De volgende generatie boxers / RT's?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

De volgende generatie boxers / RT's?

Ongelezen bericht door HansD »

BMW heeft net de nieuwe RT aangekondigd met dubbel bovenliggende nokkenassen. Hoe denken jullie dat de volgende generatie BMW boxers en RT's eruit gaan zien? Of beter, hoe zouden ze er uit moeten zien?
Wat ontbreekt er nog, of wat zouden we er graag nog bij zien?

Hier mijn voorzet:
- meer inhoud, zeg 1400cc, om nog meer koppel te hebben
- navigatie standaard in het dashboard ingebouwd
- duolever voorvork
- grotere tank
- meerder engine mappings selekteerbaar via boordcomputer, bijv. regen- en droogweer settings
- electrisch verstelbaar zadel
- verstelbaar stuur
- verstelbare pedalen
- alle opties uit "het zwarte gat" op de optielijst, of standaard gemonteerd (de "dutchmidiman"-uitvoering :D :D )
- afstandafhankelijke cruise control (zoals bij Mercedes)
- verwarmd/gekoeld pak (airco)
- automatische versnellingsbak als optie
- "groene" uitvoering met start/stop systeem

....
....

Hans
Snipes

Re: De volgende generatie boxers / RT's?

Ongelezen bericht door Snipes »

Hahaha is een auto misschien wat voor je ?? (ik kon het niet laten, sorry)

Veel van je opties hebben zeker zin denk ik maar de prijs zal dan uiteraard alleen maar klimmen voor de toch al redelijk dure nieuwe BMW's. Je moet ze zeker niet als losse optie's aan moeten schaffen.

[groet]
HansD

Snipes schreef:Hahaha is een auto misschien wat voor je ?? (ik kon het niet laten, sorry)

Veel van je opties hebben zeker zin denk ik maar de prijs zal dan uiteraard alleen maar klimmen voor de toch al redelijk dure nieuwe BMW's. Je moet ze zeker niet als losse optie's aan moeten schaffen.

[groet]
Haha, klopt wel een beetje ja - maarja, ik rijd elke dag woon/werk. Zoiets als dit?
Afbeelding
Hans
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

HansD schreef:- electrisch verstelbaar zadel
Hoe vaak voel jij de drang om je zadel te verstellen?
- verwarmd/gekoeld pak (airco)
- automatische versnellingsbak als optie
- "groene" uitvoering met start/stop systeem
Really...I mean...buy a car, dude... :roll:
HansD

Is natuurlijk wel lekker makkelijk om mijn ideeen af te kraken (mag ook, kan ik ook tegen - het zijn maar wilde ideeen), maar...
waar zijn jullie ideeen?? _001 :roll:

Ik kan de vraag ook anders stellen: "Waar denken we dat BMW mee gaat komen?"

Hans
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik verwacht een minder grote groei.

1250-1300cc

Ik denk dat al het denkbare alleen als optie of in pakket geleverd wordt en niet standaard zal zijn.

Maar instelbare mapping zeker mogelijk
ESA III
Navi in dashboard denk ik nog niet.
Automaat twijfel ik over maar de nieuwe VFR1200 die waarschijnlijk als VFR1200ST geleverd gaat worden als vervanging voor de Pan heeft ook een automaat.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Las daar toch net mijn naam? ;) :lol: :lol: _004

Ik roep:
- Diesel/Bio-brandstof
- Electrisch
- kleinere cylinderinhoud maar meer motorvermogen
- led-verlichting
- ingebouwde veiligheidssystemen zoals airbag (o.i.d.)
- automatisch SOS-systeem als er wat "vreemds" gebeurt, langdurige zij-ligging, G-geometrie e.d. (met automatische GPS positie-bepaling)
- Met daaraan gekoppeld een pech-hulp systeem, waarbij je dealeRT vantevoren al bericht krijgt dat iets een storing heeft (gehad)

Als ze als optie ook parkeersensoren gaan bieden, dan gooi ik mijn fiets aan de kant, want dan is het gewoon een auto waar ze uit kostenoverwegingen 2 wielen weglaten :lol:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 03 feb 2010, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike Philippens

