Motor lease ervaringen (R1200RT)
Geplaatst: 02 jan 2010, 20:26
Ik ben in de bevoorrechte positie dat ik een motor mag leasen en heb samen met mijn directeur de laatste paar maanden aardig wat uurtjes besteed om de lease rond te maken. Ter lering ende vermaak wil ik enkele van onze ervaringen delen.
Ik ga daarbij geen man, paard en bedragen noemen; maar als je zelf ook met een lease bezig bent en vragen hebt, kun je me altijd mailen.
AANLEIDING
Alhoewel ik een leaseauto had, reed ik de laatste 2 jaar bijna uitsluitend op de motor naar mijn werk - ook in de winter. Eerst korte stukjes (Bergschenhoek - Den Haag) maar het laatste jaar langere stukken (meestal Bergschenhoek - Amersfoort): 160 km per dag. Behalve dat dit ontzettend veel tijd scheelt, vind ik het, ondanks de files, gewoon ontzettend leuk.
Maar, als je prive zoveel kilometers op de motor rijdt lopen de kosten snel op; eerlijk gezegd werd het gewoon te duur.
Aangezien mijn directeur een keer opmerkte "moet jij geen lease motor?", was de afspraak om dit eens uit te zoeken gauw gemaakt.
(voorwaarde 1 is dus: zorg dat je een geweldige baas hebt)
VOORAF
Ik heb vooraf wat gerekend en de voordelen leken me groot te zijn:
- 0% bijtelling over de waarde van de lease motor (bij mijn lease auto was dit 25% bijtelling over de aanschafwaarde van de auto: in de praktijk betekent dit ettelijke duizenden euro's loonbelasting per jaar betalen)
- op basis van de lagere aanschafkosten van de motor (zelfs met de extras en kleding erbij) verwachtte ik dat het lease maandbedrag een stuk lager zou uitvallen dan bij de lease auto
Kortom: winst voor mij, winst voor mijn werkgever, tijdwinst voor mij en plezier voor mij (win, win, WIN, WIN!!)
DE PRAKTIJK
Het verschil in bijtelling staat vast en scheelt veel geld - in mijn geval enkele honderden euros per maand). En zelfs als de kilometerheffing echt doorgaat, is daarin al geregeld dat die niet voor motoren gaat gelden (in ieder geval voorlopig niet).
We hebben bij een aantal verschillende lease maatschappijen (waaronder BMW lease) offertes laten maken. Dit viel om verschillende redenen tegen.
In de eerste plaats willen lang niet alle lease maatschappijen een motor leasen. Daarnaast vielen de maandbedragen enorm tegen. Ondanks dat de totale aanschafkosten voor motor, extras en kleding ruim 30% lager lagen dan voor een middenklasse lease auto, kwamen alle lease offertes voor de motor hoger uit dan de lease auto - en ook hoger dan het max. lease bedrag dat binnen ons bedrijf geldt.
Volgens de dealer komt dit voornamelijk door de hogere onderhoudskosten inclusief banden, maar narekenend kwam ik op hoog uit 100 euro per maand extra voor het feit dat een motor vaker een beurt nodig heeft, die beurten duurder zijn, de banden korter meegaan en ook duurder zijn. Tot op vandaag heb ik eigenlijk geen afdoende uitleg gehoord waarom een lease motor zo duur is.
Mijn persoonlijke mening is dat lease motoren kennelijk zo incourant zijn, dat daaraan voor lease maatschappijen grotere risico's kleven. Om dit af te dekken worden voor de diverse kostenposten kennelijk hogere marges gehanteerd dan voor lease autos.
Zo wilde de leasemaatschappij die we uiteindelijk gekozen hebben niet voor 4 jaar, maar slechts voor 3 jaar leasen; zonder daarbij een afdoende verklaring te geven.
