Vacilando schreef: 22 okt 2021, 02:50
Ik ben 23 en na 2 jaar met mijn cb500x te hebben gereden ben ik overgeschakeld naar een r1200rt. Met mijn 1m65 lengte best een uitdaging, /knip
Dat is een flinke overgang van een 500 cc eetje naar een 1200 boxer in vermogen, gewicht en ...zithoogte.
Heel vroeger had je bij de K serie specifiek af fabriek de verlaagde K75 en K100. Die werden veel uitgeleverd, te herkennen aan de rubber flap op de tank en een diepe knik in de buddy waardoor er voor de zijdekseltjes geen plek meer overblijft.
.
Links de af-fabriek verlaagde, rechts de reguliere uitvoering van de K75/100
.
Ook voor de 1200 - in ieder geval de serie van 2005 t/m 2013 - zijn er verdiepte zadels, die de lichaamslengte aanzienlijk compenseren. Als je daar nog niet over beschikt dan wordt het even zoeken, maar ze zijn er wel. De R1200 RT die ik proefreed en aankocht had een flinke skischans in de buddy, die direct ingeruild werd voor een regulier exemplaar. Zo'n verdieping levert al een flinke verlaging op, ik herinner me nauwelijks te kunnen remmen met m'n knieën bij m'n oren. Er zijn ook verlaagde buddy's die uit twee delen bestaan. Kijk ook even of je R1200 RT over stoelverwarming beschikt ivm een eventuele aanpassing of ruil.
Mocht de verdieping nog niet genoeg beenlengte opleveren, dan is ook de suggestie van PanEuRoel een goede, zij het dat een verlagingsset een groter beroep doet op de portemonnaie. De hardware is meteen een stukje duurder en er zit ook wel even wat montagewerk aan vast. Een RT is een zware motor en eenmaal over het kantelpunt heen, is het lastig om het zaakje weer recht te trekken. Met een verlagingsset is het bijkomend voordeel dat daarmee ook het zwaartepunt verlaagd wordt, wat de handelbaarheid van de motor alleen maar ten goede komt.
Welkom op dit forum - je leeftijd komt de gemiddelde leeftijd op het forum zeker ten goede - en heel veel plezier gewenst op je R1200 RT.
Petje af dat je deze uitdaging aangaat, want het is in vele opzichten een flinke.
-

- schans.jpg (39.4 KiB) 47 keer bekeken
De skischans in beeld
.