Pagina 1 van 1
Banden
Geplaatst: 20 okt 2008, 11:21
door Kephalus
Ik las op de Belgische BMW motoclub site over een voorval bij een collega, waarbij de moto naar links valt in de bocht. Ik had ook het onbehaaglijk gevoel dat mijn brommerke bij het naar links draaien lelijke kuren had. Hij wrong zich naar alle kanten en ik moest mijn stuur aardig vasthouden om niet te vallen.
De garagist stelde vast dat er speling zat op het achterwiel. Na de reparatie was het niet echt beter. De moto gleed weg in in de bochten naar links al vond ik dat het er lichtjes op verbeterde. Maar na 4000 km was alle vertrouwen zoek. Had ik inderdaad een wrak gekocht?
Ik besloot om nog één ding te doen, namelijk nieuwe banden leggen. En als dat niet zou helpen vloog hij buiten.
Mijn bandenboer stelde voor om ofwel Michelin Pilot... te leggen ofwel Dunlop roadsmart (
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecat ... asp?id=101). Het is de roadsmart geworden voor en achter.
Er lag Michelin Macadam op vanachter en Continental Avenue van voor.
De achterband was ongelijk versleten, maar op het eerste gezicht was dat niet te zien.
Continental avenue heeft een niet zo goed quotering. Het is een glijband en zeker als het nat is.
Ik kan kort en bondig zijn. Ik herken mijn brommerke niet meer. Het is een droom. Kostprijs, montage inbegrepen: €280.
Ik ben in mijn nopjes. Wat stuurt hij heerlijk en betrouwbaar. Gisteren heb ik ze zo'n 350 km ingereden. Mensen wat een verschil!!!
Het is maar dat je het weet.
Groeten
Dirk
Geplaatst: 20 okt 2008, 16:44
door Fantom
Kijk dat is goed nieuws. :lol:
Wat een paar banden kunnen doen voor het gedrag van je motor.
Geplaatst: 20 okt 2008, 20:29
door rodenburg
Ik heb een beetje gezelfde meegemaakt, de banden waren nogthans goed. Enkel de voorband vervangen en ........ de achterband opgepomp er stond maar 1,5 druk op :roll: stom van me dit niet eerder te controleren. Het resultaat was enorm, de druk ga ik nu toch regelmatig controleren hoor

Re:
Geplaatst: 24 jan 2009, 16:05
door Hazeldonk
rodenburg schreef:Ik Het resultaat was enorm, de druk ga ik nu toch regelmatig controleren hoor

Over controle gesproken. In de moto73 van deze week staat een artikel over Atrium digitale bandenspanningmeter kostprijs €140,= heeft iemand daar ervaring mee? Ik voel er namelijk wel iets voor.
gr,
Ben
Re: Banden
Geplaatst: 25 jan 2009, 13:49
door EuropeRider
Ik heb een digitale van Michelin. Werkt prima en kost zeker geen 140 Euries !! Heb hem voor een verjaardag gekregen en weet niet precies waar-ie gekocht is.
Re: Banden
Geplaatst: 25 jan 2009, 13:54
door Hazeldonk
EuropeRider schreef:Ik heb een digitale van Michelin. Werkt prima en kost zeker geen 140 Euries !! Heb hem voor een verjaardag gekregen en weet niet precies waar-ie gekocht is.
Hoi, even voor de duidelijkheid het gaat hier om een draadloos werkend systeem dat middels 2 units op de ventielen, permanent info geeft op de display van het basis station aan het stuur. Het houdt o.a. ook de banden temperatuur bij.
groet,
Ben
Re: Banden
Geplaatst: 25 jan 2009, 15:56
door ltjl
http://motoren.tweedehands.net/accessoi ... dloos.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch nog wel duur.........
Dezelfde al 30 euro goedkoper

:
https://shop.tiremoni.com/_py-Autozubeh ... 25-26-0-0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook een optie (moet je wel 2 setjes kopen ivm drukverschil voor en achter.......dus als je met z'n vieren zo'n ding wilt aanschaffen) :
http://www.nl.pirelli.com/web/technolog ... fault.page" onclick="window.open(this.href);return false;
of als je toch nog moet tanken:
http://www.total.nl/nl/content/NT00021C76.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
mmmmm......
http://motoren.tweedehands.net/accessoi ... toren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Banden
Geplaatst: 25 jan 2009, 23:09
door bmw jacky
Hallo RT Vrienden,
heb recentelijk ook iets aangeschaft voor de bandendruk.
