Pagina 1 van 1

Michelin of Metzeler

Geplaatst: 07 dec 2009, 20:43
door fotobiker
Toen ik mijn R850Rt kocht, had hij voor en achter Road Pilot van Michelin. De voorband was na een tijdje aan vervanging toe, en achter reed ik lek. Na wat speurwerk koos ik voor de Roadtec Z6 van Metzeler. En daar ben ik heel blij mee. De Roadtec stuurt veel directer en rustiger, dat geeft meer gevoel en vertrouwen. De Road Pilot was veel onrustiger, vooral als het wegdek iets minder was en in de bochten. Mijn keus is dus, met overtuiging; Metzeler.

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 08 dec 2009, 00:25
door moh_fan
Kies een volgende keer eens voor Michelin Pilot Road II of Dunlop RoadSmart.
Da's toch weer een klasse apart...

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 08 dec 2009, 22:28
door Roadrunner
Ik heb altijd een beetje mijn bedenkingen als wordt geconstateerd dat een ander type nieuwe banden beter blijkt te voldoen als de versleten banden die er van de motor af komen. Zeer waarschijnljk zou die conclusie ook zijn getrokken als er opnieuw banden van het oude type zouden zijn gemonteerd. Waarmee overigens niet is gezegd dat alle banden gelijk zijn.

Tom.

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 08 dec 2009, 22:40
door Baird
Ik ga helemaal met Tom mee........

[groet]

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 09 dec 2009, 18:54
door Dave
Moi aussi...

Ben inderdaad van Macadam's afgekomen toen ik de motor kocht en was maar wat blij met de Z6'en die er toen onder werden gelegd. Toch ga ik de volgende keer andere banden proberen, om te zien wat het verschil daadwerkelijk is. Voor zover ik me de versheid van de Z6 kan herinneren op dat moment natuurlijk.

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 13 dec 2009, 09:30
door braba
In de laatste bandentest (motorplus 2009) voor sport tourbanden was de nummer 1 allround (nat en droog) de nieuwe Dunlop roadsmart (1e plaats droog en 2e plaats nat) op de tweede plaats zat de Michelin Pilot road 2 ( 2e plaats droog en 1e plaats nat). De rest volgde op respectable afstand. Nu is er een nieuwe Bridgestone BT 23 en het komende jaar kan de ranking zomaar anders uitvallen. Maar de Metzeler Z6 en zijn zusje de Pirelli Diablo strada zijn inmiddels gepasseerd door de concurentie.

Testen zegt natuurlijk alleen iets over de kwaliteit in verhouding tot de prestatie. Maar zegt niets over het gevoelsmatige kant van de rijder zelf ;) anders reden we allemaal op dezelfde banden.

Ik rijdt tot volle tevredenheid op de Michelins maar ik kies bewust voor een licht sturende band met optimale natweer kwaliteiten als hele jaardoorrijder _004

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 14 dec 2009, 23:48
door Bob The Builder
Ik reed met Metzeler en heb nu vooraan een Bridgestone zitten... en om eerlijk te zijn, het enige verschil dat ik voel is dat ik niet langer met een kale band aan het rijden ben ;)

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 15 dec 2009, 14:04
door sanderh
Ik kon zo snel niets vinden over slijtvastheid van de band. Natuurlijk zijn rij eigenschappen en veiligheid erg belangrijk, maar vanwege die 4-kante band die altijd ontstaat is de slijtvastheid ook wel interessant om te weten.
Voor de auto kies ik altijd Michelin, maar wat is voor de motor een goede keus?

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 15 dec 2009, 16:21
door HansD
braba schreef:Ik rijdt tot volle tevredenheid op de Michelins maar ik kies bewust voor een licht sturende band met optimale natweer kwaliteiten als hele jaardoorrijder _004
Ik ben ook zo'n hele jaardoorrijder en heb normaal niet veel gevoel voor de wegligging van mijn RT. Maar ik vind de Michelins merkbaar beter in de regen.
Hans

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 19 dec 2009, 10:54
door fotobiker
Roadrunner schreef:Ik heb altijd een beetje mijn bedenkingen als wordt geconstateerd dat een ander type nieuwe banden beter blijkt te voldoen als de versleten banden die er van de motor af komen. Zeer waarschijnljk zou die conclusie ook zijn getrokken als er opnieuw banden van het oude type zouden zijn gemonteerd. Waarmee overigens niet is gezegd dat alle banden gelijk zijn.