HansD schreef:Is natuurlijk wel lekker makkelijk om mijn ideeen af te kraken (mag ook, kan ik ook tegen - het zijn maar wilde ideeen), maar...
Ik kraak niet, Hans. Ik ben niet zo'n gadget freak als het op motoren aankomt. GPS en intercom vind ik meer dan genoeg. In de auto vind ik het wel leuk, maar daar zit je ook lekker achterover. De motor is inspannender rijden en ik (persoonlijk) gebruik de motor puur voor de lol. Dus ik ga in de weekends en op vakantie lekker recreëren met dat ding. De paden in, de lanen langs. Daar kan en wil ik helemaal geen gadgets voor gebruiken. Ik (weer persoonlijk) zou niet weten wat ik met cruise control en elektrisch verstelbare stoeltjes zou moeten. Ik heb ze (en wil ze) niet eens in de auto (electrische stoelen dan, cc heb ik). Maar ik ben dan ook alleen, dus als ik eenmaal de zitpositie heb, verandert die niet meer. Vandaar dus.

Het enige waar ik wel eens over nadenk als het om toekomstige ontwikkelingen op motorgebied gaat, is de elektrieke motor. Dat is iets onvermijdelijks. Biobrandstoffen worden volgens mij nooit echt populair omdat we de ruimte niet hebben om voldoende spul te verbouwen. Dus dat is een tussenstap om de uitstoot wat te minderen. Elektrisch is denk ik de toekomst, maar dan moeten we wel wat kerncentrales bijbouwen of iets verzinnen met waterstof. Op zich kan dat ook goed. Ik denk alleen dat Shell ons weer vreselijk gaat naaien door een soort alleenrecht op waterstof productie oid te forceren. Kunnen we gaan betalen voor iets dat niets kost... :$
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Ik zag hier boven als wens een grotere tank??? waarom ze moeten gewoon zorgen voor een gebruik van 1:50 dan telt de benzineprijs ook wat minder. en automaat.

verder compleet bestellen als wordt aangeboden en dan aanvullen met extra's zoals aangeboden door de toeleveranciers.

Ik vraag me overigens wel af wie allemaal de wensenlijstjes invullen zijn dat allemaal rijders die regelmatig een nieuwe motor kopen of mensen die een paar jaar wachten met aankoop en een ander laten beslissen wat voor extra;s er op hun toekomstige motor zit.

Misschien ook leuk om te weten wie koopt nieuw en om de hoeveel tijd en wat is de aanleiding/overweging om gebruikt nieuw te kopen.

Verder denk ik niet dat meneer BMW er iets van aantrekt wat wij willen.
Inspector Gadget

Een tijdje terug zou een bedrijf (Eestor) in de US met een revolutie naar buiten komen voor wat betreft accu-pakketten.
Veel kleinere afmetingen, op te laden binnen het uur, geen speciale lader nodig, etc, etc, etc.
http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor

Naar wat ik begrepen heb, is het (nog) geen broodje-aap, want ik zit diep genoeg in de elektronica dat het niet vreemd is om te verwachten dat dergelijke ontwikkelingen er aan komen.
En in plaats van accu, wordt er gebruik gemaakt van condensator-technologie (er is een verschil!), de Super Capacitor, oftewel de Super Condensator.

Zodra dat probleem van accu's -> condensators is opgelost (lees: gewicht, volume, chemie, dus ook kosten) zal het allemaal snel(ler) gaan.

Want de snelste elektrische auto (de Tesla) heeft iets van 8600 accu's (Li-ion batterijen) aan boord :shock:
Met een top van 210 km/uur, en een actie-radius van 393 km, als je "normaal" rijdt, volgens de fabrikant.

Wat betreft nieuw kopen;
Ikke niet, zonde-geld is mijn visie, ik spreek genoeg dealeRT's en zijn klanten (die wel nieuw kopen) om te weten dat je daar meestal een rekenmeester en een onderhandelingsexpert moet zijn om dat echt "uit" te komen. Naast een relatie-expert ;)

Ik mag hopen dat BMW wel luistert naar zijn huidige en toekomstige klanten;
Want uiteindelijk is de gebruiker de beste ontwerper, die weet wat hij wilt, een ontwerper denkt te weten wat de gebruikers willen, en dat is niet altijd overeenkomstig.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Het is nogal wat, al die wensen.
Het zal aan mijn leeftijd liggen en wellicht ook aan het feit dat voor mij de motor een hobbyding is en niet voor woning - werk dus niet persé in weer en wind etc.
Ik wil motor rijden en niet in/op een auto met 2 wielen. Wat mij betreft mag dat wat "Spartaans". Ik vind onze BMW al verschrikkelijk lux en van mij hoeft het niet meer te zijn.

groet.
Jan
Snipes

Ongelezen bericht door Snipes »