Zijn kleine ventieldopjes met een groen en een rood staafje.
De werking is als volgt : band op druk zetten , dopje monteren, de kleur van het dopje is dan groen.
Bij drukverlies gaat het groene staafje weg en komt het rode staafje naar buiten, simpel en makkelijk je ziet in een oogopslag of je band druk heeft verloren.
Kosten : 11.50 voor twee dopjes incl. verzendkosten,
als er intresse is zal ik die firma wel even benaderen of hij ze nog heeft.
gr BMW Jacky.
Re: Banden
Geplaatst: 25 jan 2009, 23:14
door dhr
Het kan allemaal heel eenvoudig, goedkoop en doeltreffend. 8)
Elke week (da's na +/- 800 km) doe ik op de zaterdagmiddag, dat is bij mij toch altijd een klungelmiddag met van alles wat klusjes, een rondje rond de motorfiets.
Bandenspanning controle hoort daar ook bij. Ik doe dat met een digitale meter (Tire Gauge a 17,=) omdat de dingen bij de pomp niet altijd even nauwkeurig zijn.
Heel regelmatig, om de 2 a 3 weken, moet ik (10%) bijvullen en je merkt het trouwens ook direct, als je er op let, in het rijden of de banden wel of niet op spanning zijn. Met name in de wat langere bochten.
Je kunt natuurijk digitale dopjes kopen met een meterje op je dashboard. Zelf vind ik het erg nuttig om alle onderdelen (diversie olievoorradjes, banden (niet alleen de spnning maar ook de slijtage), andere ongerechtigeheden en eventuele lekages) aan de buitenkant even na te lopen en soms zelfs de motor ook nog even te wassen :lol: .
Het geld van digitale ventieldopjes heb ik in een handig compressortje gestopt.
hgr
Kees
Re: Banden
Geplaatst: 25 jan 2009, 23:31
door Hazeldonk
dhr schreef:Het kan allemaal heel eenvoudig, goedkoop en doeltreffend. 8)
Het geld van digitale ventieldopjes heb ik in een handig compressortje gestopt.
hgr
Kees
Dag Kees, welk soort compressortje heb je? Ik ben het gestamp met een voetpomp al lang zat maar weet niet goed welke pomp geschikt is om je banden te kunnen oppompen. Neem aan dat je een elektrische pomp hebt en hoe nauwkeurig is dat?
groet,
Ben
Re: Banden
Geplaatst: 26 jan 2009, 00:00
door dhr
Hazeldonk schreef:dhr schreef:Het kan allemaal heel eenvoudig, goedkoop en doeltreffend. 8)
Het geld van digitale ventieldopjes heb ik in een handig compressortje gestopt.
hgr
Kees
Dag Kees, welk soort compressortje heb je? Ik ben het gestamp met een voetpomp al lang zat maar weet niet goed welke pomp geschikt is om je banden te kunnen oppompen. Neem aan dat je een elektrische pomp hebt en hoe nauwkeurig is dat?
groet,
Ben
Ik zelf gebruik een Michelin compressortje van Halfords van 49,95
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=208510
Omdat bij mijn vorige auto (Touran) iets vergelijkbaars zat.
Maar je kunt natuurlijk ook een compressor met ketel aanschaffen, kun je ook nog eens gips tacken of verf spuiten
hgr
Kees
Re: Banden
Geplaatst: 27 jan 2009, 12:15
door EuropeRider
Hazeldonk schreef:EuropeRider schreef:Ik heb een digitale van Michelin. Werkt prima en kost zeker geen 140 Euries !! Heb hem voor een verjaardag gekregen en weet niet precies waar-ie gekocht is.
