Pagina 1 van 1

R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom

Geplaatst: 05 dec 2021, 15:26
door RobM
Hallo Forummers,

Nieuw op het forum en even voorstellen: Rob, 59 jaar oud. Ooit een R75/5 gehad. Maar dat is jaren geleden.

Van een kennis kreeg ik een R850RT blok. Plus draadboom plus computer. Of ik die aan de praat wilde maken. Dat is een leuke uitdaging. Uiteindelijk komt het blok in een 2CV.

Een schema op internet gevonden. Dat wijst aardig zichzelf. Op dit moment één vraag: er zit een motronic coding plug in. Wat is dat precies?

Vriendelijke groet,
Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 05 dec 2021, 21:40
door Baird
Bepaald welke motor-mapping er gebruikt wordt, zoek daar maar eens op. Zoek ook op LGB en LPB, Little Green Bastard en Little Pink Bastard. Voorlopig lekker laten zitten en rijden.

Heb ooit eens onderdelen van Belg overgenomen die een R1150 in een Eend ging inbouwen, de wielen en zo had hij niet meer nodig .....

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 05 dec 2021, 21:51
door nvdw

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 06 dec 2021, 19:07
door DickJe
Hi Rob,

En nog eens de diverse stekkers en toepassingen in de bijlage. Zo te zien kun je het 850 blok naar 25kW brengen.
Voor het echte 2CV gevoel :D

Groet, Dick

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 06 dec 2021, 21:39
door PanEuRoel
Dag Rob, van harte welkom op dit prachtige forum!!! _004 Heel veel succes met je project en veel plezier met het forum.

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 12 dec 2021, 12:10
door RobM
dank voor de vriendelijke en behulpzame reacties.

code-plug verhaal is helemaal duidelijk.
verder begrijp ik: geen kat gebruiken = CO2 potmeter installeren.

Afbeelding
even kijken wat waar moet.

Woensdag karretje lassen en eens kijken wat er verder moet.

2 vragen:
-de benzinepomp kan natuurlijk standaard BMW zijn, maar wat mij betreft mag dat ook een andere worden. Weet iemand de druk hiervan?
-bij het blok zit een olieleiding die aan de linkerkant van het blok zou kunnen. ik zie niet hoe die gemonteerd wordt. Onder de cylinder door naar voren of achter de cylinder naar boven?

Groetjes, Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 12 dec 2021, 12:34
door MaartenGS-R-RT
Naar voor dus:
P1020809_LI.jpg

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 12 dec 2021, 16:05
door RobM
het lijkt er op dat ik de verkeerde koeler en leiding heb:

Afbeelding

Gr Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 12 dec 2021, 23:07
door MaartenGS-R-RT
Neen, het is wel degelijk de juiste.
Links onderin het blok wordt de leiding vastgemaakt met een banjobout en twee afdichtingen; de twee "bevestigingsstukje" op het bleke deel van de leiding worden vooraan vastgeschroefd op linkerzijde van e dynamodragerplaat, en het bovenste deel van de leiding, dat wat dus vastgedraaid wordt aan de koeler, hoort eveneens aan de linkerzijde van de koeler terecht te komen. Voor alle duidelijkheid : links is dus steeds vanop zitpositie motor.
In bijlage een misschien iets duidelijker foto
Boxerblok.JPG

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 19 dec 2021, 09:50
door RobM
ah, helder. ik kon me niet voorstellen dat de koeler zo hoog kwam te zitten. Ik zal daar andere leidingen/slangen moeten maken: de oliekoeler komt midden voor het blok.

Beugeltje gemaakt voor de computer. Karretje gelast en draadboom uitgezocht. Heel doosje draadwerk over.

Afbeelding
dit blijft er in zitten.

De volgende zaken mis ik:
bougies
bobine
bougiekabels
oliefilter (zit er wel in, maar een nieuwe)
slang naar oliekoeler rechts
2 ringen voor montage op blok van leiding naar oliekoeler links
olie temp sensor
olie druk sensor (edit: zie net een plaatje dat die strak onder de cilinder zit, die heb ik al)
luchttemp sensor
CO2 potmeter
brandstofleidingen. Ik denk dat ik langere nodig heb dan de originele. Is die aansluiting een standaard maat?
de relais; de sockets zijn leeg

Volgende stap is ook al weer klaar: : de dikke plus en min nog aanpassen. Klein dashbordje maken, ecu los en dan kan de spanning er op. Eens kijken of er spanning staat op de juiste plekken (en alle minnen goed zitten)

Nu heeft de BMW 2 bobine's en 1 stuurdraad. Dan vonken beide cilinders tegelijk. maar staat dan de ene in de werkslag en de andere in de inlaatslag? Bij de eend-boxer werkt dat zo. Dit is van belang bij de aanschaf van een toerenteller

En om te starten en even te lopen heb ik de oliekoeler toch niet nodig? kan ik de ingaande en uitgaande slang met elkaar verbinden?

