Bijzondere verichtingen op een 1150 geen leuke ervaring
Moderator: RT_Patrick
Bijzondere verichtingen op een 1150 geen leuke ervaring
Halo
Ik ben nieuw hier op het forum . Dit komt dat ik nog niet zo lang geleden een R 1150 rt heb gekocht nadat mijn K 1100 LT totaal loss was gereden. Ik moet zeggen ik rijd met heel veel plezier op de 1150. Het is echt veel meer fun dan de 1100 lt. Behalve dan op een punt: het gebruik van de voetrem bij de bijzondere verrichtingen. Dat gaat dus niet bij de 1150. Ik heb tijdens de cursus geleerd de voetrem te gebruiken bij bv 8jes daaien. Op de 1100 ging dat erg goed kun je mooie korte bochten mee maken. Op de 1150 worden de bochten wel heeel erg kort als je niet uitkijkt. Ben bijna twee keer op mijn neus gegaan en heb de bijzondere verichtingen maar even gelaten voor wat ze zijn.
Heeft iemand een tip hoe ik toch deze verrichtingen kan doen zonder op mijn snufferd te gaan? Ik heb de bmw dealer gebeld of het mogeljk was de voetrem los te laten koppelen ( ik hoorde dat ze dit bij de politie 1150 gedaan hebben) het schijnt wel te kunnen maar vertelde de dealer dat wil je echt niet gaan afrekenen.
Heeft iemand een tip hoe ik het wel kan uitvoeren. Want even de voetren aan tippen en de bmw staat stil.
Hoo op tips
Groet van Chris
Ik ben nieuw hier op het forum . Dit komt dat ik nog niet zo lang geleden een R 1150 rt heb gekocht nadat mijn K 1100 LT totaal loss was gereden. Ik moet zeggen ik rijd met heel veel plezier op de 1150. Het is echt veel meer fun dan de 1100 lt. Behalve dan op een punt: het gebruik van de voetrem bij de bijzondere verrichtingen. Dat gaat dus niet bij de 1150. Ik heb tijdens de cursus geleerd de voetrem te gebruiken bij bv 8jes daaien. Op de 1100 ging dat erg goed kun je mooie korte bochten mee maken. Op de 1150 worden de bochten wel heeel erg kort als je niet uitkijkt. Ben bijna twee keer op mijn neus gegaan en heb de bijzondere verichtingen maar even gelaten voor wat ze zijn.
Heeft iemand een tip hoe ik toch deze verrichtingen kan doen zonder op mijn snufferd te gaan? Ik heb de bmw dealer gebeld of het mogeljk was de voetrem los te laten koppelen ( ik hoorde dat ze dit bij de politie 1150 gedaan hebben) het schijnt wel te kunnen maar vertelde de dealer dat wil je echt niet gaan afrekenen.
Heeft iemand een tip hoe ik het wel kan uitvoeren. Want even de voetren aan tippen en de bmw staat stil.
Hoo op tips
Groet van Chris
- han62
- Type: R1200RT
Re: Bijzondere verichtingen op een 1150 geen leuke ervaring
Hallo,
Dat is volgens mij toch en kwestie van wennen ik vond het eerst ook helemaal niks dat systeem je raakt de rem aan en je wordt zowat gelanceerd maar na enige tijd vond ik het geweldig ik rem ook vaak in de bocht dat komt dan doordat ik de bocht niet in 1 keer kan doorkijken/inschatten
Op de 1200 zit die bekrachtiging niet meer en dat vind ik best jammer maar anderen kunnen er niet aan wennen. mijn advies voor zover je er wat aan hebt oefenen en wennen
Succes
Dat is volgens mij toch en kwestie van wennen ik vond het eerst ook helemaal niks dat systeem je raakt de rem aan en je wordt zowat gelanceerd maar na enige tijd vond ik het geweldig ik rem ook vaak in de bocht dat komt dan doordat ik de bocht niet in 1 keer kan doorkijken/inschatten
Op de 1200 zit die bekrachtiging niet meer en dat vind ik best jammer maar anderen kunnen er niet aan wennen. mijn advies voor zover je er wat aan hebt oefenen en wennen
Succes
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Chris, ik zeg alleen "RT-oefendagen"......
. Ik moet zelfs van het begin af aan leren remmen met mijn
... 

De voetrem gebruik ik bijna nooit, ook niet bij korte bochtjes ,als ze het pedaal zouden stelen zou ik het niet eens missen denk ik .
En de rembekrachtiging was ik na 5 km aan gewend .

