dieterfmd schreef: 27 jan 2021, 23:20
Stel: met een budget van 9-10 K euro ben je op zoek naar een RT.
Geven jullie dan de voorkeur aan een model 2010-2013 facelift met een lage kilometerstand, onderhoudshistoriek en garantie van de dealer of model vanaf 2014 waar je wellicht een kilometerstand van 80K of meer mag verwachten, een algemeen slechtere staat en aankoop bij een particulier?
Een wel heel algemene vraag met een stelling waar tenminste één onjuistheid in staat.
Het model 2010-2013 heeft niet uitsluitend een facelift gekregen ten opzichte van het model 2005-2010. Het motorblok is weliswaar niet veranderd, maar de aansturing van de kleppen heeft een totale verandering ondergaan. Waar de kleppen eerst door een enkele nokkenas werden aangedreven (Overhead Cam Shaft) worden ze vanaf 2010 aangestuurd door een dubbele bovenliggende nokkenas.(Double Overhead Cam Shaft) Eigenlijk een zijwaarts liggende nokkenas vanwege de liggende cilinders. Dat rijdt met minder bewegende delen, iets meer power net even soepeler dan het OHC blok. Ook het onderhoud is minder geworden door een langzamer verloop van de kleppen.
Naar je vraag toe:
1 Altijd proefrijden, dat is voorwaardelijk om erachter te komen waar je persoonlijke voorkeur - en niet die van forumleden - ligt.
2 Zoek je een zo modern mogelijke motor of juist een motor die zich al bewezen heeft en de kinderziektes achter zich heeft? Droom je weg achter een tft scherm? Onder andere BMW heeft er een handje van modellen niet in eigen beheer, maar door de eerste eigenaren in de praktijk te laten testen na betaling over het gehele bedrag....
4 Ga je lang met een motor doen en ben je om die reden minder geïnteresseerd in afschrijving en onderhoud?
Toelichting:
Commercieel is een motor boven de ton minder interessant qua restwaarde en onderhoud. Die ton aan km is voor aspirant kopers een magische en psychologische grens, die ook voor het merk BMW opgeld doet.
Kijk maar naar de prijzen en dat is ook geen wonder. Veel motoren zijn met 1 ton toe aan een flinke update, denk aan de vervanging van bijvoorbeeld de enkelvoudige droge platenkoppeling. Natuurlijk zijn er motoren die 2 ton en meer met de originele koppeling draaien, dat zijn de trotse uitzonderingen. De meeste Rtees kunnen aan een nieuwe koppeling toe zijn vanaf een ton, iets om rekening mee te houden als je die niet zelf kunt vervangen. De kosten van de vervanging zijn rond de 1000 euro, waarvan 300 euro aan materiaalkosten. Een monteur is er een hele dag zoet mee en dat loopt in de kosten aardig op. Model 2014 heeft die enkelvoudige droge platenkoppeling niet meer, maar een meervoudige natte platenkoppeling naar analogie van de Japanse motoren. Een meervoudige natte platenkoppeling gaat - over het algemeen - beduidend langer mee.
Een R1200RT van 2005 en 2006 is nauwelijks nog interessant, die hebben nog dat over-engineered ABS-3 annex / I-ABS systeem, dat de RT economisch total loss laat zijn aan het eind van zijn levenscyclus. Dat mag na 16 jaar, maar niet voor 2500 euro vervanging of 1000 euro revisie met kans op herhaling.
De RT ees van 2007-2010 zijn grosso modo goed uitontwikkeld, hebben geen kinderziektes meer.
De Rtees van 2010-2013 hebben de genoemde andere aansturing van de kleppen, waar nauwelijks kinderziektes uit zijn voortgekomen.
Over de kinderziektes van de eerste jaren LC verwijs ik naar dit forum en kijk vooral ook eens op het BMW GS forum. Daar zijn de ervaringen nog wat intenser omdat het LC blok eerst in de GS werd toegepast. Precies hetzelfde geldt overigens voor de K1600 over de jaren 2011-2012.
Maar modern zijn ze....
En persoonlijk? Ik zou nooit 10 k spenderen aan een motor die meer dan 80 k op de teller heeft staan. Moet je eens even kijken wat voor moois of je daarvoor kunt kopen met frisse kilometerstanden van 30k-50k , cruise control, verwarmde buddy, esa, asc asc, boordcomputer enz. Het bouwjaar is - met inachtname van bovenstaande opmerkingen - nauwelijks van belang. Zo kocht ik onlangs voor minder dan 9 k een RT uit 2012 van een particulier met 35 k op de teller, volledig gedocumenteerd en van alle gemakken voorzien. Kom daar eens om bij een LC model....
Een bekende voetballer uit Betondorp die altijd gelijk had zei het al: "Elk nadeel hep zijn voordeel"