DGroet, Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 25 jan 2022, 11:44
door RobM
hij loopt:


https://youtu.be/JuhHKRnzYfs

Verder met oliekoeler en draadboom fatsoeneren. Voor de motronic plug komen er drie zekeringen. Dan blijft de mapping instelbaar.

Gr Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 25 jan 2022, 12:19
door MaartenGS-R-RT
Met mijn volumedraaiknop weliswaar op minimum : respect!

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 25 jan 2022, 13:51
door QuickFix
Mooi werk. _004

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 13 mar 2022, 08:43
door RobM
Afbeelding

blok en bak aan elkaar.
De draadboom moet nog netjes gemaakt.

Vraagje: het vliegwiel zit aan de krukas met 5 M11 12.9 bouten. Daar heb ik langere voor besteld zodat de afstandsbus en het 2cv vliegwiel er aan kunnen.
Kan iemand in de manual kijken wat het aanhaalmoment is van deze bouten?

Vriendelijke groet,
Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 16 mar 2022, 16:41
door MaartenGS-R-RT
P1050420.JPG

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 25 apr 2022, 11:51
door RobM
Dank. Bouten zijn nog niet binnen

Gr Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 02 okt 2022, 19:25
door RobM
update:

blok en bak aan elkaar. De afstandsbus die we gemaakt hebben om het 2cv vliegwiel in de juiste positie te krijgen was te kort waardoor het tandwiel van de startmotor niet in de starterkrans kwam. Bus verlengd.
De koppen van de M11 bouten (kopbouten van een ouderwetse volkswagenbus) zouden de koppelingsplaat raken: 1.5 mm afgedraaid.
De startmotor trok het moeizaam, na montage van 25 mm2 kabels ging dat een heel stuk beter.

In deze video zie je dat het blok loopt en start met de 2cv startmotor.
https://youtu.be/5Up1zVG5nT8

Nog een filmpje:
https://youtube.com/shorts/8IEP53ikNgI?feature=share

Naast de computer zit een schakelaar om het blok in 25 of 54 kw mode te zetten.
Wel jammer dat de computer stroomloos moet voor deze omschakeling, dat knopje was wel leuk op het dash geweest.

Groet, Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 02 okt 2022, 20:31
door EileRT
Fantastisch dergelijke sleutelprojecten te zien via YT . . . mooi Rob _004 _004

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 16 okt 2022, 22:48
door Lupo R
@Rob, als de computer even stroomloos moet zijn om te kunnen switchen tussen de twee vermogens, is er dan geen vertragend relais te bedenken? Geen idee hoeveel "denktijd" de computer nodig heeft maar als dat 1 of 2 seconden is .... kan er een leuk knopje op het dashboard!

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 04 jan 2023, 19:26
door RobM
en kijk:
https://youtu.be/l07UdUWZtE4

https://youtu.be/bJAwMPHAARo

Wielspin in 1, 2 en 3 bij het optrekken.

Gr Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 05 jan 2023, 12:17
door MaartenGS-R-RT
Je kan toch niet anders dan daar ook vrolijk van worden. _004

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 05 jan 2023, 18:51
door GuusV
Echt een super leuk project!
Moet een stuk vlotter rijden dan het deed.
Ik heb wel eens nagedacht over een 1200 in m’n vw t2 busje.

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 13 jan 2023, 12:00
door RobM
net een compleet RT1100 blok en framedeel gekocht, nu mét papieren. Kan het eendje ook door de RDW goedgekeurd worden.

eerst aan de praat maken, dan in een 2cv.

Verslag volgt

Gr Rob

Re: R 850 RT blok en draadboom

Geplaatst: 13 jan 2023, 12:54
door nvdw
Haha, fantastisch!

Bij Sparrow in het VK verkopen ze al jaren een complete ‘adapterset’ om een BMW-boxer aan een 2CV-bak te bouwen; begrijp ik dat je alles zelf hebt gemaakt?

