Pagina 1 van 1

Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 02 jan 2010, 20:26
door HansD
Ik ben in de bevoorrechte positie dat ik een motor mag leasen en heb samen met mijn directeur de laatste paar maanden aardig wat uurtjes besteed om de lease rond te maken. Ter lering ende vermaak wil ik enkele van onze ervaringen delen.

Ik ga daarbij geen man, paard en bedragen noemen; maar als je zelf ook met een lease bezig bent en vragen hebt, kun je me altijd mailen.

AANLEIDING
Alhoewel ik een leaseauto had, reed ik de laatste 2 jaar bijna uitsluitend op de motor naar mijn werk - ook in de winter. Eerst korte stukjes (Bergschenhoek - Den Haag) maar het laatste jaar langere stukken (meestal Bergschenhoek - Amersfoort): 160 km per dag. Behalve dat dit ontzettend veel tijd scheelt, vind ik het, ondanks de files, gewoon ontzettend leuk.
Maar, als je prive zoveel kilometers op de motor rijdt lopen de kosten snel op; eerlijk gezegd werd het gewoon te duur.
Aangezien mijn directeur een keer opmerkte "moet jij geen lease motor?", was de afspraak om dit eens uit te zoeken gauw gemaakt.
(voorwaarde 1 is dus: zorg dat je een geweldige baas hebt)

VOORAF
Ik heb vooraf wat gerekend en de voordelen leken me groot te zijn:
- 0% bijtelling over de waarde van de lease motor (bij mijn lease auto was dit 25% bijtelling over de aanschafwaarde van de auto: in de praktijk betekent dit ettelijke duizenden euro's loonbelasting per jaar betalen)
- op basis van de lagere aanschafkosten van de motor (zelfs met de extras en kleding erbij) verwachtte ik dat het lease maandbedrag een stuk lager zou uitvallen dan bij de lease auto
Kortom: winst voor mij, winst voor mijn werkgever, tijdwinst voor mij en plezier voor mij (win, win, WIN, WIN!!)

DE PRAKTIJK
Het verschil in bijtelling staat vast en scheelt veel geld - in mijn geval enkele honderden euros per maand). En zelfs als de kilometerheffing echt doorgaat, is daarin al geregeld dat die niet voor motoren gaat gelden (in ieder geval voorlopig niet).
We hebben bij een aantal verschillende lease maatschappijen (waaronder BMW lease) offertes laten maken. Dit viel om verschillende redenen tegen.
In de eerste plaats willen lang niet alle lease maatschappijen een motor leasen. Daarnaast vielen de maandbedragen enorm tegen. Ondanks dat de totale aanschafkosten voor motor, extras en kleding ruim 30% lager lagen dan voor een middenklasse lease auto, kwamen alle lease offertes voor de motor hoger uit dan de lease auto - en ook hoger dan het max. lease bedrag dat binnen ons bedrijf geldt.
Volgens de dealer komt dit voornamelijk door de hogere onderhoudskosten inclusief banden, maar narekenend kwam ik op hoog uit 100 euro per maand extra voor het feit dat een motor vaker een beurt nodig heeft, die beurten duurder zijn, de banden korter meegaan en ook duurder zijn. Tot op vandaag heb ik eigenlijk geen afdoende uitleg gehoord waarom een lease motor zo duur is.
Mijn persoonlijke mening is dat lease motoren kennelijk zo incourant zijn, dat daaraan voor lease maatschappijen grotere risico's kleven. Om dit af te dekken worden voor de diverse kostenposten kennelijk hogere marges gehanteerd dan voor lease autos.
Zo wilde de leasemaatschappij die we uiteindelijk gekozen hebben niet voor 4 jaar, maar slechts voor 3 jaar leasen; zonder daarbij een afdoende verklaring te geven.
Als alternatief voor leasen kan het aantrekkelijk zijn om als bedrijf een motor aan te schaffen, dit moet in mijn ogen goedkoper uitvallen. Echter, mijn bedrijf wil geen autos en motoren aanschaffen, dus voor mij viel die optie af.

