Pagina 1 van 1
Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 21 feb 2010, 17:14
door Wally 42
Hallo allen,
Gisteren maar eens de olie ververst het mooie weer moet er nu toch eens aankomen.
Alles lekker afgetapt nieuw filter erin en mijn trechtertje in het vulgat steken wat elke keer
een precies klusje is want het gaatje is nogal klein en gelekte olie is zo moeilijk te verwijderen.
Na nog één keertje aandrukken brak het tuitje af en kukelde in de motor.
Vervelend maar geen probleem even de kleppendeksel eraf en viola daar is het ontbrekende stuk.
Kleppendeksel monteren bouten aandraaien en knap was het afgebroken bout _003 _003 _003 .
Nou vader heeft een klus want ik heb niet zo'n vaste hand qua boren.
Alleen nog even een kleppendekselbout bestellen heb het nummer al dus dat moet niet al te moeilijk zijn.
Maar nu de deksel eraf ligt heb ik het eens bekeken en dacht zo moeilijk kan het nou toch niet zijn zelf kleppen stellen.
Bij handige downloads de kleppenstellen voor dummy's gedownload en ga het gewoon proberen.
Maar wat raden jullie aan voor afstand van de in en uitlaat kleppen en heeft iemand nog handige tips.
En dat bovenste dode punt kan dat ook worden gevonden door verdraaien van het achterwiel icm het uitdraaien van de bougies?.
Alvast bedankt

Peter
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 21 feb 2010, 21:08
door Paul cr
vlgs handleiding:
inlaat 0,15 mm
uitlaat 0,30 mm
0,15 moet er "slepend" tussen gaan.Praktisch gezien, met een setje voelermaten met 0,05 oplopend, zal de 0,1 mm maat er met speling tussen vallen en 0,2 mm mag er niet tussen passen. Bij de uitlaatkleppen achtereenvolgens: 0,25 mm te los, 0,3 slepend en 0,35 niet. Je kunt idd met de bougies eruit het achterwiel verdraaien om het bdp op te zoeken. Ik steek altijd een recht stuk ijzerdraad oid. in het gat tegen de zuiger aan. Daarmee kan ik makkelijk zien (doordat 'ie eruit komt) als de zuiger naar het bdp komt. Na het stellen is het goed om een paar keer rond te draaien en nogmaals de speling controleren.
Succes !
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 22 feb 2010, 17:29
door BRS07
Gemakkelijk is te kijken wanneer je het wiel gaat verdraaien, naar de andere cilinderkop. Wanneer de uitlaatkleppen sluiten, en de inlaatkleppen beginnen te openen (dit moment noemen we tuimelen) kan je de andere kant stellen. Voor de volgende cilinderkop moet het zelfde aan de andere zijde gebeuren.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Hans

Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 22 feb 2010, 22:06
door Roadrunner
Niet vergeten om na het stellen van de kleppen ook te synchroniseren
Om afbrekende bouten te voorkomen is het verstandig om te investeren in één of meer goede momentsleutels. Is even een investering, maar als je de beurten zelf gaat uitvoeren verdien je die snel terug.
Tom.
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 01 mar 2010, 19:03
door Wally 42
Nou het is gelukt de afgebroken bout is eruit.
Na montage van de deksel merkte ik dat de bout linksonderin wel erg makkelijk rond draaide.
En ja hoor het draad is dol.
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit oplos?
Mvg Peter
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 01 mar 2010, 19:10
door Paul cr
Probeer er een Helicoil in te draaien.
Hier een demo hoe zoiets in z'n werk gaat op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=RFYa6sjhh_E
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 02 mar 2010, 00:16
door Baird
Ik heb ze pas alle vier aan een kant vervangen door helicoils, zit nou weer goed, Zorg wel dat het haakse eind er goed uit is, is bij mij met één mis gegaan, kan dan weer opnieuw.
Pas op dat je geen krullen in het klepmechaniek krijgt, de boel goed afdekken met een lap en daarna nog even de stofzuiger gebruiken, succes!
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 02 mar 2010, 10:12
door jaybmw
Weet iemand de klepspeling van de

