the rooster schreef: 15 mar 2021, 20:07
Hallo leden
Mijn rt 1200 van 2005 wil stationair niet lekker lopen dwz hij trilt en klappert licht
Ideeën, ik hoor ze graag groeten. Sjirk
Het is altijd heel lastig om van afstand een diagnose te stellen nav een paar regels tekst.
Een bekend klapperfenomeen bij de 850 t/m 1200 RT t/m 2013 (van de 1200LC en 1250 weet ik te weinig) is de platte snaar aan de voorzijde van het motorblok tussen de krukas en de dynamo. Tot en met de 1150 serie is daar een stelmechanisme voor ingebouwd, maar BMW besloot in al haar wijsheid om dit mechanisme bij de 1200 achterwege te laten. Om die reden zit er bij de 1200 serie officieel een iets rekbare snaar op, de zogenaamde elast.
.

- R1200belt70ksep20.jpeg (26.8 KiB) 452 keer bekeken
Onderste poeli met 34 sleutel rond te draaien, zelfs met de bougies er in. Bovenin de poelie van de dynamo
.
.
Deze elast rekt in de loop der tijd nog iets verder uit, zeker als er veel gebruik wordt gemaakt van handvat- en buddyverwarming. Als de motor start en net stationair draait, kan de uitgerekte snaar een klapperend geluid geven dat bij het opvoeren van het toerental verdwijnt. Ook als de motor wat warmer wordt, wordt het klapperen minder. Op een goed moment is er echter geen houden meer aan en moet de scnaar als de wiedeweerga vervangen worden. Eigenlijk klappert de snaar niet zozeer, maar laat de slappe snaar de lagering van de dynamo ratelen. Het asje van de dynamo wordt door gebrek aan snaarspanning niet helemaal meer tot onder in de lagering getrokken.
Zo'n snaar gaat tussen de 40.000 en 55.000 km mee, kost origineel BMW 26,50 en is met enig knutselwerk zelf te vervangen. Om de krukas te draaien is sleutel 34 nodig. Op youtube staan er genoeg
filmpjes hoe die platte snaar vervangen kan worden. Het is niet heel ingewikkeld, de meeste tijd gaat zitten in het terugplaatsen van de bovenste 2 schroefjes van het schutbord aan de voorkant.
let wel: dit kan een van de oorzaken zijn van een klapperend geluid bij stationair draaien. Ook als beide cilinders niet goed ten opzichte van elkaar staan afgesteld - zie de post hierboven - kan het leiden tot een klapperende slappe snaar in combinatie met de uitgelubberde lagering van de dynamo.
Haal het schutbord van de snaar eens weg en kijk en luister eens wat er gebeurt
Een filmpje maken van het fenomeen, plaatsen op youtube met een url in deze topic, helpt anderen je verder te helpen.