Nieuwe remschijven en remblokjes - te dik?
Geplaatst: 21 feb 2024, 16:23
Beste collega's,
Hoewel ik nieuw hier op het forum ben, ben ik niet bepaald nieuw in de motorwereld. Ook niet als het gaat om sleutelen. Ik kocht vorige week een BMW R 1200 RT uit 2011. Ik vind het prima (zelfs leuk) om als ik een tweedehands fiets koop deze gelijk even te onderwerpen aan regulier onderhoud. Al was het maar om de motor te leren kennen. Een van de zaken die moest gebeuren waren nieuwe voorschijven (en dus ook blokken) vanwege 'kromme schijven'. Het werden nieuwe Brembo schijven en ik moet bekennen dat de dealer die ze op voorraad had ook gelijk de blokjes (die hij op voorraad had) erbij leverde. Gesinderde 'street compound'. De blokjes zijn standaard 8,3mm dik. De schijven 5mm. Wat wil nu? Na kundig en grondig de remklauwen weer helemaal gangbaar gemaakt te hebben, blijkt de linkerkant (de ABS ring zijde) gewoon nauwelijks te kunnen draaien met de nieuwe schijf en blokjes erin. Ik moet zeggen ook rechts had het iets te zwaar.
De blokjes die eruit kwamen waren nog in prima staat, en daarmee loopt de voorzijde perfect. Niets loopt aan en de motor remt (nu) geweldig (met dus de blokjes die eruit kwamen). Geen kromme schijven meer. Remvloeistof had de dealer al (op mijn verzoek) helemaal doorgespoeld inclusief ABS systeem bij aflevering. Schijven en blokken zou ik zelf doen.
Maar nu dus mijn vraag: Heeft iemand hier ervaring mee? Dat bij geheel nieuwe schijven en blokjes de boel on acceptabel aanloopt? Kan het zijn dat er (misschien voor BMW) iets dunnere blokjes bestaan? Ik kan het online niet zo snel vinden. Ik kom ongeveer 3mm speling tekort zegt mijn gevoel. Ik heb ook wel eens een 'gerucht' gehoord over 4,5mm dikke schijven ipv 5mm?
Ik hoor graag! (P.s. er komt spoedig ook een video over online op mijn Youtube kanaal: Chiefpep)
Hoewel ik nieuw hier op het forum ben, ben ik niet bepaald nieuw in de motorwereld. Ook niet als het gaat om sleutelen. Ik kocht vorige week een BMW R 1200 RT uit 2011. Ik vind het prima (zelfs leuk) om als ik een tweedehands fiets koop deze gelijk even te onderwerpen aan regulier onderhoud. Al was het maar om de motor te leren kennen. Een van de zaken die moest gebeuren waren nieuwe voorschijven (en dus ook blokken) vanwege 'kromme schijven'. Het werden nieuwe Brembo schijven en ik moet bekennen dat de dealer die ze op voorraad had ook gelijk de blokjes (die hij op voorraad had) erbij leverde. Gesinderde 'street compound'. De blokjes zijn standaard 8,3mm dik. De schijven 5mm. Wat wil nu? Na kundig en grondig de remklauwen weer helemaal gangbaar gemaakt te hebben, blijkt de linkerkant (de ABS ring zijde) gewoon nauwelijks te kunnen draaien met de nieuwe schijf en blokjes erin. Ik moet zeggen ook rechts had het iets te zwaar.
De blokjes die eruit kwamen waren nog in prima staat, en daarmee loopt de voorzijde perfect. Niets loopt aan en de motor remt (nu) geweldig (met dus de blokjes die eruit kwamen). Geen kromme schijven meer. Remvloeistof had de dealer al (op mijn verzoek) helemaal doorgespoeld inclusief ABS systeem bij aflevering. Schijven en blokken zou ik zelf doen.
Maar nu dus mijn vraag: Heeft iemand hier ervaring mee? Dat bij geheel nieuwe schijven en blokjes de boel on acceptabel aanloopt? Kan het zijn dat er (misschien voor BMW) iets dunnere blokjes bestaan? Ik kan het online niet zo snel vinden. Ik kom ongeveer 3mm speling tekort zegt mijn gevoel. Ik heb ook wel eens een 'gerucht' gehoord over 4,5mm dikke schijven ipv 5mm?
Ik hoor graag! (P.s. er komt spoedig ook een video over online op mijn Youtube kanaal: Chiefpep)