Pagina 1 van 1

intercom schuberth

Geplaatst: 29 dec 2009, 10:34
door john ensink
Beste mensen,

Is er al ervaring met het communicatie systeem van Schuberth? Ik heb zelf recent een C3 helm gekocht (een echte aanrader), en dit communicatiesysteem ziet er erg mooi uit. Ook de specificaties lijken niet verkeerd.

Groet John. -1200-

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 09 jan 2010, 19:58
door R1200RT-LE
John,

Je bedoeld de Schuberth SRC ..Afbeelding

Ziet er mooi uit, ben er ook zeer benieuwd naar, begreep van de BMW dealer dat de kraag iets dikker is en dat als vervelend ervaren kan worden.
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of er een proef rit gemaakt kan worden, ik heb Tom Tom op mijn GSM en inc de bluetooth lijkt dit ideaal.

De dealer vertelde ook dat de batterij z'n 8 uur bij continue gebruik mee ging ... dat zou wel handig zijn anders is moet het ook mogelijk zijn om hem opteladen tijdens het rijden via de 12V.

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 09 jan 2010, 20:17
door HansD
Heb je de prijzen al gezien? Per helm kost de inbouw Euro 329, maar je hebt ook nog een vast aan de motor aangesloten deel nodig, de Motostation en die kost Euro 499. Een setje voor 2 personen komt dan zoals ik het begrijp op 329 + 329 + 499 = Euro 1157.
Bovendien werkt het alleen met Schubert helmen, dus een passagier met een ander type helm: jammer.
Zal best goed werken, maar ik vind het heel veel geld.
Hans

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 09 jan 2010, 23:25
door Mike Philippens
HansD schreef:Heb je de prijzen al gezien? Per helm kost de inbouw Euro 329
Inderdaad. Ik vind het een behoorlijke bak met geld. Ik had voor €200 een Autocom setje met 2 headsets en een hoofdunit waar je gps,gsm,portofoon en ipod op kunt aansluiten (tegelijk!).Prima spul. Was wel een aanbieding, maar goed. Normaal kost het iets van €350. Maar dan ben je ook helemaal klaar. Dit is wel mooier weggewerkt enzo, maar toch...het is ook wel een bedrag waar je heel veel andere dingen van kunt kopen. En je moet 'm nog eens opladen ook. De Autocom zit onder het zadel in het kontje ingebouwd en ik heb uiteraard wel weer draden naar de helm lopen. Maar dat stoort me niet. Misschien even wennen, maar hinderlijk is het niet (vind ik dan). Het is ook maar €800 goedkoper... :)

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 10 jan 2010, 10:22
door R1200RT-LE
Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, ik heb de Schuberth SRC al op internet gezien voor 269 euro excl verzendkosten.
Wat natuurlijk belangrijk is dat je de BT headset ook onderweg kan opladen, zeker met koud weer zal de accu snel vermogen verliezen.

Volgens mij is het ook dat we steeds meer willen, navigatie, bellen (alhoewel), muziek, praten met je duo passagier, bike to bike .....
De verkeerstoren bij schiphol is er dan niets bij :D

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 10 jan 2010, 13:17
door Mike Philippens
R1200RT-LE schreef:Volgens mij is het ook dat we steeds meer willen, navigatie, bellen (alhoewel), muziek, praten met je duo passagier, bike to bike .....
De verkeerstoren bij schiphol is er dan niets bij :D
Vandaar dat ik ook die Autocom heb gekocht. Er is veel aan intercom spul te koop, maar er zijn er maar een paar écht goed. Baehr en Autocom behoren (oa) tot de betere. Ik heb een keer om te testen een telefoongesprek gevoerd tijdens het rijden en ze geloofden eerst niet dat ik op de motor zat. De Cardo is ook erg goed heb ik gehoord. Alleen is dat weer een ding dat je moet opladen en dat vind ik onhandig. Als je bv ergens op een camping zit, is opladen weer moeilijk. En uiteindelijk is een groot voordeel van een bedrade intercom (die op de accu zit) dat ze niet hoeven te beknibbelen op het verbruik (klein oplaadbaar accuutje). Niet dat die Autocom je accu leeg trekt, maar de electronica voor bv geluidsversterking en noise-cancelling hoeft niet aangepast te worden ivm het stroomverbruik. Vandaar dat over het algemeen intercoms die op de accu zitten wat beter zijn.
En daarbij: Als ik extra geld zou uitgeven voor een speciale BT set in mijn helm (wat op zich heel mooi is natuurlijk) is het een beetje vaag als ik alsnog een draad moet gaan maken om 'm tijdens het rijden op te laden. Geef mij dan maar een set die ik op de accu aansluit en altijd een draad naar mijn helm. Werkt altijd en ik hoef me nooit af te vragen of het accuutje nog wel opgeladen is. Mijn ervaring met bluetooth (en alle draadloze technieken) is wisselend. Het blijven radiosignalen die gestoord kunnen worden. Als een draad goed zit, zit ie goed. BT, WiFi, GSM, GPS hebben allemaal van tijd tot tijd problemen met verbindingen/ontvangst. Dus ik (als ICT'er) zweer bij draden.

