Pagina 1 van 1
Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 28 dec 2022, 14:28
door RendeRT
Beste medeforumleden.
Kan iemand mij vertellen wat het aanhaalmoment is van de op bijgaande tekening aangegeven bout(en) van het cardanhuis van een
BMW R 1250 RT, bouwjaar 2019?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

- Schermafbeelding 2022-12-28 141710.jpg (25.51 KiB) 228 keer bekeken
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 28 dec 2022, 17:25
door blade-x
volgens mij 35 nm
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 28 dec 2022, 22:12
door Edward1968
Dat zijn toch twaalf M8X30 8.8 ZNS3 bouten?
35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 28 dec 2022, 22:45
door RendeRT
Edward1968 schreef: 28 dec 2022, 22:12
Dat zijn toch twaalf M8X30 8.8 ZNS3 bouten?
35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.
Het gaat inderdaad om de M8x30 8.8 ZNS3 bouten.
Ik vond zelf nog dit in het digitale werkplaatshandboek, maar ik weet niet zeker of dit de betreffende bouten zijn. Een aanhaalmoment van 10 Nm lijkt mij te weinig.
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 29 dec 2022, 08:30
door wannesie
Mogelijk zit de oplossing in de term doordraaihoek. Betekent dat niet dat je nĂ¡ 10nm nog 45 graden verder moet?

Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 29 dec 2022, 10:20
door Edward1968
Als dit de betreffende bouten zijn, dan heeft Wannesie het juist. Bouten eerst kruislings aantrekken op 10Nm. Gradenschijf of aftekenen en de bouten kruislings 45 graden doordraaien.
Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 29 dec 2022, 11:09
door RendeRT
Edward1968 schreef: 29 dec 2022, 10:20
Als dit de betreffende bouten zijn, dan heeft Wannesie het juist. Bouten eerst kruislings aantrekken op 10Nm. Gradenschijf of aftekenen en de bouten kruislings 45 graden doordraaien.
Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.
Ik zie wel losse onderdelen voor het cardan in Realoemm, waaronder de desbetreffende bouten...
Re: Aanhaalmoment bouten cardan
Geplaatst: 29 dec 2022, 12:20
door Edward1968
Met losse onderdelen doel ik op de eindaandrijving, tandwielen lagers enz.
Nummers twaalf zijn de bouten die jij aangeeft. De bout is bekend, aanhaalmoment ben je zelf achtergekomen. Volgens mij is het nu makkelijk om de klus af te maken.