sportuitlaat r1100rs en r1100rt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
r1100rs

sportuitlaat r1100rs en r1100rt

Ongelezen bericht door r1100rs »

Hallo,

Ik heb een RS van 1994 met een orginele uitlaat.
Ik wil graag een sportuitlaat monteren voor een sportief geluid en misschien wat pk's meer.
Nu is mijn vraag of iemand nog een gebruikte weet te liggen, of RT op een RS past en of mijn motor
voorzien is van een katylisator of iets dergelijks wat in die grote broodtrommel zit die onder de motor hangt.
En of je dit zo ongestraft weg kunt halen en kunt vervangen door alleen maar pijp.

Heel wat vragen, ik hoop dat iemand wat weet.

Groeten Bram.
PaulRS

Re: sportuitlaat r1100rs en r1100rt

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Bespaar je de moeite.

De 1e brulpijp die en mooi klinkt en vermogenswinst geeft, moet ik nog vinden, met veel geluk verlies je niks, maar meestal loopt de brommert er niet mooier van.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Je zult in ieder geval de motor opnieuw moeten laten afstellen. Daarbij is alleen een andere uitlaat eronder schroeven en verwachten dat je (merkbaar) wat wint aan pk's iets tè ambitieus. Je zult dan het hele traject moeten aanpassen (en op elkaar afstemmen!) dus inlaat, luchtfilter, uitlaatbochten én einddemper. En dan het mengsel aanpassen door een nieuwe afstemming. Je kunt simpelweg de boel op een normale manier laten afstellen zoals bij een beurt gebeurt, maar beter is dan om meteen ofwel chiptuning of iets als Rapid Bike te monteren. En een RB moet mbv een DynoJet worden afgesteld. Al met al gaat het je een lieve duit kosten.

Om op je vraag welke uitlaat, kan ik melden dat ik zo links en rechts hoor dat de Laser Duotone wel lekker klinkt. Niet zozeer hard (een blérpijp staat niet op een RT), maar een wat dieper geluid. Of dat mooier 'is' is persoonlijk natuurlijk.

Ik heb zelf momenteel andere uitlaatbochten (dikkere van Siebenrock), een K&N luchtfilter en (dikkere) RS aanzuigbuizen (dus van luchtfilter naar injectoren) gemonteerd. Daarna is ie afgesteld en ik moet zeggen dat ie wat lekkerder loopt. Hij is in ieder geval niet meer gaan verbruiken en ik heb minder last van het onrustige lopen. Ik moet daarbij vermelden dat ik een 850RT heb, en die hebben al minder last van het onrustige lopen. Het enige 'probleem' dat ik nog heb is het oppaken in een hoge versnelling met laag toerental. Maar ik geloof dat dat een beetje een 2pitterkwaal is. De 805 heeft ook niet zoveel PK en koppel. Ooit had ik een K1100RS en die trok nog als de brandweer als ik 70 in z'n 5 reed. Met de RT moet ik toch even een tikkie terug. Maar ja...30pk en 30Nm minder als de K1100RS, dat merk je wel.
Eigenlijk had ik even voor en na een DynoJet run moeten doen. Ik wil ooit nog wel eens een andere uitlaat laten monteren (zo'n Laser) Als ik dat doe, doe ik voor en na wel een run. Just 4 fun!
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben het met Mike eens;
Als je een andere uitlaat monteert, zonder iets aan de bochten, evt. chip-tuning, afstellingen en dergelijke te doen, kan het zijn dat je fiets er niet echt prettiger op gaat lopen.

Sterker nog, dat is de reden dat ik zo'n Laser DuoTech bekomen ben, de vorige eigenaar (van de uitlaat) had er last van dat bij zijn fiets soms een knal uit de uitlaat kwam.
Mike Philippens

En dan nog...erg veel ga je er niet op vooruit. De chiptuning levert je nog het meeste op, maar dan voornamelijk in motorloop (zegt men). Qua PK's is het maximaal 10PK, maar dan doe je al behoorlijk ruig. Tenzij je natuurlijk met turbo's gaat rommelen, maar ja...dan praat je over andere bedragen. Het gekke is dat op DynoJet uitdraaien vrijwel nooit te zien is dat de motorloop is verandert. De grafiek is alleen een paar PK opgeschoven. En toch claimen de rijders dat de motor lekkerder loopt. En dat is gek als je nog steeds dezelfde dip in de grafiek ziet, alleen ligt ie hoger. Geen idee of er op een andere manier gemeten moet worden om dat soort dingen te kunnen zien/meten of dat het gewoon puur het idee is, maar vreemd is het wel.