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 15 jan 2023, 10:26
door RobM
Klopt maar Sparrow levert dat niet meer. Ik heb kontakt met ze gehad.
En een adapterplaat in handen gehad die zij gemaakt hebben. We hebben alle onderdelen verder zelf gemaakt

Volgende avontuur; volgende vraag.
de 1100 heeft ABS. Dat gaat er allemaal af. Nu is mijn vraag: hoe werken ABS en ECU samen? Moet de ABS groen licht geven aan de ecu om te mogen rijden?

Groet, Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 22 jan 2023, 12:51
door RobM
Nou, de 1100 draait op de startmotor, geeft oliedruk en bij een beetje remmenreiniger zegt ie broem.
zo'n 2e keer gaat toch wel sneller.
Nu heb ik geen brandstofrail maar die komt er aan. Dan eens echt starten

Echt ontbreekt de CO2 pometer. Die worden wel aangeboden maar zijn niet goedkoop. op youtube filmpjes zie ik dat het gewoon lineaire potmeters zijn van 1 kOhm.

https://www.munichmotorcycles.com.au/pr ... ntiometer/

2 vragen:
iemand ervaring met zelfbouw?
Zijn alle C02 potmeters hetzelfde (RT, GS, 850. 1100)????
Of is er iemand in de buurt van zwolle met zo'n ding in zijn BMW waar ik even een ohm meter aan mag hangen
En nog een derde vraag: de unit met de hall sensors zat er los bij. Die is nu gemonteerd en werkt: de benzinepomp wordt geschakeld. De merktekens op het vliegwiel heb ik gevonden. Hoe stel ik dat plaatje met sensors nu af?


Hetzelfde geld voor het tussenkabeltje om hem regelmatiger te laten lopen. is er iemand met zo'n kabeltje in de buurt? Even nameten voor de waardes.

Groetjes, Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 22 jan 2023, 18:40
door Edward1968
Potmeter heb ik voor je, neem maar contact op als je interesse hebt.

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 25 jan 2023, 17:23
door RobM
RobM schreef: 22 jan 2023, 12:51 Hetzelfde geld voor het tussenkabeltje om hem regelmatiger te laten lopen. is er iemand met zo'n kabeltje in de buurt? Even nameten voor de waardes.
Vandaag een tussenkabeltje doorgemeten. het is een weerstand van 15kOhm in serie met de luchttempmeter. Dat wordt een oplossing van 10 cent.

CO2 potmeter is onderweg hier naar toe

Wordt vervolgt...

Gr Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 28 jan 2023, 21:24
door RobM
wat meetwaarden:
lucht temperatuur meter:
-5 gr 8000 ohm
3 gr 4600 ohm
20 gr 2280 ohm
Met een weerstand van 15000 ohm in serie denkt de ecu dus dat het serieus koud is

De CO2 potmeter is een 10 slagenpotmeter van 1000 ohm.
Je kan dus ook deze er in zetten:
https://www.elektronicacatalogus.nl/LOW ... H4QAvD_BwE
Of onder de euro:
https://campaign.aliexpress.com/wow/gcp ... 1084300508

Morgen benzinepomp er in en testen
edit: hij doet ut;
https://youtube.com/shorts/I-lXOImq39Y?feature=share

Gr Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 01 feb 2023, 17:47
door RobM
handig stukje op dit forum over over uitlezen ecu:

https://youtube.com/shorts/Vy9F9PyGnOM?feature=share
1224: fout luchttempsensor.

Ga een klein kastje maken wat vast onder de motorkap komt met het ledje er in.

Groet Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 04 feb 2023, 16:54
door RobM
Forummers,

op de 1100 ook een testkastje gemaakt.
Die loopt erg beroerd en geeft foutcode 1133. Dat is Hall sensor 2.
Welke is nummer 2? De onderste of de bovenste?

Ik zie ze op alie-express voor redelijke bedragen. En op het forum lees ik dat ze vaak stuk gaan. maar beide vervangen?

Gr Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 06 feb 2023, 10:24
door QuickFix
RobM schreef: 04 feb 2023, 16:54Ik zie ze op alie-express voor redelijke bedragen. En op het forum lees ik dat ze vaak stuk gaan.
Nu heb ikzelf (nog) geen problemen gehad met de Hall-sensoren op mijn fietsen, maar ik begreep eerder dat het niet de sensoren zelf zijn, maar de bekabeling naar de sensoren toe: deze schijnen bij oudere uitvoeringen uit te drogen/te smelten door de hoge temperatuur waarbinnen ze zich bevinden: ik heb gelezen van succesvolle operaties waar mensen de kabels vernieuwden door kabels met teflonisolatie.