Als alternatief voor leasen kan het aantrekkelijk zijn om als bedrijf een motor aan te schaffen, dit moet in mijn ogen goedkoper uitvallen. Echter, mijn bedrijf wil geen autos en motoren aanschaffen, dus voor mij viel die optie af.
Na het laten vallen van een paar opties en extras en scherp onderhandelen hebben we de leaseprijs op een acceptabel niveau gekregen, ongeveer gelijk aan een lease auto. Het hielp daarbij dat we met meerdere maatschappijen in gesprek waren. Wel is de conclusie dat het voordeel voor de werkgever van een lease motor er in de praktijk dus niet is.
OVERIG
Ten opzichte van een auto bleek er ook verschil te zitten in de verzekering die in de lease werd opgenomen. Zo is een inzittendenverzekering lang niet altijd meegenomen (wordt voor een motor ook wel opzittendenverzekering genoemd). En ook bleek er spraakverwarring over wat een opzittendenverzekering inhoudt: tot welk bedrag verzekerd, wel/niet kleding en helm meeverzekerd etc.
Als je ooit gaat leasen, let hier dan op.
We hebben ook een motor-paragraaf toegevoegd aan het lease-hoofdstuk in het personeelshandboek van ons bedrijf. Een aantal punten daaruit:
- enkele jaren motor rij-ervaring is voorwaarde (en uiteraard motorrijbewijs)
- vooraf behalen van VRO1 rijopleiding (of vergelijkbare rijopleiding) is verplicht
- alleen toermodellen zijn toegestaan (geen sportieve modellen)
- motor met ABS verplicht
TEN SLOTTE
Heb ik dan helemaal geen auto meer?
Naast de lease auto, had mijn vrouw een klein tweedehandsje voor woon-werk (zij werkt halve dagen); maar om daar nu een vouwwagen achter te hangen en mee op vakantie te gaan....Dus hebben we het tweedehandsje ingeruild voor iets minder klein en minder tweedehands middenklasser dieseltje, waar je nog met goed fatsoen een aanhangertje achter kunt hangen.
MAar als ik die kosten meetel, houd ik nog steeds geld over. (Of ik dit allemaal goed heb uitgerekend vertel ik je volgend jaar - 2011).
HAns
Ik ga daarbij geen man, paard en bedragen noemen; maar als je zelf ook met een lease bezig bent en vragen hebt, kun je me altijd mailen.
AANLEIDING
Alhoewel ik een leaseauto had, reed ik de laatste 2 jaar bijna uitsluitend op de motor naar mijn werk - ook in de winter. Eerst korte stukjes (Bergschenhoek - Den Haag) maar het laatste jaar langere stukken (meestal Bergschenhoek - Amersfoort): 160 km per dag. Behalve dat dit ontzettend veel tijd scheelt, vind ik het, ondanks de files, gewoon ontzettend leuk.
Maar, als je prive zoveel kilometers op de motor rijdt lopen de kosten snel op; eerlijk gezegd werd het gewoon te duur.
Aangezien mijn directeur een keer opmerkte "moet jij geen lease motor?", was de afspraak om dit eens uit te zoeken gauw gemaakt.
(voorwaarde 1 is dus: zorg dat je een geweldige baas hebt)
VOORAF
Ik heb vooraf wat gerekend en de voordelen leken me groot te zijn:
- 0% bijtelling over de waarde van de lease motor (bij mijn lease auto was dit 25% bijtelling over de aanschafwaarde van de auto: in de praktijk betekent dit ettelijke duizenden euro's loonbelasting per jaar betalen)
- op basis van de lagere aanschafkosten van de motor (zelfs met de extras en kleding erbij) verwachtte ik dat het lease maandbedrag een stuk lager zou uitvallen dan bij de lease auto
Kortom: winst voor mij, winst voor mijn werkgever, tijdwinst voor mij en plezier voor mij (win, win, WIN, WIN!!)
