koppeling, versnellingsbak of ??
Moderator: RT_Patrick
koppeling, versnellingsbak of ??
Op Oudjaarsdag stil komen te staan met de 1100rt 1996. Na linksaf te zijn geslagen en door te willen schakelen naar de 2de (of 3de) versnelling hoorde ik een schurend geluid en wou de motor niet meer vooruit. Daarna ook als de motor in zijn vrij stond en de koppeling ingeknepen werd datzelfde schurende geluid. In de versnelling zetten gaat wel (in ieder geval volgens de indicator), maar geen aandrijving en schurend geluid. Het is net alsof zowel bij ingeknepen als losse koppeling de koppelingsplaat niet in de juiste positie staat.
Wat zou dat ineens kunnen zijn? Ik kan me herinneren dat ik in die week wel eens problemen had om hem in zijn vrij te krijgen. Soms ook eerder ging het terug schakelen wel eens moeizaam (beetje gas geven en daarna lukte het wel)
Zit nog in de garantie periode en hoop dat het goed afloopt, maar ben wel benieuwd wat het zo ineens kan zijn. Ik hoor en lees wel vaker problemen met bakken van de eerst lichting 1100 rt's. Zijn de latere versies beter?
Wat zou dat ineens kunnen zijn? Ik kan me herinneren dat ik in die week wel eens problemen had om hem in zijn vrij te krijgen. Soms ook eerder ging het terug schakelen wel eens moeizaam (beetje gas geven en daarna lukte het wel)
Zit nog in de garantie periode en hoop dat het goed afloopt, maar ben wel benieuwd wat het zo ineens kan zijn. Ik hoor en lees wel vaker problemen met bakken van de eerst lichting 1100 rt's. Zijn de latere versies beter?
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: koppeling, versnellingsbak of ??
klinkt mij heel bekend in de oren: gehad met mijn R80ST: het bleek dat het hart(= de getande bus) en het frictie materiaal gescheiden waren, dwz dat de frictieplaat het volledig begeven had, kompleet in stukken. Heb toen de complete koppeling vernieuwd.
Er staat een mooie handleiding op ons forum hoe je een R11xxRT uit elkaar peutert, de bak zal hoe dan ook los moeten, kun je die eerst testen, de koppeling kun je dan zien en is dan niet zo heel veel werk meer om te vernieuwen.
Je kunt kontakt op nemen met Kenny( webnaam is Ksimon, heeft een BMW bedrijf in Amersfoort: Service met een glimlach

Er staat een mooie handleiding op ons forum hoe je een R11xxRT uit elkaar peutert, de bak zal hoe dan ook los moeten, kun je die eerst testen, de koppeling kun je dan zien en is dan niet zo heel veel werk meer om te vernieuwen.
Je kunt kontakt op nemen met Kenny( webnaam is Ksimon, heeft een BMW bedrijf in Amersfoort: Service met een glimlach
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PaulRS
Hoi.
Dat heb ik ook al een paar keer gezien.
Of de frictieplaat is uit elkaar gevallen, of de nagels van die plaat waar de naaf aan de frictie zit geklonken, zijn afgescheurd, of de vertanding tussen de ingaande bakas en koppelingsplaat is weg.
Bakken van '96 en later (M97) zijn de betere, wat nog niet zegt dat deze geen problemen kennen.
Maar je hebt garantie, dus terug met dat ding.
Groeten, Paul.
Dat heb ik ook al een paar keer gezien.

