ABS problemen, troubleshoot and fix.
Geplaatst: 13 aug 2018, 18:00
Hallo mede-beemerrijders.
Onlangs heb ik op FB een post gemaakt met de vraag mij te helpen met een abs-probleem op mijn
‘98. Ondertussen veel bruikbare tips gekregen en ik ben zelf aan de slag gegaan om dit euvel op te lossen. En het is gelukt. Bij deze laat ik jullie graag weten wat ik heb gedaan en waar het probleem aan lag. Misschien heeft iemand anders ook iets aan deze info
.
Probleem:
bij het tot stilstand komen voelde ik een terugslag in de remhendel. De ABS pomp maakt herrie bij zeer lage snelheid en het “gekraak” wat je hoort wanneer de ABS een zelftest doet bij het wegrijden (wat normaal is), was nu constant hoorbaar. Fysiek werd de remklauw van het voorwiel gelost wanneer het wiel een stapvoetse snelheid had op het moment dat ik eigenlijk wilde remmen.... Geen abslampjes op t dashboard. Geen storingen, alles werk zoals het hoort, alleen te goed...
Info:
vorige maand groot onderhoud laten uitvoeren door een BMW specialist. Deze club had al een en ander aangepast (nieuwe banden, remblokken voor, verse remolie). Na dat onderhoud viel mij het bovengenoemde probleem op. Lag aan de nieuwe blokken, volgens de monteur. Ik was daar niet tevreden mee, dus de (helikopter)technicus in mij ging op onderzoek uit.
Onderzoek:
gelukkig heb ik complete manual van de r1100rt. Na wat zoeken gevonden hoe het ABS systeem in elkaar zit. Ook door tips en voorstellen vanaf de FBpagina een en ander op een rijtje gezet:
- remvloeistof voldoende?,
- geen lucht in de remleidingen?,
- geen abslampjes die een storing verraden?,
- reset van abscomputer uitgevoerd?,
- afstand van de sensoren tot de krans in orde?,
- bekabeling van sensoren in orde?,
- krans niet te gecorrodeerd?
Resultaat: remvloeistof was in orde, ook geen lucht in het systeem. Het viel op dat het voorwiel nogal strak aanvoelde. Nog geen halve omwenteling bij het ronddraaien. Dus remklauwen ervan afgehaald en schoongemaakt. Bleek dat de klauwen op de schijf bleven hangen. Nu deze weer schoon waren kon het wiel een stuk soepeler draaien. Dus geen frictie meer. Daarna het remsysteem nagelopen. Geen opvallende zaken in leidingen, bekabeling, lekkages of andere gerelateerde zaken. Toen de afstand van de sensor tot de krans opgemeten. Die was te groot: 0,75mm! En dat mag max. 0,5mm zijn. Ok, maar gezien het feit dat deze sensor er al 8 jaar inzit (ik heb en nooit hoeven te vervangen sinds ik deze motor heb), waarom krijg ik daar nu eventueel last van? Een studie naar hoe die sensoren werken volgde... Ik kon de sensor er ook niet uit krijgen omdat deze zodanig vast zat dat ik deze er waarschijnlijk alleen uit zou krijgen door de sensor te vernietigen, dus ik wachtte even af tot ik zeker wist dat het aan de sensor zou liggen. Ondertussen naar verschillende BMW-dealers gegaan om hun mening te vragen. Die dachten al gauw aan mijn ABS-pomp. Dat zou een dure grap worden en of dat mijn BMW wel waard was
. Hmm... toch nog es verder kijken. En toen kwam de ingeving: als het toch mijn pomp is kan ik het misschien beter laten renoveren. Die sensoren kunnen het toch niet zijn anders had ik er al eerder last van gehad (dacht ik). Dus op internet gekeken opzoek naar een abspomp-specialist. Snel kwam ik op de site van Reco Moterservice in Breda. Das om de hoek! Hij kan een abspomp renoveren, storing zoeken, advies geven en onderhoud. De volgende dag maar naar hem toegegaan. Hij nam de tijd om mijn klacht aan te horen, vroeg vriendelijk of hij even een testrit mocht maken (in tegenstelling tot die dealers) en kwam terug met A, een duidelijke klachtomschrijving en B, een remedie waar hij voor 98% zeker van was dat dit de oplossing van het probleem zou zijn: De ABS SENSOR! René legde uit (wat ik tijdens mijn onderzoek, via FB en van anderen al ontdekt had) dat de sensor soms wat zwakker kan worden. Als de afstand tot de krans te groot wordt kan het voorkomen dat bij lage snelheden de sensor niet goed zijn telling kan doen tov het achterwiel. Daardoor krijgt hij valse informatie waardoor de computer denkt dat het voorwiel eerder blokkeerde dan het achterwiel waardoor enkel de voorste remklauw ontlast wordt door de ABS. Oplossing: sensor eruit halen en shimms er tussen uit. Omdat de sensor zo vast zat vroeg ik of rene tips had om dit te kunnen doen. Hij stelde voor om de sensor een nacht in de wd40 te laten zitten en de volgende dag voorzichtig alles los te wrikken. Mocht de sensor toch kapot gaan dan kon René in 2 dagen een nieuwe leveren.
Ik heb uiteindelijk het wiel moeten demonteren en met gepast geweld de sensor eruit moeten tikken, maar het is gelukt. Alle onderdelen mooi schoongemaakt, corrosie verwijderd, de shimms er tussenuit gehaald (4 stuks!) en weer geassembleerd. Nu is de afstand zo’n 0,55mm. Dat is nog boven de max. maar meer zit er niet in. Mocht de klacht er nog steeds in zitten of op termijn weer in komen dan zullen er gewoon nieuwe sensoren op moeten. Maar de testrit bleek positief: geen storingen, normaal remmen en de ABS doet gewoon mee wanneer er met opzet maximaal geremt wordt!
Probleem opgelost. Het voordeel van zo’n klacht is dat ik gedreven wordt om het zelf op te willen lossen. Daardoor ga ik systeemkennis opdoen, mensen benaderen, technisch nadenken enz. Zo wordt een storing tot een leuke bijkomstigheid bij je hobby!
Ik hoop dat jullie dit interessant vonden om te lezen. Voor sommige misschien een open deur verhaal, maar voor de rookies onder ons (zoals ikzelf) mogelijk een eye-opener en anders gewoon entertainment!