Hoi, even voor de duidelijkheid het gaat hier om een draadloos werkend systeem dat middels 2 units op de ventielen, permanent info geeft op de display van het basis station aan het stuur. Het houdt o.a. ook de banden temperatuur bij.
groet,
Ben
Oh, oeps, mybad. Nee, de mijne moet je met gezonde kracht en nagelbrekend op het ventiel duwen en er dan met je leesbril op 5 centimeter afstand naar de blauwe cijfertjes koekeloeren ! :lol:
Re: Banden
Geplaatst: 27 jan 2009, 12:18
door EuropeRider
Ik would dat ik Kees' discpline kon opbrengen.... maar ik werk alleen maar, 7 dagen in de week. De banden kijk ik zo nu en dan eens na, en vullen doe ik een keer in de paar maanden (wel zo veel mogelijk bij dezelfde vul-paal!). Ze lopen nooit erg leeg..... Voor langere tochten en reizen check ik natuurlijk alles... zelfs de olie :lol:
Gelukkig heb ik meer verstand van computers....... :lol: :lol:
Re: Banden
Geplaatst: 27 jan 2009, 21:35
door BMW-Harm
Tja, ook eens een test gelezen van diverse bandenspanningstesters.
De echte en geijkte tester waren het best, alleen dat dingetje van €2,50 van de action werkte ook prima.
Die action meter en de meter van de compressor...daar het gemiddelde van...kom ik een heel eind hoor :roll:
Re: Banden
Geplaatst: 28 sep 2009, 15:20
door Kephalus
Hallo,
Terug van een tijdje weggegeest. Het is door de nodige dosis geluk dat ik dit bericht kan schrijven. Met de RT1100 naar Spanje en de Pyreneen gereden. Op de terugweg tot in Cahors geen problemen gehad. Tot mijn makker honger kreeg en we op een parking van een restaurant stopten. Bij het tot stilstand komen voelde ik mij motor op en neer wiebelen. Wat bleek? Er zat een blaas op de voorband, vlak op het loopvlak. En andere waren zich aan het vormen. En dan ga je fantaseren over wat er had kunnen gebeuren. Ik had zopas enkele bochten flink aangesneden...Ik zou pas over 100km gestopt zijn indien mijn buddy geen honger had gekregen...
Tja Dunlop roadsmart... De voorband was nog goed genoeg voor de trip van 3500km, zei de bandenboer. Achteraan ligt er nu weer zo eentje op, vlak voor de rit vervangen.
Van Dunlop kreeg ik geen enkele reactie, zelfs niet met de foto's van de bewuste band.

Die komen er dus nooit meer op te liggen, dat is zeker.
Re: Banden
Geplaatst: 28 sep 2009, 16:31
door **AC**
Dat is volgens mij inderdaad mazzel hebben ja
Wel raar dat je nog geen reactie hebt gehad ja.
Re: Banden
Geplaatst: 28 sep 2009, 17:12
door vioma
Ik heb net met de technische dienst van dunlop gebeld omdat ik dunlop banden wil aanschaffen ,omdat ik bij een kennis met een fjr dit probleem ook meegemaakt heb wou ik ff horen wat dunlop hier op te zeggen heeft.
Ze geven toe dat er een probleem is geweest met separatie van het loopvlak , het kwam niet veel voor zei de man maar je zult het maar treffen.De oude serie is uit de handel en bij de nieuwe serie komt het niet meer voor.
Het vulcanisatie proces is aangepast.
Mensen met problemen met de oude serie moeten de band claimen bij de leverancier want er zit 5 jaar garantie op de band.
Dus ik zou de leverancier nog maar eens aan z'n jasje trekken !!
En gewoon weer een dunlop monteren.
Re: Banden
Geplaatst: 28 sep 2009, 17:39
door clemturbo
Is er een produktie datum bekend, bij welke banden dit kan voorkomen?
Ik heb in het voorjaar ook een dunlop roadsmart laten monteren.
Grt.Clemens
Re: Banden
Geplaatst: 28 sep 2009, 18:13
door vioma
Hebben ze het niet over gehad , ik denk dat in het voorjaar de oude serie nog verkocht werd , hou hem in de gaten ! maar zoals de td zei het komt niet vaak voor.
Re: Banden
Geplaatst: 28 sep 2009, 19:15
door moh_fan

Heb net een nieuwe setje laten monteren om de RoadSmart eens te vergelijken met een PR2.
Tot nu toe bevallen ze prima; erg neutraal stuurgedrag en een zee van grip.
Hoop niet dat ik hier last van krijg...
