Pagina 1 van 1

Rt

Geplaatst: 23 mar 2024, 13:08
door Wijnie
Hallo allemaal
Had me kort geleden al voorgesteld en dat ik op een k1200 gt reed en op zoek was naar een r1200rt
De zoektocht is geslaagd ben nu de trotse bezitter van 2014 rt met alle opties
In de prachtige kleur ebonyheerlijke motor om te besturen

Echter had ik na 1 weer all redelijke spijt accu laad niet meer bij
Ik me verdiept in de materie wat blijkt soms spanningsregelaar of stator word mij vertelt
Mijn plezier in de rt is voor de helft verdwenen

Wie heeft hier ervaring mee
Wie kan me vertellen waar de regelaar gemonteerd zit zodat ik de dynamo
Spanning kan meten voor de regelaar

Gr winie

Re: Rt

Geplaatst: 23 mar 2024, 13:24
door Jaapvanthoff
Hallo Wijnie,

Dit is de wereld op zijn kop; zelf gaan zoeken naar een oplossing.
Je koopt een brommeRT en die gaat stuk bij de eerste rit.
Links om of rechts om dat is een garantie gevalletje.
Oòk gekocht bij een parituclier. Dit heeft veel weg van een verbrorgen gebrek.
Ik zou de verkoper op de hoogte stellen en verzoeken het defect te herstellen.
Doet hij dat niet, non-conformiteit, dan is een briefje met een ingebrekestelling en een reparatie voorstel voldoende om een vervolg traject te starten.
Non-conformiteit betekent dat een zaak niet de eigenschappen heeft die van de zaak mochten worden verwacht op grond van een koopovereenkomst.

my2ct.
Hoop dat het goed komt.

Re: Rt

Geplaatst: 23 mar 2024, 14:12
door jbazelmans
Jaapvanthoff schreef: 23 mar 2024, 13:24 Hallo Wijnie,

Dit is de wereld op zijn kop; zelf gaan zoeken naar een oplossing.
Je koopt een brommeRT en die gaat stuk bij de eerste rit.
Links om of rechts om dat is een garantie gevalletje.
Oòk gekocht bij een parituclier. Dit heeft veel weg van een verbrorgen gebrek.
Ik zou de verkoper op de hoogte stellen en verzoeken het defect te herstellen.
Doet hij dat niet, non-conformiteit, dan is een briefje met een ingebrekestelling en een reparatie voorstel voldoende om een vervolg traject te starten.
Non-conformiteit betekent dat een zaak niet de eigenschappen heeft die van de zaak mochten worden verwacht op grond van een koopovereenkomst.

my2ct.
Hoop dat het goed komt.
Iets kopen bij een particulier en dan garantie willen? Moet je toch wel van goede huize komen wil je dat lukken. Hij zegt trouwens dat het in de eerste week is, niet bij het eerste ritje.
Op het moment dat de motor is overgeschreven en de nieuwe eigenaar rijdt er mee weg dan is het klaar. Al helemaal wanneer hij het dan gewoon doet wat ie moet doen.

Re: Rt

Geplaatst: 23 mar 2024, 14:56
door Wijnie
Klopt reed de eerste week perfect alleen soms achterwiel sensor dat hij de verkoper ook eerlijk gezegd dat deze af en toe aanging

Re: Rt

Geplaatst: 23 mar 2024, 15:02
door Jaapvanthoff
Natuurlijk heb je bij een pariticulier ook garantie.
Een product moet voldoen aan de verwachting.
Iets verkopen waarvan je weet dat er een gebrek is noemen we een verborgen gebrek.
Als koper heb je onderzoekplicht, als verkoper heb je meldingsplicht.
Klopt het een niet met het ander dan kan de koop ongedaan worden.

Re: Rt

Geplaatst: 23 mar 2024, 15:18
door jbazelmans
Zie maar eens te bewijzen als koper dat de verkoper dit verborgen heeft gehouden. Zeker als het de eerste week geen probleem is. Bij mij zou je bot vangen

De spanningsregelaar of stator? Is dat hetzelfde als de hal-gever? Zo ja dan is dat zover ik weer een onderdeel dat er zomaar mee op kan houden. Zonder voortekenen .

Technisch gezien kan ik je niet helpen. Ik heb werkelijk geen flauw idee waar het allemaal zit. Aan te raden is sowieso om een werkplaatshandboek aan te schaffen als je zelf op zoek wil en/of het zelf wilt oplossen

Re: Rt

Geplaatst: 24 mar 2024, 11:13
door Guardian850
Een spanningsregelaar of een Hallgever zijn twee verschillende onderdelen. Beiden kunnen spontaan kapot gaan. De spanningsregelaar is vindbaar door de bedrading vanaf de dynamo op het frame te volgen, (stekker verbinding).

