EWS melding op dashboard
Geplaatst: 25 sep 2020, 16:04
Na onlangs te hebben gekampt met een plots uitvallende motor (intussen wel gerepareerd, zie mijn post van 8 en 10 september jl) nu een nieuw probleem: EWS melding op dashboard.
EWS= Electronische Wegfahr Sperre, ofwel een actieve startblokkering! Inderdaad geen benzinepomp, geen startmotor, geen ontsteking. Vaak blijkt een overleden ring antenne bij het stuurslot dan de boosdoener. Schijnt een bekend probleem bij R 1200RT. Doch aansluiten van een nieuwe ring antenne (met hierin de -juist gecodeerde- reservesleutel) geeft geen oplossing.
Een nieuwe Motronic/ecu en deze door de dealer te laten programmeren met de data van de oude Motronic/ecu is nu de volgende officiële stap. Is wel een zeer kostbare stap voor deze oudere motor!
Ik overweeg nu een veel malen goedkopere oplossing, namelijk de Motronic/ecu + contactslot + dashboard van mijn huidige motor te vervangen voor een gelijke set van een schade motor. Vervangen van het contactslot is uiteraard nodig omdat mijn oude gecodeerde sleutel niet communiceert met de nieuwe ecu. Het dashboard moet worden vervangen omdat km-standen worden geregistreerd in de Motronic/ecu en in het dashboard, indien deze km-standen niet gelijk zijn gaat de km-stand op het dashboard knipperen.
Mijn vraag is of in de platte, zwarte ‘ZFE central electronics unit’ kast (die tegen de Motronic zit) ook de km-stand wordt vastgelegd? En moet ik nu deze ZFE kast ook vervangen?
Of is vervangen van enkel Motronic/ecu + contactslot + dashboard voldoende.
EWS= Electronische Wegfahr Sperre, ofwel een actieve startblokkering! Inderdaad geen benzinepomp, geen startmotor, geen ontsteking. Vaak blijkt een overleden ring antenne bij het stuurslot dan de boosdoener. Schijnt een bekend probleem bij R 1200RT. Doch aansluiten van een nieuwe ring antenne (met hierin de -juist gecodeerde- reservesleutel) geeft geen oplossing.
Een nieuwe Motronic/ecu en deze door de dealer te laten programmeren met de data van de oude Motronic/ecu is nu de volgende officiële stap. Is wel een zeer kostbare stap voor deze oudere motor!
Ik overweeg nu een veel malen goedkopere oplossing, namelijk de Motronic/ecu + contactslot + dashboard van mijn huidige motor te vervangen voor een gelijke set van een schade motor. Vervangen van het contactslot is uiteraard nodig omdat mijn oude gecodeerde sleutel niet communiceert met de nieuwe ecu. Het dashboard moet worden vervangen omdat km-standen worden geregistreerd in de Motronic/ecu en in het dashboard, indien deze km-standen niet gelijk zijn gaat de km-stand op het dashboard knipperen.
Mijn vraag is of in de platte, zwarte ‘ZFE central electronics unit’ kast (die tegen de Motronic zit) ook de km-stand wordt vastgelegd? En moet ik nu deze ZFE kast ook vervangen?
Of is vervangen van enkel Motronic/ecu + contactslot + dashboard voldoende.