Re: Banden
Geplaatst: 29 sep 2009, 14:45
door Kephalus
Hallo,
De band was nog geen jaar oud, maar had wel zo'n 19.000 km achter de kiezen. Hij werd voor de reis nog gekeurd door de bandenboer die zei dat hij de reis nog ruim aankon.
Van Dunlop kan ik geen goed woord meer horen. Zeker omdat ze hun klanten in de kou laten staan en de service nul is. Tot nu toe geen enkel bericht terug ontvangen. Hun verantwoordelijkheid is wel verpletterend, als blijkt dat zoals hierboven door Vioma gezegd, ze blijkbaar weet hebben van dat probleem.
Men zegge het dus voort!!!
Groeten
Dirk
Re: Banden
Geplaatst: 29 sep 2009, 17:41
door moh_fan
Kephalus schreef:Van Dunlop kan ik geen goed woord meer horen. Zeker omdat ze hun klanten in de kou laten staan en de service nul is.
Maar wat wil je nou?
Je laat helpen door een hulpdienst, gaat naar een garage waar men een nieuwe band voor je steekt, vervolgens ga en verhaal halen, maar vergeet het bewijsstuk te overleggen...
Met alle respect, maar ik had die band nooit achtergelaten!
Een foto vertelt soms duizend woorden, maar in deze was het tastbare bewijs toch beter geweest.
Re: Banden
Geplaatst: 29 sep 2009, 19:13
door Kephalus
moh_fan schreef:
Maar wat wil je nou?
Je laat helpen door een hulpdienst, gaat naar een garage waar men een nieuwe band voor je steekt, vervolgens ga en verhaal halen, maar vergeet het bewijsstuk te overleggen...
Met alle respect, maar ik had die band nooit achtergelaten!
Een foto vertelt soms duizend woorden, maar in deze was het tastbare bewijs toch beter geweest.
Ja inderdaad, maar je ziet één ding over het hoofd, namelijk dat ik op zo'n 900km van thuis zat en het niet zo evident is om als een Flandrien met een fietstube op de rug naar huis te rijden.
Daarbij komt nog dat ik geholpen werd door een autogaragist(verwittigd door de VAB pechdienst), die een band voor me is gaan laten leggen ergens in een motorgarage in Cahors. Het was vrijdagavond en op maandag terug aan het werk moeten. Evident was het voor mij dus niet...
Groeten
Dirk
Re: Banden
Geplaatst: 29 sep 2009, 20:35
door moh_fan
Kephalus schreef:Evident was het voor mij dus niet...
Tja... voor een bandenboer is enkel een foto dus ook niet evident...
Re: Banden
Geplaatst: 30 sep 2009, 17:59
door vioma
Stukje gekopieeerd van het fjr forum:
Via Dunlop werd ik doorverwezen naar Hocaparts 034-2412290. Daar het verhaal verteld en gezegd dat we een goed antwoord willen om na te kunnen gaan of je al dan niet op een risico band rijdt.
Ze gaan het uitzoeken en ik krijg persoonlijk bericht terug. Kan ff duren maar het komt. Eerst zei hij dat dat probleem de wereld uit was maar heb hem gezegd dat ik concrete cijfers wil van slechte en goede series en geen verkoop of marketing praatjes.
Gaan het serieus oppakken hebben ze beloofd, dus wacht wel ff af.
Er wordt dus aan gewerkt zodra er meer bekend is meld ik het hier wel . gr peter
Re: Re:
Geplaatst: 30 sep 2009, 19:39
door Mike Philippens
Hazeldonk schreef:Over controle gesproken. In de moto73 van deze week staat een artikel over Atrium digitale bandenspanningmeter kostprijs €140,= heeft iemand daar ervaring mee? Ik voel er namelijk wel iets voor.
Persoonlijk vind ik dat soort systemen een beetje overdreven. Een gewone digitale bandenspanningsmeter kost je een fractie en is nauwelijks moeilijker te bedienen. Bovendien zie ik de toegevoegde waarde niet. Het behoedt je niet voor een klapband, want die komt - de naam zegt het al - plotseling. Dus regelmatig met je metertje door de knieën en even die 30seconden spenderen om te banden te controleren lijkt me meer dan voldoende. Is het werkelijk nodig dat je continue je bandenspanning weet? Als je band langzaam leeg loopt, zie je dat bij een controle vanzelf. Tuurlijk, dit systeem ziet het meteen, maar is dat al dat geld waard? En al die moeite? Ik ben helemaal voor gizmo's en gadgets, maar het moet wél een klein beetje zinvol zijn. Dit vind ik persoonlijk een gadget om het gadget.
