Pagina 1 van 1
GPS
Geplaatst: 05 jul 2021, 22:38
door DirkG
hallo allemaal,
ik wil mijn navigatie op mijn R1100RT monteren en elektrisch aansluiten.
nu zijn het maar twee draden (rood en zwart) maar waar kan ik het beste de spanning vandaan halen?
ik dacht om een draad door te trekken naar de accu maar of dat de juiste oplossing is??
suggesties zijn natuurlijk welkom.
gr. Dirk
Re: GPS
Geplaatst: 05 jul 2021, 22:58
door QuickFix
Je moet het even nameten met een multimeter (of het schema heel goed volgen), maar ik had mijn GPS destijds op mijn R1100RT aangesloten op de verlichtingskabel van het "Rider Information Display" (dat schermpje waarin de olietemperatuur, benzine-niveau, versnelling en het klokje zitten).
Een andere (betere) optie is de radio-uitbreidingskabel; als je geen ingebouwde radio hebt (gehad), dan zit die kabel (als ik me niet vergis) ergens links onderin de kuip aan de binnenkant vastgebonden/getaped aan de rest van de bekabeling; heb je wel een radio (gehad), dan is deze kabel goed te volgen richting (en in) het radio vakje links.
Van deze kabelboom kun je de accessoirekabel en de massakabel pakken om daar je GPS op aan te sluiten, hij gaat dan ook automatisch uit als je je contact uitzet.
Als derde optie kun je de navigatie gewoon aansluiten "Over" de 12V aansluiting op je dashboard (aan de achterkant dus).
Noot: mijn 1998 R1100RT had geen radio, maar ik meen mij te herinneren dat ik deze kabel gewoon tot mijn beschikking had; ik ben echter niet 100% zeker.
Re: GPS
Geplaatst: 06 jul 2021, 07:44
door Isaac
Standaard heeft de 1100 een aansluiting voor een radio in of anders nabij het opbergvak links. Daar zit zowel een geschakelde als een vaste voedings aansluiting op dus kan je kiezen voor wel of niet via het contact te schakelen. Je moet er wel op letten dat de GPS haast altijd op 5 volt werkt en er dus een kleine omvormer in de houder kan zitten. Als je dan een rechtstreekse aansluiting gaat gebruiken dan kan er, zelfs als de GPS er uit is gehaald, toch nog een kleine stroom lopen voor deze omvormer. Het schakelen met het contact heeft dus de voorkeur.
Het geheugen van QuickFix werkt dus nog goed.
De aansluiting die daar zit heeft 3 draden. Bruin is de massa, rood is de constante voeding en violet-zwart is de geschakelde voeding.
Re: GPS
Geplaatst: 06 jul 2021, 09:37
door skull
Bij mij is de TOMTOM aangesloten op het stadslicht
viewtopic.php?p=160641#p160641
Re: GPS
Geplaatst: 06 jul 2021, 18:28
door DirkG
TOP, bedankt voor jullie reakties.
Re: GPS
Geplaatst: 06 jul 2021, 18:38
door Isaac
We willen natuurlijk wel weten wat de oplossing voor jou is geworden.
In ieder geval succes met het inbouwen.

Re: GPS
Geplaatst: 08 jul 2021, 00:29
door PanEuRoel
Ik heb mijn Zümo XT rechtstreek op de accu aangesloten.
Tijdens begeleidingen is het vaak stoppen, motor uit, verkeer regelen, starten en weer weg. Ik wil dan niet dat de navigatie telkens moet opstarten.
De GPS blijft aan, tenzij ik hem uitzet.

Re: GPS
Geplaatst: 20 jul 2021, 11:30
door DirkG
hallo,
de gps heb ik nu aangesloten op de 12v aansluiting, aan de achterkant.
werkt prima nu.
nog een vraag: is het mogelijk om de richting aanwijzers op de koplamp aan te sluiten.
mag dat en kan dat?
Re: GPS
Geplaatst: 20 jul 2021, 13:06
door QuickFix
DirkG schreef: 20 jul 2021, 11:30nog een vraag: is het mogelijk om de richting aanwijzers op de koplamp aan te sluiten.
mag dat en kan dat?
Zodat je een soort DRL (Daytime Running Lights = DagRijVerlichting) krijgt?
Dit is in beginsel niet toegestaan (je mag de verlichting van een voertuig met typekeuring niet zomaar aanpassen), maar... er zijn een aantal uitzonderingen.
Zo mag je beperkt aanpassingen/uitbreidingen aanbrengen, zolang deze aan wat eisen voldoen (zoals het automatisch uitgaan wanneer je richting aangeeft).
Het meest eenvoudig is om er een kant en klaar setje in te zetten, zoals
deze van Hornig.
Een andere leuke (heb ik er zelf opzitten) voor op je kuip, zijn
deze van HPoskam
We hebben over dat onderwerp al een aantal draadjes die je na kunt lezen, anders kun je daarover een nieuw topic aanmaken.

Re: GPS
Geplaatst: 21 jul 2021, 10:31
door MotoCon
DirkG schreef: 05 jul 2021, 22:38
ik wil mijn navigatie op mijn R1100RT monteren en elektrisch aansluiten.
nu zijn het maar twee draden (rood en zwart) maar waar kan ik het beste de spanning vandaan halen?
ik dacht om een draad door te trekken naar de accu maar of dat de juiste oplossing is??
Ik weet niet of je al een USB aansluiting hebt, maar ik heb de draad van mijn navigatie gewoon doorgeknipt en er netjes een USB stekker aan gesoldeerd. Omdat ik op mijn motor (nog geen BMW helaas) geen USB aansluiting had, heb ik deze besteld bij Amazon en ingebouwd:
Zit meteen een spanningsmeter in. Deze heb ik direct aan de accu gezet. Er zit een aan/uit-knop op zodat je zelf kunt bepalen wanneer die wel en niet laadt. Ook kun je met een druk op de knop even checken hoe je accu ervoor staat.
Voordeel van de USB stekker is meteen dat ik mijn GPS houder makkelijk naar meerdere motoren kan verplaatsen.
Re: GPS
Geplaatst: 21 jul 2021, 12:20
door AGVerheij
DirkG schreef: 20 jul 2021, 11:30is het mogelijk om de richting aanwijzers op de koplamp aan te sluiten.
mag dat en kan dat?
Als je wil dat je RAW-lampjes permanent branden zou je ook een Kisan-module kunnen overwegen. Deze komt op de plaats van het RAW-relais en zorgt er voor dat de oranje lapjes zachtjes (25% of 50% van voluit) branden. Ik had er een op mijn 1150RT en ben wel eens
aangesproken door een agent, maar nooit beboet.
Re: GPS
Geplaatst: 21 jul 2021, 17:14
door QuickFix
Wil je het overigens op de el-cheapo manier doen, dan kun je ook twee van die witte 12V LED-strips bij de Action halen en die aan de binnenkant van de spiegel (achter het glaasje) plakken.
