geen brandstof inspuiting
Moderator: RT_Patrick
geen brandstof inspuiting
gisteren tijdens het naar huis gaan stil komen te staan. Ineens stopte hij ermee. Na even stil te hebben gestaan, gepier met alle schakelaars enz starte hij weer, maar voor kort want 500 mtr verder weer ineens stil, daarna niets meer. Na enig onderzoek hoorden we de brandstof pomp niet na inschakelen van het contact.
Door ANWB naar het ANWB service centrum in Naarden vervoerd alwaar we de kappen eraf gehaald hebben , de stekker schoongemaakt en de pomp een keer de andere kant op laten draaien. Daarna starten en lopen. Alles weer in elkaar en op naar huis, .. Circa 500 mtr verder stotteren en uiteindelijk weer stil gevallen. Dezelfde ANWB-er gebeld een een sleepje naar huis gekregen. (motor achterop een lepelwagen!!!!leuk gezicht). Thuis gekomen balen en om 21:30 nog maar even een bord boerenkool weggehapt en er lekken een nachtje over geslapen.
Vandaag ingeving: zou het het alarm kunnen zijn?? (n.a.v. berichten op dit forum) Alarm stond uit (met sleuteltje op het dashboard) Handschoenenkastje opengezet( daar zit een schakellaartje op), maar het alarm ging niet af. Daarna alarm middels de sleutel aan gezet en het alarm ging pas na enige tijd af (ongeveer 1 of 2 minuten) Er zit dus een vertraging in.
Met de AB alarm uitgezet, via sleutel alarm ook uitgezet. Daarna starten en lopen... Om de vertraging in het alarm uit te schakelen, de motor 5 minuten laten lopen , maar geen probleem. Nog geen testrit kunnen maken vanwege een Papadag (vrouwlief is winkelen met schoonmoeder)
Wat zou het kunnen zijn, elektrische storing van het alarm, was wel de eerste keer dat ik in nat weer reed, ik heb hem net 3 weken. Vuiligheid in de tank die de brandstof pomp verstopt. of toch iets anders.
Door ANWB naar het ANWB service centrum in Naarden vervoerd alwaar we de kappen eraf gehaald hebben , de stekker schoongemaakt en de pomp een keer de andere kant op laten draaien. Daarna starten en lopen. Alles weer in elkaar en op naar huis, .. Circa 500 mtr verder stotteren en uiteindelijk weer stil gevallen. Dezelfde ANWB-er gebeld een een sleepje naar huis gekregen. (motor achterop een lepelwagen!!!!leuk gezicht). Thuis gekomen balen en om 21:30 nog maar even een bord boerenkool weggehapt en er lekken een nachtje over geslapen.
Vandaag ingeving: zou het het alarm kunnen zijn?? (n.a.v. berichten op dit forum) Alarm stond uit (met sleuteltje op het dashboard) Handschoenenkastje opengezet( daar zit een schakellaartje op), maar het alarm ging niet af. Daarna alarm middels de sleutel aan gezet en het alarm ging pas na enige tijd af (ongeveer 1 of 2 minuten) Er zit dus een vertraging in.
Met de AB alarm uitgezet, via sleutel alarm ook uitgezet. Daarna starten en lopen... Om de vertraging in het alarm uit te schakelen, de motor 5 minuten laten lopen , maar geen probleem. Nog geen testrit kunnen maken vanwege een Papadag (vrouwlief is winkelen met schoonmoeder)
Wat zou het kunnen zijn, elektrische storing van het alarm, was wel de eerste keer dat ik in nat weer reed, ik heb hem net 3 weken. Vuiligheid in de tank die de brandstof pomp verstopt. of toch iets anders.
Laatst gewijzigd door sanderh op 04 feb 2010, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: brandstofpomp??
Ik kan weer langskomen om uit te lezen
Als het een generieke storing is, zal de MotoTronic dat opgeslagen hebben.
Maar je alarm kan het ook zijn, pekel (en geloof mij, er ligt momenteel veel daarvan op de weg, schrok mij uit mijn verschoning toen ik vanmorgen na de nachtdienst mijn fiets bij daglicht zag) en electronica gaan niet goed samen, kan storing(en) veroorzaken.
Je kunt kijken of je alarm het is, door uit te vinden of deze een zgn. overbruggings-mode kent.
Hierbij moet je met een sleutel op de alarm unit zelf het gehele alarm uitschakelen. (meestal aangegeven als dealer-mode of garage-mode in de handleiding).
je kunt dan ook niet meer het alarm met de AB in- of uitschakelen, het alarm is dan volledig (en echt helemaal) uit.
Als je uitgevonden hebt of zo'n modus door jou alarm bestaat, kan je bij een gelijkende storing een volgende keer kijken of dat het probleem direct en ter plekke oplost.
Als je zo'n zelfde storing hebt, en zo'n modus wordt door het alarm ondersteund, maar tijdens de storing heeft het geen positief effect, is het aannemelijk dat het niet het alarm is.
Althans, dat is mijn mening cq. visie