Re: Re:
Geplaatst: 05 okt 2009, 13:28
door HansD
Mike Philippens schreef:.... Dus regelmatig met je metertje door de knieën en even die 30seconden spenderen om te banden te controleren ....
Mike,
Ik weet niet hoe jij dat doet, maar bij mij duurt het wat langer:
Achter:
- dopje eraf
- bandenspanning 2x meten, indien verschillend nog een 3e keer
- dopje zoeken en er weer opschroeven
Voor:
- dopje eraf
- haakse ventiel erop
- bandenspanning 2x meten, indien verschillend nog een 3e keer
- haakse ventiel eraf
- dopje zoeken en er weer opschroeven
- handen wassen (zitten onder het straatvuil en remstof)
Al met al eerder 5 minuten, dan 30 seconden.
Ik denk dat de meeste mensen in de praktijk minder vaak controleren dan nodig is. Bij de laatste VRO cursus werd dat door de meesten bevestigd. Dan is het handig en nuttig als dit digitaal kan.
Eenzelfde voordeel heeft een ESA systeem: je kunt vering en demping prima (misschien wel beter) zelf aanpassen, maar in de praktijk doen veel mensen dat niet. Zo'n ESA systeem zorgt ervoor dat in meer gevallen de vering/demping aangepast wordt met betere wegligging en minder onveilige situaties tot gevolg.
HAns
Re: Banden
Geplaatst: 10 nov 2009, 21:20
door vioma
Eindelijk een reactie van dunlop op de vraag welke serie slecht zou zijn.
De vraag is gesteld door een kennis van mij op het fjr forum, maar het antwoord hebben we niet veel aan volgens mij.
gr peter.
Kopie fjr forum:
Vanmiddag werd ik teruggebeld door Hocoparts over de Dunlops. De medewerker had contact gehad met de fabriek zelf en daar werd hem verteld dat de problemen die zijn gemeld procentueel te verwaarlozen waren en niet groter als normaal.
Indien het een echt probleem zou zijn geweest dan was er volgens hen zeker sprake geweest van een "Rico-actie" wat in normaal Nederlands een terugroepactie betekent. Michelin schijnt een tijdje terug ook zoiets gedaan te hebben. Maar dat was zeker niet aan de orde.
Kortom de Roadsmart is veilig en mogelijke problemen die zich voor zouden kunnen doen zijn procentueel te verwaarlozen en bij de juiste bandenspanning etc. niet groter als bij andere bandentypes. Aldus onze medewerker uit Barneveld.
Re: Banden
Geplaatst: 10 nov 2009, 23:06
door Baird
Als je aan een stuk autobaan bezig bent van zeg 250 km, wat voorkomt op heen of terugreis, en je krijgt een 'slow puncture' vind ik het wel prettig als mij dat verteld wordt door een systeem, als je rechtuit rijdt merk je het niet zo erg als de bandenspanning zachtjes afneemt terwijl door de vervorming de band bloedheet wordt en kan scheuren.
Nou nog een versie die dat via bluetooth meldt in mijn helm en ik ben helemaal klaar. Tijdens het vliegen gaat er ook piepjes af als er iets verkeerd dreigt te gaan, dus waarom op de motor niet?
Safety first!! 
Re: Re:
Geplaatst: 11 nov 2009, 08:13
door Mike Philippens
HansD schreef:Mike Philippens schreef:.... Dus regelmatig met je metertje door de knieën en even die 30seconden spenderen om te banden te controleren ....
Mike,
Ik weet niet hoe jij dat doet, maar bij mij duurt het wat langer:
Achter:
- dopje eraf
- bandenspanning 2x meten, indien verschillend nog een 3e keer
- dopje zoeken en er weer opschroeven
Voor:
- dopje eraf
- haakse ventiel erop
- bandenspanning 2x meten, indien verschillend nog een 3e keer
- haakse ventiel eraf
- dopje zoeken en er weer opschroeven
- handen wassen (zitten onder het straatvuil en remstof)
Al met al eerder 5 minuten, dan 30 seconden.
