Toch wel goed om een aantal dingen te onderscheiden: de rijmodi, de veervoorspanning en de elektronisch gestuurde demping.
De rijmodi Rain, Road en Dynamic zijn feitelijk 'profielen' waaraan zaken geregeld zijn als de reactie van de gashendel (van indirect tot direct) en de mate waarin de tractiecontrole ingrijpt (van vrij vroeg tot vrij laat). Aan die profielen is ook een standaard instelling voor de schokdempers gekoppeld, respectievelijk Soft, Normal en Hard.
Dat Soft, Normal en Hard kun je uiteraard ook naar eigen inzicht oproepen (bijvoorbeeld Soft in de Road-modus). Het verschil tussen die settings is duidelijk merkbaar: ik vind persoonlijk Normal al comfortabel zat maar Soft is echt standje 'Lincoln Town Car'.
Los van je zelfgekozen instellingen regelt ESA ook zelf het een en ander met informatie van bijvoorbeeld ABS- en hellingshoeksensoren. Dat is wat dat stukje van de BMW-site met heel veel dure praat probeert uit te leggen.
Tot slot is er nog de veervoorspanning in drie standen - solo, solo met bepakking en duo. Die stond bij mijn proefrit destijds nog op duo, dat verschil merk je ook goed. Let wel: ik heb nooit eerder op een BMW met ESA gereden, ook niet met het 'oude' systeem. Toen ik mijn GS kocht (ook uit 2011) had ik ook de keuze uit fietsen met ESA, al werd het me toen niet aanbevolen om de simpele reden dat ik eigenlijk alleen maar solo rijd. Mijn idee was toen dat ESA vooral om de veervoorspanning draaide. Ach een mens leert elke dag