Ik hoop wel dat er veel mensen blijven met meer geld dan mij en die regelmatig een nieuwe RT kopen. Meer keuze voor mij en tweedehands met veel opties kan ik dan nog betalen. (ze mogen me het geld ook gewoon geven :D )

Het idee van een elektrische RT spreekt mij wel aan. Je hebt heel veel koppel tot je beschikking en het is in een grafiek één streep omhoog qua vernogen. Rijdt erg fijn denk ik en dan heb je meteen een automaat. In het onderhoud zal het ook het nodige schelen alleen moet je dan geen problemen krijgen met je accu's heb ik wel eens opgevangen.
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

dutchmidiman schreef:
Als ze als optie ook parkeersensoren gaan bieden, dan gooi ik mijn fiets aan de kant, want dan is het gewoon een auto waar ze uit kostenoverwegingen 2 wielen weglaten :lol:
En wat dacht je van automatisch inparkeer systeem, open dak en bose sound system :-)

Veiligheid ben ik ook een voorstander van.
Verder mag hij qua uiterlijk wel weer wat meer op de 1100/1150 gaan lijken, kan nog niet echt wennen aan die 1200 _oo_ -1100-
Led of xenon verlichting met dagrijdfunctie
standaard verstelbaar stuur
Standaard de Signal minder functies
Uitgebreidere boordcomputer (zoals in autos)
Inspector Gadget

Wat ik probeer aan te geven, is dat het niet allemaal tè moeten worden, veiligheid is voor mij altijd interessant (lees: boeit mij altijd wel) maar met mate.
Motorrijden moet avontuurlijk (en een beetje afzien) blijven ;)

Nog maar een paar idee-en, denkende aan gebruikers in het algemeen;

- kniel-systeem waarbij de fiets (elektrisch bediend) enkele centimeters door de hoeven gaat, opdat de wat minder lange(re) gebruikers gemakkelijk(er) kunnen opstappen.
- elektrische midden-bok

Wat betreft het uiterlijk; deels eens, maar ik moet ook zeggen dat als je een bepaald model wat vaker ziet (heb ik ook meegemaakt met een auto) ga je het op een bepaald moment wel waarderen.
Over smaak valt niet te twisten, maar smaken (ook van jezelf) veranderen.
Het is net als de mode en het weer, bijzonder veranderlijk, en voorspellingen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :lol:
han62

Als ik het goed heb begrepen is zaterdag de introductie van de nieuwe 1200RT. dan kunnen we eens zien wat er allemaal is veranderd/aangepast/verbeterd/verminderd

Als het een beetje weer is ga ik wel kijken en dan maar hopen dat ik niet verliefd wordt ( op de motor dan dat vindt Rietje minder erg) en hopelijk geeft de dealer niet te veel voor de oude 1200RT 2008 met 10.000km. Want dan heb ik reden om nog even te wachten.

Ik denk maar zo als je eenmaal gepensioneerd bent wordt de tijd van aftellen toch steeds korter, want het is niet voor iedereen weggelegd om tot op hoge leeftijd motor te blijven rijden. en zeker niet op een zware motor zoals een RT.

Ons motto stel niet uit tot later want wie weet is nu ons later dichterbij dan we denken/hopen. Dus genieten zolang het kan.
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Hybride aandrijving
Minder cylinderinhoud, maar wel met compressor / turbo
4-cylinder boxer, watergekoeld
SMG met dubbele koppeling
Automatische uitklapwieltjes voor als je onderuit dreigt te gaan
Dode hoek sensor
Achteruitkijk en vooruitkijk camera met dashboard display en opnamefunctie
Gedimensioneerd op de gemiddeld langer wordende mens
2 voorwielen a la Piaggio als optie (kan mijn vrouw zelf rijden)
RunFlat banden
C1 dak demontabel
Fatsoenlijke claxon
Schakelindicator voor de groen-ridders en ECO-mapping
Dynamische V-max aan GPS gekoppeld
Docking station voor het kastje van de km-heffing
USB-aansluiting

...... schiet ik door?
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

beamer1200rt schreef: ...... schiet ik door?
....Nee hoor, je vergeet alleen een privé-chauffeuse..... blond, single en pak 'm beet van een jaar of 25... :lol:
beamer1200rt

Berrybeer schreef: ....Nee hoor, je vergeet alleen een privé-chauffeuse..... blond, single en pak 'm beet van een jaar of 25... :lol:
... ik voel me achterop helemaal niet op mijn gemak ....
enne .... ik zou niet weten waaraan ik me daar moet vasthouden...
enne .... nog een blondje erbij trek ik niet ...
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Mike Philippens