Ik denk dat de meeste mensen in de praktijk minder vaak controleren dan nodig is. Bij de laatste VRO cursus werd dat door de meesten bevestigd. Dan is het handig en nuttig als dit digitaal kan.
Eenzelfde voordeel heeft een ESA systeem: je kunt vering en demping prima (misschien wel beter) zelf aanpassen, maar in de praktijk doen veel mensen dat niet. Zo'n ESA systeem zorgt ervoor dat in meer gevallen de vering/demping aangepast wordt met betere wegligging en minder onveilige situaties tot gevolg.
HAns
Ik heb een bandenspanningmeter waar je geen haaks ventiel voor nodig hebt. En ik heb spaakvelgen, misschien scheelt dat. De 30sec. per wiel haal ik misschien niet, maar het is zeker niet veel langer.
Ik heb overigens haakse ventielen gekocht die er bij de volgende bandenwissel (wat ook meteen een velgenwissel wordt) op gaan. Veel makkelijker dan dat gepruts met opzetstukjes.
En ik blijf bij mijn standpunt wat betreft die automatische bandenspannnigcontrolesystemen. Ik vind het overdreven. Ik hoorde laatst dat ze het zelfs voor auto's willen verplichten. Maar het gaat daarbij om millieu-overwegingen en niet om verkeersveiligheid. Je kunt je zelf natuurlijk allerlei risico's aan gaan praten om dat soort systemen te verantwoorden, maar ik zit zo niet in elkaar. Ik blijf het een gadget om de gadgets vinden. Niet te vergelijken met ESA, waarvan ik overigens het verkeersveiligheidsaspect niet zie. Het is eerder comfort en handling die verhoogd worden. Als ik mijn achterveer niet hoger had gezet op vakantie had de motor minder fijn gereden, maar ik had me echt niet in een levensgevaarlijke situatie begeven. We heten geen Rossi...

De vering op een RT kun je maar met moeite zodanig (fout) instellen dat ie onhandelbaar wordt. Hooguit oncomfortabeler.
Re: Re:
Geplaatst: 11 nov 2009, 10:28
door HansD
Mike,
Natuurlijk respecteer ik je mening.
Uit eigen ervaring ken ik situaties waarin een of ander waarschuwingssysteem voor lage bandenspanning gevaarlijke situaties had kunnen helpen voorkomen (op vakantie, lange ritten). Natuurlijk had ik achteraf gezien vaker moeten meten, dus dit was zeker zonder een 'systeem' op te lossen geweest.
Die haakse ventielen vind ik echt handig. Zouden ze op de velgen van een R1200RT passen?
Waarschijnlijk niet in combinatie met het Tire-pressure systeem _002
Hans
Re: Re:
Geplaatst: 14 nov 2009, 00:14
door moh_fan
HansD schreef:Die haakse ventielen vind ik echt handig. Zouden ze op de velgen van een R1200RT passen?
Is geen probleem op een 12RT. Gewoon bij een bandenwissel zo'n haaks ventiel laten zetten...
Re: Banden
Geplaatst: 21 apr 2010, 20:11
door kg.hannema
Ik wil graag weten welk merk band er nu het beste past onder een bmw R1150RT.
Ik rijd nu Michelin maar wil graag weten welke band het beste rijd onder mijn bmw.
Ik heb de motor net twee weken en ik krijg er nog twee bandjes bij want waar ik hem gekocht heb zeggen dat ze niet weten hoe oud de banden zijn die erop liggen al hoewel het profiel nog zeer goed is krijg ik toch twee nieuwe banden er op.
Goede service motorfit te veenendaal.
Vast bedankt voor de reactie.
Groetjes karel.
Re: Banden
Geplaatst: 21 apr 2010, 20:43
door vioma
DUNLOP ROADSMART

Re: Banden
Geplaatst: 21 apr 2010, 23:32
door Walter
Tsja, welke motorbanden je het liefst rijdt is denk ik een kwestie van o.a. prijs en gevoel.
Ik heb een zeer goed gevoel bij de Metzelers ... en stap daar niet snel van af.
Morgenavond zal Nico van NH motorbanden een verse voorband monteren.
Kan ik voorlopig weer met een veilig gevoel sturen