Laatst gewijzigd door vioma op 17 feb 2010, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
een jaar 4 geleden mijn K75 RT( een hele fijne motor, jammer dat ze niet meer gemaakt worden) ingeruild voor een R1150rt
De dealer v. Harte, waarschuwde mij met het wegrijden voor de rembekrachtiging en inderdaad.
Heel voorzichtig en uit de drukte even steeds wat harder geremd voor het gevoel, maar is gauw gewend en je hebt ABS
al moet je daar niet vanuit gaan dat het erop zit.
Gr Bertus.
De dealer v. Harte, waarschuwde mij met het wegrijden voor de rembekrachtiging en inderdaad.
Heel voorzichtig en uit de drukte even steeds wat harder geremd voor het gevoel, maar is gauw gewend en je hebt ABS
al moet je daar niet vanuit gaan dat het erop zit.
Gr Bertus.
Als ik even ietwat mag sjacheren, dat was voor mij het belangrijkste punt dat ik uiteindelijk niet voor de R1150RT gekozen heb, terwijl ik deze met stip op 1 van mijn wens-lijst had staan.
Met een verlengde proefrit kon ik er maar niet aan wennen, jammer genoeg.
Helaas heb ik toen een beauty van een fiets aan mijn neus voorbij laten gaan (was ook nog een twinspark)
Maar ik denk dat je het beste veel kunt oefenen, daar waar het kan en mag.
Bij de denkbeeldige acht dien je een constante snelheid te houden, zo'n 2000 toeren, en gebruik makende van de voetrem.
Belangrijk is hoe het rempedaal zit ten opzichte van je voet, want je moet het goed kunnen doseren en aanvoelen.
ik weet niet of het rempedaal versteld kan worden op de R1150RT (iets laten zakken e.d.), of anders een rempedaal-vergroter overwegen?
Probeer anders de langzame oefeningen van de AVB, zoals langzame slalom, daar gebruik je ook je voetrem, en hopelijk wen je aan de doseerbaarheid.
Dan de stapvoets-proef, rechte lijn, etc, vraag anders een maatje om met je mee te lopen (letterlijk)
Probeer daarna de precisiestop en als dat vlekkeloos gaat (wees eerlijk tegen je zelf!) de stopproef, dan leer je (vrij snel, hopelijk) zaken (lees: gebruik achterrem) te doseren.
Je moet het dus langzaam opbouwen, gewennen en leren doseren.
Met een verlengde proefrit kon ik er maar niet aan wennen, jammer genoeg.
Helaas heb ik toen een beauty van een fiets aan mijn neus voorbij laten gaan (was ook nog een twinspark)
Maar ik denk dat je het beste veel kunt oefenen, daar waar het kan en mag.
Bij de denkbeeldige acht dien je een constante snelheid te houden, zo'n 2000 toeren, en gebruik makende van de voetrem.
Belangrijk is hoe het rempedaal zit ten opzichte van je voet, want je moet het goed kunnen doseren en aanvoelen.
ik weet niet of het rempedaal versteld kan worden op de R1150RT (iets laten zakken e.d.), of anders een rempedaal-vergroter overwegen?
Probeer anders de langzame oefeningen van de AVB, zoals langzame slalom, daar gebruik je ook je voetrem, en hopelijk wen je aan de doseerbaarheid.
Dan de stapvoets-proef, rechte lijn, etc, vraag anders een maatje om met je mee te lopen (letterlijk)
Probeer daarna de precisiestop en als dat vlekkeloos gaat (wees eerlijk tegen je zelf!) de stopproef, dan leer je (vrij snel, hopelijk) zaken (lees: gebruik achterrem) te doseren.
Je moet het dus langzaam opbouwen, gewennen en leren doseren.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Pedaal is prima af te stellen en ik heb hem zelfs verlengt met een M10 bout zodat ik mijn voet niet zo ver naar binnen hoef te draaien. ( schakel pook is ook volledig omgeknutseld),
Verder een kwestie van wennen, heb er in de bergen geen moeite meer mee,

Verder een kwestie van wennen, heb er in de bergen geen moeite meer mee,
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- beamer1200rt
- Bijz: R1200GS 2004
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ben toen overgeschakeld op het systeem van 1 vingertje aan de handrem en dat werkte prima. Je hebt in je hand ook een betere fijnmotoriek.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Ik geloof dat het op de 1150 niet uitmaakt of je met de hand of de voet remt; het systeem verdeelt de remkracht over voor en achter. Rem je met beide dan remt het krachtiger. Althans zo heb ik het begrepen, maar er zijn waarschijnlijk Forumleden die hier veel meer van weten. Op mijn 1150 moest ik in het begin ook erg wennen, maar ik rem nog steeds met zowel voet als hand.
Gewoon blijven oefenen... Veel plezier
Peter
Gewoon blijven oefenen... Veel plezier
Peter
-
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Heeeerlijk dat pedaaltje van de 1150! Even het opstaande lusje eraf zagen en met zinkspray inspuiten. Daarna geen onverwachtse remkrachten meer. Want dat gebeurde bij mij. Zo nu en dan trapte ik op het opstaande lusje in plaats van het ronde gedeelte. Hierdoor creerde ik hele vervelende momenten.
Met de huidige
zal ik behoorlijk moeten wennen. Met de
kon ik zo lekker op een haarspeldbocht afremmen dat het achterwiel heerlijk begon te kwispelen :lol: om direct daarna in de bocht weer snelheid op te bouwen. Geweldig als je dan je maatjes met de "RSV-mille" en ander "Italiaans spul" steeds kleiner ziet worden in je spiegel
. Natuurlijk op de wat lange rechte stukken komen ze weer bij :roll:
Dus voor mij mag men de remmen van een 1150 op de 1200 bouwen. Maar goed ik heb pas 600 km op de 1200 gereden, en wie weet verander ik nog van mening aan het einde van dit seizoen.
Hans.
Met de huidige

