Pagina 1 van 1

De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 29 dec 2009, 15:59
door PeteRT
Hallo,
Ja, ja, ja ik heb het andere topic over niet bewegende ruitjes al doorgespit en vind daar geen oplossing. Alles wat er geschreven wordt over stukkende relais en corrosie tussen stekkerverbindingen is al bekeken.
Het geval, vorige winter bij het opbouwen na de winterschoonmaakbeurt van de 1100RT bleek de ruit niet meer te verstellen. Niet omhoog en niet omlaag. Bedienen van de stuurschakelaar leverde wel het schakelen van de beide relais op en daarna stopte het. Daar ik niet electronisch posting.php?mode=post&f=45#" onclick="window.open(this.href);return false; ben zoek ik het dus eerst altijd in het mechanische deel en haal de motor incl. het tandwielkastje eraf en meubel dat kastje open. Stom, stom, stom want ik heb er niet op gelet hoe de 2 limitschakelaartjes nou door de nokjes op het wieltje bediend worden. Gauw de boel weer dichtgesleuteld en de boel gedeactiveerd en de ruit op de meest prettige stand gefixeerd want ik wilde toch rijden. Maar een fiets waarop niet alles werkt blijft toch knagen en nu ligt de kuip er weer van af en ben ik weer aan het stoeien met die ruitbediening.
Inmiddels ben ik erachter dat de motor gewoon draait (links en rechtsom) als ie direct op de accu wordt aangesloten. Daarnaast schakelen beide relais bij het bedienen van de stuurschakelaar én de limit schakelaars. Dit alles werkt, ook als de relais van plek verwisselt worden. N.a.v. het andere topic heb ik de relais opengemaakt en bekeken. Beiden zien er als nieuw uit zonder brandplekken of gaten t.p.v. de contactjes. Inmiddels zijn alle contactpunten ge-WeeDee veertig ds te hoge overgangs weerstanden geloof ik ook niet meer in.
Is er nog iemand die echt goeie ideeen heeft waar de krux kan zitten?
Mijn dank is bij voorbaat groot.

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 29 dec 2009, 16:20
door Dave
Als de relais werken rechtstreeks aan de accu, gaat dan de ruit ook bewegen? Indien dat het geval is denk ik direct aan een zekering... Is dat niet het geval, dan zit er hoogstwaarschijnlijk een kabelbreuk in de aarde kabel van de ruitmotor. Probeer eens met deze kabel te wiebelen om te zien of dat werkt...

Edit:
Niet goed gelezen: de motor draait gewoon, dus ligt het niet aan het electrisch gedeelte lijkt het. Weet je zeker dat er geen mechanische beperking in de ruit zit? Heb je er de volledige topkuip af gehad en naar de aandrijf-as gekeken of deze vrij kan bewegen? Deze as is vierkant, dus ik kan me goed voorstellen dat deze ergens door geblokkeerd wordt...

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 29 dec 2009, 18:31
door PeteRT
Nou, alles wat kuip in zijn naam heeft ligt eraf, de motor is dus zo kaal als een kadotter.
Wat in het ruitoverbrengmechanisme opvalt is dat als ik de twee houdertjes (waar normaal gesproken de ruit op is gemonteerd) omhoog trek alles gewoon volgt (de ruitmotor is dan wel ontkoppeld). Zet ik kracht op de as welke in de tandwielkast van de ruitmotor steekt dan kan ik het zaakje niet verdraaien. Bovendien moet je voor het omhoog bewegen van de ruit tegen de kracht van een veer opboksen. Die veer is er natuurlijk om de armen- en benenwinkel spelingvrij te houden.

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 29 dec 2009, 19:07
door Dave
Nou, voor de goede orde heb ik ook even zitten bladeren in mijn bijbeltjes en het enige dat ik zo snel kan zien is dat de schommelarmen op de bovenste as van hun plek zijn geweest... Maar Peter, waar woon je (eventueel via PB door te sturen), dan kan misschien iemand eens komen kijken. Twee zien er nog altijd meer dan een...

