Ratel bij het remmen?

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ed1974

Ratel bij het remmen?

Ongelezen bericht door ed1974 »

Vanochtend heb ik een stukje gereden en ben net iets te hard over een drempel heen gegaan :(
Opzich niks aan de hand maar toch wel een forse klap op het voorwiel...( zo voelde het voor mij)
Nu lijkt het wel of mij voorrem ratelt als ik rem. en dan juist op de laatste meters als ik bijna stil sta.
Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? wat er eventueel los zou kunnen zitten of wat ik na moet kijken?

Alvast bedankt,
Ed -1100-
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ratel bij het remmen?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik ga er nu van uit dat als je de fiets laat uitlopen tot stilstand zonder te remmen je dit geluid niet hoort.
Heb je misschien maanden niet gereden zodat je niet meer precies het geluid kunt beoordelen?

Zo niet:

Heb je een harde klap gehoord en echte schok gevoeld tijdens het nemen van de drempel, dwz dat de vorkpoten helemaal tot aan het bovenste punt gekomen zijn en dan nog verder? Dan kan je eventueel een krom wiel opgelopen hebben zodat je nu ook slingerende remschijven kunt hebben die bewegen in de constructie zoals hieronder beschreven is.

Bij dit soort zaken is het belangrijk dat alles nog op zijn plek zit en goed gemonteerd is gebleven.

De 1100RT heeft zwevende remschijven, dwz dat de schijven met losse 'busjes' op het vaste hart gemonteerd zijn. Als het geluid nu anders is dan voorheen lijkt het me zaak om eens te controleren of alle busjes met hun bevestigings circlip nog aanwezig zijn en goed gemonteerd zijn. Kijk of de remklauwen en remblokken ook nog goed zitten.

Laat even weten of je hier iets mee kunt, kijk eens goed en ga anders langs een techneut die even meekijkt/voelt.

geef feedback aan het forum,

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
ed1974

@baird

Bedankt voor je reactie. _004
Ik ben net klaar met het pekelvrij maken van mijn motor en heb net een heel klein stukje droog gereden. Ik hoor (en voel) het ratelen nu niet meer.
Ik heb geen idee wat het geweest is want ik heb niets bijzonders aan de remmen gedaan. Ik had idd even de boutjes nagelopen. Ik had wel het idee dat mijn linkerschijf vast zat voordat ik hem ging inspecteren.... Nu zit hij losser. Wellicht is dat het geweest.
Toch vreemd want ik heb na de klap nog zeker 30 km gereden en ook steeds goed opgelet met remmen. Het geratel bleef terugkomen. Wellicht met schoonmaken iets "goed gezet of hersteld". Ik kijk in ieder geval alles straks nog eens na. Ik hoop dat ik er vanaf ben, zo niet dan ga ik dinsdag gelijk langs de dealer.

Gr Ed
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

ed1974 schreef:@baird

. Ik had wel het idee dat mijn linkerschijf vast zat voordat ik hem ging inspecteren.... Nu zit hij losser.
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar een schijf mag niet "los" voelen als je eraan voelt. Baird bedoelt vlgs mij met "los", dat het remgedeelte niet één geheel is met het "naafgedeelte" van de schijf. Die bussen zitten zodanig dat je met de hand geen speling zult voelen.
ed1974

De schijven zitten ook niet los maar er zit speling in. De "goede" speling. De bussen zitten goed vast.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Gr ed
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Volgens mij kun en moet je met de hand wel enigzins speling (links rechts en niet voor achter) voelen. het zijn "zwevende" schijven
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

sanderh schreef:Volgens mij kun en moet je met de hand wel enigzins speling (links rechts en niet voor achter) voelen. het zijn "zwevende" schijven
@allen:
Inderaad, zo bedoel ik het ook, bij de R1100RT zit de klauw vast en zit er een klein beetje ruimte tussen het vaste hart en de zwevende schijf, het geheel moet zich altijd een beetje kunnen 'zoeken' , te veel zodat het echt rammelen wordt is niet goed.

Ps: Niet te gauw naar de dealeRT gaan om zijn omzet te verhogen!

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
HVEI

Ongelezen bericht door HVEI »

Misschien wel overbodig om te zeggen maar, weet je zeker dat het niet gewoon de ABS was die ingreep?
Ik lees dat je pekel weg spoelt, dus lag er mogelijk wat gladheid...

Huub
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

HVEI schreef: weet je zeker dat het niet gewoon de ABS was die ingreep?
Waarschijnlijk niet omdat het om de laatste paar meters voor de stilstand was en onder de 5 km/h werkt je ABS niet.

_oo_
Hub
ed1974

Om het onderwerp af te sluiten:
Vandaag probleemloos woon-werk gereden, geen geratel of andere remklachten!

In ieder geval bedankt voor de reacties en de goede zorgen. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”