Dus voor mij mag men de remmen van een 1150 op de 1200 bouwen. Maar goed ik heb pas 600 km op de 1200 gereden, en wie weet verander ik nog van mening aan het einde van dit seizoen.
- Dingelbert
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Woonplaats of omgeving: Horst
vioma schreef:De voetrem gebruik ik bijna nooit, ook niet bij korte bochtjes ,als ze het pedaal zouden stelen zou ik het niet eens missen denk ik .En de rembekrachtiging was ik na 5 km aan gewend .
Helemaal mee eens. En toch zijn er zo prima 8tjes te draaien
Dank jullie voor de reacties > ik denk inderdaad dat het oefenen oefenen en nog eens oefenen gaat worden voor dat ik er aan gewent ben. Ook denk ik me maar eens ga opgeven voor de motortraining in Oploo.
Als er tenminste nog plaats is.
Groet van Chris
Groet van Chris
Moet je absoluut doen. Je krijgt er geen spijt van. Plaats is er altijd, anders plannen we gewoon nog een vierde dag.uschrisje schreef:Dank jullie voor de reacties > ik denk inderdaad dat het oefenen oefenen en nog eens oefenen gaat worden voor dat ik er aan gewent ben. Ook denk ik me maar eens ga opgeven voor de motortraining in Oploo.
Groet van Chris

Hallo,
ik rij zelf al een aantal jaren op de 1150RT. Bochtje maken, achtjes maken e.d. is een kwetsie van een botervoetje gebruiken. Heel zachtjes op de voetrem drukken dan lukt het prima. Maar inderdaad, pas op, druk je te hard dan lig je inderdaad op je snuffert _002 omdaqt de voorrem ook meedoet.
Regelmatig ook op een 1200RT gereden. Vind het persoonlijk jammer dat ze de bekrachtiging eraf hebben gehaald. De 1200RT remt uitstekend, maar de 1150RT remt beter
Met 100 km/h 1 vingertje op de voorrem en je staat stil 
ik rij zelf al een aantal jaren op de 1150RT. Bochtje maken, achtjes maken e.d. is een kwetsie van een botervoetje gebruiken. Heel zachtjes op de voetrem drukken dan lukt het prima. Maar inderdaad, pas op, druk je te hard dan lig je inderdaad op je snuffert _002 omdaqt de voorrem ook meedoet.
Regelmatig ook op een 1200RT gereden. Vind het persoonlijk jammer dat ze de bekrachtiging eraf hebben gehaald. De 1200RT remt uitstekend, maar de 1150RT remt beter

- beamer1200rt
- Bijz: R1200GS 2004
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Ik had 1 van de eerste R1200RT's en die heeft die accu leegtrekkende bekrachting ook. Bij mijn nieuwe RT is me alleen opgevallen dat die pomp niet meer draait als je stilstaat. Ik weet niet of dat betekent dat de bekrachtiging eraf is gehaald, maar hij remt zeker niet slechter.George Michael schreef:Hallo,
Regelmatig ook op een 1200RT gereden. Vind het persoonlijk jammer dat ze de bekrachtiging eraf hebben gehaald. De 1200RT remt uitstekend, maar de 1150RT remt beterMet 100 km/h 1 vingertje op de voorrem en je staat stil

Misschien moeten we ze op de oefendag eens tegen elkaar uitproberen, want volgens mij heeft de benodige kracht niets met de lengte van de remweg te maken.

Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
. . . . Leuk, een remtest gevolgd door een echte dragrace :lol:
Chris,
Ik geef zelf rijles en doe soms de bijzondere verrichtingen voor op mijn eigen motor. Vaak denken de leerlingen dat het met een grote motor niet kan. Misschien weet je dat niet, maar je mag de oefeningen gewoon met een slippende koppeling doen. Ook op je examen. Voor een CB 500 is dat geen noodzaak, maar voor een R1150 Rt zou ik het aanbevelen. Metname de langzame oefeningen. Zodra de motor een keer bokt, lig je er ook meteen naast. Met een slippende koppeling kan je het toerental iets hoger houden. Gek genoeg krijg je dan ook niet meer de neiging om hard op je rem te stampen. Achtjes, halve draaien en langzame slalom zijn dan geen probleem meer.
Groeten, Baltus.
Ik geef zelf rijles en doe soms de bijzondere verrichtingen voor op mijn eigen motor. Vaak denken de leerlingen dat het met een grote motor niet kan. Misschien weet je dat niet, maar je mag de oefeningen gewoon met een slippende koppeling doen. Ook op je examen. Voor een CB 500 is dat geen noodzaak, maar voor een R1150 Rt zou ik het aanbevelen. Metname de langzame oefeningen. Zodra de motor een keer bokt, lig je er ook meteen naast. Met een slippende koppeling kan je het toerental iets hoger houden. Gek genoeg krijg je dan ook niet meer de neiging om hard op je rem te stampen. Achtjes, halve draaien en langzame slalom zijn dan geen probleem meer.
Groeten, Baltus.
Laatst gewijzigd door baltus op 16 nov 2010, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt als een bus!baltus schreef:... maar je mag de oefeningen gewoon met een slippende koppeling doen. Ook op je examen.

Sterker nog, bij mij werd het er "ingeramt" (lees: oefenen, heel veel oefenen) dat je juist veel met slippende koppeling inderdaad moest doen.
Omdat je via de vingers veel beter feeling houdt en, als je het eenmaal gewend bent, zelfs zonder rem zou kunnen doen. Puur op gas, juiste versnelling en slippende koppeling. En de rem doseren, indien nodig.
Ik moet zeggen, als je dat eenmaal in de "vingers" hebt zitten (letterlijk), is het echt een groot gemak, als je dat beheerst.
Nu was het bij mij wat gemakkelijker, omdat ik vrijwel mijn hele vierwielige-leven op diesels gereden heb, en daardoor heb ik toch al een wat "afwijkende" (ik zeg het ff aardig) rijgedrag, soms tot ongenoegen van de instructeurs, die willen graag je remlichten zien. :lol:
(en ze hebben gelijk!)
Recentelijk vernam ik dat de R1150RT ook voorzien kan worden van de "overheids-uitvoering" van het remsysteem, dus geen beremming van voor én achter bij bediening van de voorrem. Dus (weer) losgekoppeld van elkaar.
Jammer dat ik dit niet eerder wist, want de manier waarop het remsysteem werkt op de R1150RT is voor mijn werk echt een no-no in sommige omstandigheden.
Maar, zoals ik al eerder aangegeven heb, het remvermogen van de R1150RT is fenomenaal, het is het systeem die ik maar niet onder de knie kon krijgen, jammer genoeg.
De R1100RT was dus wat betreft voor mij een compromis. (ook qua remvermogen)
Maar in de toekomst kijk ik natuurlijk naar de R1200RT

Zolang ik mijn R1100RT nog niet "zat" ben en nog ruim voldoende projecten heb. :shock: :lol:
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Juist! Da's praat! Ik op mijn 1ste BMW stuur als op een supersporter,zelfs beter! Nu 1 set road-attack's totaal aan gort gereden,overstap mpr2 is stukken beter.Remmen en accelereren in de bergen gaat super,en laat met de zware 1200rt menig persoon in de spiegels verdwijnen.BRS07 schreef:Heeeerlijk dat pedaaltje van de 1150! Even het opstaande lusje eraf zagen en met zinkspray inspuiten. Daarna geen onverwachtse remkrachten meer. Want dat gebeurde bij mij. Zo nu en dan trapte ik op het opstaande lusje in plaats van het ronde gedeelte. Hierdoor creerde ik hele vervelende momenten.
Met de huidigezal ik behoorlijk moeten wennen. Met de
kon ik zo lekker op een haarspeldbocht afremmen dat het achterwiel heerlijk begon te kwispelen :lol: om direct daarna in de bocht weer snelheid op te bouwen. Geweldig als je dan je maatjes met de "RSV-mille" en ander "Italiaans spul" steeds kleiner ziet worden in je spiegel
. Natuurlijk op de wat lange rechte stukken komen ze weer bij :roll:
Hans.
Kortom,een heerlijke motor ook met bepakking waarop je rustig kan knorren maar als het moet flink kan doorstrepen/sturen.
Rechtuit rijden kan iedereen! Bochten nemen,dat is motorrijden! En wel op een verantwoorde manier natuurlijk.Je went zo op een 1200rt.Al ben je met een GS met breed stuur nog sneller in de passen en haarspeltbochten.
grtn jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
-
- Vergelijkbare Onderwerpen