Ruit K1200LT voor R1150RT ?
Moderator: RT_Patrick
Ruit K1200LT voor R1150RT ?
Beste RT'ers,
Ik heb een oude standaard ruit van een K1200LT (bj.1999 met een welving aan de bovenzijde) en zou willen proberen deze passend te maken t.b.v. mijn R1150RT.
De standaardgaten komen niet met elkaar overeen (maar een boormachine doet wonderen) en ook is de kromming van de ruit niet gelijk (maar scheelt niet veel).
Heeft iemand ervaring met het passend maken van een c.q. deze ruit d.m.v. een electrische verfafbrander en is de K1200LT ruit een verbetering t.o.v. mijn BMW ruit (43cm)?
De K1200LT ruit is overigens breder maar niet hoger.
Dank.
Ik heb een oude standaard ruit van een K1200LT (bj.1999 met een welving aan de bovenzijde) en zou willen proberen deze passend te maken t.b.v. mijn R1150RT.
De standaardgaten komen niet met elkaar overeen (maar een boormachine doet wonderen) en ook is de kromming van de ruit niet gelijk (maar scheelt niet veel).
Heeft iemand ervaring met het passend maken van een c.q. deze ruit d.m.v. een electrische verfafbrander en is de K1200LT ruit een verbetering t.o.v. mijn BMW ruit (43cm)?
De K1200LT ruit is overigens breder maar niet hoger.
Dank.
Laatst gewijzigd door Liefhebber op 26 dec 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1415
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Ruit K1200LT voor R1150RT ?
of het mogelijk is weet ik niet...
, maar ik zou er niet eens aan beginnen _003 . Ik zou mij onderweg dan altijd blijven afvragen of mijn zelf gefabriceerde ruit het wel zou 'houden'! Een nieuwe Nedplex ( breder én hoger dan een standaard ruit) heb je immers al voor nog geen €150, =.......

Re: Ruit K1200LT voor R1150RT ?
Omdat ik zowel de beschikking heb over een verfafbrander als de K1200LT ruit bespaar ik in ieder geval € 150........Berrybeer schreef:of het mogelijk is weet ik niet..., maar ik zou er niet eens aan beginnen _003 . Ik zou mij onderweg dan altijd blijven afvragen of mijn zelf gefabriceerde ruit het wel zou 'houden'! Een nieuwe Nedplex ( breder én hoger dan een standaard ruit) heb je immers al voor nog geen €150, =.......
Uiteraard zal ik de 4 montagegaten passen maken maar het kan best zijn dat de spanning welke op de kromming ontstaat tezamen met het grotere gewicht van de ruit problemen gaat opleveren, maar dat was de teneur van mijn vraagstelling.
Re: Ruit K1200LT voor R1150RT ?
Je zult met 2 zaken te maken krijgen;
- ruit-materiaal (oppervlakte-spanning)
- druk van rij-wind
Afhankelijk van het materiaal van de ruit (polycarbonaat of acryl/plexiglas) kan je grote problemen krijgen.
http://www.ztechnik.com/products/html/P ... onate.html
Polycarbonaat is flexibel en kan behoorlijk wat hebben, terwijl andere materialen vaak dan al breken of scheuren. (of zelfs versplinteren)
Polycarbonaat laat zich ook veel gemakkelijker (ver)vormen, maar is minder duurzaam en minder bestand tegen zaken zoals olie, brandstof, aceton e.d.
Daarentegen wel weer flexibel (kan ook een nadeel zijn ivm trillingen) en behoorlijk slag-vast.
Maar ook veel duurder dan plexiglas.
Ik ben geen expert, maar ik verwacht dat de ruit in kwestie van plexiglas is, dus boren moet op hoge snelheid, evt. voorboren, of met een hete priem gaten voorbewerken.
Daarnaast moet je de ruit niet vervormen, je zult dus de ruit op dezelfde bolling/stand op je fiets moeten monteren, dus evt. verhogers/verdikkers, langere schroeven en voldoende ondersteunen daar waar de schroeven door de ruit heengaan (rubberen ringen e.d.).
In geen geval mag de "oudere" ruit onder druk op de fiets gemonteerd worden, anders zal je bij (rij)wind schade krijgen aan de ruit, rondom de montage-punten.
http://www.youtube.com/watch?v=bDXwcgSYjws
- ruit-materiaal (oppervlakte-spanning)
- druk van rij-wind
Afhankelijk van het materiaal van de ruit (polycarbonaat of acryl/plexiglas) kan je grote problemen krijgen.
http://www.ztechnik.com/products/html/P ... onate.html
Polycarbonaat is flexibel en kan behoorlijk wat hebben, terwijl andere materialen vaak dan al breken of scheuren. (of zelfs versplinteren)
Polycarbonaat laat zich ook veel gemakkelijker (ver)vormen, maar is minder duurzaam en minder bestand tegen zaken zoals olie, brandstof, aceton e.d.
Daarentegen wel weer flexibel (kan ook een nadeel zijn ivm trillingen) en behoorlijk slag-vast.
Maar ook veel duurder dan plexiglas.
Ik ben geen expert, maar ik verwacht dat de ruit in kwestie van plexiglas is, dus boren moet op hoge snelheid, evt. voorboren, of met een hete priem gaten voorbewerken.
Daarnaast moet je de ruit niet vervormen, je zult dus de ruit op dezelfde bolling/stand op je fiets moeten monteren, dus evt. verhogers/verdikkers, langere schroeven en voldoende ondersteunen daar waar de schroeven door de ruit heengaan (rubberen ringen e.d.).
In geen geval mag de "oudere" ruit onder druk op de fiets gemonteerd worden, anders zal je bij (rij)wind schade krijgen aan de ruit, rondom de montage-punten.
http://www.youtube.com/watch?v=bDXwcgSYjws
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht