ik heb een vraag, ( maar zal eerst een inleiding geven )
Ik heb vorige week mijn 2de hands bmw R1100 RT opgehaald 72.000 km gelopen en uit 2000
Tijdens de proefrit vielen mij 2 dingen op. 1 was de koppeling die onder zware last doorslipte
en 2 bij gas op 1 stand houden vond ik, dat hij erg aan het bokken was ( KFR ) maar verder geen gekke geluiden of dergelijken.
Dus was eigenlijk van plan de motor niet te kopen. Maar baalde echt. want ik vond de motor echt super mooi.
De motorzaak bood mij aan de koppeling te vervangen en alles nog eens goed af te stellen. En tevens een volledige beurt.
voor de zelfde vraagprijs. Ehm oke. nieuwe koppeling dat is goed nieuws. dan heb ik daar geen omkijken meer naar de aankomende 80.000 km
dus besloten de motor te kopen.
Vorige week de motor opgehaald. ik reed weg, en er viel met meteen iets op. de koppeling voelt strak en direct .TOP !!
maar bij meer gas geven vond ik hem erg smoren. De motor liep beduidend anders dan bij de proefrit.Hierdoor kon ik de koppeling niet goed uitproberen of i wel echt vervangen was. De motor voelde traag aan.
Maar had vertrouwen in de motor zaak, dus dacht he ik ben handig genoeg om dit zelf op te lossen.
( Had al even zitten lezen op dit forum )
na zo'n 100 km stond ik stil bij een verkeerslicht. Zette de motor in zijn vrij. licht werd groen en reed weg. bij het optrekken hoorde ik een gek voor mijn gevoel metaal slepend geluid.maar zo'n 1 a 2 sec en daarna weg. en ook niet meer gehoord.
thuis gekomen en de motor in de stalling gezet.
Vervolgens allemaal leuke dingen besteld om de motor beter te laten lopen. ReCyciler - XX-1200 injectie - en toch nieuwe NGK IRIDIUM Bougies.
(Was een beetje klein voorgevoel wat ik had)
ben begonnen met de bougies.

luchtfilter maar eens bekijken. En jep ook oud.
oke toch maar eens verder kijken. Remvloeistof. die is wel vernieuwd. motorolie ziet er ook fris uit.
Dus mijn gevoel is vloeistoffen wel vervangen maar de rest niet.
gevoel van de motorzaak werd al iets wat minder. Maar goed. lekker sleutelen en dan zien we wel.
Injectoren daar begin ik mee. Laat ik het dan wel goed doen.Gasklep behuizing ( sorry is vast een goede benaming voor )
er af gehaald. tjonge wat was die vies aan de binnenkant. Alles helemaal schoon gemaakt. stelschroef er ook uit gehaald en helemaal schoon gemaakt.
alles was keurig schoon en terug gezet. Stelschroef er helemaal in gedraaid en en 3 halve slagen terug. Dit aan beide kanten. de XX1200 injectoren er in. Vervolgens alles terug gemonteerd. en de rest vervangen.
alles was klaar en een stukje rijden. Whauw wat een verschil. motor loopt mooi en trekt super door.
dat is een mooi begin om vervolgens bij een warme motor alles goed af te stellen met een Twinmax. stationair keurig op 0 en bij 3500 a 4000 toeren ook keurig op 0 afgesteld. nog een proefit. helemaal Top !! Stationeer loopt i rond de 1200 a 1300 toeren. naar mijn weten ook hoe het hoort ?
Maar daar komt i. Toch weer 2 keer bij wegrijden dat gekke slepende metalen geluid.
Iemand een idee wat dit kan zijn ? geluid was er al voordat ik er aan begon te sleutelen.
het is echt maar heel even. maakt niet uit of de motor koud of warm is.
Zou dit te maken kunnen hebben met de nieuwe koppeling ? of is dit normaal bij een nieuwe koppeling.
ik heb garantie. maar aangezien ze bij de aflevering niet helemaal eerlijk zijn geweest wil ik niet met een kluitje in het riet gestuurd worden.
Wie heeft advies ?
heel erg bedankt !!