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 10 jan 2010, 15:52
door Berrybeer
.......aan de andere kant......op mijn vorige motor genoot ik ook altijd erg van het gegeven dat al die elektronische gadgets juist niet aanwezig waren :D

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 10 jan 2010, 15:59
door PK
Ik sluit me helemaal aan bij Mike, een draadje naar de helm vind ik geen probleem en het werkt altijd.
Geen last van storing in de ontvangst, maar ik gebruik de intercom alleen voor een gesprekje met mijn passagier.
Heb een paar jaar geleden een IMC (of ICM) setje via marktplaats gescoord en heb voor slechts 20 Euro een volledige helmset erbij.
Dus qua kosten is dit allemaal wel te overzien (heb overigens wel 3 liefhebbers die mee willen als passagier, dus ook 3 helmen met luidspreker en microfoon)
Ik heb wel een Schuberth helm, maar houd het voorlopig toch maar bij een wat goedkopere vorm van communicatie ;)

Groet,
Peter

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 11 jan 2010, 09:04
door Mike Philippens
Berrybeer schreef:.......aan de andere kant......op mijn vorige motor genoot ik ook altijd erg van het gegeven dat al die elektronische gadgets juist niet aanwezig waren :D
Tsjaa...je hoeft ze niet altijd aan te zetten. Ik heb het spul primair voor de navigatie en evt. bike2bike communicatie (ik heb toch nooit iemand achterop). Dat ik de telefoon erop kan aansluiten is bonus, maar ik ga niet zitten bellen op de motor. Als iemand me belt, is het leuk om op te pakken, maar het is geen noodzaak. Ik kan het ook uitzetten.
Muziek heb ik geprobeerd, maar mijn iPod is er een met een harde schijf en die houdt er na een kwartiertje mee op als ik teveel hobbel. Dat is dus altijd. En muziek tijdens het rijden vind ik niet zo belangrijk.

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 16 feb 2010, 14:51
door ahilkens
Hallo,

Met het voorjaar 2010 op komst was ik al eind vorig jaar gaan zoeken naar een nieuwe helm met bijbehorend of los audio systeem.

Mijn eisenpakket was alsvolgt:
- Nieuwe helm (omdat mijn oude helm (nolan jethelm) te los was gaan zitten.)
- Navigatie via TT rider 2
- Telefoneren via TT (gaat perfect met Nokia E71)
- Muziek luisteren van een Ipod
- Intercom ... niet echt. Op sommige vlakken houdt ik van rust. :lol:
- USB aansluiting op de motor om de IPod op te laden. (of de helm)
- Ipod moet te bedienen zijn tijdens het rijden. Start/Stop/Track select.

Ik heb toen een aantal systemen, zoals autocom en baehr, met elkaar vergeleken en tevens wat bijbehorende ervaringen op dit forum gelezen. Bij Louis in Aken een C3 gepast en gekocht en gelijk het bijbehorend SRC systeem erbij gekocht.

