Pagina 1 van 1

Velgen RT

Geplaatst: 08 nov 2008, 17:47
door RuudRT
Hallo,

Mijn motor is voorzien van spaakwielen ( ex overheid), nu is het zo dat deze velgen zwaar geleden hebben van de pekel.

Ik kan dus 2 dingen doen, opnieuw laten verchromen en rvs spaken of gietwielen.

Kan ik nu zo gietwielen plaatsen of zijn er nog bijzonderheden, en wie weet een adres voor het opnieuw verchromen.

Verchromen is heel deftig alleen in de winter nadelig.

Graag jullie mening?

gr Ruud

Geplaatst: 08 nov 2008, 22:12
door maRTin
Heel mooi die spaakvelgen, maar een dievenbaan om ze schoon te houden.

Bij gietwielen moet je rekening houden met het achterwiel.
Bij sommige wielen xit de remschijf + ABS-ring op de velg vast, bij andere op de cardanklok.
Even kijken dus welke versie je nu hebt.
Martin

Re: Velgen RT

Geplaatst: 11 nov 2008, 21:10
door Wivanti (Wilco)
RuudRT schreef:Hallo,

Mijn motor is voorzien van spaakwielen ( ex overheid), nu is het zo dat deze velgen zwaar geleden hebben van de pekel.

Ik kan dus 2 dingen doen, opnieuw laten verchromen en rvs spaken of gietwielen.

Kan ik nu zo gietwielen plaatsen of zijn er nog bijzonderheden, en wie weet een adres voor het opnieuw verchromen.

Verchromen is heel deftig alleen in de winter nadelig.

Graag jullie mening?

gr Ruud
Ruud,

Volgens mij zijn deze velgen van aluminium, je zou ze kunnen polijsten?

Wilco

Geplaatst: 11 nov 2008, 21:25
door RuudRT
Hoi,

zou best kunnen, de achtervelg heeft ook al meer weg van alu.

maar voor is duidelijk chrome zou ik deze weg kunnen schuren of iets dergelijks.

Ruud

Geplaatst: 19 nov 2008, 00:16
door Mike Philippens
Volgens mij gaat verchromen niet lukken. Spaken kun je niet verchromen want die flexen en dat springt het eraf. Ik weet dit omdat ik met hetzelfde probleem zit en heb gevraagd bij een poedercoat bedrijf of zij dit konden doen (poedercoaten van de velg dus). Dat zou niet gaan, tenzij de spaken er uit gaan. De lak zou er zo weer vanaf springen. Het lijkt me logisch dat het voor chroom hetzelfde is.

Maar zijn er bedrijven die zo'n pekelvelg kunnen reinigen? Ik heb geen spullen (behalve mijn vingertjes) om zoiets te doen. Zijn er gespecialiseerde bedrijven die dit kunnen? Ik wil ze eigenlijk wel weer mooi hebben, maar met de hand is niet te doen. Kinderarbeid kan ik ook niet inzetten, want ik heb geen kinderen, en mijn neefje wil niet ;)

Geplaatst: 19 nov 2008, 11:46
door HansD
Volgens mij zijn spaken gewoon verchroomd. Ik denk dat poedercoating veel dikker is dan chroom (dat is maar een heel dun laagje).
Hans

Geplaatst: 20 nov 2008, 11:40
door RuudRT
Hoi,

Klopt idd de spaken zijn verchroomd, heb ondertussen een adres voor het verchromen.

Kosten 75 ex maar dan helemaal gedemonteerd aanleveren alleen het velgblad.
Ga eerst maar even een optel som maken want van het komt het ander he. :roll:

Ruud

Geplaatst: 24 nov 2008, 14:52
door Mike Philippens
RuudRT schreef:Kosten 75 ex maar dan helemaal gedemonteerd aanleveren alleen het velgblad.
Hmmm...da's weer minder prettig. Ik heb geen werkplaats en zou ook niet weten hoe ik die banden eraf moet krijgen. Ik ben geen sleutelaar en heb voorlopig niet eens een winterstalling (ben ermee bezit).
Jammer, zou fijn zijn als ik gewoon de motor ergens neer kan zetten en ze zelf alles eraf halen. Ik heb er ook helemaal geen spullen voor.

Geplaatst: 24 nov 2008, 14:56
door RuudRT
hoi,

Bij Haan wheels is het ong 50 euri voor spaken en 50 voor het opnieuw inspaken maar dan heb je ze ook weer helemaal top.
8)
groeten

Geplaatst: 24 nov 2008, 16:23
door HansD
Mike Philippens schreef:
RuudRT schreef:Kosten 75 ex maar dan helemaal gedemonteerd aanleveren alleen het velgblad.
Hmmm...da's weer minder prettig. Ik heb geen werkplaats en zou ook niet weten hoe ik die banden eraf moet krijgen. Ik ben geen sleutelaar en heb voorlopig niet eens een winterstalling (ben ermee bezit).
Jammer, zou fijn zijn als ik gewoon de motor ergens neer kan zetten en ze zelf alles eraf halen. Ik heb er ook helemaal geen spullen voor.
Mike, dan vraag je aan je dealer wat het kost om het wiel te demonteren tot op de kale velg (en later weer te monteren).
Misschien kunnen ze het verchromen ook voor je regelen...
Hans

