Pagina 1 van 1
R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 15:27
door beamer1200rt
Toen ik in oktober bij de dealert was maar eens gevraagd wat ik terugkreeg voor mijn 2005 R1200RT bij aanschaf van een nieuwe RT of GS. Dat viel niet helemaal tegen.
Voor de zekerheid nog bij een paar andere dealers gevraagd. Bij een van de dealers werd hij in de werkplaats goed bekeken.
De diagnose:
[*]lekke kering uitgaande as versnellingsbak (schijnt een bekend probleem te zijn);
[*]versleten remschijven voor (ik vond altijd al dat ie trilde bij het remmen; blijkt een bekend probleem voor "vroege" RT's te zijn, dat kennelijk voor snelle slijtage zorgt (de constructie is inmiddels verbeterd);
[*]banden binnenkort vervangen (vaste prik om de 10-12.000 km);
[*]lak beschadigd van deksel voorkant motor;
[*]moet een beurt (was bekend).
Alles bij elkaar goed voor een (te) dikke rekening. Het besluit om te gaan inruilen werd hiermee definitief.
De GS viel al snel af a.g.v. extra kosten voor Corbin zadel; topkoffer, tanktas en hogere ruit. Van de nieuwe R1200RT model 2010 was dat nog net niet bekend. Al snel viel de keuze voor het aktiemodel 2009.
Mijn tegenbod werd geaccpeteerd onder voorwaarde dat ik een R1200RT die al in Rijswijk in de krat stond zou afnemen. Zo gezegd, zo gedaan. Aflevering 24/10/2009.
Bij de eerste rit op mijn nieuwe motor viel me op dat deze veel strakker aanvoelt, maar ook minder vermogen lijkt te hebben, stiller is en meer trilt.
De 1000-beurt is inmiddels zonder bijzonderheden uitgevoerd.
Gelijk maar zwarte cylinderkoppen voor de "looks" erop laten zetten.
Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.
Ik kan zeggen dat ik nu helemaal tevreden ben over het vermogen. Ook het bovenmatige trillen is verdwenen.
Inmiddels is het winterstop tot 1 maart. Daarna laat ik misschien mijn velgen zwart spuiten en komt er wellicht nog een Akropovic op, maar ik vind die erg duur. Ook wordt dan de kabel tussen de radio en de Baehr gemonteerd.
Iedereen veel plezierige en schadevrije kilometers in 2010!

Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 15:34
door Stingray
Proficiat met je nieuwe aanwinst maarre.................. foto's????
Werd de GS duurder dan de RT? Hebben we het over de GS of GSA??
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 16:30
door beamer1200rt
Stingray schreef:Proficiat met je nieuwe aanwinst maarre.................. foto's????
Werd de GS duurder dan de RT? Hebben we het over de GS of GSA??
Ja ..........foto's .........
Ik heb nog geen foto's gemaakt en dat kan ook wel effe duren (winterstalling). Ook moet ik het uploaden nog uitzoeken.

:
Er staan een paar foto's van egghead op "Showen die R1200RT
viewtopic.php?f=16&t=213" onclick="window.open(this.href);return false;. Mijn velgen zijn alleen nog niet zwart.
De GS werd duurder omdat het een zwarte Van Harten Special betrof die leuk was aangekleed en ik een aantal zaken opnieuw moest kopen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 17:36
door **AC**
Het plaatsen van de zwarte cylinders lijkt mij ook erg mooi. Mijn RT is vrijwel geheel zwart, dus in mijn optiek nog mooier als de cylinders ook zwart worden. En later inderdaad misschien ook de wielen zwart?
Wat voor type beahr heb je als ik vragen mag?
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 18:38
door HVEI
Ha Beamer1200RT, dat je een goed keus gemaakt hebt is natuurlijk evident. Succes met je nieuwe motor, alleen jammer dat nu niet kunt rijden.
Wat is een Akropovic??
Huub
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 18:46
door braba
beamer1200rt schreef:
Voor de zekerheid nog bij een paar andere dealers gevraagd. Bij een van de dealers werd hij in de werkplaats goed bekeken.
De diagnose:
[*]lekke kering uitgaande as versnellingsbak (schijnt een bekend probleem te zijn);
[*]versleten remschijven voor (ik vond altijd al dat ie trilde bij het remmen; blijkt een bekend probleem voor "vroege" RT's te zijn, dat kennelijk voor snelle slijtage zorgt (de constructie is inmiddels verbeterd);
[*]banden binnenkort vervangen (vaste prik om de 10-12.000 km);
[*]lak beschadigd van deksel voorkant motor;
[*]moet een beurt (was bekend).