? Deze wil ik voor het "seizoen " begint toch even checken. Moet dit koud of warm gebeuren?
Let er wel op dat je de juiste maat boor gebruikt als je heli-coil's gaat monteren !! Zelf gebruik ik in lichtmetalen carters ook een beetje Loctite om op de heli-coil te smeren voor extra zekerheid,maar dat is meer voor mijn eigen gevoel omdat de heli-coil nooit meer los komt.
Super oplossing die we veel gebruiken in de garage,omdat er mensen bij zijn die zonder gevoel/momentsleutel werken. Monteurs... _002
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jeroen.
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 02 mar 2010, 18:31
door Baird
Wat dacht je van 0.15/0.30 zoals alle boxers en dan koud natuurlijk( t < 35C)?
anders deze 'even' downloaden:
http://public.me.com/huubvaneijk en dan de 1200 uiteraard,

Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 03 mar 2010, 21:52
door jaybmw
beRt, ik snap er geen moer van ,die link die erbij zit,zie alleen maar 1150 in het rijtje staan? Hoe moet ik de 1200 selecteren? Of ben ik niet goed bezig,ik ben geen computernerd die alles zomaar doorheeft.
Groeten Jeroen.
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 11 mar 2010, 17:26
door Wally 42
Hallo,
Het kan nog erger nu is het borgmoertje van de klepverstelling ook nog dol dwz er zit geen draad meer in.
Ik kan het proberen met een nieuwe moer maar liever vernieuw ik alles dwz stelschroef en borgmoer.
Moet ik nu het hele tuimelaarconsole uitbouwen om er een klepverstellings bout in te zetten .
Of is er een makkelijke manier wie kan me aan deze info helpen.
De reparatiehandleiding is niet erg duidelijk hierover.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Peter
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 11 mar 2010, 18:27
door Baird
jeroen van aert schreef:beRt, ik snap er geen moer van ,die link die erbij zit,zie alleen maar 1150 in het rijtje staan? Hoe moet ik de 1200 selecteren? Of ben ik niet goed bezig,ik ben geen computernerd die alles zomaar doorheeft.
Groeten Jeroen.
sorry , was even weg. je moet het bestand BMW.rar hebben, uitpakken met een programma dat winrar heet, een proefversie is gewoon op het internet te vinden, daar heb je genoeg aan. het bestand is 455 Mb groot.
laat maar horen of het gelukt is,

Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 11 mar 2010, 21:49
door kees jan
Heren,
Even een tip. De bougie mag nooit verwijderd worden bij het stellen van de kleppen, er kan een stukje kool los komen wat tussen de klep en de zitting terecht komt waardoor de verkeerde speling wordt ingesteld.
Groet,
Kees Jan
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 11 mar 2010, 22:49
door Baird
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 12 mar 2010, 05:59
door PaulRS
Hoi.
Wally 42 schreef:Hallo,
Het kan nog erger nu is het borgmoertje van de klepverstelling ook nog dol dwz er zit geen draad meer in.
Ik kan het proberen met een nieuwe moer maar liever vernieuw ik alles dwz stelschroef en borgmoer.
Moet ik nu het hele tuimelaarconsole uitbouwen om er een klepverstellings bout in te zetten .
Of is er een makkelijke manier wie kan me aan deze info helpen.
De reparatiehandleiding is niet erg duidelijk hierover.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Peter
Even uit het hoofd, en is alweer van wat langer geleden.
De klembeugel die onderlangs de tuimelaars loopt, moet los.
1x moer en 3x Torx
Dan daarboven 1x imbus, die waar dat 'bladveertje' mee vast zit en dan trek je de tuimelaar as er zo uit.
Groeten, Paul.
Re: Klepdekselbout afgebroken in de cilinderkop.
Geplaatst: 13 mar 2010, 16:47
door Wally 42
Gister bij de Knalpot nieuwe stelmoertjes met borgmoertjes besteld en vanmorgen al in huis.
Dat noem ik nog eens snelle service .
Dinsdag monteren en dan gauw dichtmaken en weer een heel jaar onbezorgd sturen

.
Dank voor jullie tips.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Peter