Na het laten vallen van een paar opties en extras en scherp onderhandelen hebben we de leaseprijs op een acceptabel niveau gekregen, ongeveer gelijk aan een lease auto. Het hielp daarbij dat we met meerdere maatschappijen in gesprek waren. Wel is de conclusie dat het voordeel voor de werkgever van een lease motor er in de praktijk dus niet is.

OVERIG
Ten opzichte van een auto bleek er ook verschil te zitten in de verzekering die in de lease werd opgenomen. Zo is een inzittendenverzekering lang niet altijd meegenomen (wordt voor een motor ook wel opzittendenverzekering genoemd). En ook bleek er spraakverwarring over wat een opzittendenverzekering inhoudt: tot welk bedrag verzekerd, wel/niet kleding en helm meeverzekerd etc.
Als je ooit gaat leasen, let hier dan op.

We hebben ook een motor-paragraaf toegevoegd aan het lease-hoofdstuk in het personeelshandboek van ons bedrijf. Een aantal punten daaruit:
- enkele jaren motor rij-ervaring is voorwaarde (en uiteraard motorrijbewijs)
- vooraf behalen van VRO1 rijopleiding (of vergelijkbare rijopleiding) is verplicht
- alleen toermodellen zijn toegestaan (geen sportieve modellen)
- motor met ABS verplicht

TEN SLOTTE
Heb ik dan helemaal geen auto meer?
Naast de lease auto, had mijn vrouw een klein tweedehandsje voor woon-werk (zij werkt halve dagen); maar om daar nu een vouwwagen achter te hangen en mee op vakantie te gaan....Dus hebben we het tweedehandsje ingeruild voor iets minder klein en minder tweedehands middenklasser dieseltje, waar je nog met goed fatsoen een aanhangertje achter kunt hangen.
MAar als ik die kosten meetel, houd ik nog steeds geld over. (Of ik dit allemaal goed heb uitgerekend vertel ik je volgend jaar - 2011).

HAns

Re: Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 02 jan 2010, 22:14
door Paul cr
_004 Goed van je om je ervaringen met ons te delen Hans. Ikzelf rijd ook het jaar door woon/werk ( net als vele anderen hier). Lease is bij mijn werk trouwens geen issue maar ik speel wel 'ns onderweg (je moet wat tijdens de kilometers naar huis ;) ) met de gedachte hoe dat zou werken, dat leasen. Jij geeft daar een mooi antwoord op. Wellicht kan ik deze ervaringen nog eens gebruiken. Als er nog ontwikkelingen/ervaringen bijkomen, tik ze dan hier weer neer. Succes !!
Overigens wat ik me nog afvraag: is een motor zelf kopen, en onkostenvergoeding krijgen van de baas, niet een betere oplossing voor je ?

Re: Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 03 jan 2010, 00:04
door Inspector Gadget
Dank voor deze ervaringen, mijn baas heeft altijd een werk-fiets voor mij beschikbaar, dus op dit moment niet van toepassing.

Je ervaringen met leasemaatschappij deel ik; naast de, in hun ogen, hogere risico's, en wellicht hogere kosten, nemen zij in hun calculatie ook de rest-waarde mee aan het einde van de rit (lees: lease-termijn).
Een motor is voor de gemiddelde lease-maatschappy een minder courant product, zeker na de lease, waar ze vaak trachten het object (motor in dit geval) weer ter gelde te maken door te verkopen aan handelaren, dealers en opkopers.
Hoewel dit momenteel wellicht minder aantrekkelijk is als "handel/business" voor de leasemaatschappijen, is het mijn verwachting dat, zodra de kilometer-heffing een feit gaat worden, dit snel zal gaan veranderen.

Vandaar dat mijn baas de fietsen niet leased maar gewoon koopt, lease is inderdaad niet altijd aantrekkelijk of zo gemakkelijk.
Noch voor de werkgever, en ten dele voor de werknemer.

Tot voor kort kreeg ik een ruim, vast bedrag per maand (soort onkosten-vergoeding), en was alle brandstof vrij. Helaas is dat vorig jaar wel wat verandert. De brandstof is omgezet in een kilometer-vergoeding.

Ik heb wel eens gekeken naar personal lease, maar dat blijkt alleen voor auto's te bestaan, niet voor fietsen.

