Elast dynamosnaar R1200RT, prijsverschil waard of broodje aap?
Geplaatst: 04 jun 2021, 18:13
Bij de R1150 RT verving ik 2 x de platte snaar tussen de krukas en de dynamo, in dit geval een 4pk 611. De R1150RT heeft een stelmechanisme, waardoor de snaar wat makkelijk omlegt en daarna op de juiste spanning gebracht kan worden. De snaar kocht ik niet bij BMW, maar direct bij Contitech vanwege het grote prijsverschil.
BMW besloot echter bij de R1200RT om dit stelmechanisme achterwege te laten en daar een zogenaamde 'elast' te plaatsen. Dit suggereert dat de snaar bij het omleggen iets oprekt om daarna weer de oorspronkelijke vorm aan te nemen. Alle reden om in dit geval de originele BMW Contitech snaar bij de BMW dealer aan te schaffen a 28 euro waar een gewone 4pk 582 van Contitech slechts 6,45 euro kost. Dat geeft toch een opmerkelijk prijsverschil van zo'n 430 %. Dat is best te overzien, mits de elastsnaar ook specifieke eigenschappen heeft ten opzichte van de gewone 4pk 582.
.
Bovenstaande elast vertoont een keurige opdruk met zowel BMW als Contitech, compleet met de maatvoering. Wat echter niet zichtbaar op de snaar of het pakbonnetje vermeld wordt is de typeaanduiding 'elast'. Daar slaat bij mij de berusting in het wellicht noodzakelijke prijsverschil om in enig marketing gericht wantrouwen.
De vraag is dan ook of de 'elast' 4pk 582 van BMW/Contitech een wezenlijk andere snaar is dan de gewone 4pk 582 van Contitech? Of hebben we hier te maken met een 'broodje aap'' waarbij de consument toch lichtelijk voor zo'n 430 % benadeeld lijkt te worden?
BMW besloot echter bij de R1200RT om dit stelmechanisme achterwege te laten en daar een zogenaamde 'elast' te plaatsen. Dit suggereert dat de snaar bij het omleggen iets oprekt om daarna weer de oorspronkelijke vorm aan te nemen. Alle reden om in dit geval de originele BMW Contitech snaar bij de BMW dealer aan te schaffen a 28 euro waar een gewone 4pk 582 van Contitech slechts 6,45 euro kost. Dat geeft toch een opmerkelijk prijsverschil van zo'n 430 %. Dat is best te overzien, mits de elastsnaar ook specifieke eigenschappen heeft ten opzichte van de gewone 4pk 582.
.
De elast BMW / Contitechvoor de 1200 serie
.Bovenstaande elast vertoont een keurige opdruk met zowel BMW als Contitech, compleet met de maatvoering. Wat echter niet zichtbaar op de snaar of het pakbonnetje vermeld wordt is de typeaanduiding 'elast'. Daar slaat bij mij de berusting in het wellicht noodzakelijke prijsverschil om in enig marketing gericht wantrouwen.
De vraag is dan ook of de 'elast' 4pk 582 van BMW/Contitech een wezenlijk andere snaar is dan de gewone 4pk 582 van Contitech? Of hebben we hier te maken met een 'broodje aap'' waarbij de consument toch lichtelijk voor zo'n 430 % benadeeld lijkt te worden?