Tja blijft toch altijd een apart verhaal. Je hebt een motor in het onderhoudsschema van BMW zonder problemen (anders vermeld je het bij de beurt of de dealer brengt jouw op de hoogte) en bij inruil vinden ze van alles om in mijn ogen de inruilprijs te drukken. Mijn ervaring is dan meestal dat als je de motor inruilt, hij alleen schoongemaakt zo de showroom in gaat

Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 20:36
door beamer1200rt
**AC** schreef:Het plaatsen van de zwarte cylinders lijkt mij ook erg mooi. Mijn RT is vrijwel geheel zwart, dus in mijn optiek nog mooier als de cylinders ook zwart worden. En later inderdaad misschien ook de wielen zwart?
Wat voor type beahr heb je als ik vragen mag?
Wordt helemaal zwart niet te veel van het goede? Ik heb wel eens helemaal zwart met rode wielen gezien. Best apart.
Ik heb de Baehr Verso XL met speciale BMW canbus kabel. Het kastje is achterin gemonteerd. Van storingen door ontsteking e.d. heb ik daarom geen last. Het boven water van de goede draden om op aan te sluiten was nog wel een uitdaging. Niemand wist het precies.
Nu ik een radio heb blijkt het achteraf dat het toch verstandiger was geweest om een BMW Baehr aan te schaffen. Nu zit ik al maanden te wachten op een speciale kabel.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 20:39
door beamer1200rt
HVEI schreef:Ha Beamer1200RT, dat je een goed keus gemaakt hebt is natuurlijk evident. Succes met je nieuwe motor, alleen jammer dat nu niet kunt rijden.
Wat is een Akropovic??
Huub
Ben je de afgelopen tijd wel eens buiten geweest?

Niet echt motorweer!
Akropovic is een uitlaatmerk dat door nogal wat BMW-dealers wordt verkocht.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 20:45
door beamer1200rt
braba schreef:beamer1200rt schreef:
Voor de zekerheid nog bij een paar andere dealers gevraagd. Bij een van de dealers werd hij in de werkplaats goed bekeken.
De diagnose:
[*]lekke kering uitgaande as versnellingsbak (schijnt een bekend probleem te zijn);
[*]versleten remschijven voor (ik vond altijd al dat ie trilde bij het remmen; blijkt een bekend probleem voor "vroege" RT's te zijn, dat kennelijk voor snelle slijtage zorgt (de constructie is inmiddels verbeterd);
[*]banden binnenkort vervangen (vaste prik om de 10-12.000 km);
[*]lak beschadigd van deksel voorkant motor;
[*]moet een beurt (was bekend).

Tja blijft toch altijd een apart verhaal. Je hebt een motor in het onderhoudsschema van BMW zonder problemen (anders vermeld je het bij de beurt of de dealer brengt jouw op de hoogte) en bij inruil vinden ze van alles om in mijn ogen de inruilprijs te drukken. Mijn ervaring is dan meestal dat als je de motor inruilt, hij alleen schoongemaakt zo de showroom in gaat