Toch ga ik het denk ik gewoon een keer doen (omdat het kán ;) ). Moet ik wel wat centjes hebben liggen, want als ik nog een uitlaatje (alleen demper, bochten heb ik al) en wat tuning wil, ben ik toch al gauw een €500 kwijt. Kijken of ik nog een oliebron kan aanboren ergens...
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

r1100rs schreef:Hallo,

Ik heb een RS van 1994 met een orginele uitlaat.
Ik wil graag een sportuitlaat monteren voor een sportief geluid en misschien wat pk's meer.
Nu is mijn vraag of iemand nog een gebruikte weet te liggen, of RT op een RS past en of mijn motor
voorzien is van een katylisator of iets dergelijks wat in die grote broodtrommel zit die onder de motor hangt.
En of je dit zo ongestraft weg kunt halen en kunt vervangen door alleen maar pijp.

Heel wat vragen, ik hoop dat iemand wat weet.

Groeten Bram.
Als je nou een Recyclizer monteert( loopt hij soepeler van en pakt beter op) en eventueel wat 6mm gaatjes boort in de einddemper( maakt hij een beetje meer herrie) ben je waarschijnlijk al een heel eind. Zo'n oud beestje moet je niet teveel kietelen, als je echt harder wilt gaan moet je gewoon met een andere fiets beginnen of inderdaad het hele verhaal uitvoeren. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
r1100rs

Ongelezen bericht door r1100rs »

Goedemorgen,

Bedankt voor alle reacties, ben maar een beginner in de BMW wereld.
Ik wist niet dat er zoveel bij komt kijken, heb altijd japans en harley gereden en daarbij was het allemaal geen probleem wat voor een pijp je eronder schroeft.
Het gaat me niet om het vermogenswinstje maar meer om een sportief geluid te krijgen in mijn RS..... gaan dus niet low budget lukken dus.
Weet iemand of er een kat of zoiets op mijn motor zit?

Groeten.....
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Je hebt meel ;)
Mike Philippens

r1100rs schreef:Bedankt voor alle reacties, ben maar een beginner in de BMW wereld.
Ik wist niet dat er zoveel bij komt kijken, heb altijd japans en harley gereden en daarbij was het allemaal geen probleem wat voor een pijp je eronder schroeft.
In feite is het bij elke motor hetzelfde. Het hele verhaal van inlaat tot uitlaat is op elkaar afgestemd. Als je één ding verandert, moet je het ander meeveranderen voor het beste resultaat. De RT's zijn met het oog op de millieu-eisen heel erg scherp afgesteld (lees: arm). Dat maakt het kritischer voor veranderingen in het systeem.
francoisfffp

Ongelezen bericht door francoisfffp »

Hallo,
Omdat iedereen het eens is, toch even mijn ervaring:
In 2009 een laser gemonteerd. Aangezien de fiets open lag en ik wat tijd had, eens even netjes de kleppen afgesteld en de synchro ogedaan.
Ook een KN filter gemonteerd.
Nou een andere motor. Ik rij (alleen maar) in de bergen. Het optrekken is stukken veller, het verbruik niet veranderd, en een beter geluid. Ik heb geen spijt en meer rij plezier.
groet
Mike Philippens

Ik heb die zelfde ervaring. Een jaar geleden (zie boven) had ik alleen nog dit:
Ik heb zelf momenteel andere uitlaatbochten (dikkere van Siebenrock), een K&N luchtfilter en (dikkere) RS aanzuigbuizen (dus van luchtfilter naar injectoren) gemonteerd
En ik heb daar ergens vorig jaar een Remus aan toegevoegd. Dat was het sluitstuk van mijn 'tuning' en het loopt als de spreekwoordelijke tiet! Geluid valt best mee, en is naar mijn idee wat mooier, een diepere brom zit erin.