Als het een generieke storing is, zal de MotoTronic dat opgeslagen hebben.
Maar je alarm kan het ook zijn, pekel (en geloof mij, er ligt momenteel veel daarvan op de weg, schrok mij uit mijn verschoning toen ik vanmorgen na de nachtdienst mijn fiets bij daglicht zag) en electronica gaan niet goed samen, kan storing(en) veroorzaken.
Je kunt kijken of je alarm het is, door uit te vinden of deze een zgn. overbruggings-mode kent.
Hierbij moet je met een sleutel op de alarm unit zelf het gehele alarm uitschakelen. (meestal aangegeven als dealer-mode of garage-mode in de handleiding).
je kunt dan ook niet meer het alarm met de AB in- of uitschakelen, het alarm is dan volledig (en echt helemaal) uit.
Als je uitgevonden hebt of zo'n modus door jou alarm bestaat, kan je bij een gelijkende storing een volgende keer kijken of dat het probleem direct en ter plekke oplost.
Als je zo'n zelfde storing hebt, en zo'n modus wordt door het alarm ondersteund, maar tijdens de storing heeft het geen positief effect, is het aannemelijk dat het niet het alarm is.
Althans, dat is mijn mening cq. visie

Hoe het alarm precies werkt ben ik nog niet achter, maar op het dashboard zit wel een sleutelschakelaar waarmee je hem uit kan zetten. Ik vermoed dat je hem daarmee ook uit moet zetten, want laatst kon ik hem een keer niet starten en nadat ik hem uit had gezet startte hij direct.
Vandaag nog maar weer eens proberen, brandstof pomp loopt, daarna direct starten. na 10 minuten stationair lopen was er nog niets aan de hand, daarna middels gas geven wat hoger toerental en ja hoor, hij stopte er weer mee. daarna merkte ik dat na het op contact zetten de brandstofpomp wel draaide, maar soms ook 2 keer of 3 keer uit zich zelf. en ik hoorde een beetje een krakend/stotterend geluid, maar starten ho maar.
Pomp relais vervangen met een ander relais gaf geen doorslag.
Weet dus nog niet wat het zou moeten zijn....
Vandaag nog maar weer eens proberen, brandstof pomp loopt, daarna direct starten. na 10 minuten stationair lopen was er nog niets aan de hand, daarna middels gas geven wat hoger toerental en ja hoor, hij stopte er weer mee. daarna merkte ik dat na het op contact zetten de brandstofpomp wel draaide, maar soms ook 2 keer of 3 keer uit zich zelf. en ik hoorde een beetje een krakend/stotterend geluid, maar starten ho maar.
Pomp relais vervangen met een ander relais gaf geen doorslag.
Weet dus nog niet wat het zou moeten zijn....
Helaas, zover gaat mijn ervaring en kennis specifiek over dit gedeelte van de fiets niet (en evt. onhebbelijkheden, e.d.)
Het enige wat ik kan bieden is je fiets weer eens uit te lezen, de mototronic is volgens mij "slim" genoeg om dergelijke storingen ook op te slaan
Het enige wat ik kan bieden is je fiets weer eens uit te lezen, de mototronic is volgens mij "slim" genoeg om dergelijke storingen ook op te slaan

