Op mijn 1150 RT liet ik onlangs Michelins Pilot Roads5 GT ' ees leggen, dat kost wat maar dan heb je ook wat. De banden bevallen buitengewoon goed. Dat het karkas bij de GT uitvoering nogal stevig is uitgevoerd, blijkt uit het volgende:
De motor gleed de laatste tijd bij bij langzame bochten aan de achterzijde enigszins zijwaarts, zonder dat de ondergrond daar iets mee van doen had. Op enig moment de bandenspanning maar eens opgenomen en die bleek teruggelopen te zijn naar 0,47 ongeveer 16 % van de juiste spanning. Ik kon die lage spanning alleen maar wijten aan een ongetwijfeld defect Chinees spanningsmetertje, maar sleepte voor de zekerheid de compressor er even bij. Ook daarvan gaf het mondstuk minder dan 0,5 bar aan. Na het loopvlak onderzocht te hebben, bleek er een schroef precies in het midden van het loopvlak te zitten. De bands liep heel langzaam leeg, getuige het langzaam groeiende aangebrachte 'snottebelletje' op de schroef.
Met deze zo goed als lege band heb ik toch een flink tijdje rondgereden, ook met snelheden die de tegenwoordig pas na 19.00 uur gereden mogen worden. Ondanks de veel te lage spanning nauwelijks iets gemerkt, wat alleen maar kan komen door het heel langzaam leeglopen van de band in combinatie met het stijve karkas cq wangen van de band. Een 1150 RT tikt met ondergetekende toch gauw 370 kilo aan.
Of die rigide stijfheid van de wangen een positieve eigenschap is, blijft een lastige vraag. Bij een minder bulletproof band had ik gewoon op de velg gestaan en het gebrek aan bandenspanning zeker opgemerkt, maar was voor hetzelfde geld stevig onderuit gegaan.
.
Maar bulletproof zijn ze, die Michelins Pilot Road 5 Gt' ees.