Pagina 1 van 1

lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 19:29
door aafko
Sinds enige tijd heb ik een BMW R1100RT.
Nu heb ik geconstateerd dat de helft van het motorblok nat lijkt, het voelt niet nat aan, maar het is vettig, wat kan de oorzaak hiervan zijn?
Wie kan mij hier een antwooord op geven?

Koos Broekema

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 19:32
door Stingray
Kun je er een foto van maken?? helft van motor is nogal vaag. Linker helft of rechter? Boven of onder?? voorste helft of achter??

Heb je wel eens druppels onder je motor gezien?

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 20:05
door Baird
olie stroomt van boven naar beneden en van voor naar achter, dus volg het vette spoor in tegenovergestelde richting ( dus van achter naar voren en van onder naar boven). Dan kom je ongetwijfeld bij een naad in het blok, een dekseltje of wat dan ook, maak een foto en plaats die hier op het forum, dan kunnen we meekijken,

succes!!

[groet] -1150-

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 20:20
door aafko
aafko schreef:Sinds enige tijd heb ik een BMW R1100RT.
Nu heb ik geconstateerd dat de helft van het motorblok nat lijkt, het voelt niet nat aan, maar het is vettig, wat kan de oorzaak hiervan zijn?
Wie kan mij hier een antwooord op geven?

Koos Broekema
Linkerkant van het blok, geen oliedruppels onder motor

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik zal deze week even bij mijn motorzaak langsrijden.

Koos Broekema
Marum

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 20:52
door JOS WRSM
ONDERWERP VERPLAATST

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 22:08
door Inspector Gadget
Kijk eens naar (bijv.) het oliepeil-glas, en dan moet je kijken tussen de fairing door naar het oliepeil-glas.
Van buiten-af, waar je normaal gesproken kijkt naar het olie-peil zie je niets, maar kijk je tussen de panelen door naar datzelfde oliepeil-glas zie je het olie "zweten".
Schijnt een bekend euvel te zijn, althans, ik heb er last van.

Ik heb wel een nieuw oliepeil-glas liggen met nieuw rubber, maar het is mij vooralsnog niet bekend hoe je deze dient te vervangen.

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 22:30
door Mike Philippens
dutchmidiman schreef:Kijk eens naar (bijv.) het oliepeil-glas, en dan moet je kijken tussen de fairing door naar het oliepeil-glas.
Van buiten-af, waar je normaal gesproken kijkt naar het olie-peil zie je niets, maar kijk je tussen de panelen door naar datzelfde oliepeil-glas zie je het olie "zweten".
Toen ik die van mij kocht zei de eigenaar dat ie ook een beetje zweette door het olievuldopje. Het was inderdaad vettig rond dat dopje, dus heb ik opgezocht welk nr die pakkingen hadden en heb 2 nieuwe ringetjes gekocht en nu zweet ie niet meer. Het was gewoon een gaar ringetje.

Dat peilglas zal wel betekenen dat het halve blok open moet... Lijkt me een major operatie :(

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 23:05
door nonkel moto
er staat ergens wel iets over het oliepijlglas geschreven dacht ik op het forum hier(neem eens de zoek functie)
geloof niet dat het een super operatie is [groet]

Re: lekkage

Geplaatst: 01 feb 2010, 23:45
door Baird
Voordat we gaan schroeven eerst goed kijken, desnoods een en ander afpoetsen/ontvetten ( even de tupperware eraf) , dan een lange rit maken en nog eens kijken en :: zeker niet meteen naar de dealer gaan, die hebben snel €€-tekens in hun ogen.

btw: als tie lekt zit er nog olie in, als ti niet lekt wordt het verdacht!! ( zo keken we vroeger bij Engelse vliegtuigen ook),

succes, _004

Re: lekkage

Geplaatst: 02 feb 2010, 10:10
door hans51
Ik rijd al 5 jaar (70.000km) met hetzelfde verschijnsel,
In eerste instantie maakte ik me ook zorgen, maar het is inderdaad zweten van het oliepeilglas.
Ik heb nog nooit een druppel onder het blok gezien en hoef ook practisch nooit olie bij te vullen.

So, don't worry!!!

Groeten,
Hans.

Re: lekkage

Geplaatst: 02 feb 2010, 18:40
door thooms
Nou klinkt wel erg nagatief dat de dealer alleen euro tekens in zijn ogen heeft staan zo zit de werkelijkheid niet in elkaar .
Een goede diagnose via de dealer kan altijd nog een stuk goedkoper zijn dat dingen zelf vervangen die achteraf niet nodig blijken te zijn .

