lekkage
Moderator: RT_Patrick
Re: lekkage
Kun je er een foto van maken?? helft van motor is nogal vaag. Linker helft of rechter? Boven of onder?? voorste helft of achter??
Heb je wel eens druppels onder je motor gezien?
Heb je wel eens druppels onder je motor gezien?
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
olie stroomt van boven naar beneden en van voor naar achter, dus volg het vette spoor in tegenovergestelde richting ( dus van achter naar voren en van onder naar boven). Dan kom je ongetwijfeld bij een naad in het blok, een dekseltje of wat dan ook, maak een foto en plaats die hier op het forum, dan kunnen we meekijken,
succes!!

succes!!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Linkerkant van het blok, geen oliedruppels onder motoraafko schreef:Sinds enige tijd heb ik een BMW R1100RT.
Nu heb ik geconstateerd dat de helft van het motorblok nat lijkt, het voelt niet nat aan, maar het is vettig, wat kan de oorzaak hiervan zijn?
Wie kan mij hier een antwooord op geven?
Koos Broekema
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik zal deze week even bij mijn motorzaak langsrijden.
Koos Broekema
Marum
Laatst gewijzigd door aafko op 01 feb 2010, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Kijk eens naar (bijv.) het oliepeil-glas, en dan moet je kijken tussen de fairing door naar het oliepeil-glas.
Van buiten-af, waar je normaal gesproken kijkt naar het olie-peil zie je niets, maar kijk je tussen de panelen door naar datzelfde oliepeil-glas zie je het olie "zweten".
Schijnt een bekend euvel te zijn, althans, ik heb er last van.
Ik heb wel een nieuw oliepeil-glas liggen met nieuw rubber, maar het is mij vooralsnog niet bekend hoe je deze dient te vervangen.
Van buiten-af, waar je normaal gesproken kijkt naar het olie-peil zie je niets, maar kijk je tussen de panelen door naar datzelfde oliepeil-glas zie je het olie "zweten".
Schijnt een bekend euvel te zijn, althans, ik heb er last van.
Ik heb wel een nieuw oliepeil-glas liggen met nieuw rubber, maar het is mij vooralsnog niet bekend hoe je deze dient te vervangen.
Toen ik die van mij kocht zei de eigenaar dat ie ook een beetje zweette door het olievuldopje. Het was inderdaad vettig rond dat dopje, dus heb ik opgezocht welk nr die pakkingen hadden en heb 2 nieuwe ringetjes gekocht en nu zweet ie niet meer. Het was gewoon een gaar ringetje.dutchmidiman schreef:Kijk eens naar (bijv.) het oliepeil-glas, en dan moet je kijken tussen de fairing door naar het oliepeil-glas.
Dat peilglas zal wel betekenen dat het halve blok open moet... Lijkt me een major operatie

- nonkel moto
- Type: R1100RT
- Land: B
er staat ergens wel iets over het oliepijlglas geschreven dacht ik op het forum hier(neem eens de zoek functie)
geloof niet dat het een super operatie is![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
geloof niet dat het een super operatie is
- Baird
- 2024
Voordat we gaan schroeven eerst goed kijken, desnoods een en ander afpoetsen/ontvetten ( even de tupperware eraf) , dan een lange rit maken en nog eens kijken en :: zeker niet meteen naar de dealer gaan, die hebben snel €€-tekens in hun ogen.
btw: als tie lekt zit er nog olie in, als ti niet lekt wordt het verdacht!! ( zo keken we vroeger bij Engelse vliegtuigen ook),
succes,
btw: als tie lekt zit er nog olie in, als ti niet lekt wordt het verdacht!! ( zo keken we vroeger bij Engelse vliegtuigen ook),
succes,

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- hans51
- Type: R1100RT
Ik rijd al 5 jaar (70.000km) met hetzelfde verschijnsel,
In eerste instantie maakte ik me ook zorgen, maar het is inderdaad zweten van het oliepeilglas.
Ik heb nog nooit een druppel onder het blok gezien en hoef ook practisch nooit olie bij te vullen.
So, don't worry!!!
Groeten,
Hans.
In eerste instantie maakte ik me ook zorgen, maar het is inderdaad zweten van het oliepeilglas.
Ik heb nog nooit een druppel onder het blok gezien en hoef ook practisch nooit olie bij te vullen.
So, don't worry!!!
Groeten,
Hans.
Nou klinkt wel erg nagatief dat de dealer alleen euro tekens in zijn ogen heeft staan zo zit de werkelijkheid niet in elkaar .
Een goede diagnose via de dealer kan altijd nog een stuk goedkoper zijn dat dingen zelf vervangen die achteraf niet nodig blijken te zijn .
Gr Wijnald
Een goede diagnose via de dealer kan altijd nog een stuk goedkoper zijn dat dingen zelf vervangen die achteraf niet nodig blijken te zijn .
Gr Wijnald
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen, en die van mij zijn helaas niet best: bij problemen gaan veel dealers toch maar wat vervangen, ook als de diagnose moeilijk blijkt te zijn. En alle uurtjes en ideeen van de dealer kwamen op mijn rekening.
Natuurlijk geldt dat zeker niet voor alle dealers.
Hans
Natuurlijk geldt dat zeker niet voor alle dealers.
Hans
- BeemerBert
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
@Dutch
Oliepeilglas hoef je pas te vervangen als zich druppels vormen.
Zit gewoon in rubber gedrukt, dus ruitje inslaan, met schroevendraaier eruit wippen ( voozichtig zonder het blok te beschadigen), schoonmaken, nieuw glaasje in rubber recht ervoor plaatsen en erin slaan
Ik heb het niet zelf gedaan, maar stond erbij en keek ernaar :lol:
Mijn glaasje bleek muurvast te zitten door pekel.
Bert
Oliepeilglas hoef je pas te vervangen als zich druppels vormen.
Zit gewoon in rubber gedrukt, dus ruitje inslaan, met schroevendraaier eruit wippen ( voozichtig zonder het blok te beschadigen), schoonmaken, nieuw glaasje in rubber recht ervoor plaatsen en erin slaan

Ik heb het niet zelf gedaan, maar stond erbij en keek ernaar :lol:
Mijn glaasje bleek muurvast te zitten door pekel.
Bert
Bert, bedankt! 
Ik zal inderdaad eerst goed observeren of er druppels ontstaan.

Ik zal inderdaad eerst goed observeren of er druppels ontstaan.
- Baird
- 2024
Waar is dat ruitje van gemaakt? Glas of kunststof? Als je dat stuk slaat, kunnen er dan splinters in het carter terecht komen?BeemerBert schreef: ......................
Zit gewoon in rubber gedrukt, dus ruitje inslaan, met schroevendraaier eruit wippen ( voozichtig zonder het blok te beschadigen), schoonmaken, nieuw glaasje in rubber recht ervoor plaatsen en erin slaan![]()
......................
Bert

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- han62
De volgende tekst staat op het GS Forum
Het werkplaats handboek schrijft het volgende:
1 Motorbescherming verwijderen. (de alu plaat onder het blok)
2 Olie aftappen
3 Oliepijlglas verwijderen
3-1 Borgveer uitbouwen:
3-2 Een grote schroevendraaier door het kunststof kijkglas steken en het oliepeilglas (2) voorzichtig losdrukken.
4 pakkingsvlakken reinigen
5 Banden montagepasta op de afdichtvlakken van het nieuwe oliepeilglas (1) aanbrengen en van het peilglas van buitenaf met stempel (Nr. 00 5 550) tot de aanslag intikken.
6 Borgring inbouwen, correcte zitting in de uitsparing controleren.
7 Motorolie bijvullen
8 Motorbescherming plaatsen.
IPV bandenpasta beetje afwasmiddel gebruiken.
Succes
Het werkplaats handboek schrijft het volgende:
1 Motorbescherming verwijderen. (de alu plaat onder het blok)
2 Olie aftappen
3 Oliepijlglas verwijderen
3-1 Borgveer uitbouwen:
3-2 Een grote schroevendraaier door het kunststof kijkglas steken en het oliepeilglas (2) voorzichtig losdrukken.
4 pakkingsvlakken reinigen
5 Banden montagepasta op de afdichtvlakken van het nieuwe oliepeilglas (1) aanbrengen en van het peilglas van buitenaf met stempel (Nr. 00 5 550) tot de aanslag intikken.
6 Borgring inbouwen, correcte zitting in de uitsparing controleren.
7 Motorolie bijvullen
8 Motorbescherming plaatsen.
IPV bandenpasta beetje afwasmiddel gebruiken.
Succes
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- BeemerBert
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Ruitje is van kunstof en is "dubbelglas "Baird schreef:Waar is dat ruitje van gemaakt? Glas of kunststof? Als je dat stuk slaat, kunnen er dan splinters in het carter terecht komen?BeemerBert schreef: ......................
Zit gewoon in rubber gedrukt, dus ruitje inslaan, met schroevendraaier eruit wippen ( voozichtig zonder het blok te beschadigen), schoonmaken, nieuw glaasje in rubber recht ervoor plaatsen en erin slaan![]()
......................
Bert
![]()
Je tikt het eerste ruitje kapot en lepelt met een schroevendraaier het geheel ( ruit plus rubber ) eruit.
Kan dan niks in het blok vallen.
Bij mij werd de olie niet afgelaten

Beemer werd scheef gezet met rechtercilinder op stuk biels, geen olie meer te zien, toen ruitje eruit, schoonmaken en nieuwe erin.
Nieuwe werd trouwens een passende dopsleutel opgezet en er voorzichtig ingetikt zonder smeermiddel te gebruiken.
Borgring heb ik niet gezien, maar kan ik gemist hebben

Hier bij de onderdelen zie ik hem ook niet, kan dus per type wisselen neem ik aan ?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Bert
Ik heb hier een originele liggen ivm de geplande vervanging;
Het "glaasje" is van plastic, en de achterkant is een metalen disk met gaatjes rondom. (die weer werkt als een spiegel)
Onderdeelnummer 11 11 7 710 474 (item# 2. "Olieniveau" op de voorgaande link van RealOEM)
Is plastic glaasje met een afgeplatte rubberen ring (die min-of-meer onderdeel is van het plastic glaasje) en inderdaad ook een metalen klem-ring die ca. 80% van de omtrek beslaat.
Het "glaasje" is van plastic, en de achterkant is een metalen disk met gaatjes rondom. (die weer werkt als een spiegel)
Onderdeelnummer 11 11 7 710 474 (item# 2. "Olieniveau" op de voorgaande link van RealOEM)
Is plastic glaasje met een afgeplatte rubberen ring (die min-of-meer onderdeel is van het plastic glaasje) en inderdaad ook een metalen klem-ring die ca. 80% van de omtrek beslaat.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 2411 Weergaves
-
Laatste bericht door Nightstalker
-
- 5 Reacties