Als hetgeen ik denk correct is (defect gaan door te hoge temperaturen), weet ik niet of het wijs is om nieuwe sensoren bij Ali te halen want mijn vermoeden is dat deze gebruik maken van goedkope isolatie (misschien zelfs wel nog slechter dan de oorspronkelijk van Herr BMW) en dat mag je de gehele exercitie over twee, drie jaar weer uitvoeren.

Maar... dit zijn mijn twee centen... ;)

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 09 feb 2023, 19:42
door Ben1200RT
Even een wat late reactie: forumlid Freek C uit Sommelsdijk schijnt ze uitstekend te kunnen maken. Daar hebben al heel wat forumleden de hallgever laten repareren.

Groeten Ben1200RT -1200-

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 20 feb 2023, 19:21
door RobM
Ben1200RT schreef: 09 feb 2023, 19:42 Even een wat late reactie: forumlid Freek C uit Sommelsdijk schijnt ze uitstekend te kunnen maken. Daar hebben al heel wat forumleden de hallgever laten repareren.
Groeten Ben1200RT -1200-
met een setje nieuwe van Freek loopt het blok zoals het hoort.

Het ging zo:
Slecht lopen en foutcode Hall-sensor.
sensorplaat gedemonteerd en draden losgehaald, ingekort, vastgesoldeerd.
Slecht lopen en foutcode Hall-sensor
Gereviseerde Hall sensor plaat van Freek; slecht lopen maar geen foutcode meer.
Kleppen gesteld, synchronisatie gesteld, CO2 potmeter in het midden gezet
Loopt als een trein.
ledje geeft nu code 1111. En die kan ik niet vinden in de lijstjes

Nu wachten op het alu om nieuwe adaperplaten te maken.

Groet, Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 20 feb 2023, 19:32
door Edward1968
Fout 1111 is noodloop, veroorzaakt door foutieve instelling van CO-potmeter. Instelling is nu "onrealistisch laag/arm", motor gaat daardoor in noodloop. Door noodloop wordt ontsteking later gezet en CO naar +4 procent.

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 22 feb 2023, 13:53
door peusjoost
hoi Rob, Bijgaand foto van mijn BMW1100 project voor in een Panhard PL17

20200913_160637 verkleind.jpg

foto2.jpg

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 25 feb 2023, 15:24
door RobM
Edward1968 schreef: 20 feb 2023, 19:32 Fout 1111 is noodloop, veroorzaakt door foutieve instelling van CO-potmeter. Instelling is nu "onrealistisch laag/arm", motor gaat daardoor in noodloop. Door noodloop wordt ontsteking later gezet en CO naar +4 procent.
CO2 aangepast: code 4444. Geen fouten

Peusjoost: mooi project. Ga je volgen!

Gr Rob

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 06 apr 2023, 15:56
door HansD
Leuke filmpjes op Youtube Rob! _004
https://youtu.be/l07UdUWZtE4

Re: R 850/1100 RT blok en draadboom

Geplaatst: 10 jul 2023, 08:13
door RobM
Forummers,

het volgende project is binnen: een 2CV waar al een 1100S in zit. Oliekoeler, uitlaat, helemaal klaar.
Alleen de draadboom nog niet.
Afbeelding

Nu is de pinout van de ecu van de S anders. Ik kan wel een schema vinden, maar daar staat nummering van de pinnetjes niet op.
Iemand een schema van een 1100S?

de versie zonder pinnummers:
Afbeelding

groet, Rob

Re: R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom

Geplaatst: 16 jul 2023, 20:46
door RobM
Een cd gekocht met de schema's van alle bmw motorfietsen. Dus ook de pinout van de 1100S.

Woensdag eens kijken of ie starten wil.

Groet, Rob

Re: R 850/1100 RT wn 1100 S blok en draadboom

Geplaatst: 17 jul 2023, 21:22
door RobM
Kijk: hij doet ut:
https://youtube.com/shorts/923qujJU4FM

even kort draaien: het is al laat en er zit 1 uitlaat aan.

wat langer filmje
https://youtu.be/q5VoxAI_FOc
Afbeelding

Vraagje: bij de RT kan je met een ledje en een schakelaar de foutcodes uitlezen. Kan dat bij de S ook?
Zelfde schakeling gebouwd: geen codes. En er zit geen lambda sensor aan, dus helemaal goed kan het niet zijn.
edit: max stroom is 10mA. Er zit een weerstand in an 1K . die is dus te laag: moet minimaal 1200 ohm zijn. Morgen aanpassen



Gr Rob