Re: geen brandstof inspuiting
Vandaag is de verkoper bezig geweest met het zoeken naar de oorzaak en heeft geconstateerd dat er geen inspuiting was. Dus de brandstofpomp werk wel gewoon, ook genoeg druk, maar hij sproeit niet.
Wat zou dat kunnen zijn?
Wat zou dat kunnen zijn?
Is er wel een bougie vonk
: als die er niet is zet de motronic de benzine toevoer stop ,omdat je anders de motor vol benzine zou blazen zonder dat hij loopt.

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
ik proef hieruit dat er wel druk is maar geen flow.
Hiermee bedoel ik dat de pomp wel een druk kan opbouwen maar zodra er ook een opbrengst is naar de injectoren dat de flow dan stopt. Verklaart waarom hij wel stationair blijft draaien maar zodra je meer nodig heb de pomp dit niet kan opbrengen.
Wat verhinderd de flow: vuil in pomp, vuil brandstof filter, vuil in een van de leidingen, vacuüm aan de zuigzijde van de pomp: tank beluchting verstopt.
Test:
Als je er een injector afhaalt en de leiding in een bak hangt hoelang blijft er dan een fatsoenlijke stroom benzine uit die leiding komen als de pomp aan staat?? Als dit snel veranderd naar een zeikstraaltje dan heb je een richting waar je het moet zoeken. (Doe dan de tankdop eens open als voorbeeld)
Hou ons op de hoogte, vanuit technisch oogpunt is dit een interessante storing, sorry voor jou!

Hiermee bedoel ik dat de pomp wel een druk kan opbouwen maar zodra er ook een opbrengst is naar de injectoren dat de flow dan stopt. Verklaart waarom hij wel stationair blijft draaien maar zodra je meer nodig heb de pomp dit niet kan opbrengen.
Wat verhinderd de flow: vuil in pomp, vuil brandstof filter, vuil in een van de leidingen, vacuüm aan de zuigzijde van de pomp: tank beluchting verstopt.
Test:
Als je er een injector afhaalt en de leiding in een bak hangt hoelang blijft er dan een fatsoenlijke stroom benzine uit die leiding komen als de pomp aan staat?? Als dit snel veranderd naar een zeikstraaltje dan heb je een richting waar je het moet zoeken. (Doe dan de tankdop eens open als voorbeeld)
Hou ons op de hoogte, vanuit technisch oogpunt is dit een interessante storing, sorry voor jou!

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Als er wel benzine druk is maar de motronic stuur geen stroom naar de injector om hem te openen komt er ook geen drup benzine door.
Ik roep: MotoTronic uitlezen
(serieus, want n.a.v. de storing die daar gelezen wordt, krijg je een duiding in welke hoek je het moet zoeken)

(serieus, want n.a.v. de storing die daar gelezen wordt, krijg je een duiding in welke hoek je het moet zoeken)
- Baird
- 2024
klopt: maar hij loopt toch wel stationair?? Bij de test natuurlijk de injector van de drukleiding af halen, dus gewoon de pijp open bij de injector en een bak eronder!vioma schreef:Als er wel benzine druk is maar de motronic stuur geen stroom naar de injector om hem te openen komt er ook geen drup benzine door.
@dutch
tuurlijk leuk dat uitlezen als je het ding hebt liggen, maar als je hem niet hebt liggen kun je toch eerst gewoon een paar testen doen om zaken uit te sluiten, niet alles is terug te vinden in dat elektronische doosje.
Ik zie dit bij sommige procesoperators ook: op knoppen blijven drukken en naar klokjes blijven kijken, roepen dat het niet werkt en intussen vergeten dat er achter al die knoppen en klokken een echte fabriek staat waar zich een heleboel mechanica, kleppen, pijpen , pompen, filters, elektromotoren etc bevinden die het zo nu en dan gewoon effe niet doen!
Go to Gemba, zie mijn onderschrift: Go to the place where the truth can be found!!
groetjes,

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Heren,
Dank voor het meedenken. DMM heeft denk ik wel een beetje gelijk dat storing uitlezen wel makkelijk zou zijn om de richting te bepalen.
Het was geen viezigheid
Er was geen vonk
Dus de motronic stuurt dat niet aan.
Pomp geeft inderdaad wel voldoende druk.
Stationair lopen doet hij wel, maar ook niet altijd, soms wilde hij dus ook niet starten. Storing was dus willekeurig waardoor het misschien al wel leid tot iets elektronisch?? (stekker, bedrading, sensor, motronic)
Klopt dat het uitlezen van een computer niet altijd direct leid tot de storing, je kan zelfs soms ook wel de verkeerde kant op gestuurd worden. Ook ik heb ervaring met fabrieks machines die foutcodes geven bij storingen en heb de ervaring dat die niet altijd even helder zijn, en soms ook verkeerd ge-interpreteerd worden, dus je zal t.a.t. je kop erbij moeten houden en beredeneren hoe het systeem werkt en waar de storing zou kunnen zitten.
Uiteindelijk was het iets waar ik zelf al wel aan gedacht had: De Hallgever. Ik heb hier op het forum een stukje gelezen van (sorry naam kwijt) iemand die ook een probleem had van plots uitvallen, maar ook stationair draaien en bij toeten maken uitval. Daar was het ook de hallgever.
Doordat deze (soms) geen waarde doorgeeft aan de motronic stuurt de motronic de injectie en ontsteking niet aan. Het is een elektronisch ding dus hij deed het af en toe. Ik heb nog niet gereden, maar de motor reed voorheen ook wat "bokkig" De verkoper zegt dat dit nu ook weg is en waarschijnlijk daar ook door veroorzaakt werd.
Bedankt voor het meedenken en we zijn weer wat wijzer.
Gezien de pech die ik gehad heb hoop ik dat het nu even afgelopen is.
Dank voor het meedenken. DMM heeft denk ik wel een beetje gelijk dat storing uitlezen wel makkelijk zou zijn om de richting te bepalen.
Het was geen viezigheid
Er was geen vonk
Dus de motronic stuurt dat niet aan.
Pomp geeft inderdaad wel voldoende druk.
Stationair lopen doet hij wel, maar ook niet altijd, soms wilde hij dus ook niet starten. Storing was dus willekeurig waardoor het misschien al wel leid tot iets elektronisch?? (stekker, bedrading, sensor, motronic)
Klopt dat het uitlezen van een computer niet altijd direct leid tot de storing, je kan zelfs soms ook wel de verkeerde kant op gestuurd worden. Ook ik heb ervaring met fabrieks machines die foutcodes geven bij storingen en heb de ervaring dat die niet altijd even helder zijn, en soms ook verkeerd ge-interpreteerd worden, dus je zal t.a.t. je kop erbij moeten houden en beredeneren hoe het systeem werkt en waar de storing zou kunnen zitten.
Uiteindelijk was het iets waar ik zelf al wel aan gedacht had: De Hallgever. Ik heb hier op het forum een stukje gelezen van (sorry naam kwijt) iemand die ook een probleem had van plots uitvallen, maar ook stationair draaien en bij toeten maken uitval. Daar was het ook de hallgever.
Doordat deze (soms) geen waarde doorgeeft aan de motronic stuurt de motronic de injectie en ontsteking niet aan. Het is een elektronisch ding dus hij deed het af en toe. Ik heb nog niet gereden, maar de motor reed voorheen ook wat "bokkig" De verkoper zegt dat dit nu ook weg is en waarschijnlijk daar ook door veroorzaakt werd.
Bedankt voor het meedenken en we zijn weer wat wijzer.
Gezien de pech die ik gehad heb hoop ik dat het nu even afgelopen is.
@Baird;Baird schreef:@dutch
tuurlijk leuk dat uitlezen als je het ding hebt liggen, maar als je hem niet hebt liggen kun je toch eerst gewoon een paar testen doen om zaken uit te sluiten, niet alles is terug te vinden in dat elektronische doosje.
Ik ben al eerder bij hem langs geweest, hij woont praktisch "naast" mij.
Dus wat dat betreft heeft hij hem liggen, ca. 6 km verderop