Dit hele traject is wat mij betreft erg geslaagd. De motor loopt een stuk beter en ik geloof zelfs dat ie minder verbruikt.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

En ik heb daar ergens vorig jaar een Remus aan toegevoegd
Ja ik weet waar je die vandaan hebt ;)

Ik rij sinds vorige week met m,n GS ook met een Remus demper en met een kat vervanger ( Y pijp) . Geluid is best aan de luide kant maar hij loopt stukken beter dan met de originele spullen.
Laatst gewijzigd door vioma op 30 jan 2011, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Idem, ik heb dezelfde ervaring.
En, iemands mening die ik bijzonder waardeer, gaf ook al aan, toen hij op mijn motor ff een stukkie had gereden, dat het echt een wereld van verschil is.

Maar ja, kost wel geld natuurlijk. ;)

Ook heb ik de fout gemaakt om chip-tuning te doen (off-the-shelf, oftewel chip eruit en andere chip erin, weliswaar) maar dat was geen succes, niet bepaald zelfs.

Dus ik ben het met Mike eens, de genoemde stappen maken het daadwerkelijk af.

(nu heeft Mike ook nog grote luchtpijpen gemonteerd, van de R1100RS, als ik mij niet vergis, dat zal ook een positieve invloed hebben).
Ik overweeg dat ook nog eens, ooit.
Als ik weet exact welke het zijn.

Edit: R1100GS intake pipes kunnen blijkbaar dus ook;
http://www.ebbo.org/gs.php
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 31 jan 2011, 00:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Mike Philippens

vioma schreef:
En ik heb daar ergens vorig jaar een Remus aan toegevoegd
Ja ik weet waar je die vandaan hebt ;)
Ooooh....Big Brother... 8)_ :lol:

Volgende pimp-project is RVS remleidingen. Gelukkig ken ik iemand met een werkplaats die zelf die dingen monteert en dus gewoon maatwerk voor mij erop gaat zetten (ik mag meehelpen). En dan ben ik wel klaar met pimpen, op naar de volgende grote trip... ;)
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

@Mike en Rob,
jullie hebben beide Siebenrock bochten gemonteerd (gehad). Ik overweeg ook die "S RS4 Power Krümmer" te gaan monteren op mijn -850-
Ik wil echter verder niet nog meer gaan vervangen, alleen na montage van de bochten eea opnieuw (laten) afstellen.
Enige tips en truuks zijn welkom!
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Ik heb inderdaad die Siebenrock S4 uitlaat-bochten op mijn -1100-, naast de Laser uitlaatdemper.
Ik adviseer daarnaast ook een K&N of Bleu Air luchtfilter, die schijnt meer "open" te zijn, waardoor de motor beter kan ademhalen.

Een andere luchtinlaat (R1100RS o.i.d.) ben ik niet meer aan "toegekomen" :roll: aangezien ik de overstap naar de -1200- gemaakt heb, en juist weer alles aan het ontdoen ben.

Als laatste bougies, daar heb ik dan Brisk in gebruik.
En zoals aangegeven, geen chip-tuning (vrijwel zinloos zonder edit van de mappings) en ook geen recyclizer-dingers (weerstandstuning).

En mijn -1100- gaat nog steeds vele malen feller en krachtiger van z'n plek dan mijn (vooralsnog vrijwel) ongemodificeerde -1200-.
Naast het feit dat menigeen die op mijn -1100- gereden heeft, het een bijzonder prettig rijdende motor vond.
O.a. door de stuurverhogers, VStream ruit, HyperPro veren, en de 50+ andere aanpassingen die er gedaan zijn.

Maar de rode draad is hoofdzakelijk luchtinlaat (= luchtfilter) en uitlaat (Siebenrock & uitlaat-demper) die volgens mijn inschatting de invloed hebben.

Althans, naar mijn mening dan.
Voor wat het waard is, aangezien ik zeker geen expert ben op dat vlak van verbrandingsmotors en de beperkende factoren van de BMW Boxer motor en het milieu.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”