Mijn ervaringen tot dusver:
C3 Helm

- Perfecte pasvorm. Erg persoonlijk denk ik.
- Mooi afgewerkt.
- Wind Geluid is vooral laag als je rechtop de pedalen gaat staan en vol in de wind zit (of staat). Met wat regelen aan het scherm (hoger)valt het wel mee. Daarbij moet ik vermelden dat ik ALTIJD oordopjes draag. Het zijn de turbulenties die het lawaai maken.
- Zonvizier is makkelijk te bedienen en gaat tot bijna op mijn neus. (voorheen altijd zonnebril op)
- Met 1 hand te openen.
- Duidelijke "klik"standen van het normale vizier.
- beslaat niet dankzijn pinlock (zit er standaard bij)

Schuberth SCR systeem:
- Ontvangen van Navigatie stem luidt en duidelijk, zonder gehakkel /stotteren /ruis /gekraak etc. Was asltijd al perfect op de TT V2
- Muziek afspelen via Radio is aardig. Ontvangst (het is geen FM maar korte golf) verloopt nogal snel en vervolgens zit je tijdens het rijden naar zenders te zoeken. Dat gaat overgens vrij gemakkelijk. Omdat ik meer naar de Ipod luister vindt ik dat niet zo'n min punt.
- Door het SRC in de helm te monteren (gaat erg gemakkelijk omdat hij hiervoor gemaakt is) was de kraag in het begin wat stijf maar na verloop van tijd wordt het wat soepeler en wen je er ook aan. (in 1 kant zit de accu en aan de andere kant het electronica gedeelte)
- uitsparingen voor luidsprekers zijn al klaar en alles wordt meegelevered om het te monteren.
- systeem is gelukkig niet begrenst wat output betreft. Dus het gaat behoorlijk hard als je dat wilt.
- Min punt vindt ik dat je de kabel voor het opladen van de SCR (of om je ipod op aan te sluiten) niet ergens kan opbergen in de helm.
Was beter geweest om hiervoor een uisparing te maken of iets dergelijks. Deze hangt er nu los uit aan de achterzijde.
- Kabel (krulsnoer) om Ipod aan te sluiten is meergeleverd.
- Het systeem regelt overigens zelf het volume. Er is wel een volume instelling met de plus en min volume knoppen te maken maar daarbovenop regelt het systeem (met behulp van een micorfoontje (zie je niet) het "master volume". Harder rijden is meer wind dus harder geluid. Werkt goed.
- Nog een min puntje is dat de output van een ipod niet zo hoog is (via de normale hoofdtelefoon uitgang). Dit zorgt ervoor dat wanneer je de muziek lekker hebt staan er ineens de TT veel te hard doorheen roept als je van richting moet veranderen. De SRC luistert namelijk niet naar de volume instelling op de TT V2. Het was mooi geweest als de verschillende volume instelleingen vast gehouden zouden worden.
- Opladen gaat via de meegeleverde adapter. Omdat ook de accu van mijn Ipod nogal slecht is, heb ik een USB aansltuing op de motor gemaakt. Tijdens het rijden laadt dan de ipod op en kan ik tevens, als het nodig zou zijn de helm opladen.

Kort samengevat een mooi systeem.

De Ipod heb ik nu gemonteerd met de RAM mount van de TT R2 en de TomTom zelf met een nieuwe beugel van chainspeed UK gemoteerd.
De TomTom zat voorheen vast met een beugel (onder het windscherm) van een GPS winkel in nottor maar dat rammelde aan alle kanten.
Door de RAM mount kan ik de tomtom bedienen en de Ipod.

gr
Andre

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 16 feb 2010, 20:33
door han62
Hallo Andre,
Begrijp ik nu dat je een USB stopcontact nodig hebt om op te kunnen laden en dat die aansluiting aan de achterkant van je helm komt. je geluidprobleem komt misschien bij garmin niet voor omdat je daar de muziek Mp3 en navigatiestem afzonderlijk kan instellen.

En hoe lang is die oplaadkabel ongeveer.


met v rgr
Han

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 09:03
door ahilkens
Hallo Han,

Niet helemaal. Ik zal proberen het beter uit te leggen.