Ik ben het met je eens dat je niet alles zult kunnen uitlezen, maar als het aanwezig is, het kan helpen om ook die informatie te bekijken.
Een probleem kan je van meerdere kanten bekijken, om zo te kunnen redeneren waar je (o.a) kunt gaan zoeken.
Want voor hetzelfde geld is het een probleem die helemaal ergens anders vandaan komt, de bekende oorzaak-en-gevolg.
Update: lees net dat het waarschijnlijk de hall-gever is, een bekend euvel. Of dit uit de mototronic uit te lezen is, weet ik niet, maar ik verwacht van wel.
Een hall-gever is overigens een halfgeleider, een soort transistor, voor degene die geinteresseerd zijn.
Een hall-gever schakelt als er een (sterk) magnetisch veld in de buurt komt, vergelijkbaar met een reed-contact (glazen buisje waarin een maak- of verbreek-contact zit waarbij 1 pootje sterk gevoelig gemaakt is voor magnetisme, denk aan benaderingsschakelaars, chemie-bestendig, deur-open detectie tbv alarm, e.d.).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hall-effect
Het voordeel van een hall-element is dat het geen bewegende delen heeft en geen hysterises (schakel-vertraging door massa en/of reminante magnetisme) t.o.v. van het eerder genoemde reed-contact.
De hall-gever is m.i. niets anders dan de vervanger van de vroegere contact-punten.
Helaas is het nadeel van halfgeleiders dat ze vrij slecht tegen warmte, koude en hoge stromen kunnen, en soms gewoon echt helemaal stuk gaan of minder goed gaan functioneren.
DMM,
bedankt voor je aanbod om hem uit te lezen. Dat zouden we wellicht alsnog kunnen doen om te kijken of er een foutmelding in staat waar we wijzer van geworden zouden zijn. 8)
Als je dat leuk vind ben je altijd welkom. Ik weet niet hoe je de koffie vond de vorige keer, maar hij staat bij ons altijd klaar. (lekker makkelijk met een volautomatische machine)
Eerst morgen maar eens de machine ophalen :-) :-)
bedankt voor je aanbod om hem uit te lezen. Dat zouden we wellicht alsnog kunnen doen om te kijken of er een foutmelding in staat waar we wijzer van geworden zouden zijn. 8)
Als je dat leuk vind ben je altijd welkom. Ik weet niet hoe je de koffie vond de vorige keer, maar hij staat bij ons altijd klaar. (lekker makkelijk met een volautomatische machine)
Eerst morgen maar eens de machine ophalen :-) :-)
Tuurllijk, leuk, gezellig en lekkere koffie, allemaal top wat mij betreft.
Maandag kan ik niet, heb weer een verkeersexamen voor mijn certificering, maar de rest van de week geen verdere plannen.
Stuur ff anders een PB welke dagen jou het beste uitkomt, ik weet wat ik moet meenemen
Maandag kan ik niet, heb weer een verkeersexamen voor mijn certificering, maar de rest van de week geen verdere plannen.
Stuur ff anders een PB welke dagen jou het beste uitkomt, ik weet wat ik moet meenemen

- Baird
- 2024
Kijk, daar ben nou ik nieuwsgierig naar: Is een defecte Hall-gever uit te lezen uit de Motronic? Als je dat eens kan uitzoeken zou dat welkome informatie zijn, alvast bedankt!dutchmidiman schreef: .............................
Update: lees net dat het waarschijnlijk de hall-gever is, een bekend euvel. Of dit uit de mototronic uit te lezen is, weet ik niet, maar ik verwacht van wel.
.............................

Ps: Nooit geweten dat het gezelligste dorp op de Veluwe vlak bij Amersfoort ligt .................