Dat is zeker niet mijn indruk bij mijn reguliere dealer. Tot nu toe gaan mijn inruilers of rechtstreeks naar een ander bedrijf omdat er valschade aan was (gelukkig maa r 1 keer), of hij gaat direct de werkplaats in voor controle, reparatie en showroom klaar maken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 03 jan 2010, 23:58
door Mike Philippens
beamer1200rt schreef:Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.
Als je daar meer dan €50 voor betaald hebt (ik denk zo'n €250) zou ik 'm maar weer inleveren. Zonder de dealer ergens van te willen beschuldigen (hoewel ie precies moet weten wat er in zit) is dit een beetje geldklopperij. Iemand van de
GSclub (hele lange thread) heeft de zaak geanalyseerd:
Ik kan wel raden hoe dit werkt, een weerstand netwerkje om de inlaat luchttenperatuur ongeveer 20 C te verlagen. Het motor management zal de motor ietsje rijker zetten, bij meer kilo's lucht moet meer brandstof.
Hij heeft 'm nagebouwd (de
Recylclizer) en de werking is hetzelfde, alleen kost die iets van €35.
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 04 jan 2010, 23:03
door beamer1200rt
@Mike: Bedankt voor de tip. Met die draad was ik dus wel een paar uur zoet. Best wel interessant en leerzaam ook.
Het zal duidelijk zijn dat ik bij de dealer de hoofdprijs heb betaald. Ik ga er nog eens op herkauwen of ik de FRK teruggeef en overweeg inmiddels ook een bezoek aan Goes na de winterstop. Hetgeen zomaar zou kunnen leiden tot de aanschaf van een RapidBike of PowerCommander. Tenminste: als ik niet iedere keer terug moet nadat de dealer een BMW software update heeft gedaan, want die schijnen de laatste tijd regelmatiger voor te komen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 05 jan 2010, 22:22
door Egghead
beamer1200rt schreef:
Het zal duidelijk zijn dat ik bij de dealer de hoofdprijs heb betaald. Ik ga er nog eens op herkauwen of ik de FRK teruggeef en overweeg inmiddels ook een bezoek aan Goes na de winterstop. Hetgeen zomaar zou kunnen leiden tot de aanschaf van een RapidBike of PowerCommander. Tenminste: als ik niet iedere keer terug moet nadat de dealer een BMW software update heeft gedaan, want die schijnen de laatste tijd regelmatiger voor te komen.
Ha, ik zag dat je verwees naar plaoties van mijn motor
Zwarte klepdeksels en velgen maken de motor wat mij betreft een stuk bruter om te zien, sportiever. Ook op mijn vorige (zilveren) RT had ik deze opties. Daarbij had ik de onderkuip ook zwart laten spuiten.
Jij hebt je RT ook bij VH vandaan? Ze maken daar veel specials met zwarte details. Mooi!!
Voor wat betreft de RapidBike: doen! Je motor loopt er een stuk smeuiger door. Ik heb de RapidBike van mijn vorige RT (2005) over laten zetten op mijn huidige RT (2009). Geen enkel probleem. Alleen omdat de software van het 2005 flink anders is dan de software van het 2009 model kon de RB pas aangesloten worden toen de motor in Goes op de rollenbank stond. Een op een overzetten had vanwege het software verschil een slecht lopende motor opgeleverd. Maar man oh man, wat krijg je een fijne fiets terug zodra hij afgesteld is. Zoveel soepeler :shock: Dan merk je pas hoeveel verbetering er mogelijk is en wat milieu eisen met het motorkarakter doen.
Tussentijdse softwareupdates hebben zover ik merk geen invloed op de afstelling van de RB.
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 06 jan 2010, 12:15
door Mike Philippens
Egghead schreef:Tussentijdse softwareupdates hebben zover ik merk geen invloed op de afstelling van de RB.
Dat zal pas zo zijn als er iets verandert is in de mengverhoudingen. Als de enginemapping van de Motronic hetzelfde blijft, zal een RB ook zonder problemen blijven werken.
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 06 jan 2010, 18:35
door beamer1200rt
@egghead:
Die zilvergrijze ziet er ook vet uit. Veel beter dan de standaard kleur-setting!
Is de zwarte RT met zwarte mod's die op de website van VH staat soms van jou? Die heeft mij behoorlijk gemotiveerd! (zie mijn avatar

). VH is sinds ik motor rijd mijn vaste adres. Altijd leuk om een bakkie te doen. Koffie is gratis, maar de rest zeker niet. :)
In de Recylclizer-draad staan een paar positieve verhalen van RapidBike icm PowerFRK of soortgelijk. Wat vind jij daarvan? Heb je wellicht een uitdraai van de vermogensbank?
Ik vind mijn nieuwe RT beduidend stiller dan mijn vorige. Ervaar jij dat ook? Iets meer grunt mag best, maar ik wil zeker geen herrieschopper. Ik ben er daarom nog niet uit vwb Akropovic uitlaat al dan niet met kat-vervanger. Ik zou het graag beide eens life horen. Misschien kan dat bij Pajic. Ook heb ik iets over RS-bochten gelezen, of is dat specifiek 1150 of 1100?
Door jouw positieve ervaringen met RB en de geruststelling van Mike is een ritje Goes steeds waarschijnlijker. Eerst nog maar even doorsparen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 06 jan 2010, 22:28
door Egghead
Hey beamer1200rt,
Jep, die RT op de site van Van Harten is inderdaad die van mij. En nu dus inderdaad in jouw avatar

