Pagina 1 van 1

Ontluchten voorvork

Geplaatst: 08 feb 2024, 23:27
door henniej54
Wie kan mij, nadat ik in de voorvork van mijn BMW R1150 RS (bouwjaar 2002) de olie heb ververst vertellen hoe ik de voorvork moet ontluchten en afstellen
Groet Hennie

Re: Ontluchten voorvork

Geplaatst: 09 feb 2024, 13:08
door Paniekje
Haynes of WP-handboek ?
Erg zinvolle aanschaf wanneer je veel zelf wilt kunnen doen.

Re: Ontluchten voorvork

Geplaatst: 15 feb 2024, 20:15
door Baird
Bij de R1150RT zit er boven aan de poten net onder de kroonplaat een heel klein inbusboutje met een O-ringetje, die draai je open, drukt de voorpoot zover mogelijk in en draait het boutje weer aan, er ontstaat dan een kleine onderdruk in de vorkpoot en er zal geen olie langs de vorkseals uitspuiten als de boel inveert tijdens het rijden.
Hoe de vorkpoten van de RS zijn weet ik zo even niet, moet ik in mijn bib gaan zoeken.

Re: Ontluchten voorvork

Geplaatst: 20 feb 2024, 17:24
door DickJe
Baird schreef: 15 feb 2024, 20:15 Bij de R1150RT zit er boven aan de poten net onder de kroonplaat een heel klein inbusboutje met een O-ringetje, die draai je open, drukt de voorpoot zover mogelijk in en draait het boutje weer aan, er ontstaat dan een kleine onderdruk in de vorkpoot en er zal geen olie langs de vorkseals uitspuiten als de boel inveert tijdens het rijden.
Hoe de vorkpoten van de RS zijn weet ik zo even niet, moet ik in mijn bib gaan zoeken.
Is dit uit de praktijk geleerd? Ik vraag dit omdat de handleiding aangeeft dat er geen druk op moet staan.

Groet, Dick
IMG_0155.jpeg

Re: Ontluchten voorvork

Geplaatst: 20 feb 2024, 19:21
door Henk7777
Als je de vork induwt en dan vastzet, ontstaat er een onderdruk maar dan blijft de vering zachter.

Als je de vork niet induwt en dan vast zet ontstaat er een overdruk als de vork in-veert maar dan is de vering stugger... en beter..

Ik heb een kawa die 1 bar druk moet hebben in de voorvork en je merkt het als de druk afneemt, dan word de voorvork veel zachter..

Ik zou het boekje volgen...

Henk7777