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Lijkt er zeker op, maar werkt net iets anders.dutchmidiman schreef:
De hall-gever is m.i. niets anders dan de vervanger van de vroegere contact-punten.
De vroegere contactpuntjes zorgden door onderbreking van een stroomcircuit dat de bobine zich ontlaadde en dus via de verdeler de bougie liet vonken. De stand van de contactpuntjes bepaalde rechtstreeks de timing van de ontsteking. Op basis van het door de motor getrokken vacuüm verdraaide de plaat met contactpuntjes, waardoor het ontstekingstijdstip bij toenemend toerental iets werd vervroegd.
De hallgever is slechts een sensor en meldt aan de motronic op basis van de stand van de krukas wanneer er zich een zuiger exact in het bovenste dode punt bevindt. De Motronic bepaalt vervolgens aan de hand van deze info wat onder de gegeven omstandigheden het meest optimale moment is om benzine in te spuiten en de boel te laten ontploffen. Dat moment varieert dus, de positie van de hallgever(s) niet.
Tom.
Tom, I stand corrected, bedankt voor de informatie.Roadrunner schreef:Lijkt er zeker op, maar werkt net iets anders. ...Tom.
Weer iets geleerd! top!

Als ik RoadRunner's informatie ff bekijk, verwacht ik van wel ja.Baird schreef:Kijk, daar ben nou ik nieuwsgierig naar: Is een defecte Hall-gever uit te lezen uit de Mototronic? Als je dat eens kan uitzoeken zou dat welkome informatie zijn, alvast bedankt!
Immers, bij een defecte hall-gever zal de MotoTronic toch iets van informatie gaan missen, of onjuiste gegevens ontvangen, en daarop iets doen of laten.
De MotoTronic is wat dat betreft de intelligentie, dus lijkt mij dat er iets van een storing geregistreerd gaat worden.
(zoiets als "Intermittent crankshaft sensor #1" of "timing crankshaft sensor is outside limits", ik doe maar een gok)
We weten dat pas zeker als ik een fiets kan/mag uitlezen waar de hall-sensor defect is

Absoluut, ook al is het een andere provincie, het is aan de rand, net ver genoeg van de stedelijkheden (Nijkerk, Amersfoort, etc), ca 5 á 6 km.Baird schreef:Ps: Nooit geweten dat het gezelligste dorp op de Veluwe vlak bij Amersfoort ligt .................
- Baird
- 2024
@dutch
Hou ons op de hoogte wat de melding is van een defecte Hall sensor, zo bouwen we kennis op.
Je maakt me nu toch wel nieuwsgierig hoe dat dorp dan heet ............... :lol:

Hou ons op de hoogte wat de melding is van een defecte Hall sensor, zo bouwen we kennis op.

Je maakt me nu toch wel nieuwsgierig hoe dat dorp dan heet ............... :lol:

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Doe ik, nu wachten op een "slachtoffer"...
Wellicht dat sanderh's machine de storing nog in het geheugen van de MotoTronic heeft staan, meestal blijven er een aantal storingen in het geheugen staan, first-in last-out principe.
Tenzij je ze expliciet wist, zoals we gedaan hebben ivm zijn ABS storing.
Het is even afwachten wanneer SanderH en moi de tijd en ruimte voor hebben, ich bin (auch) gespant!
HET dorp is Hoevelaken

Wellicht dat sanderh's machine de storing nog in het geheugen van de MotoTronic heeft staan, meestal blijven er een aantal storingen in het geheugen staan, first-in last-out principe.
Tenzij je ze expliciet wist, zoals we gedaan hebben ivm zijn ABS storing.
Het is even afwachten wanneer SanderH en moi de tijd en ruimte voor hebben, ich bin (auch) gespant!

HET dorp is Hoevelaken

- Baird
- 2024
@dutch
Vers van de pers, ik dacht laat ik eens bij onze vriend largiader kijken en zie: het nodige gevonden over de motronic 2.2, R1100XX.
http://www.largiader.com/articles/motronic.html
stukje:
Motronic Codes
0000 no further fault stored
1111 CO potentiometer
1122 Hall signal 1
1133 Hall signal 2
1215 Throttle butterfly angle sensor
1223 Engine temperature sensor
1224 Air temperature sensor
2341 Oxygen sensor at limit
2342 Oxygen sensor signal invalid
2343 mixture setting at limit
2344 Oxygen sensor shorted to ground
2345 Oxygen sensor shorted to 12V
4444 no fault stored
Erase fault memory: pull fuse 5 for some seconds.
Most of the information given above comes from the BMW booklet 'BMW Diagnose - test instructions Motronic', # 01 71 9 789 901. This booklet is about the K1100 but seems to be valid for the R1100 as well, at least in part.
Als jij dit kan bevestigen zijn we rond,

