draaiweerstand konisch tandwiel
Geplaatst: 12 jan 2021, 15:52
ik ben bezig met onderhoud van mijn kardan/eindaandrijving.
Daarbij vervang ik de scharnierlagers en het grote lager in het differentieel. Het kleine lager vervang ik niet, eigenlijk vooral omdat ik dan niet in de weer hoef met shims om de voorspanning goed te krijgen. (en ik zie zo op het oog geen slijtage)
Alles is eigenlijk in verassend goede toestand na tweehonderd duizend kilometer.
Wat me verbaasd is de draaiweerstand van het konisch tandwiel, die is groter dan ik verwacht wanneer ik de as met mijn vingers draai. Is dat normaal? Er lekt geen olie, en hoewel het zwaarder draait dan verwacht, is de weerstand constant. Dus ik heb geen concrete aanwijzing dat het lager kapot is.
Als het niet per se nodig is vervang ik de lagers, dus nummertjes 5 en 7 in onderstaande tekening liever niet.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=33_0638
Vooral omdat het shimmen ervan nogal precies moet gebeuren. En ik daar eerlijk gezegd tegenop zie.
Adviezen?
Daarbij vervang ik de scharnierlagers en het grote lager in het differentieel. Het kleine lager vervang ik niet, eigenlijk vooral omdat ik dan niet in de weer hoef met shims om de voorspanning goed te krijgen. (en ik zie zo op het oog geen slijtage)
Alles is eigenlijk in verassend goede toestand na tweehonderd duizend kilometer.
Wat me verbaasd is de draaiweerstand van het konisch tandwiel, die is groter dan ik verwacht wanneer ik de as met mijn vingers draai. Is dat normaal? Er lekt geen olie, en hoewel het zwaarder draait dan verwacht, is de weerstand constant. Dus ik heb geen concrete aanwijzing dat het lager kapot is.
Als het niet per se nodig is vervang ik de lagers, dus nummertjes 5 en 7 in onderstaande tekening liever niet.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=33_0638
Vooral omdat het shimmen ervan nogal precies moet gebeuren. En ik daar eerlijk gezegd tegenop zie.
Adviezen?