Tom.
Daar kan ik weinig op afdingen. Mijn voorband was inderdaad bijna op, dus dat zijn appels en peren. Mijn achterband,d ie ik lek reed, was nog vrijwel nieuw _003 .
Deze bandenwissel was een paar jaar geleden, inmiddels hebben alle genoemde merken nieuwe versies uitgebracht en die zijn allicht beter dan de oude.

Voor een deel berust alles ook op gevoel, dat is natuurlijk subjectief als de pest. En dan kan voor ieder een andere band beter aanvoelen en zien we zo veel verschillende voorkeuren en ervaringsverhalen. En die zijn niet alleen leuk om te lezen, ook bron van discussie. De recente test waarover werd gesproken, die ken ik nog niet. In de tijd van mijn bandenwissel was er een nieuwe test in Duitsland gedaan, daarbij was Metzeler de winnaar. Maar dat kan nu dus anders zijn, begrijp ik.

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 19 dec 2009, 21:11
door WilBike
Tot voor enkele jaren zweerde ik bij Metzeler tot ik een BT20 van Bridgestone had (nieuwe motor vanuit fabriek). Deze band gaf me een veel stabieler gevoel in natte, koude weersomstandigheden. Bij een bandenwissel liet ik Michelin Pilot II monteren en naar mijn gevoel is deze band het beste wat ik ooit had. Hij heeft ondertussen meer dan 8000 km en ziet er nog erg goed uit. Ook het sturen, droog of nat gaat me beter af omdat de rijlijn quasi ongewijzigd blijft. Alleen in de regen kan bij vlot vertrek een lichte wielspin ontstaan maar dit zal wel aan mij liggen denk ik (of aan de hardere component in het midden van de band :twisted: )...
Het valt inderdaad wel erg op dat de Conti's en Michelins van een modernere generatie zijn en er dus werk is bij Metzeler, maar dit komt er heus wel aan hoor !

Motorgroeten _004
Wilbike

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 12 mei 2010, 16:47
door Strait
Kocht ooit een keer een K75RT met bijna nieuwe Metzlers erop, toen ze aan vervanging Michelin laten plaatsen.
Nu kun je met een K75 al behoorlijk gek doen maar met die Michelins erop was het helemaal pretmachientje.

Heb nu een R1100RT (sinds kort) voorzien van Michelin en moet zeggen dat het beter rijd als de motor van een kameraad van me die Metzlers had.
Is ex-politieagent en zijn collega's motoragenten !! hebben hem aangeraden in ieder geval geen Metzler meer onder zijn BMW te kopen.
Heb toen voor ik deze R1100RT kocht proefgereden op een exemplaar met Bridgestone was ook niet verkeerd.

Wil je mijn bescheiden mening dan zou ik gaan voor de Michelin Pilot maar goed,
voor iedereen is het gebruik van rubbertjes natuurlijk ook persoonlijk.... :$ :O

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 14 mei 2010, 11:25
door beamer1200rt
Op mijn vorige 1200RT zaten Michelins. Op mijn huidige Metzelers. Ik heb over beide geen klachten. Wel opmerkingen. De Michelins vond ik meer lawaai maken en de motor moet je met Michelins wat meer "tegenhouden" anders valt ie te veel de bocht in.

Een paar weken geleden heb ik met een andere 1200RT van de dealer gereden (zelfde specs als de mijne) met Michelins. Zelfde verhaal. (Ook zelfde bandenspanning.)

Daarom een lichte voorkeur voor Metzelers, omdat ze stiller zijn en neutraler sturen.

Re: Michelin of Metzeler

Geplaatst: 14 mei 2010, 12:30
door Bostich10
beamer1200rt schreef:Op mijn vorige 1200RT zaten Michelins. Op mijn huidige Metzelers. Ik heb over beide geen klachten. Wel opmerkingen. De Michelins vond ik meer lawaai maken en de motor moet je met Michelins wat meer "tegenhouden" anders valt ie te veel de bocht in.

Een paar weken geleden heb ik met een andere 1200RT van de dealer gereden (zelfde specs als de mijne) met Michelins. Zelfde verhaal. (Ook zelfde bandenspanning.)

Daarom een lichte voorkeur voor Metzelers, omdat ze stiller zijn en neutraler sturen.
Voor wat het waard is: Ik heb dezeflde ervaring.
Had op mijn -1150- ook eerst Michelins (PR2) ben toen ook overgestapt naar Metzelers. Nu met de -1200- had ik BT's, daarna Michelins, en nu toch weer Metzelers.
Allemaal prima banden, niet echt iets mis mee, maar persoonlijk vind ik Metzeler net dat kleine beetje hebben. Heb wel nog even aan Conti gedacht, maar toch maar niet gedaan.

Groet,
B10