Ps: Volgende week wordt het hier: "Bij Hoevelaken linksaf" Alaaf!!
Vers van de pers, ik dacht laat ik eens bij onze vriend largiader kijken en zie: het nodige gevonden over de motronic 2.2, R1100XX.
http://www.largiader.com/articles/motronic.html
stukje:
Motronic Codes
0000 no further fault stored
1111 CO potentiometer
1122 Hall signal 1
1133 Hall signal 2
1215 Throttle butterfly angle sensor
1223 Engine temperature sensor
1224 Air temperature sensor
2341 Oxygen sensor at limit
2342 Oxygen sensor signal invalid
2343 mixture setting at limit
2344 Oxygen sensor shorted to ground
2345 Oxygen sensor shorted to 12V
4444 no fault stored
Erase fault memory: pull fuse 5 for some seconds.
Most of the information given above comes from the BMW booklet 'BMW Diagnose - test instructions Motronic', # 01 71 9 789 901. This booklet is about the K1100 but seems to be valid for the R1100 as well, at least in part.
Als jij dit kan bevestigen zijn we rond,

Ps: Volgende week wordt het hier: "Bij Hoevelaken linksaf" Alaaf!!
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Ja ja hier ben ik weer,
De fiets rijd weer en ik denk dat de storing niet gewist is door de verkoper, dus we kunnen hem van de week uitlezen maar...........
DMM ik heb de storing die we indertijd hebben uitgelezen er nog eens bij gepakt en weet je welke dat was...
1133 Crank shaft sensor nr 2 faulty signal !!!
Shame on me, daar hadden we dus al meer mee kunnen doen denk ik.
Ik stuur je een pm
De fiets rijd weer en ik denk dat de storing niet gewist is door de verkoper, dus we kunnen hem van de week uitlezen maar...........
DMM ik heb de storing die we indertijd hebben uitgelezen er nog eens bij gepakt en weet je welke dat was...
1133 Crank shaft sensor nr 2 faulty signal !!!
Shame on me, daar hadden we dus al meer mee kunnen doen denk ik.
Ik stuur je een pm
Beste Sander,
Dat is een "standaard" foutmelding die MA 2.2 altijd geeft zolang de motor zelf nog niet gestart is (ik heb dezelde "foutmelding" op mijn fiets, en het diagnose-apparaat geeft zelfs deze uitleg er aan).
Maar, deze foutmelding mag er maar 1 keer in staan, is semi-permanent, en als ik het mij juist herinner, kan niet gewist worden.
Evt. heb ik morgenmiddag (= zondag) tijd, ik krijg een paar uurtjes extra vrij voor mijn voorbereiding van het examen van a.s. maandag. (maandag kan ik dus niet
)
Ik wacht je PM verder wel af om wat af te spreken
Dat is een "standaard" foutmelding die MA 2.2 altijd geeft zolang de motor zelf nog niet gestart is (ik heb dezelde "foutmelding" op mijn fiets, en het diagnose-apparaat geeft zelfs deze uitleg er aan).
Maar, deze foutmelding mag er maar 1 keer in staan, is semi-permanent, en als ik het mij juist herinner, kan niet gewist worden.
Evt. heb ik morgenmiddag (= zondag) tijd, ik krijg een paar uurtjes extra vrij voor mijn voorbereiding van het examen van a.s. maandag. (maandag kan ik dus niet