Of de frictieplaat is uit elkaar gevallen, of de nagels van die plaat waar de naaf aan de frictie zit geklonken, zijn afgescheurd, of de vertanding tussen de ingaande bakas en koppelingsplaat is weg.
Bakken van '96 en later (M97) zijn de betere, wat nog niet zegt dat deze geen problemen kennen.
Maar je hebt garantie, dus terug met dat ding.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Goedemorgen Sander,
Ik heb het zelfde gehad een paar maanden terug (R850RT, 2001). Ook opeens dat scheurende geluid en geen aandrijving meer. Bij mij was het, zoals hiervoor al gezegd, de splice as (?). De as tussen de versnellingsbak en koppeling. De kop van de as die in de koppelingsplaat gaat was doorgedraaid. Gelukkig zit je in de garantie, anders zijn er zat adressen voor een tweedehands as trouwens (ongeveer 200-250 Euro).
Als ik zo vrij mag zijn... Laat gelijk goed kijken naar je bak, wel door iemand die hem kan reviseren. Je versnellingsbak moet er sowieso uit en hem dan na laten kijken zijn niet de extra kosten, aangezien de bak niet het probleem lijkt te zijn zou je zelf de kosten moeten nemen. Waarom zou je het doen? De bak loshalen is voor een geoefende monteur al zeker 4-5 uur werk. Veel arbeidskosten, door bovenstand probleem is de bak min of meer al gratis voor je losgehaald. Misschien kan Kenny de bak voor je nakijken, anders is oscormotorservice.nl een goede (letterlijk klaar terwijl je wacht). Hij heeft mijn bak even nagekeken en uit voorzorg een schakelvork vervangen. Je betaald hem alleen voor de tijd die hij werkt en doet alleen wat nodig is!
Succes!
Stoffel
Ik heb het zelfde gehad een paar maanden terug (R850RT, 2001). Ook opeens dat scheurende geluid en geen aandrijving meer. Bij mij was het, zoals hiervoor al gezegd, de splice as (?). De as tussen de versnellingsbak en koppeling. De kop van de as die in de koppelingsplaat gaat was doorgedraaid. Gelukkig zit je in de garantie, anders zijn er zat adressen voor een tweedehands as trouwens (ongeveer 200-250 Euro).
Als ik zo vrij mag zijn... Laat gelijk goed kijken naar je bak, wel door iemand die hem kan reviseren. Je versnellingsbak moet er sowieso uit en hem dan na laten kijken zijn niet de extra kosten, aangezien de bak niet het probleem lijkt te zijn zou je zelf de kosten moeten nemen. Waarom zou je het doen? De bak loshalen is voor een geoefende monteur al zeker 4-5 uur werk. Veel arbeidskosten, door bovenstand probleem is de bak min of meer al gratis voor je losgehaald. Misschien kan Kenny de bak voor je nakijken, anders is oscormotorservice.nl een goede (letterlijk klaar terwijl je wacht). Hij heeft mijn bak even nagekeken en uit voorzorg een schakelvork vervangen. Je betaald hem alleen voor de tijd die hij werkt en doet alleen wat nodig is!
Succes!
Stoffel
Update,
Inmiddels zijn er nieuwtjes, Ik heb een ander motor!!
De verkoper had uiteindelijk ook niet zo'n goed gevoel bij de motor (net als ik) en bood mij als alternatief (met bijbetalen) een andere motor aan. Dat vond ik eigenlijk ook wel aantrekkelijk, want die andere had een aantal voordelen: zag er een heel stuk strakker uit, werkelijk geen enkel roestplekje oid, nieuwe banden, model 99 ipv 96, origineel BMW alarm, en 10.000km minder gelopen gisteren proefritje gemaakt en verkocht.
Dus BMW R1100RT 1999 Opal Blue (apart kleurtje hoor)
Nu maar hopen op onbezorgde KM-tjes....
Inmiddels zijn er nieuwtjes, Ik heb een ander motor!!
De verkoper had uiteindelijk ook niet zo'n goed gevoel bij de motor (net als ik) en bood mij als alternatief (met bijbetalen) een andere motor aan. Dat vond ik eigenlijk ook wel aantrekkelijk, want die andere had een aantal voordelen: zag er een heel stuk strakker uit, werkelijk geen enkel roestplekje oid, nieuwe banden, model 99 ipv 96, origineel BMW alarm, en 10.000km minder gelopen gisteren proefritje gemaakt en verkocht.
Dus BMW R1100RT 1999 Opal Blue (apart kleurtje hoor)
Nu maar hopen op onbezorgde KM-tjes....
Proficiat met (alweer) je nieuwe aanwinst. Ik hoop voor je dat deze wel in orde is.
En een unieke kleur! OP het BMW treffen loop je het risico wat kleur betreft alleen te staan
.

