Ik ben zelf mechatronica-monteur van geboorte (nu programmeur) en het woord (groot of klein) "Onderhoud" zegt feitelijk niks over wat er exact gebeurt.
Wat wordt er bij onderhoud precies gedaan?
- Bekende zaken, die aan slijtage onderhevig zijn en waar altijd iets mee is, opnieuw invetten/smeren of vervangen
- Vervangen "Consumables" (verbruiksmiddelen als olie, remvloeistof, etc.) en indien versleten of bijna op de grens zaken als banden, bougies, rubbers, remblokken en -schijven.
- Controleren of alles, wat niet met het blote oog te zien is, nog binnen de gestelde marges is.
Dit gaat tegenwoordig eenvoudig via OBD (het digitaal uitlezen van een voertuig): wanneer iets te ver heen is, dan zie je dit terug in de meetwaarden en de combinatie van deze meetwaarden geven aan wat er dan aan vervanging of afstelling toe is, zoals injectie/carburatie, lambda-sonde, ...
- Er wordt gekeken naar de algehele staat van het voertuig en wanneer er iets opvalt, dan wordt dit aangepakt
Wat niet gebeurt is dat de complete fiets uit elkaar wordt gehaald en ieder schroefje en moertje wordt onderzocht en schoongemaakt/afgesteld.
Ik wil geenszins beweren dat BMW motorfietsen onfeilbaar zijn en ook ik merk dat voertuigen steeds meer elektronica (en andere feilbare onderdelen) bevatten, maar om ze nu te duiden als
"Behoorlijk onbetrouwbaar" gaat me iets te ver; zeker wanneer het om onderdelen als een brandstofpomp gaat.
De correcte werking hiervan is niet in meetwaarden te zien: hij doet het of hij doet het niet en eventuele lekkages worden niet gedetecteerd, dus dat kun je bij een onderhoud niet zien aan komen en het is gewoon puur pech als dat voorkomt.
Ik vind het jammer dat je drie keer achter elkaar verschillende soorten pech (op even zoveel fietsen) hebt gehad, maar voertuigen zijn aan slijtage onderhevig en de levensspanne van alle extra moderne onderdelen die ze er tegenwoordig instoppen kan soms korter zijn, dan je zou wensen, maar op een gegeven moment weet je dat je kapotte onderdelen zult moeten (laten) vervangen.
Dat heb je bij Honda's, Yamaha, Suzuki's, maar ook bij BMW's.
Mijn oom zegt altijd:
"Wie in een nieuwe auto wil rijden moet rijk zijn, maar wie in een oude auto wil rijden moet schatrijk zijn" (dit geldt uiteraard ook voor motoren) en dat is natuurlijk zo.
Dus wil je nooit (of minder) problemen, dan zul je iedere paar (zeg 5) jaar een nieuwe moeten kopen of een old-skool fiets aan moeten schaffen waar geen luxe (veiligheden) als ABS en benzinepomp op zit en een eenvoudige carburateur heeft, maar dan nog weet je dat je altijd de kans hebt dat hij je op een dag in de steek laat.