Ik wacht je PM verder wel af om wat af te spreken

Voor de technisch geïnteresseerde, hier meer informatie over de hall-sensor op de R1100RT en hoe je het zelf kunt testen en evt. repareren
http://www.ebbo.org/2av54.php

http://www.ebbo.org/2av54.php
Vanavond bij SanderH langs geweest om zijn fiets na de hall-perikelen (nee, geen "Sorry Dave, I can't do that" van Space Odysee :lol: ) uit te lezen.
Helaas gaf zijn Motronic (v2.2, R1100RT) geen foutcode(s) anders dan de "eeuwige" 1133, maar die is er altijd zolang de motor van de fiets niet draait (zegt mijn diagnose-apparaat..)
Het kan zijn dat de foutcode door zijn hersteller gewist is, of dat deze zichzelf wist na x-aantal keren dat het probleem zich niet (meer) voordoet.
Of als je accu lost trekt, als dat het geval geweest is, na die storing
Wel was er nog een ABS fout-code 2, sensor (danwel communicatie met de ECU, danwel kabel tussen sensor en ABS, etc) van het voorwiel die gedetecteerd was.
En die kan (maar hoeft niet) een ABS-storingsmelding geven via de beruchte lampjes op het dashboard.
Deze fout-code heb ik gewist voor SanderH, en over een tijdje mag hij gerust weer vragen of ik zijn fiets weer eens uitlees om te zien of er nog een storing aangegeven wordt, of niet (ik hoop uiteraard van niet, hij heeft al genoeg mee gemaakt, heb ik onderhand begrepen)
Maar dat initiatief ligt nu bij hem, ik ben 15 minuutjes bij hem vandaan, dus kleine moeite, groot plezier
Anyhoe, dus geen hall-sensor foutmelding (meer) kunnen uitlezen uit het geheugen.
Min-of-meer wel jammer, want dan weten we nog niet (zeker) of de Motronic v2.2 dit onthoud of niet.
Helaas gaf zijn Motronic (v2.2, R1100RT) geen foutcode(s) anders dan de "eeuwige" 1133, maar die is er altijd zolang de motor van de fiets niet draait (zegt mijn diagnose-apparaat..)
Het kan zijn dat de foutcode door zijn hersteller gewist is, of dat deze zichzelf wist na x-aantal keren dat het probleem zich niet (meer) voordoet.
Of als je accu lost trekt, als dat het geval geweest is, na die storing

Wel was er nog een ABS fout-code 2, sensor (danwel communicatie met de ECU, danwel kabel tussen sensor en ABS, etc) van het voorwiel die gedetecteerd was.
En die kan (maar hoeft niet) een ABS-storingsmelding geven via de beruchte lampjes op het dashboard.
Deze fout-code heb ik gewist voor SanderH, en over een tijdje mag hij gerust weer vragen of ik zijn fiets weer eens uitlees om te zien of er nog een storing aangegeven wordt, of niet (ik hoop uiteraard van niet, hij heeft al genoeg mee gemaakt, heb ik onderhand begrepen)
Maar dat initiatief ligt nu bij hem, ik ben 15 minuutjes bij hem vandaan, dus kleine moeite, groot plezier

Anyhoe, dus geen hall-sensor foutmelding (meer) kunnen uitlezen uit het geheugen.
Min-of-meer wel jammer, want dan weten we nog niet (zeker) of de Motronic v2.2 dit onthoud of niet.
- Baird
- 2024
Da's nou jammer! _002
Weet je intussen iets meer over de foutcodes van de M2.4? Ik heb nog wel gezocht maar kan er weinig tot niets over vinden.
Weet je intussen iets meer over de foutcodes van de M2.4? Ik heb nog wel gezocht maar kan er weinig tot niets over vinden.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Als ik de navolgende link bekijk zou die hetzelfde moeten zijn ?
http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html
Maar over enige tijd heb ik een repair-cd uit de US, hopelijk staan daar alle codes in voor alle fietsen van BMW (mag ook wel voor die prijs
)

http://www.bmwgsclub.nl/motronic-reset.html
Maar over enige tijd heb ik een repair-cd uit de US, hopelijk staan daar alle codes in voor alle fietsen van BMW (mag ook wel voor die prijs

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 22 Reacties
- 8219 Weergaves
-
Laatste bericht door PorcupineTree
-
- 34 Reacties