Pagina 1 van 1

Remblokken en remschijven zelf vervangen?

Geplaatst: 15 jul 2018, 22:27
door Sypie
Hoi,

Na het bekijken van een aantal youtube filmpjes ben ik er achter dat het vervangen van remblokken prima zelf te doen is. Voor een 1100RT is daar niet heel specialistisch gereedschap voor nodig. Als je het een beetje in de vingers hebt ben je in 10 minuten klaar.

Het vervangen van de remschijven is echter een ander verhaal. Er staat een filmpje op youtube waarbij de brander er aan te pas moet komen om de boutjes op te stoken die de randkrans op de remschijf houden. Deze zitten met loctite vast, wat smelt dor de hitte. Zelfs daarna gaan de boutjes nog best zwaar, uiteindelijk wil het wel.

Is het vervangen van de remschijven ook zelf te doen of is dit een klusje die écht door de garage gedaan moet worden? Qua gereedschap en technisch inzicht ga ik het wel redden, daar ben ik niet bang voor.

Re: Remblokken en remschijven zelf vervangen?

Geplaatst: 15 jul 2018, 22:43
door RendeRT
Ja hoor, is prima zelf te doen, mits je de loctite, door verhitting, goed laat smelten. Velen zijn jou al voorgegaan.

Re: Remblokken en remschijven zelf vervangen?

Geplaatst: 15 jul 2018, 23:10
door Baird
Niet overdrijven met die brander, 120 graden is genoeg, voor een paar tientjes heb je bij Conrad zo'n temperatuur meter, werkt prima.

Re: Remblokken en remschijven zelf vervangen?

Geplaatst: 16 jul 2018, 07:30
door Isaac
Een verf brander (elektrisch) werkt ook goed. Daar werk ik mee en dan voorkom je ook brandplekken in de verf. In beide gevallen de warmte goed verdelen. Bij een verfbrander is het ongeveer 40 seconden verwarmen om ze er zonder veel kracht uit te draaien.
Als je remblokken vervangt dan moeten de remcilinders weer terug geduwd worden. Zorg dat deze wel schoon zijn en houdt er ook rekening mee dat de olie die je terug perst dus in het reservoir komt. Dat daar dan wel de nodige ruimte is voor de extra olie.
Een goede onderhoudsbeurt in combinatie met doorspoelen van de leidingen is dan ook het advies.