Even hoor...ik hoor nu zoveel wensen dat ik me afvraag: wat doen jullie op die motor? Rijden jullie alleen maar dagenlang rechtuit? Ik bedoel: ik heb nauwelijks tijd om goed op mijn Garmin te kijken (laat staan 'm bedienen tijdens het rijden) dat ik niet zou weten wat ik met uitgebreidere boordcomputers en allerlei elektrisch verstelbare zaken (behalve de ruit, die doe ik nog wel eens verzetten) zou moeten doen tijdens het rijden. Niet om die dingen af te kraken ofzo, maar gewoon even voor mijn begrip. Het blijkt maar weer eens dat verschillende mensen verschillende eisen en wensen hebben en iedereen zijn motor op zijn/haar manier gebruikt. Voor mij is het puur een lol-apparaat om lekker over bochtige wegen te rijden en daarbij heb ik mijn concentratie nodig. Kun je met al die dingen spelen? Wat moet je met 55 knoppen voor je neus, 4 schermen, telefoon, fax en telex?

Op de motor moet ik altijd denken aan een uitspraak van Kapt.Kirk (of was het Picard?) die op zijn beurt weer John Masefield quote:
And all I ask is a tall ship and a star to steer her by
wat dan voor ons 'And all I ask is a bike and a winding road to steer her on' zou worden ;)
Inspector Gadget

Ben het deels met je eens;
Als je veel toeters-en-bellen hebt, zal je deze in het begin waarschijnlijk veel gebruiken cq. mee "spelen".
Maar na verloop van tijd zal je de "ideale" instelling cq. stand gevonden hebben, en er waarschijnlijk niet snel iets aan veranderen.

Edoch, er zijn wel goede punten tbv comfort en veiligheid gemaakt, denk ik.

Maar tijdens het rijden zaken bedienen ben ik ook te geconcentreerd voor, dan stop ik liever op een plek waar het kan/mag, want ik heb toch echt beide handen aan het stuur nodig.
Zo ben ik wars van ook maar iets van tassen op de tank te hebben, of iets wat mijn zicht beperkt.

Maar ik heb ook begrip wat de 1 belangrijk is dat het spartaans en avontuurlijk is, en voor de ander het comfort en dus plezier en veiligheid kan verhogen.
Ik heb net zoveel plezier met de fiets als op de fiets, ik heb nooit eisen, maar altijd wel wat te wensen ;)

Om er ook maar eens een one-liner in dit draadje te plaatsen;
Wat voor de 1 een doel is, is voor de ander een middel.
beamer1200rt

Ik heb de draad nog eens doorgelezen en mijn conclusie is dat er nauwelijks nieuwe zaken worden aangedragen die extra ten opzichte van nu onder het rijden moeten worden bediend.

Als ik naar mijn praktijk kijk, dan verstel ik tijdens het rijden nauwelijks iets bijzonders en ben ik voornamelijk bezig met rijden.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Vloeistof gekoeld blok : zuiniger ( = milieuvriendelijker), wordt stiller door de vloeistof mantel en geen "koelingsproblemen" meer in de zomer!

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
peijsj

Nou Bert, Vloeistofgekoelde blokken zijn er toch zat ?
Begrijp er niets van _001
beamer1200rt

Baird schreef:Vloeistof gekoeld blok : zuiniger ( = milieuvriendelijker), wordt stiller door de vloeistof mantel en geen "koelingsproblemen" meer in de zomer!

[groet] -1150-
Besef wel dat vloeistofkoeling een stuk warmer is achter de kuipruit. Je verplaatst daarmee het hitte-probleem van de motor naar de rijder. Dat was voor mij een aanleiding om mijn K in te ruilen voor een R nadat ik half gekookt was op een rit naar Praag.

Van hitte-problemen heb ik bij een R nog nooit last gehad. Tip: het helpt als je de olie (van de motor, niet van de rijder) goed op peil houdt.
Baird
2024
2024

@peijsj

Ik ken er geen een met een 2-cilinder boxer en dan nog vloeistofkoeling, jij wel?? Je behoudt het boxer gedrag met de genoemde voordelen.

@beamer1200rt
Je moet natuurlijk een K niet vergelijken met een moderne fiets, dat is appels en peren! Basis ontwerp van de K is minstens 10 jaar ouder dan de R.