Aan de achterkant van de SRC hangt een kort kabeltje met een soort mini USB stekker op het einde. (dit kabeltje komt uit de kraag (15 cm lang) en dat zie je op geen enkele schuberth foto). Via dit kabeltje kun je de ACCU van de SRC opladen via een meegeleverde adapter (220v AC naar 5 V DC USB stekker uitgang).
Via ditzelfde korte kabeltje sluit je ook eventueel de MP3 speler aan. (dit wordt dan gedaan met een ander meegeleverd krul-kabeltje dat gaat van mini USB naar 3,5mm Stereo Jack).
Het is dus OF opladen OF MP3 afspelen.

Tegelijk gaat niet en hoeft ook niet want de accu houdt makkelijk stand voor ongeveer 10 uur (met continue muziek van Radio of Ipod) en bluetooth naar navigatie. Standby is pakweg een week of zo geen probleem, dat was ook al zo met de Cardo set die meegeleverd was met de TT V2 die nu 3 jaar oud is en nog steeds perfect werkt.

Intercom zou overigens ook werken met de Scale Rider versies met intercom mogelijkheid. Dat kan ik helaas niet testen omdat mijn cardo set niet voor intercom geschikt is.

Voor wat betreft de vaste USB aansluiting die ik op de motor heb gemaakt; deze kan ik gebruiken voor het opladen van de Ipod en eventueel de Helm maar dat laatste zal ik niet snel doen gezien de levensduur van de accu.
De ipod zit vast met de RAM mount en klitteband via het stuur. Hierdoor zijn trillingen minimaal en valt de Ipod niet uit.

Hopelijk is e.e.a. nu wat duidelijker.

gr Andre

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 09:46
door sanderh
Andre,

Hoe heb je die USB aansluiting op je motor gemaakt. zit hij direct op t stroom of nog met iets van een adaptertje ertussen. Of is er standaard iets te koop. Ik heb in de auto een houder van mijn telefoon met een sigaretten aanstekers stekker erop. In de houder zit ook een mini USB (Telefoon is HP)

Kan je wellicht een fotootje plaatsen van de houders e.d. vooral van de Ipod daar ben ik benieuwd naar.

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 10:10
door ahilkens
Hallo Sander,

Ook ik heb gedacht over een sigaretten aansluiting op het dashboard met daarin weer een adapter voor de Ipod. Echter nadeel vondt ik dat het dan allemaal wel erg lang en onstabiel wordt. Tevens als je dit op het dashboard doet komt op een bepaald moment het stuur tegen deze adapter en dat vondt ik niet veilig. Tevens houdt ik niet van los bungelde kabels als ik aan het rijden ben.

Dus vandaar dat ik een vaste USB aansluitng heb gemaakt. Op de link kun je zien welke connector ik heb ingebouwd.
http://www.protronics.nl/winkel/images/ntrnausb.jpg

Meestal vindt je dit soort connectoren bij de betere electronica winkel of bij een goede muziekinstrumenten winkel.
Er zijn ook Neutrik afdekklepjes voor te krijgen zodat alles verborgen blijft op het dashboard.

Let wel dat je GEEN 12 volt aansluit op de pennen 1 en 4 van de USB connector want dat gaat geen enkel aangesloten USB apparaat overleven. De benodigde 5 volt voor je Ipod (of andere USB gevoede apparaten) heb ik uit een oude en goedkope telefoon oplader (voor de auto) gehaald.

Voorbeeld:
http://www.marktplaza.nl/Mobiele-telefo ... 563212.php

In dit soort adapters zit een 12 naar 5 volt converter. Deze adapter heb ik uit elkaar gehaald en goed verpakt in het dashboard gemonteerd. De 12 volt afgetakt van de DIN sigarretten aansluiting en de uitgang naar de USB connector. Na het afzetten van het contact valt dan ook na een paar minuten de spanning weg op de USB aansluiting.

Klaar is kees. :)

Stuur mij een mailtje dan kan ik je wat foto's toesturen.

m.vr.gr.
Andre

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 13:10
door sanderh
Aha, mooi USB doosje, maar zou dat niet ergens met adaptertje te koop zijn. Ik ben niet zo van het solderen.

Je zou ook een auto lader met mini USB kopen, dan koop je er een vrouwelijke autolader connector bij die je samen onder het dashboard wegwerkt en je hebt een snoer met mini usb beschikbaar. Kan de telefoon opgeladen worden, maar zit je wel met een los snoer. Jouw oplossing is wel het mooist.

