 2x toe aangepast door Tijger Leathers, voetsteunverlagers aangebracht, evenals stuurverhogers. Rugpijn (al na een uurtje) tussen schouders blijft!
Vanochtend, op advies bevriende dealer, een stevige proefrit gemaakt op een R1200gs LC uit 2015. En moet bekennen dat de zitpositie op de GS voor mij beter uitpakt; ontspannen hoog en breed stuur en plezierige zitpositie.
Maar....het DOHC blok is soepeler en aanmerkelijk minder luidruchtig. Zeker bij schakelen.
De LC (78000km) is van eerste eigenaar, dealer onderhouden met alle facturen+boekje, heeft full options, Dynamic ESA (gereviseerd door JJ Suspension) nieuwe koppelingsplaten, alle recalls gehad, nieuwe banden en vario kofferset + topkoffer.
De vraagprijs is (voor mij) zeer redelijk. Maar.....zijn er zaken waarop ik extra mijn aandacht aan moet geven? De GS-LC is voor mij een volslagen onbekende.
Graag jullie advies/raad/tips.

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 04 jul 2024, 16:13
door Nightstalker
Ik zou ook nog even een GSA proberen.
Mijn lange vrienden hebben allemaal voor dit model gekozen.

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 04 jul 2024, 16:19
door WernerB
Nightstalker,
Dank voor je razendsnelle reactie.
Is de GSA niet gewoon een GS, maar dan in Adventure uitvoering? Dus bredere en grotere tank, gespaakte wielen ipv gietwielen?
Daarbij komt, dat de GSA zwaarder is en ik juist ook (gelet op leeftijd) juist een ietwat lichtere motor opteer.

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 04 jul 2024, 18:30
door Nightstalker
Ik dacht dat de GSA hoger was dan de standaard GS.
En de windbescherming is beter.

https://www.motoplus.nl/magazine/uitgav ... adventure/

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 04 jul 2024, 18:50
door WernerB
Heb even gecheckt en de GSA is inderdaad hoger.
Veel GS rijders schijnen het windscherm van de GSA te monteren.
Maar met mijn 70 jaar denk ik dat de GSA te hoog wordt....heb ik een trapje nodig..... :D

Wat me echter op dit moment meer bezig houdt: zijn er bij die bouwjaren LC rare dingen bekend?
Ik weet dat deze LC alle terugroepacties gehad heeft, maar geen idee of er zaken zijn waarvoor ik moet opletten....

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 04 jul 2024, 18:58
door Nightstalker
Als je op de GS goed zit, is het natuurlijk ook prima.
Lichter is ook fijner.
En als je wat langzamer rijdt en snelwegen vermijdt, heb je ook minder windbescherming nodig.

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 05 jul 2024, 04:30
door franske71
Voordat ik de RT kocht heb ik op een 2012 GSA gereden. Beduidend hoger dan een RT. Windbescherming is minder, en niet zo maar verstelbaar.
De GSA heeft, imo, een veel hoger Hooligan-gehalte.
Ik ervaar het rijden op de RT als een pak rustiger, relaxter, meer touren. Het rijden op de Adv. kon eigenlijk alleen maar standje hard.
Tuurlijk ligt dat aan mezelf.
EEn adv. is standaard hoger dan de GS. Het zadel is in 2 standen verstelbaar, dus hoog (+2cm) of laag. Het scherm van de adv. is groter, maar er zijn diverse after-market ruiten te koop, of opzet-stukken. Let wel hoger is niet altijd beter.
Mijn partner zat op de Adv. niet graag achterop. Op de RT zit ze wat lager en meer achter mij.
Verder is het een kwestie van proefrijden op zowel de GS als op de Adv.

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 05 jul 2024, 09:37
door QuickFix
@Werner: Ik zag vanmorgen dat je fiets nu op Marktplaats staat; heb je de GS al gekocht of ben je budget aan het verzamelen?
Het is dat ik op dit moment het geld niet heb (onverwacht dure vakantie), anders had ik je er graag van afgeholpen. ;)

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 05 jul 2024, 19:30
door Henk7777
Werner,
Ik ben ook van een RT op een GS overgestapt en ik kan deze van harte aanbevelen.
Zithouding is veel beter, de hoek van je knieën is iets kleiner en daardoor prettiger, ook voor mijn partner.

De LC maakt iets meer herrie dan de DOHC maar daar zijn oordopjes voor en de LC rijdt wel veel prettiger dan de DOHC.. wellicht ook een
quick-shifter en meer power..

Succes met de aankoop.

Henk7777

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 06 jul 2024, 23:49
door Peterrr
Hallo,

Ik ben van R1250RT overgestapt op een R1250 GSA met hoog zadel en stuur verhogers, ik ben ook zo rond 195, bevalt mij beter dan de RT, betere houding en daardoor relaxter rijden

met vr groet Peter

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 07 jul 2024, 12:22
door ciske
Maar....het DOHC blok is soepeler en aanmerkelijk minder luidruchtig. Zeker bij schakelen.
Ga voordat je besluit een GS(A) aan te schaffen beslist proefrijden op een 1250. Bovenstaande is dan niet meer aan de orde.
De 1250 is mechanisch véél stiller en zeker zo soepel als een DOHC.

gr v Ciske

Re: To GS or not to GS?

Geplaatst: 07 jul 2024, 20:11
door HansD
Ik herken de rugpijn denk ik, en ook bij mij leek bijna niets te helpen. Ik heb een vergelijkbaar rijtje maatregelen genomen: Tijger leathers, Touratech toerzadel, stuurverhogers. Ik rijd een R1200RT LC en wilde daar geen voetsteunverlagers op.
Uiteindelijk heb ik een ergonomisch zadel laten aanmeten. Dat gebeurt met een drukkussen, waarbij de drukverdeling in detail gemeten wordt. De drukverdeling, ook van het Tijger zadel, was helemaal niet goed. Dit kwam niet alleen door het type schuim , maar vooral ook door de precieze plekken waar het schuim ondersteuning biedt. Dit is bij iedereen anders.
Ik ben erg tevreden over mijn zadel en dit lost de pijnproblemen grotendeels op. Ik heb nu nog extra een rugsteun gefabriekt voor lange ritten, en die is op de vakantie goed bevallen. De klachten zijn zelfs bij lange ritten een stuk minder, maar niet helemaal weg. Het is nu draaglijk, en ik houd de pijnstillers paraat onderweg.