Wie kan mij vertellen waar en hoe ik de aansluiting, controle en werking van de versnellingsindicator en de vrijstandschakelaar kan vinden.
De motor draaid wel op de startmotor, maar springt niet aan. Wil kijken en zoeken als daar een storing zit.
Gr.Bertus.
De motor draaid wel op de startmotor, maar springt niet aan. Wil kijken en zoeken als daar een storing zit.
Gr.Bertus.
De vrijstand schakelaar schijnt ergens achterop de bak te zitten en kan je niet zomaar bij.
Staat vast wel beschreven in de reparatiehandleiding die op dit forum te vinden is.
viewtopic.php?f=9&t=13
Bij mij (1100rt) doet ook de startmotor niets als hij niet in zijn vrij staat. Wel als je de koppeling inknijpt. Ik weet niet hoe het precies op de 1150 werkt, maar of het daar aan ligt?? Je zou toch eerder denken aan andere zaken zoals: benzine pomp, ontsteking, injectie etc. oid.
Wat is de voorgeschiedenis, ben je stil komen te staan, heb je onderhoud uitgevoerd of heeft hij de hele winter in de schuur gestaan?
Staat vast wel beschreven in de reparatiehandleiding die op dit forum te vinden is.
viewtopic.php?f=9&t=13
Bij mij (1100rt) doet ook de startmotor niets als hij niet in zijn vrij staat. Wel als je de koppeling inknijpt. Ik weet niet hoe het precies op de 1150 werkt, maar of het daar aan ligt?? Je zou toch eerder denken aan andere zaken zoals: benzine pomp, ontsteking, injectie etc. oid.
Wat is de voorgeschiedenis, ben je stil komen te staan, heb je onderhoud uitgevoerd of heeft hij de hele winter in de schuur gestaan?
De indicator houdt alleen tegen als "N" lampje niet brandt en je de koppeling niet hebt ingetrokken. als ik je tekst lees beschrijf je dat de startmotor wel loopt maar de motor niet aanslaat. Het indicator systeem lijkt me dan niet de eerste keuze....
Groet,
Stoffel
Groet,
Stoffel
Nou met zoeken heb ik een gigantische fout gemaakt en ik kan wel janken. _002
We hadden verstralers met schakelaar en een themperatuurmeter erop gebouwd en alles aangesloten en de boel werkte.
Maar zoals gezegd, starmotot en motor draaide wel maar motor sprong niet aan.
Dus gaan zoeken. schakelaar was niet helemaal lekker, dus een andere schakelaar (ook met 3 pootjes, maar zonder controlelampje)
geprobeerd en daarmee een gigantische kortsluiting gemaakt. Draden welke uit de boom komen naar de mistlampschakelaar, waar we de voeding voor de verstraalschakelaar en thermometer vanaf hebben getakt, roken en gesmolten.
Achter het originele verbindigstekkertje gekeken een richting kabelboom ook verbrand.
Dus ik ben gigantisch de LUL . Motor gaat nu naar dealer om te kijken als en zo ja hoever de kabelboom schade heeft.
Dat wordt anders een hele dure aangelegenheid door een hele grote klootzakkenstreek om een verkeerde schakelaar te gebruiken.
Ik heb er slapeloze nachten van.
Maar het verdere relaas horen (lezen) jullie nog wel.
Gr. Bertus de (OOPS).
We hadden verstralers met schakelaar en een themperatuurmeter erop gebouwd en alles aangesloten en de boel werkte.
Dus gaan zoeken. schakelaar was niet helemaal lekker, dus een andere schakelaar (ook met 3 pootjes, maar zonder controlelampje)
geprobeerd en daarmee een gigantische kortsluiting gemaakt. Draden welke uit de boom komen naar de mistlampschakelaar, waar we de voeding voor de verstraalschakelaar en thermometer vanaf hebben getakt, roken en gesmolten.
Achter het originele verbindigstekkertje gekeken een richting kabelboom ook verbrand.
Dus ik ben gigantisch de LUL . Motor gaat nu naar dealer om te kijken als en zo ja hoever de kabelboom schade heeft.
Dat wordt anders een hele dure aangelegenheid door een hele grote klootzakkenstreek om een verkeerde schakelaar te gebruiken.
Maar het verdere relaas horen (lezen) jullie nog wel.

Gr. Bertus de (OOPS).
- BeemerBert
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
bertus schreef:Nou met zoeken heb ik een gigantische fout gemaakt en ik kan wel janken. _002
Maar het verdere relaas horen (lezen) jullie nog wel.![]()
Gr. Bertus de (OOPS).
Potverdorie Bertus,
Het zit wel tegen zeg, maar niet zo op je zelf schelden.
Denk aan je hart en je leeftijd...
Is het een idee om Kenny van MSA in te schakelen voor een betaalbare oplossing.
of misschien wonen er handige forumleden in de buurt van Almere ?
In ieder geval veel sterkte,
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Loop rustig tegen de lamp, maar neem wel een beetje licht mee...
- Harrie Jekkers
Oftewel: uithuilen en opnieuw beginnen. De meesten die zelf knutselen (aan wat dan ook) hebben wel eens van dit soort dingen gedaan. Als je er maar iets van opsteekt. Over drie jaar lach je erom...
- Harrie Jekkers
Oftewel: uithuilen en opnieuw beginnen. De meesten die zelf knutselen (aan wat dan ook) hebben wel eens van dit soort dingen gedaan. Als je er maar iets van opsteekt. Over drie jaar lach je erom...
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
...idd mooi kl.
Bert....maar aan de andere kant.....als je dan aan dat drama in Dordrecht denkt.....dan valt 't allemaal toch wel mee....toch?.. 
heb op het net overigens gezien dat De Knalpot een complete kabelboom uit 2001 voor een R1150RT heeft liggen voor €375,=