Mijn R1100RT had van die mooie pijpen die er voor zorgden dat de hete lucht van de oliekoeler naar de zijkant afgevoerd werd, werkte prima, was die beruchte hand-verwarming-voor-de-winter, die niet werkte.
Bij mijn huidige R1150RT(2003) heeft men dit weg gelaten zodat je vol in de hete luchtstroom zit achter je kuip. Dit heb ik 2 jaar geleden gemodificeerd zodat nu ook bij mij de hete lucht niet meer achter de kuip kan komen,( Beetje hobbiën en €25 aan kosten). De Pan en de FJR hebben ook een fatsoenlijke opstelling van de koelers en de afvoer van de hete lucht is goed geregeld, dus een beetje engineer van Herr BMW moet dat wel kunnen.

Ik blijf bij mijn stelling dat wil je aan de moderne milieu- en zuinigheidseisen voldoen dan ontkom je niet aan vloeistofkoeling, je bent dan op designniveau af van de grotere inwendige toleranties die noodzakelijk zijn om een luchtgekoelde motor bruikbaar te maken in een grote buitenlucht temperatuurrange. Dit is basis motorkennis.

[groet] -1150-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
han62

Hallo,
Ik lees hierboven het volgende: @beamer1200rt
Je moet natuurlijk een K niet vergelijken met een moderne fiets, dat is appels en peren! Basis ontwerp van de K is minstens 10 jaar ouder dan de R.

Er wordt misschien bedoeld dat je de 1e generatie K's niet kan vergelijken met de huidige generatie K's want als je de nieuwe K bekijkt en de waarschijnlijk dit jaar nog komende K 6 cilinder dan kun je toch niet spreken over achterhaalde techniek. :?:

Een K loopt gewoon veel mooier (vind ik toch) maar toch geef ik de voorkeur aan een R waarom ??? _001

En zo zie je maar dat we allemaar verschillende redenen hebben om voor een bepaald merk/model te kiezen.

Ik ben vandaag naar Motoport geweest en de nieuwe 1200RT bekeken. vind hem in het echt mooier dan op de plaatjes. vooral de jam (olie) potjes vallen mee. dat schijnt gedaan te zijn doordat er in de oudere/vorige modellen soms sprake was dat de remdruk weg kon vallen door bruisende remolie. en dat is nu ondervangen.
men merkte op dat dit bij veel sportmotoeren bijna altijd in een apart potje zat. nou dat zal dan wel.

Maar ik ben wel even en paar dagen van de leg ivm de geboden inruilprijs. en dat komt dan weer volgens de dealer dat de 2009 modellen nu met een gratis lifestyle pakket worden aangeboden wat en voordeel is van ca 1500.00 en bovendien kopen zij die modellen nu op de fabriek met extra korting.

En dat gaat dan weer ten koste van de inruilprijs. De inruilprijs werd ook laag gehouden door het verwachte aanbod van inruil oudere modellen zo zei hij. Maar er zijn meer dealers en die denken er misschien anders over. en zo niet dan nog even doorrijden op de oude van 2008 met 10.000km dat is overigens ook geen straf. Scheelt me weer het een en ander aan werk. het demonteren van accesoires die je kan overzetten op de nieuwe.

Of zou het dan toch een K worden of misschien wel een H.... of een Y.......

Han
peijsj

@ Bert,

Hoi Bert,
Ik ken zeker geen watergekoelde 2 cilinder boxers en ik hoop echt dat BMW het niet in zijn hoofd haalt er een te produceren onder de R xxRT vlag.
Het karakter van "onze boxers" wordt m.i. mede bepaald door de luchtgekoelde cilinders.
Ik vind sowieso dat wat hierboven allemaal staat ahw inbreuk maakt op motorrijden in het algemeen en onze BMW's in het bijzonder. Waar blijft het avontuur met al die toeters en bellen. Vor mij is motorrijden nog steeds een avontuur en dat wil ik wel houden, Maar dat heb ik al aangegeven. Ik sta in die opvatting wel alleen zo te lezen maar dat zij dan maar zo.
Wel leuk leesvoer overigens _004
groet
Jan
DutchBear
Bijz: lekker groot
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door DutchBear »

nou....ik kom van een oude R100S (ex RS, na schuiver S).

Nu een R1150RT.

Ik ben helemaal tevreden met alle toeters en bellen.

Het enige wat ik echt mis, zou het "met-één-druk-op-de-knop" verwijderen van de kuip zijn.