Geplaatst: 24 nov 2008, 19:48
door Wivanti (Wilco)
HansD schreef:
Mike Philippens schreef:
RuudRT schreef:Kosten 75 ex maar dan helemaal gedemonteerd aanleveren alleen het velgblad.
Hmmm...da's weer minder prettig. Ik heb geen werkplaats en zou ook niet weten hoe ik die banden eraf moet krijgen. Ik ben geen sleutelaar en heb voorlopig niet eens een winterstalling (ben ermee bezit).
Jammer, zou fijn zijn als ik gewoon de motor ergens neer kan zetten en ze zelf alles eraf halen. Ik heb er ook helemaal geen spullen voor.
Mike, dan vraag je aan je dealer wat het kost om het wiel te demonteren tot op de kale velg (en later weer te monteren).
Misschien kunnen ze het verchromen ook voor je regelen...
Hans
Mike,
Als je toch de uren gaat meenemen in het demon/monteren van je wielen, is het misschien toch handig als je weet wat een nieuw wiel (gs?) mag gaan kosten bij je dealer of anders ff over de grens kijken?/informeren

Geplaatst: 24 nov 2008, 20:12
door RuudRT
Hoi,

Mike,
probeer anders eens de BMW sloop in Roggel heeft nog een setje RT spaak staan voor 500 met schijf en 300 zonder schijf op marktplaats.

pas op met wielen van een gs het voorwiel van een gs is nl een maat groter.

groeten Ruud

Re: Velgen RT

Geplaatst: 03 feb 2009, 15:47
door Mike Philippens
Sorry, ik was dit weer even uit het oog verloren... Dank voor de suggesties. Ik zal ze meenemen in mijn algehele 'revisieplan' voor de beamer voor dit jaar. Misschien kan ik de boel demonteren bij een vriend van me die wel over een werkplaats beschikt. En hij is nog handig ook... ;) Kijken of ie wil helpen voor flesje oude klare.

Re: Velgen RT

Geplaatst: 25 feb 2009, 12:45
door Wim
ik ben bezig van een pariculier een r850rt ex politie te kopen. Mijn vraag is over de spaakvelgen moeten hier speciale banden om of zijn dat dezelfde radiaalbanden als bij een alu velg

Re: Velgen RT

Geplaatst: 25 feb 2009, 13:02
door RuudRT
Hoi Wim,

Zijn ook radiaal alleen de maat is anders,

Voor Spaakwiel 110/80 ZR18
Achter Spaakwiel 150/70 ZR17

Groeten Ruud

Re: Velgen RT

Geplaatst: 25 feb 2009, 16:26
door Wim
Ruud,

Dank je. Dan ben ik weer gerust gesteld

Re: Velgen RT

Geplaatst: 05 nov 2009, 14:02
door Mike Philippens
Nog even dit topic kicken. Momenteel is dit voor mij weer even actueel.

Allereerst een waarschuwing voor iedereen die denkt dat de BMW spaakwielen ontspaakt kunnen worden door iemand anders dan BMW zelf: niet dus. BMW heeft de wielen op een bijzondere manier gespaakt, en er staat een speciale machine in de BMW fabriek en dat is de enige plek waar ze dit kunnen doen. Geen verkooppraat! Men ontraad zelfs het zelf stellen van de spaken. Hooguit 3 à 4 spaken mogen verdraaid worden, maar als er meer los zitten, moet ie terug naar de fabriek. Leesvoer

Ik heb inmiddels een set mooie wielen op de kop getikt. Het valt voor de ex-overheid RT's niet mee om andere wielen te vinden, met name het voorwiel is lastig. Het achterwiel is van de GS, maar het voorwiel weer niet (GS heeft 19", RT 18"). Sowieso is de maat van de overheid spaakwielen afwijken tov de normale RT's, dus zomaar omwisselen is ook lastig volgens mij.

Toch nog een vraag. De set die ik ga halen ziet er goed uit, maar ik geloof dat een paar boutjes een klein beetje roest hebben, wat overgespoten is. Kan ik daar zomaar een nieuwe bout indraaien van RVS, of kan dat niet omdat de velg aluminium is? Ik heb wel eens gehoord dat je dat niet mag doen omdat ze anders aan elkaar gaan zitten en nooit meer los willen.

[edit]Nog een vraag:
De inbusboutjes die hier te zien zijn op de as van de velg:
Afbeelding
Als ik zo kijk, lijken me dat boutjes die 'iets' met die spaken van doen hebben. Op de foto zijn deze boutjes nog mooi, maar het zijn gewoon stalen boutjes, en dus doorgaans verrot. Je ziet dan dat ze overgespoten zijn (vaak over de roest heen, bah!). Volgens mij kun je deze boutjes er dus niet zomaar uitdraaien en vervangen door RVS boutjes? Iemand die dat weet? Beetje eng...straks vallen de spaken er uit... ;)

Re: Velgen RT

Geplaatst: 06 nov 2009, 19:27
door Roadrunner
Mike Philippens schreef: Als ik zo kijk, lijken me dat boutjes die 'iets' met die spaken van doen hebben.
Volgens mij zijn dat dus gewoon de spaaknippels. Hier breng je de spaken mee op spanning en zoals je hierboven hebt verteld wil BMW niet dat je daar aan komt :$

Tom.

Re: Velgen RT

Geplaatst: 06 nov 2009, 20:31
door Mike Philippens
Roadrunner schreef:
Mike Philippens schreef: Als ik zo kijk, lijken me dat boutjes die 'iets' met die spaken van doen hebben.
Volgens mij zijn dat dus gewoon de spaaknippels. Hier breng je de spaken mee op spanning en zoals je hierboven hebt verteld wil BMW niet dat je daar aan komt :$
Dat dacht ik dus al...vandaar dat iedereen ze (soms) ontdoet van roest en overspuit.

Dat moest ik ook maar eens doen dus...dank voor de bevestiging.