heb op het net overigens gezien dat De Knalpot een complete kabelboom uit 2001 voor een R1150RT heeft liggen voor €375,=
Hallo Forumleden,
Jullie zullen het relaas van mij hierboven wel gelezen hebben. MAAR............
Vanmorgen een telefoontje van v. Harten dat de motor klaar is.
Ik schrok toen hij zich meldde, want ik zag de bui al hangen, maar die bui was snel vertrokken. DE MOTOR IS KLAAR.
Heb de motor opgahaald en naar huis gereden zonder kuip.
Ze hebben aan begin van de kabelboom enkele draadjes moeten solderen.
Dat de motor niet starten wou kwam dat er een slang van de benzinefilter af was.
Dat was mijn schuld niet en kon ik ook niet weten. Hun moesten ook zoeken.
Dus volgens mij ook slecht werk van Motoport Almere waar ik de 80.000 km. beurt heb laten doen eind november.
_003
Morgen even de zijpanelen er op bouwen en alles werkt. verstralers, extra led rem- achterlicht e.d.
Wel een kleine € 600, maar altijd nog beter als een hele nieuwe kabelboom.
IK GA ALLEEN OOK NOOIT MEER MET ELECTRADRADEN PRUTSEN.
Zal binnenkort toch enkele foto's plaatsen.
Groeten Bertus.
Jullie zullen het relaas van mij hierboven wel gelezen hebben. MAAR............

Vanmorgen een telefoontje van v. Harten dat de motor klaar is.
Ik schrok toen hij zich meldde, want ik zag de bui al hangen, maar die bui was snel vertrokken. DE MOTOR IS KLAAR.
Heb de motor opgahaald en naar huis gereden zonder kuip.
Ze hebben aan begin van de kabelboom enkele draadjes moeten solderen.
Dat de motor niet starten wou kwam dat er een slang van de benzinefilter af was.
Dat was mijn schuld niet en kon ik ook niet weten. Hun moesten ook zoeken.
Dus volgens mij ook slecht werk van Motoport Almere waar ik de 80.000 km. beurt heb laten doen eind november.
_003
Morgen even de zijpanelen er op bouwen en alles werkt. verstralers, extra led rem- achterlicht e.d.
Wel een kleine € 600, maar altijd nog beter als een hele nieuwe kabelboom.
IK GA ALLEEN OOK NOOIT MEER MET ELECTRADRADEN PRUTSEN.
Zal binnenkort toch enkele foto's plaatsen.
Groeten Bertus.
- BeemerBert
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Jammer van de 600 euro, maar super dat het opgelost en klaar is.
Het weer wordt steeds lekkerder Bertus.
En nu rijden je hebt weer genoeg geïnvesteerd afgelopen winter
[welkom] Bert
Het weer wordt steeds lekkerder Bertus.
En nu rijden je hebt weer genoeg geïnvesteerd afgelopen winter

[welkom] Bert
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Hartstikke goed Bertus...
En die €600,= ben je na slechts een paar mooie (motor-) dagen zo weer vergeten..
.
En die €600,= ben je na slechts een paar mooie (motor-) dagen zo weer vergeten..

Heb tenminste reeds geboekt voor de Openingstour van de KNMV van 9 tot 11 april.
Zijn hier ook nog deelnemers?
Gr Bertus.

Zijn hier ook nog deelnemers?
Gr Bertus.
- beamer1200rt
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Fijn dat het toch snel goedgekomen is met je kabelboompje. Ik kan me goed voorstellen dat je er flink ziek van bent als je dat meemaakt.
Off-topic:. Dit jaar ga ik niet mee met de KNMV openingsrit. Is wel altijd erg gezellig. Bovendien gaan we met de BCNL op 9 april naar AC Schnitzer in Aken en je kun niet alles hebben.
Heel veel plezier en onbezorgde kilometers!
Off-topic:. Dit jaar ga ik niet mee met de KNMV openingsrit. Is wel altijd erg gezellig. Bovendien gaan we met de BCNL op 9 april naar AC Schnitzer in Aken en je kun niet alles hebben.
Heel veel plezier en onbezorgde kilometers!
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
forumleden,
kijk maar even op "showen de
" dan zie je de resultaten van de oplossingen van de hierboven beschreven problemen.
Heb daar wat foto's geplaatst en ik ben weer een gelukkig mens
gr.Bertus
kijk maar even op "showen de

Heb daar wat foto's geplaatst en ik ben weer een gelukkig mens

gr.Bertus
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht