Als je gaat zoeken op de vernieuwing per interval voor de snaar , dan kom je twee getallen tegen:
- 60.000 km is de interval die BMW aanvankelijk hanteerde.
- 40.000 km is het laatste advies, wat overeenkomst met het getal dat PanEuroel al aangeeft.
Je hebt een R1200 RT uit 2005, die voorzien is van het vermaledijde ABS3 / I ABS systeem.
Dat systeem werkt met bekrachtigde remmen wat stroom vreet. Zodra je de remmen aanzet, wordt er een stevig beroep op de accu - en dus op de dynamo - gedaan. Als de rek dan uit de snaar is, slipt de snaar ov er de poelie heen. Dat is het geluid wat je hoort als je afremt en de snaar de weerstand van de dynamo niet meer bij kan houden en gaat slippen.
Waar bij de 850/ 1100/ R1150 RT serie de snaar nog gesteld kan worden met een mechanisme, ontbreekt dat bij de R1200 RT . BMW introduceerde daar de 'elast' voor in de plaats. Deze elast wordt direct geplaatst tussen de poelie van de krukas en die van de dynamo. Dat is een klusje wat met enige kracht eigenlijk prima zelf te doen is en er zijn
veel voorbeelden te vinden hoe je dat - zonder gebruik te maken van de BMW tool a 96 euro - voor elkaar krijgt. Zo'n 4pk 592 elast kost bij de BMW dealer 24,95 en indertijd vond ik geen goedkoper alternatief. Dat is er nu wel, zo brengt Motointegrator.nl diezelfde Contitech snaar voor 11,89 euro op de markt, maar dan zonder print van het BMW logo.
Bekend van het ABS 3 systeem is dat behalve jaarlijkse verversing, plaatsing van staalomwonden remleidingen ook de accuspanning van het grootste belang is voor de levensduur van het ABS systeem. Alle reden dus om asap de snaar te vervangen, waarmee je veel hogere kosten kunt vermijden.