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 04 jan 2010, 07:59
door PeteRT
Voor wie geinteresseerd is.
Zaterdag jl. beide relais verwisseld en...........nog steeds niks.
Ga maar weer verder zoeken.
Ondertussen wie nog een tip heeft.............graag.

groet,
Peter

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 04 jan 2010, 10:23
door BeemerBert
PeteRT schreef:Voor wie geinteresseerd is.
Zaterdag jl. beide relais verwisseld en...........nog steeds niks.
Ga maar weer verder zoeken.
Ondertussen wie nog een tip heeft.............graag.

groet,
Peter
Ik neem aan dat je al gekeken hebt of er spanning op het relais zit ?
Je geeft aan dat ze wel schakelen als je de stuurschakelaar bediend maar er zal waarschijnlijk nog een spanningsbron aangesloten zijn die zorgt voor voldoende stroom om de motor aan te sturen.

Anders zoals Dave al aangaf even een rechtstreekse verbinding met je accu maken.

Succes, Bert

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 19 jan 2010, 07:38
door PeteRT
Ik ben zo'n beetje de enige die op mijn eigen posting reageer. Nou ja nog maar ff een reactie proberen los te weken.
Uit het elektries schema voor het wind scherm lees ik dat er twee elektriese circuits zijn, één om de relais aan te sturen en één om de electromotor aan te sturen. beide circuits hebben een eigen zekering F3 (voor de motor) en F4 voor de relais. Nou doen de relais het dus F4 is ok maar de motor niet dus F3 zou wel eens stuk kunnen zijn en de oorsprong van de klacht kunnen zijn (buiten een eventuele draadbreuk). Maar..............waar zitten die zekeringen? Niet in de bak onder de buddy.
Enig idee?

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 19 jan 2010, 13:44
door Baird
Waar woont je was een vraag, als het in de buurt is van iemand van het forum kunnen we je hulp aanbieden. Als je het niet op het forum wilt vermelden moet je me maar een PB 'tje sturen.

Op een gegeven moment houdt het theoretiseren op en moet er gemeten worden.

De Japanners zeggen dan 現場, uitgesproken als 'gemba', wat weer zoveel betekent als 'de plaats', vrij vertaald "De plaats waar de waarheid gevonden kan worden"( The place where the truth can be found) . Inderdaad heb ik lang voor een japans bedrijf gewerkt, heb daar een hoop geleerd en een gevleugelde kreet was "Go to gemba!"

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:00
door Inspector Gadget
De F3 en F4 zijn weldegelijk de zekeringen die in de zekeringskast (F9200) onder je zitting zitten;

Kijk maar eens naar het electrische schema van de radio;
Volgens het electrische schema gebruikt de radio de zekeringen F3 (knipperlichten, klok) en F8 (radio)

En dan wat betreft de electrische ruit-gedeelte;
F3 (knipperlichten, klok) en F4 (contact-doos).

Let wel, er zijn twee relais die de motor van de ruit gelijktijdig aansturen.

Op de motor (violet en bruin) moet je in de ene stand een plus-spanning meten en in het andere stand een min-spanning als je de ruitbediening bedient.
De motor is een gelijkstroommotor waar de draairichting verandert wordt door de spanning om te polen.

Re: De ruit van mijn R1100RT is ermee gekapt.

Geplaatst: 19 mar 2010, 14:51
door iron gonzo
die grijze blokjes zijn de relais voor de bediening van de ruit. (zie foto)
je kan ze er uithalen en dan eens in het ligplaatsblokje de contacten overbruggen.
tevens kan je daar meten of er stroom toe komt op die plaats.

als hij dan werkt zijn het de relais die stuk zijn of 1 van.

andere oorzaken:
bedieningschakelaar = demonteren, uitmeten of er stroom toe komt
reinigen.
uitmeten of hij wel degelijk werkt

zekeringen uitnemen en uitmeten.

als alles daar goed is zou ik mij ontfermen over de motor



Afbeelding