Op de A1 na hetkerstdiner van mijn werk reed ik met gezwinde spoed van Apeldoorn naar Deventer toen de motor begon in te houden en ermee stopte. Hop naar de vluchtstrook. Pas 300km gereden, hoe kan dit toch? Oh ik heb de choke/toerentalverhoger nog aan. Misschien is ie verzopen (dat kan helemaal niet als het geen choke maar een toerentalverhoger is, maar wat weet ik ervan na een maand). Of zou de benzine toch op zijn? In de verte zie ik de verlichting van de Total bij Twello. Ik probeer nog wat te starten maar besluit toch maar te gaan lopen. Dan blijk je dat tankstation al best ver vantevoren te kunnen zien. Het was nog 2.5km. Ik was met enige regelmaat gestopt, met een afkoelende motor nog een paar keer proberen te starten maar verder dan een paar seconden aanslaan kwam het niet. Net voor de uitvoegstrook naar het tankstation stopte er een klein auto (Saxo?) voor me met de vraag of en hoe hij mij kon helpen "Niet echt. Ja duwen wellicht". "Tank leeg?" "Vermoedelijk, zou niet mogen na 300km, maarja" "Nee ik heb een motor met hetzelfde blok en je hoort toch wel 350-375km te halen". Toch bedankt als je dit leest!
Enigszins vermoeid (de shop was zojuist gesloten) kwam ik aan en met enige moeite kreeg ik niet meer dan 21.5l in mijn tank. Ja hallo, als er maar 21l ingaat verklaart dat wel dat ik bij 300km een lege tank heb en niet pas bij 350km!
Dus mijn vraag: herkennen jullie dat je hooguit 21l kunt tanken? Of hoe krijg je de laatste 4-5l erbij? Er zit natuurlijk die buis in de tank, die zou je helemaal kunnen vullen en heb ik dingen over gelezen met gaatjes boren? Kom je dan wel aan 26l? Of juist zelfs meer?
Hier vond ik iemand die het heeft over "met een beetje persen krijg ik er 20-21l in". Ja maar je hebt toch een 26l tank?
Nadat ik had getankt wilde mijn startmotor niet lekker meer rond, mijn klok is gereset. Ik ben maar even rustig op een bankje gaan zitten om op te zoeken hoe je bij de accu komt (met alle verlichting uit, lopend had ik de verlichting aangelaten). Gelukkig gaf dat de accu voldoende rust om daarna de startmotor wel rond te krijgen en ik de laatste 10km naar huis rijdend kon vervolgen. Ik hoop dat ie de volgende keer gewoon start thuis