Het grote voordeel van lease is voor de werknemer dat er geen verder omkijken naar is, en voor de werkgever zou het fiscaal aantrekkelijk moeten zijn.

Ikzelf ben geen voorstander meer van leasing, nadat ik bemerkte hoe de garage onder druk gezet werd door de lease-maatschappij om mij toch door te laten rijden met in onze ogen een ondeugdelijk voertuig.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring, en zeker geen maatstaaf!

Re: Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 03 jan 2010, 07:29
door Paul cr
Motoport biedt ook leasing aan (via Koops Furness Lease). Zij zijn wellicht goedkoper omdat ze in motoren gespecialiseerd zijn.

Re: Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 03 jan 2010, 13:29
door Dave
Dank voor je ervaringen Hans, jouw baas denkt in ieder geval met je mee en dat is zeer te prijzen!

Zelf werk ik voor een werkgever die motoren schuwt omdat het een dusdanig groot bedrijf is dat de motor bij het verlaten van het bedrijf niet in te zetten is voor een andere werknemer. Terwijl ik persoonlijk juist denk dat dat geen probleem zou zijn en er meer interesse voor motoren binnen het bedrijf is. Maar met het wagenpark dat we hebben kan ik me voorstellen dat je daar niet nog een extra categorie aan toe wil voegen...

Daarnaast zie ik nog een voordeel van de motor, buiten het filerijden, uitsluiting van de kilometerheffing (als die komt) en de tevreden werknemer...

In het kader van het milieu wordt ook gekeken naar de CO2-uitstoot. En aangezien motoren altijd minder CO2 uitstoten per kilometer zou dat een extra argument kunnen zijn.

Bij mijn werkgever spelen momenteel nog wat andere (verhitte) discussies rondom (onder andere) de lease en is het daardoor bij ons niet mogelijk om hier op een redelijke manier overleg over te voeren. Dat betreur ik overigens zeer, want op die manier is het opbouwend denken aan alternatieven uitgesloten door de werkgever en zijn de doelstellingen die op andere gebieden worden geformuleerd niet eenvoudiger haalbaar... Jammer...


Toch blijf ik dit draadje met grote interesse volgen, want je weet maar nooit wat de toekomst brengt!

Re: Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 03 jan 2010, 14:07
door Dave
Hans, er schiet me nog een vraag te binnen: wat heb je afgesproken met je baas over het op je werk verschijnen in het geval je met de auto het wel nog zou durven maar op de motor het net te link gaat worden (al is het maar omdat er genoeg mensen ingeblikt zitten en zich daardoor voldoende beschermd wanen)? Reizen voor eigen rekening met de diesel (en hoe gaat je vrouw dan naar haar werk) of thuis blijven (en kan dat dan wel)?

Zelf zou ik niet zo'n groot verschil maken tussen het afwegen van de risico's met auto of motor. Mijn ega echter denkt daar anders (wellicht beter) over.

Re: Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 03 jan 2010, 16:53
door HansD
Dave schreef:... wat heb je afgesproken met je baas over het op je werk verschijnen in het geval je met de auto het wel nog zou durven maar op de motor het net te link gaat worden ...
In de achterliggende jaren was dat 1 dag per jaar, vandaar dat we hier eigenlijk geen afspraken over hebben.
Zal je net zien dat het dit jaar anders uitpakt... Ik heb in het begin van de vorstperiode een keer een dag thuis gewerkt en ben daarna een paar keer met de auto gegaan - 's ochtends mijn vrouw weggebracht en 's avonds of ''s middags weer opgehaald ; best gezellig.
Op een heel jaar maakt zo'n vorstperiode weinig uit, maar het kan voor een project wel eens lastig uitkomen.

Hans

Re: Motor lease ervaringen (R1200RT)

Geplaatst: 04 jan 2010, 10:22
door Ralph Romein
Goed verhaal Hans,

Ik heb mijn baas (van groot bedrijf) ook wel eens aangesproken over leasen, maar ik ben nooit verder gekomen dan een speciale parkeerplaats voor motoren. Rond het gebouw was geen goede plek te vinden en moest de motor tussen de fietsen staan. Dat gaat natuurlijk een keer fout, dus vandaar de parkeerplek _004

Gr, Ralph