Ruit K1200LT voor R1150RT ?

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Liefhebber

Ruit K1200LT voor R1150RT ?

Ongelezen bericht door Liefhebber »

Beste RT'ers,

Ik heb een oude standaard ruit van een K1200LT (bj.1999 met een welving aan de bovenzijde) en zou willen proberen deze passend te maken t.b.v. mijn R1150RT.

De standaardgaten komen niet met elkaar overeen (maar een boormachine doet wonderen) en ook is de kromming van de ruit niet gelijk (maar scheelt niet veel).

Heeft iemand ervaring met het passend maken van een c.q. deze ruit d.m.v. een electrische verfafbrander en is de K1200LT ruit een verbetering t.o.v. mijn BMW ruit (43cm)?

De K1200LT ruit is overigens breder maar niet hoger.

Dank.
Laatst gewijzigd door Liefhebber op 26 dec 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Ruit K1200LT voor R1150RT ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

of het mogelijk is weet ik niet... _001, maar ik zou er niet eens aan beginnen _003 . Ik zou mij onderweg dan altijd blijven afvragen of mijn zelf gefabriceerde ruit het wel zou 'houden'! Een nieuwe Nedplex ( breder én hoger dan een standaard ruit) heb je immers al voor nog geen €150, =.......
Liefhebber

Ongelezen bericht door Liefhebber »

Berrybeer schreef:of het mogelijk is weet ik niet... _001, maar ik zou er niet eens aan beginnen _003 . Ik zou mij onderweg dan altijd blijven afvragen of mijn zelf gefabriceerde ruit het wel zou 'houden'! Een nieuwe Nedplex ( breder én hoger dan een standaard ruit) heb je immers al voor nog geen €150, =.......
Omdat ik zowel de beschikking heb over een verfafbrander als de K1200LT ruit bespaar ik in ieder geval € 150........

Uiteraard zal ik de 4 montagegaten passen maken maar het kan best zijn dat de spanning welke op de kromming ontstaat tezamen met het grotere gewicht van de ruit problemen gaat opleveren, maar dat was de teneur van mijn vraagstelling.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je zult met 2 zaken te maken krijgen;
- ruit-materiaal (oppervlakte-spanning)
- druk van rij-wind

Afhankelijk van het materiaal van de ruit (polycarbonaat of acryl/plexiglas) kan je grote problemen krijgen.
http://www.ztechnik.com/products/html/P ... onate.html
Polycarbonaat is flexibel en kan behoorlijk wat hebben, terwijl andere materialen vaak dan al breken of scheuren. (of zelfs versplinteren)

Polycarbonaat laat zich ook veel gemakkelijker (ver)vormen, maar is minder duurzaam en minder bestand tegen zaken zoals olie, brandstof, aceton e.d.
Daarentegen wel weer flexibel (kan ook een nadeel zijn ivm trillingen) en behoorlijk slag-vast.
Maar ook veel duurder dan plexiglas.

Ik ben geen expert, maar ik verwacht dat de ruit in kwestie van plexiglas is, dus boren moet op hoge snelheid, evt. voorboren, of met een hete priem gaten voorbewerken.

Daarnaast moet je de ruit niet vervormen, je zult dus de ruit op dezelfde bolling/stand op je fiets moeten monteren, dus evt. verhogers/verdikkers, langere schroeven en voldoende ondersteunen daar waar de schroeven door de ruit heengaan (rubberen ringen e.d.).
In geen geval mag de "oudere" ruit onder druk op de fiets gemonteerd worden, anders zal je bij (rij)wind schade krijgen aan de ruit, rondom de montage-punten.

http://www.youtube.com/watch?v=bDXwcgSYjws

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”