Onlangs heb ik op FB een post gemaakt met de vraag mij te helpen met een abs-probleem op mijn


Probleem:
bij het tot stilstand komen voelde ik een terugslag in de remhendel. De ABS pomp maakt herrie bij zeer lage snelheid en het “gekraak” wat je hoort wanneer de ABS een zelftest doet bij het wegrijden (wat normaal is), was nu constant hoorbaar. Fysiek werd de remklauw van het voorwiel gelost wanneer het wiel een stapvoetse snelheid had op het moment dat ik eigenlijk wilde remmen.... Geen abslampjes op t dashboard. Geen storingen, alles werk zoals het hoort, alleen te goed...
Info:
vorige maand groot onderhoud laten uitvoeren door een BMW specialist. Deze club had al een en ander aangepast (nieuwe banden, remblokken voor, verse remolie). Na dat onderhoud viel mij het bovengenoemde probleem op. Lag aan de nieuwe blokken, volgens de monteur. Ik was daar niet tevreden mee, dus de (helikopter)technicus in mij ging op onderzoek uit.
Onderzoek:
gelukkig heb ik complete manual van de r1100rt. Na wat zoeken gevonden hoe het ABS systeem in elkaar zit. Ook door tips en voorstellen vanaf de FBpagina een en ander op een rijtje gezet:
- remvloeistof voldoende?,
- geen lucht in de remleidingen?,
- geen abslampjes die een storing verraden?,
- reset van abscomputer uitgevoerd?,
- afstand van de sensoren tot de krans in orde?,
- bekabeling van sensoren in orde?,
- krans niet te gecorrodeerd?
Resultaat: remvloeistof was in orde, ook geen lucht in het systeem. Het viel op dat het voorwiel nogal strak aanvoelde. Nog geen halve omwenteling bij het ronddraaien. Dus remklauwen ervan afgehaald en schoongemaakt. Bleek dat de klauwen op de schijf bleven hangen. Nu deze weer schoon waren kon het wiel een stuk soepeler draaien. Dus geen frictie meer. Daarna het remsysteem nagelopen. Geen opvallende zaken in leidingen, bekabeling, lekkages of andere gerelateerde zaken. Toen de afstand van de sensor tot de krans opgemeten. Die was te groot: 0,75mm! En dat mag max. 0,5mm zijn. Ok, maar gezien het feit dat deze sensor er al 8 jaar inzit (ik heb en nooit hoeven te vervangen sinds ik deze motor heb), waarom krijg ik daar nu eventueel last van? Een studie naar hoe die sensoren werken volgde... Ik kon de sensor er ook niet uit krijgen omdat deze zodanig vast zat dat ik deze er waarschijnlijk alleen uit zou krijgen door de sensor te vernietigen, dus ik wachtte even af tot ik zeker wist dat het aan de sensor zou liggen. Ondertussen naar verschillende BMW-dealers gegaan om hun mening te vragen. Die dachten al gauw aan mijn ABS-pomp. Dat zou een dure grap worden en of dat mijn BMW wel waard was

Ik heb uiteindelijk het wiel moeten demonteren en met gepast geweld de sensor eruit moeten tikken, maar het is gelukt. Alle onderdelen mooi schoongemaakt, corrosie verwijderd, de shimms er tussenuit gehaald (4 stuks!) en weer geassembleerd. Nu is de afstand zo’n 0,55mm. Dat is nog boven de max. maar meer zit er niet in. Mocht de klacht er nog steeds in zitten of op termijn weer in komen dan zullen er gewoon nieuwe sensoren op moeten. Maar de testrit bleek positief: geen storingen, normaal remmen en de ABS doet gewoon mee wanneer er met opzet maximaal geremt wordt!
Probleem opgelost. Het voordeel van zo’n klacht is dat ik gedreven wordt om het zelf op te willen lossen. Daardoor ga ik systeemkennis opdoen, mensen benaderen, technisch nadenken enz. Zo wordt een storing tot een leuke bijkomstigheid bij je hobby!
Ik hoop dat jullie dit interessant vonden om te lezen. Voor sommige misschien een open deur verhaal, maar voor de rookies onder ons (zoals ikzelf) mogelijk een eye-opener en anders gewoon entertainment!