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 13:59
door ahilkens
Hallo Sander

Dat zal best te koop zijn, maar dan blijf je zitten met een hoop koppelingen en pluggen die weer aan elkaar gemaakt moeten worden omdat ze anders los trillen etc..etc. (je leest het al ... dat is niet mijn oplossing :roll: )

Ik wil je best helpen om het in elkaar te knutselen. Met mijn electronica opleiding kan ik wel een beetje solderen :D .

Wat is je Email adres zodat ik je wat foto's kan toesturen mbt de Ipod Houder.
Of stuur maar eentje naar mijn adres: [email protected]

gr Andre

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 14:28
door ahilkens
Voor de niet knutselaars onder ons is er ook een wat meer kant en klare oplossing te krijgen.

Zie link
http://www.pcnautic.nl/shop/index.php?p ... t&Itemid=1

gr
Andre

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 16:14
door sanderh
Kijk das ook mooi en nog waterdicht ook.

mailadres heb ik aan je doorgestuurd.

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 21:09
door han62
hallo andre

Helder uitgelegd allemaal maar toch jammer dat ze voor een accessoires voor de motor niet gewoon 12 volt gebruiken.

dat van die Ipod geloof ik wel ik heb voldoende muziek op de Zumo ik vind belangrijk de geluid overdracht en ik begrijp van jou dat die voldoende hard is. en dan de mogelijkheid tot laden onderweg daar moet ik nog eens over denken.

Nou ja ik mag toch een paar weken niet rijden dus niet zo erg en zeker met dit weer. (voor mij dan)

met vr gr
Han

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 17 feb 2010, 21:26
door Inspector Gadget
De USB-standaard schrijft 5 volt voor, ivm computers, e.d.

De Schubert SRC kan ook nog via de computer voorzien worden van nieuwe software (firmware).
Vandaar een USB aansluiting.

Helaas is er geen formele standaard voor het gebruik van de mini-USB aansluiting om een apparaat (voorzien van een mini-USB aansluiting) op te laden.
Maar er zijn (uiteraard) wel 12 volt naar mini-USB "voedingssnoeren" (ook in krulsnoer-uitvoering) die prima kunnen werken.
(helaas werkt niet elke fabrikant met dezelfde pinout ben ik achtergekomen, waardoor "algemene" laadsnoeren niet alle mini-USB apparaten zal opladen, tenzij je het snoer van die bewuste fabrikant gebruikt)

De 12 volt plug is zo groot cq. lomp omdat de 12 volt van een voertuig niet 12 volt is, maar vaak hoger ivm met het opladen van je accu e.d.
In de plug zit dus electronica die er voor zorgt dat ten alle tijden de 5 volt op de mini-USB aansluiting ook 5 volt blijft, ongeacht de 12 volt (boord)spanning.

Re: intercom schuberth

Geplaatst: 22 feb 2010, 15:43
door HansD
HansD schreef:Heb je de prijzen al gezien? Per helm kost de inbouw Euro 329, maar je hebt ook nog een vast aan de motor aangesloten deel nodig, de Motostation en die kost Euro 499. Een setje voor 2 personen komt dan zoals ik het begrijp op 329 + 329 + 499 = Euro 1157.
Bovendien werkt het alleen met Schubert helmen, dus een passagier met een ander type helm: jammer.
Zal best goed werken, maar ik vind het heel veel geld.
Hans
CORRECTIE

OP de motorbeurs bij Waypoint langs geweest (heel erg druk, maar donderdagavond tegen tienen werd het rustig).
Deze prijzen kloppen niet !!!
De motostation heb je alleen nodig bij het oude Bluesonic systeem van Schubert. Bij het nieuwe systeem zit alles in de helm en dus praat je over een prijs van Euro 329 per helm (Op de beurs te koop voor Euro 295 per helm).
Een set kost dus niet Euro 1157, maar 295 + 295 = 590 Euro.
Daarnaast wisten ze te vertellen dat een Schubert intercom met andere intercoms kan praten zoals Scala rider etc.

Hans