Je verdenkt de spanningsregelaar! Meten is weten. Kan ook de dynamo zelf zijn? Is je accu recent of zou dit de boosdoener kunnen zijn. Uit mijn ervaring kan ik opmaken dat vele storingen aan de BMW (en Honda) met de kwaliteit van de accu te maken had. Doe er je voordeel mee om daar eerst te zoeken.
PS
De Hallgever, is in deze storing niet aan de orde, zit achter de poelie, voorzijde van het motorblok op de krukas.
Dus kappen eraf, zoeken en meten,

Re: Rt

Geplaatst: 24 mar 2024, 16:04
door wannesie
Ik zou eenvoudig beginnen en de accu door (laten) meten....

Re: Rt

Geplaatst: 24 mar 2024, 19:11
door ArnoR
Alle RT’s LC van 2014 (tot maart 2015) hebben een dynamo die niet voldoende olie gekoeld worden, 1 van de koperen spoelen brand daardoor een keer door, alleen is het absoluut niet te voorspellen wanneer
Maar als het nog niet gebeurd is, gaat het 100% gebeuren
Ik dacht ook dat het een fabel was, eerste serie spookverhalen enz, maar bij mij gebeurde het dus ook, heb mij er in verdiept, en inderdaad, het gebeurt iedereen. BMW heeft in het begin nog wel coulance gegeven, maar daar zijn ze mee gestopt. Koop je de motor bij een bedrijf dan heb je mogelijk garantie, van een particulier heb je gewoon pech.
Meeste kosten zitten in de arbeid, het blok moet er van onder, maar met de monteurs dvd is het goed te doen als je een beetje verstand van techniek hebt

Ik kan alleen maar adviseren, de 2014 LC is een puike motor, maar check voor aankoop of het wel of niet aangepast is (meestal pas nadat het doorgebrand is)

In jouw geval, je verlies nemen, op je tanden bijten, en beginnen met sleutelen. Het zal al moeilijk genoeg worden om een bedrijf te vinden wat hier en tijd en kennis van heeft, dus ik denk dat je er zelf aan moet beginnen
Bij mij gebeurde het in September, de motor was in Oktober terug bij mij thuis en in Januari was ik weer upandrunning

Ps accu doormeten, spanningsregelaar doormeten en dynamo doormeten is allemaal te doen voordat je besluit te beginnen met DE OPERATIE, dus als je begint heb je alwel de bevestiging dat het ook echt de dynamo is

Pps enkel de RT heeft dit probleem, de R, RS en GS hebben een ander type dynamo 21 rods, terwijl de RT een 15 rod dynamo heeft. Ook minder wattage wat ook zo verrassend is, de RT zou toch de grootste verbruiker moeten zijn verwacht je, maar nee, 540w voor de RT om 620w voor de R, RS en GS. Heel apart

Re: Rt

Geplaatst: 25 mar 2024, 13:58
door ErikS
Maar nu weten we nog niet of de motor particulier gekocht is of bij een zaak.
In het laatste geval zou ik naar de zaak terug gaan en proberen het op garantie te gooien. Zeker als het al na een week gebeurde. Bij een particulier ligt het inderdaad wat gevoeliger. Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende zaken.
Maar ook hier geldt: Nee heb je en ja kun je krijgen.

Re: Rt

Geplaatst: 25 mar 2024, 20:37
door nvdw
Leesvoer*: viewtopic.php?p=150479

Verder wat ArnoR zegt: eerst accu en spanningsregelaar uitsluiten. Sterkte ermee. Been there, done that & got the T-shirt maar ik heb er in elk geval eerst veel mee kunnen rijden om te kunnen zeggen dat de rest van de fiets wel degelijk deugt.

*) Dank aan Baird voor het destijds linken in een ander topic, scheelde weer zelf zoeken ;)

Re: Rt

Geplaatst: 18 apr 2024, 13:19
door Wijnie
Nou het is bekent en opgelost
Bedrading door meten accu doormeten en belast testen
Spanningsregelaar doormeten
En ja iedereen kan het al raden alle drie de spoelen doorgebrand
Zoals je al melde door de zure appel heen bijten
Was wel heel zuur
Overwogen om zelf te sleutelen nagezocht om bij particulier terug te verhalen word aanklagen winst niet zeker hoop euros hoop ellende voor die zelfde
Berg euros werd hij ook gemaakt dus naar dealer gebracht ogen dicht en betalen
Nu kijken of ik en mijn rt weer verliefd op elkaar worden

Re: Rt

Geplaatst: 18 apr 2024, 21:34
door Paniekje
Komt er bij die reparatie dan een gs-alternator in , of dezelfde knoei die er al in zat ?

Re: Rt

Geplaatst: 18 apr 2024, 23:15
door Wijnie
Geen idee zal er ff induiken

Re: Rt

Geplaatst: 22 apr 2024, 12:55
door ArnoR
Er kan geen GS (of R of RS ) alternator in, er moet een andere behuizing in om te zorgen dat de olie goed bij de spoelen kan ivm koeling. Of een andere optie is betere kwaliteit wikkelingen die beter tegen hogere piek temperaturen kunnen