That's it.
R1200GSA 2010
beamer1200rt

DutchBear schreef:
Het enige wat ik echt mis, zou het "met-één-druk-op-de-knop" verwijderen van de kuip zijn.

That's it.
... en dat vind ik tot nu toe de beste suggestie _004
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Doe er mij maar één met een grotere service-interval.
Noem het een onderhoudsvriendelijkere motor. :-)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
lange Jaap

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Wat betreft vloeistof / luchtgekoeld kun je wat gaan verwachten als men hogere milieueisen gaat stellen aan motorfietsen, denk maar aan de Porsche 911, die heeft niet voor niets waterkoeling gekregen en in mijn ogen is dat nog steeds eeuwig zonde dus hoop niet dat onze BMW dat lot beschoren is.
Het aantal gadgets zal alleen maar toenemen en een aantal is ook makkelijk te realiseren; BMW heet eigenlijk maar bescheiden display's op de motoren maar als je een wat groter kleuren display krijgt, is navigatie een eitje en dingen als bandenspanningscontrole zijn dan een kwestie van aanvullende software in de abs regeleenheid.
Zo is het in de autotechniek ook gegaan' op een gegeven moment heb je zoveel parameters van sensoren in de auto die er toch op moeten dat je met die gegevens ook hele leuke andere dingen kunt doen zonder extra hardware.
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Dit wordt hem de volgende generatie _001

Afbeelding
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Hmmm....

- Inklapbare spiegels, voor als je de steeds breder wordende motor nog nog door je tuindeur wilt krijgen;
- Verwarmde spiegels om de vorst eraf te smelten (als mijn kont, waarom dan niet -belangrijker- mijn zicht);
- Bluetooth communicatiehub (telefoon aannemen met (weer) een knopje op je stuur;
- Reddingssysteem, waarbij de motor zelf contact opneemt met een centrale als deze een te grote vertraging of hellingshoek kent (met cancel-knop);
- ...
- Deuk(je) in de tank om mijn buik in te kunnen leggen :D

't Zijn maar wat ideetjes.
Baird
2024
2024

Zei ik het niet .............................

Uit de pers:

Volgens het Duitse motorblad MO en het Britse MCN zou BMW gestart zijn met de ontwikkeling van een watergekoelde boxermotor als vervangmotor voor de pas recent van vierklepskoppen voorziene R 1200 serie. De motor zou er komen met het oog op de nieuwe Euro4 emissienormen, die van kracht worden in 2012.

Technische details zijn nog niet bekend. Wel konden de Duitsers aan de hand van gesprekken met insiders een schets samenstellen van hoe de nieuwe motor eruit zal komen te zien. Zo blijven koelvinnen bewaard om het iconische uiterlijk geen geweld aan te doen, worden er hoogstwaarschijnlijk twee kleine radiatoren gebruikt in plaats van één grote en de mogelijkheid bestaat dat de in- en uitlaatpoorten voortaan niet meer aan de achter- en voorkant van het blok gepositioneerd zullen worden, maar boven- en onderaan. Hoe dan ook zijn de voordelen van waterkoeling legio, vooral omdat de warmtehuishouding van de motor binnen kleinere toleranties geregeld kan worden. Het grootste nadeel eraan is het verhoogde gewicht van de motor en de verhoogde complexiteit van het systeem.

Bij BMW ontkent men het bestaan van plannen voor een watergekoelde boxermotor met de mededeling dat BMW “pas details over toekomstige modellen zal prijsgeven wanneer dit toepasselijk is”.

U kunt nog inzetten .........
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Mike Philippens

Baird schreef:Uit de pers:

Volgens het Duitse motorblad MO en het Britse MCN zou BMW gestart zijn met de ontwikkeling van een watergekoelde boxermotor als vervangmotor voor de pas recent van vierklepskoppen voorziene R 1200 serie. De motor zou er komen met het oog op de nieuwe Euro4 emissienormen, die van kracht worden in 2012.
Tsjaaa...als je weet hoe lang 'de pers' heeft geroepen dat de nieuwe Yamaha Super Ténéré er nu toch écht aan zat te komen...ik geloof zo'n beetje sinds 1996...en nu pas is ie er.
Moeten alle motorvoertuigen al niet voldoen aan Euro4? Die is toch al van kracht sinds oktober 2006? En Euro5 al sinds oktober 2009? Of hoeven motoren daar (nog) niet aan te voldoen? (Ik heb echt geen idee)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”