HansRiet schreef: 11 apr 2021, 21:27
/knip Er zijn 2 puntjes waar de aankoop op zou kunnen blijven hangen. Dat is 1: het onstabiele gedrag bij wegrijden/stoppen en lage snelheid. Dit is hopelijk op te lossen met andere bandenspanning of band. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de nieuwe Bridgestone 31 GT? Maar hebben we het nog wel over. 2 Zwaarder weegt de ervaring tijdens het rijden door mijn meisje. Daar wij voornemens zijn lange rondreizen te maken en zij aangaf na reeds 20 minuten last te krijgen van een tintelende rechtervoet en haar kruis/zitvlak zou dit hem echt niet gaan worden.
Dat een RT bij de eerste hoek zwaar lijkt te sturen als je dat niet gewend bent, klopt wel. Met de Pilot 5 is nix mis, dat is ook op de boxer een uitstekende band. Ik reed de R1200RT zowel met de Pilot 4 als de de pilot 5 en die sturen aan de voorzijde ongeveer hetzelfde. De pilot 4 geeft zelfs nog iets meer het gevoel van een zachte band. Na een weekje rijden weet je niet beter, gewoon een kwestie van wennen. Ik rijd uitsluitend solo maar de pilot 4 staat standaard op 2,4 bar spanning. Wellicht brengt de Bridgestone het sturen bij lage snelheid wat dichterbij.
Een boxer, zelfs een moderne 1250, trilt op een andere manier dan het V 4 motorblok, zoals je dat gewend bent. De ervaring is inderdaad dat het ene het andere exemplaar niet is. Je voorgenomen plan om andere exemplaren te proberen voordat je verder kijkt, is dan ook een goed plan.
Heb je de ESA (Electronic Suspention Adjustment) wel in verschillende standen geprobeerd? Dat is de afstelling van de vering/demping van de 1250, waarmee je de voorspanning en de mate van demping instelt. Het is een kwestie van onderweg uit het menu verschillende keuzes maken.
Mocht een boxer uiteindelijk niet aan je wens beantwoorden, rijd dan vooral eens proef op de
Kawasaki Versys1000 SE. Er is zelfs een
Nederlandse uitvoering van uitgebracht. Kawasaki organiseert een
landelijke ronde daarmee, zelf rijd ik ik de 16e april met de 650 en de 1000 vanuit motorport Uithoorn. Ik ben verknocht aan een boxer, maar vind het rijden op een andere type altijd wel een leuke ervaring, vooral als ik daarna weer op m'n eigen fiets stap.
Ook met duo passagier is de Kawa 1000 SE een uitstekende motor die zo goed als trillingsvrij loopt en het vermogen heel smooth op het wegdek legt. Deze viercilinder in lijn combineert als enige multicilinder de loop van een viercilinder aan aan het koppel van een 2 cilinder. Het comfort achterop is iets minder dan dat van een 1250 er, maar daar onderscheiden de traditionele toermotoren als de R1250RT, de FJR en de ST 1300 zich dan ook in het bijzonder in. Daar kan geen andere motor - muv de Goldwing - tegenop.
Last van trillingen zal je duo passagier op deze 1000 cc er niet ervaren. Het gewicht is met 250 kilo ongeveer dat van een 1250 er en een stuk lichter dan een fjr of een st 1300, die moeiteloos de 300 + kilo's aantikken. Ook de prijs ligt een stuk lager dan een BMW 1250 door de lagere nieuwprijs.
Gericht advies:
Rijd vooral proef op diverse 1200/1250 ers en vraag heel gericht naar de afstellingen van het ESA en hoe die onderweg te veranderen zijn.
Tot slot: Een boxer moet je een beetje 'liggen', is niet per definitie een allemansvriend maar eenmaal gekozen vaak een vriend voor langere tijd en in een aantal gevallen zelfs voor het actieve motorleven.