Koppeling splines probleem
Geplaatst: 13 nov 2022, 11:49
De koppeling van mijn 1150RT (2002 90.000 km) is voor de 2e keer kapot gegaan. Ben daarom gaan zoeken op internet en vond op het motor-forum boeiende informatie. Ik heb de informatie bij elkaar geschreven. Die info wil ik jullie niet onthouden. Daarbij de vraag (poll) hoe vaak hebben jullie de koppeling vervangen en na hoeveel km.
Alle oorzaken bij elkaar bekeken kom ik aan een combinatie van factoren.
In dit van Chris Harris wordt het probleem uitgelegd.
• Rijden met laag toerental in "6" , (Chris Harris adviseert boven 110 pas in de 6)
• Te korte flens cq mindere constructie van BMW. Als je een 5 mm langere flens hebt dat betekent dit 30% meer oppervlak om de krachten over te brengen.
• Slechte smering van de splines, zelfs af fabriek. BMW schrijft in handboek Staburags NBU 30 PTM voor. Niet te veel , 4mm uit de tube is voldoende.
• Slechte uitlijning, mogelijk, maar ik denk dat de andere oorzaken vele malen grotere invloed hebben
Dit wordt de tweede koppeling vervanging binnen 100.000 km (in totaal dus de 3e) maar nu een met verlengde flens.
Voorspelling:
Helaas is vooraf niet te voorspellen of je splines kapot gaan. Na de demontage van de startmotor kan je zien hoever de as in de koppelingschijf zit. Maar het deel dat je ziet wordt niet gebruikt. De originele BMW schijf laat een ruimte tussen de twee zien van ongeveer 6-7mm, bij een verlengde flens ongeveer 1 mm, zie onderstaande foto.
Nummertjes:
21217670454 schijf komt voor in:
• R21 (R 1150 GS) (09/1998 — 11/2003)
• R21 (R 1150 GS Adventure) (07/2001 — 09/2005)
• R28 (R 850 R, R 1150 R, Rockster) (11/1999 — 07/2007)
• R22 (R 850 RT, R 1150 RT, R 1150 RS) (01/2000 — 03/2006)
• 259 (R 1100 S, R 1100 RS) (12/1996 — 07/2005)
• 259C (R 850 C, R 1200 C) (04/1996 — 07/2004)
• 259C (R 1200 C Montauk) (10/2002 — 10/2004)
• 259C (R 1200 C Independent) (05/2000 — 08/2004)
• K30 (R1200 CL) (10/2001 — 07/2004)
De ongelovigen:
zoek een tweedehands versnellingsbak op internet en kijk naar de ingaande as.
Alle oorzaken bij elkaar bekeken kom ik aan een combinatie van factoren.
In dit van Chris Harris wordt het probleem uitgelegd.
• Rijden met laag toerental in "6" , (Chris Harris adviseert boven 110 pas in de 6)
• Te korte flens cq mindere constructie van BMW. Als je een 5 mm langere flens hebt dat betekent dit 30% meer oppervlak om de krachten over te brengen.
• Slechte smering van de splines, zelfs af fabriek. BMW schrijft in handboek Staburags NBU 30 PTM voor. Niet te veel , 4mm uit de tube is voldoende.
• Slechte uitlijning, mogelijk, maar ik denk dat de andere oorzaken vele malen grotere invloed hebben
Dit wordt de tweede koppeling vervanging binnen 100.000 km (in totaal dus de 3e) maar nu een met verlengde flens.
Voorspelling:
Helaas is vooraf niet te voorspellen of je splines kapot gaan. Na de demontage van de startmotor kan je zien hoever de as in de koppelingschijf zit. Maar het deel dat je ziet wordt niet gebruikt. De originele BMW schijf laat een ruimte tussen de twee zien van ongeveer 6-7mm, bij een verlengde flens ongeveer 1 mm, zie onderstaande foto.
Nummertjes:
21217670454 schijf komt voor in:
• R21 (R 1150 GS) (09/1998 — 11/2003)
• R21 (R 1150 GS Adventure) (07/2001 — 09/2005)
• R28 (R 850 R, R 1150 R, Rockster) (11/1999 — 07/2007)
• R22 (R 850 RT, R 1150 RT, R 1150 RS) (01/2000 — 03/2006)
• 259 (R 1100 S, R 1100 RS) (12/1996 — 07/2005)
• 259C (R 850 C, R 1200 C) (04/1996 — 07/2004)
• 259C (R 1200 C Montauk) (10/2002 — 10/2004)
• 259C (R 1200 C Independent) (05/2000 — 08/2004)
• K30 (R1200 CL) (10/2001 — 07/2004)
De ongelovigen:
zoek een tweedehands versnellingsbak op internet en kijk naar de ingaande as.