DE PRAKTIJK
Het verschil in bijtelling staat vast en scheelt veel geld - in mijn geval enkele honderden euros per maand). En zelfs als de kilometerheffing echt doorgaat, is daarin al geregeld dat die niet voor motoren gaat gelden (in ieder geval voorlopig niet).
We hebben bij een aantal verschillende lease maatschappijen (waaronder BMW lease) offertes laten maken. Dit viel om verschillende redenen tegen.
In de eerste plaats willen lang niet alle lease maatschappijen een motor leasen. Daarnaast vielen de maandbedragen enorm tegen. Ondanks dat de totale aanschafkosten voor motor, extras en kleding ruim 30% lager lagen dan voor een middenklasse lease auto, kwamen alle lease offertes voor de motor hoger uit dan de lease auto - en ook hoger dan het max. lease bedrag dat binnen ons bedrijf geldt.
Volgens de dealer komt dit voornamelijk door de hogere onderhoudskosten inclusief banden, maar narekenend kwam ik op hoog uit 100 euro per maand extra voor het feit dat een motor vaker een beurt nodig heeft, die beurten duurder zijn, de banden korter meegaan en ook duurder zijn. Tot op vandaag heb ik eigenlijk geen afdoende uitleg gehoord waarom een lease motor zo duur is.
Mijn persoonlijke mening is dat lease motoren kennelijk zo incourant zijn, dat daaraan voor lease maatschappijen grotere risico's kleven. Om dit af te dekken worden voor de diverse kostenposten kennelijk hogere marges gehanteerd dan voor lease autos.
Zo wilde de leasemaatschappij die we uiteindelijk gekozen hebben niet voor 4 jaar, maar slechts voor 3 jaar leasen; zonder daarbij een afdoende verklaring te geven.
Als alternatief voor leasen kan het aantrekkelijk zijn om als bedrijf een motor aan te schaffen, dit moet in mijn ogen goedkoper uitvallen. Echter, mijn bedrijf wil geen autos en motoren aanschaffen, dus voor mij viel die optie af.
Na het laten vallen van een paar opties en extras en scherp onderhandelen hebben we de leaseprijs op een acceptabel niveau gekregen, ongeveer gelijk aan een lease auto. Het hielp daarbij dat we met meerdere maatschappijen in gesprek waren. Wel is de conclusie dat het voordeel voor de werkgever van een lease motor er in de praktijk dus niet is.
OVERIG
Ten opzichte van een auto bleek er ook verschil te zitten in de verzekering die in de lease werd opgenomen. Zo is een inzittendenverzekering lang niet altijd meegenomen (wordt voor een motor ook wel opzittendenverzekering genoemd). En ook bleek er spraakverwarring over wat een opzittendenverzekering inhoudt: tot welk bedrag verzekerd, wel/niet kleding en helm meeverzekerd etc.
Als je ooit gaat leasen, let hier dan op.
We hebben ook een motor-paragraaf toegevoegd aan het lease-hoofdstuk in het personeelshandboek van ons bedrijf. Een aantal punten daaruit:
- enkele jaren motor rij-ervaring is voorwaarde (en uiteraard motorrijbewijs)
- vooraf behalen van VRO1 rijopleiding (of vergelijkbare rijopleiding) is verplicht
- alleen toermodellen zijn toegestaan (geen sportieve modellen)
- motor met ABS verplicht
TEN SLOTTE
Heb ik dan helemaal geen auto meer?
Naast de lease auto, had mijn vrouw een klein tweedehandsje voor woon-werk (zij werkt halve dagen); maar om daar nu een vouwwagen achter te hangen en mee op vakantie te gaan....Dus hebben we het tweedehandsje ingeruild voor iets minder klein en minder tweedehands middenklasser dieseltje, waar je nog met goed fatsoen een aanhangertje achter kunt hangen.
MAar als ik die kosten meetel, houd ik nog steeds geld over. (Of ik dit allemaal goed heb uitgerekend vertel ik je volgend jaar - 2011).
HAns