. Ondertussen voorzien van een meegespoten topkoffer. Binnenkort ga ik eindelijk eens op zoek naar een geschikt vervangzadel. Waarbij mijn voorkeur naar Rayz uitgaat, vanwege het maatwerk.
Ik vond nog een leuk piccie van mijn vorige RT. Mooi toch die zwarte details?
De 2007 RT heb ik vrij snel na aflevering (bij de 1000km beurt geloof ik) laten voorzien van een Laser Duo-Tech einddemper. Van vermogensverschil heb ik weinig gemerkt, maar er kwam wel een mooi sonoor geluid uit. Niet veel luider dan standaard, maar een andere, lagere klankkleur. Bij gas los af en toe wel eens een lekker knalletje...

. De Laser had ik ook via Van Harten laten plaatsen. Dit is er een foto van (voordat ik de wielen heb laten zwart maken):
Mijn huidige RT vind ik erg stil. Stiller dan model 2007. Op de 2009'er heb ik geen andere einddemper laten monteren. Als je het echt goed wilt doen moet je er ook een nieuwe bochtenset onder laten setten en dat loopt wel aardig in de knaken. Dan zou ik persoonlijk eerst naar andere vering (geschikt voor ESA) gaan kijken

. (Staat op mijn verlanglijstje)
Ook ik ben erg tevreden met VH. Niet de goedkoopste (ehhh, zeg maar duur

), maar wel retegoeie service en veel gezelligheid. En ja, de koffie is zeker okee.
Voor wat betreft de RapidBike: ik moet ergens een uitdraai van de vermogensbank hebben slingeren. Maar waar?

. Ik zal eens kijken of ik iets boven water kan krijgen.
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 08 jan 2010, 23:36
door beamer1200rt
Hi Egghead,
Wat is er mis met de veren dat je er andere onder wilt??
Voor de uitlaat ga ik wel een keer naar Pajic, daar schijn je de uitlaat op je eigen fiets te kunnen beluisteren.
Er schijnt nu naast de RB1,2,3 sinds kort een nieuwe RB-EVO te zijn, wat een combi is van de RBn en RB-O2 (zeg maar een soort Recylclizer / PowerFRK). Die kennen ze in Goes nog niet. Dat lijkt me wel wat.
Evenzogoed ben ik nog steeds nieuwsgierig naar de uitdraai van de vermogensbank.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 09 jan 2010, 11:25
door HansD
beamer1200rt schreef:...In de Recylclizer-draad staan een paar positieve verhalen van RapidBike icm PowerFRK of soortgelijk. Wat vind jij daarvan? Heb je wellicht een uitdraai van de vermogensbank?...
Ik heb een Rapidbike op mijn R1100RT en dat maakt veel verschil, maar probeer dat maar eens terug te vinden in de vermogens- en koppelgrafiek; dat gaat je niet lukken! Ik zie wel wat verbetering van het koppel tussen 3000 en 4000 toeren waar een soort dip zat, maar de beste manier om het effect van een Rapidbike te ervaren, is zelf rijden met een fiets met en zonder Rapidbike. Dan pas voel je de veel directere gasresponse en het soepeler optrekken.
Mijn eerste indruk van de R1200RT is trouwens (zonder Rapidbike) heel positief: loopt heel mooi en trekt heel soepel op. Ik zie nog geen aanleiding mijn Rapidbike over te bouwen van de 1100 naar de 1200, maar wie weet....
Hans
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 12 jan 2010, 20:37
door Egghead
beamer1200rt schreef:Hi Egghead,
Wat is er mis met de veren dat je er andere onder wilt??
De standaardvering vind ik zelf vrij slap. Solo rijd ik eigenlijk altijd met de instelling twee helmpjes in de sportstand.
Dat stuurt wat mij betreft het best.
Onlangs heb ik de mogelijkheid gehad om op een standaard GS te rijden en daarna een Wilbers-GS. Wat een verschil! Nou stuurt een standaard fiets al top, voorzien van andere veren is het helemaal de bom!

Zoiets lijkt mij dus ook wel wat voor op de RT.
Ik ga eens voorzichtig informeren bij de diverse aanbieders wat de mogelijkheden zijn voor andere vering in combinatie met ESA.
Naar een vermogensuitdraai van de RapidBike wordt nog druk gezocht...

Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 06 feb 2010, 13:37
door beamer1200rt
Het zit wat tegen met het pimpen van mijn "fiets". Hij staat nu bij de dealert zonder wielen en zonder uitlaat tussen een politie-RT en een 100% zwarte GS waar ook wat onderdelen aan missen . Best wel een triets gezicht.
Op die GS zit een van voor tot achter zwarte uitlaat. De bochten zijn door de eigenaar zelf behandeld met een soort van emaille-coating. Helaas blijft dat niet goed zitten door het uitzetten en krimpen. Anders had ik dat misschien ook laten doen.
De vertraging komt door de spuitert die een nieuwe grid en spuitcabine heeft. Hij had wat brand gehad en nu dus wat aanloopproblemen. Daardoor duurt het wat langer dan gebruikelijk tot mijn wielen zwart terugkomen. Niet echt erg, want ik zit deze maand toch nog in de winterstop.
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 25 feb 2010, 17:27
door Die Hard Helmond
is het spuitwerk inmiddels gereed? Foto's?
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 25 feb 2010, 17:48
door beamer1200rt
Die Hard Helmond schreef:is het spuitwerk inmiddels gereed? Foto's?
Goeie vraag! Ik heb gisteren toevallig gebeld. Die uitgefikte spuiterij heeft voor een hoop vertraging gezorgd, maar zoals gewoonlijk: op een dag komt alles goed!
Ik ga hem volgende week halen. Daarna foto's!

Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 04 mar 2010, 22:09
door beamer1200rt
Eindelijk was het dan zover!
Het lukte een keer om ruim voor sluitingstijd thuis te zijn. Mijn vrouw was beschikbaar en bereid om even voor taxi te spelen.
Hij ziet er strak en keurig uit.
Ik ben meer dan tevreden over de "looks" (zwarte cylinders, zwart grilletje, zwarte velgen en een Akrapovic uitlaat).
Het "natte scheten"-geluid van de standaard uitlaat is verdwenen en hij klinkt nu als een echte motor en toch streetlegal met de DB-killers. Echt wel beter!
Alleen de rekening viel een beetje tegen. :shock:
Tevens het eerste ritje van 2010 ongeschonden overleefd.

Dat smaakt naar meer.
Het wachten is nu op een geschikt foto-moment met wat beter licht.

Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 12 mar 2011, 22:15
door Erteetje
beamer1200rt schreef:Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.
Ik kan zeggen dat ik nu helemaal tevreden ben over het vermogen. Ook het bovenmatige trillen is verdwenen.

De powerFRK heeft mijn interesse gewekt. Wat is dit precies en natuurlijk niet onbelangrijk: wat kost dat?
Luc
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 12 mar 2011, 22:48
door beamer1200rt
Erteetje schreef:beamer1200rt schreef:Mijn oog viel in de showroom ook op een klein kastje met de naam "PowerFRK". Die zou meer vermogen onderin geven. Deze ook laten monteren onder de conditie: niet goed is geld terug.
Ik kan zeggen dat ik nu helemaal tevreden ben over het vermogen. Ook het bovenmatige trillen is verdwenen.

De powerFRK heeft mijn interesse gewekt. Wat is dit precies en natuurlijk niet onbelangrijk: wat kost dat?
Luc
De PowerFRK is een eenvoudig te monteren stukje electronica van € 321,- dat ervoor zorgt dat de boardcomputer denkt dat de buitenlucht iets kouder is dan in werkelijkheid, waardoor het mengsel wat rijker wordt en de motor mooier rond gaat lopen. Ik heb er echter niet zo lang mee rondgereden, want na het monteren van een K&N-filter en opnieuw laten afstellen merkte ik het verschil niet meer.
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 15 mar 2011, 19:43
door Willem Rietveld
Pecies hetzelfde krijg je toch ook met een recycliser ??? Stekker van luchtfilter eraf, recycliser ertussen en klaar. kosten slechts 35,= !!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
, Willem
Re: R1200RT inruilproces en ervaringen
Geplaatst: 16 mar 2011, 06:53
door beamer1200rt
Willem Rietveld schreef:Pecies hetzelfde krijg je toch ook met een recycliser ??? Stekker van luchtfilter eraf, recycliser ertussen en klaar. kosten slechts 35,= !!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
, Willem
Correctomundo!