Gr Wijnald

Re: lekkage

Geplaatst: 02 feb 2010, 19:28
door HansD
Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen, en die van mij zijn helaas niet best: bij problemen gaan veel dealers toch maar wat vervangen, ook als de diagnose moeilijk blijkt te zijn. En alle uurtjes en ideeen van de dealer kwamen op mijn rekening.
Natuurlijk geldt dat zeker niet voor alle dealers.

Hans

Re: lekkage

Geplaatst: 02 feb 2010, 21:50
door BeemerBert
@Dutch
Oliepeilglas hoef je pas te vervangen als zich druppels vormen.

Zit gewoon in rubber gedrukt, dus ruitje inslaan, met schroevendraaier eruit wippen ( voozichtig zonder het blok te beschadigen), schoonmaken, nieuw glaasje in rubber recht ervoor plaatsen en erin slaan _004

Ik heb het niet zelf gedaan, maar stond erbij en keek ernaar :lol:
Mijn glaasje bleek muurvast te zitten door pekel.

Bert

Re: lekkage

Geplaatst: 03 feb 2010, 00:25
door Inspector Gadget
Bert, bedankt! _004

Ik zal inderdaad eerst goed observeren of er druppels ontstaan.

Re: lekkage

Geplaatst: 04 feb 2010, 09:27
door Baird
BeemerBert schreef: ......................
Zit gewoon in rubber gedrukt, dus ruitje inslaan, met schroevendraaier eruit wippen ( voozichtig zonder het blok te beschadigen), schoonmaken, nieuw glaasje in rubber recht ervoor plaatsen en erin slaan _004
......................

Bert
Waar is dat ruitje van gemaakt? Glas of kunststof? Als je dat stuk slaat, kunnen er dan splinters in het carter terecht komen?

[groet] -1150-

Re: lekkage

Geplaatst: 04 feb 2010, 11:42
door han62
De volgende tekst staat op het GS Forum

Het werkplaats handboek schrijft het volgende:

1 Motorbescherming verwijderen. (de alu plaat onder het blok)
2 Olie aftappen
3 Oliepijlglas verwijderen
3-1 Borgveer uitbouwen:
3-2 Een grote schroevendraaier door het kunststof kijkglas steken en het oliepeilglas (2) voorzichtig losdrukken.
4 pakkingsvlakken reinigen
5 Banden montagepasta op de afdichtvlakken van het nieuwe oliepeilglas (1) aanbrengen en van het peilglas van buitenaf met stempel (Nr. 00 5 550) tot de aanslag intikken.
6 Borgring inbouwen, correcte zitting in de uitsparing controleren.
7 Motorolie bijvullen
8 Motorbescherming plaatsen.
IPV bandenpasta beetje afwasmiddel gebruiken.

Succes

Re: lekkage

Geplaatst: 04 feb 2010, 17:21
door Inspector Gadget
@Han62; Bedankt ! _004

Re: lekkage

Geplaatst: 04 feb 2010, 17:43
door BeemerBert
Baird schreef:
BeemerBert schreef: ......................
Zit gewoon in rubber gedrukt, dus ruitje inslaan, met schroevendraaier eruit wippen ( voozichtig zonder het blok te beschadigen), schoonmaken, nieuw glaasje in rubber recht ervoor plaatsen en erin slaan _004
......................

Bert
Waar is dat ruitje van gemaakt? Glas of kunststof? Als je dat stuk slaat, kunnen er dan splinters in het carter terecht komen?

[groet] -1150-
Ruitje is van kunstof en is "dubbelglas "
Je tikt het eerste ruitje kapot en lepelt met een schroevendraaier het geheel ( ruit plus rubber ) eruit.
Kan dan niks in het blok vallen.

Bij mij werd de olie niet afgelaten _004
Beemer werd scheef gezet met rechtercilinder op stuk biels, geen olie meer te zien, toen ruitje eruit, schoonmaken en nieuwe erin.
Nieuwe werd trouwens een passende dopsleutel opgezet en er voorzichtig ingetikt zonder smeermiddel te gebruiken.

Borgring heb ik niet gezien, maar kan ik gemist hebben _001
Hier bij de onderdelen zie ik hem ook niet, kan dus per type wisselen neem ik aan ?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=10" onclick="window.open(this.href);return false;


Groet, Bert

Re: lekkage

Geplaatst: 04 feb 2010, 20:48
door Inspector Gadget
Ik heb hier een originele liggen ivm de geplande vervanging;
Het "glaasje" is van plastic, en de achterkant is een metalen disk met gaatjes rondom. (die weer werkt als een spiegel)

Onderdeelnummer 11 11 7 710 474 (item# 2. "Olieniveau" op de voorgaande link van RealOEM)

Is plastic glaasje met een afgeplatte rubberen ring (die min-of-meer onderdeel is van het plastic glaasje) en inderdaad ook een metalen klem-ring die ca. 80% van de omtrek beslaat.