Pagina 1 van 1
Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 16 mar 2018, 20:38
door reneRT
Heeft een R1100RT met BMW Motorrad ABS II minder problemen dan een recentere RT met BMW Motorrad ABS III?
Dit kan bepalend zijn voor mijn zoektocht naar een RT.
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 16 mar 2018, 21:58
door Isaac
Het onderwerp geeft aan een vraag over de 1100 en je vraag gaat over de 1150.
De 1100 heeft een type II ABS. Deze werkt alleen voor het deblokkeren van de wielen.
ABS III heeft een rem bekrachtiger er in zitten.
Bij een defecte ABS II bepaal je zelf de remkracht en die is niet anders met of zonder ABS.
Bij een defecte ABS III mis je de rem bekrachtiger en dat voelt wel even wat anders aan dan.
Een defecte ABS II mis je dus alleen bij het maken van een noodstop waarbij je zelf zo veel kracht zet dat er een wiel blokkeert.
Zelf,als 1100 rijder, vind ik de 1100 een wereld fiets waar je nog zelf wat aan kan sleutelen als je onderweg wat krijgt.
Ook omdat de can-bus ontbreekt en alles nog ouderwets met gewone schakelingen aan elkaar geknoopt zit.
Alleen zijn deze machines al langere tijd uit de productie.
Als je wil gaan voor een R1100RT dan weet ik er nog 1 die (met grote zekerheid) te koop is.
Alle ABS-en hebben gewoon zijn eigen problemen dus dat zal de keuze nagenoeg niet veranderen.
Wat je toevallig tegen het lijf loopt voor een schappelijke prijs zal vermoedelijk eerder de keuze gaan bepalen verwacht ik.
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 16 mar 2018, 22:05
door reneRT
Excuus, gecorrigeerd naar R1100RT.
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 16 mar 2018, 22:10
door reneRT
Als je wil gaan voor een R1100RT dan weet ik er nog 1 die (met grote zekerheid) te koop is.
Ik ben nieuwsgierig waar / welke?
Alle ABS-en hebben gewoon zijn eigen problemen dus dat zal de keuze nagenoeg niet veranderen.
Wat je toevallig tegen het lijf loopt voor een schappelijke prijs zal vermoedelijk eerder de keuze gaan bepalen verwacht ik.
Ik kan mijn voorstellen dat ABS III vaker stuk gaat en de reparatie van een ABS III duurder is?
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 17 mar 2018, 07:51
door Isaac
Of ABS III vaker stuk gaat t.o.v. ABS II weet ik niet. Ik lees over beide systemen de nodige problemen. En alleen het aantal problemen tellen geeft niet aan of deze dan slechter of beter is. Als er 2 maal zo veel ABS III systemen rond rijden en er staan net zo veel klachten als van de ABS II dan is die eerste toch beter. Ook zal je steeds minder problemen lezen over de ABS II omdat die langzaam aan het uitsterven is. Het zal elkaar, vermoed ik, niet veel ontlopen. Ook in de auto's kom ik regelmatig een defecte ABS tegen dus ze hebben gewoon niet het eeuwige leven. Regelmatig en goed onderhoud (olie verversen) stellen de problemen alleen maar uit maar voorkomen ze niet.
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 17 mar 2018, 11:01
door Gurbe
Aangezien de ABS III van de R1150RT ook een bekrachtigt systeem is, is een storing hierin niet alleen van invloed op de ABS maar ook op de remkracht.
Reparatie van de ABS III kost tussen de 1300 en meer dan 2000 euro (ook verschil revisie, nieuw bij de dealer)
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 17 mar 2018, 11:50
door Kees
Bij het uitvallen van het ABS II systeem, valt "alleen" de antiblokkering uit.
Niet prettig om te ervaren, maar met enig geluk en routine nog te overleven.
Bij het ABS III systeem valt bij storing niet alleen de antiblokkering uit maar ook de rembekrachtiging.
Als dat op het moment gebeurd dat er fors geremd moet worden is het leed en de gevolgen niet te overzien.
Immers de remafstand zal drastisch toenemen.(schrik, reactie en harder moeten knijpen).
Hoewel die situatie zich zelden voor zal doen, is het toch beetje een tombala.
De vergelijking met systemen uit de autotechniek gaat niet (geheel) op
Voor mij geen ABS III
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 17 mar 2018, 19:38
door Ton1959
Kees schreef: 17 mar 2018, 11:50
Bij het uitvallen van het ABS II systeem, valt "alleen" de antiblokkering uit.
Niet prettig om te ervaren, maar met enig geluk en routine nog te overleven.
Bij het ABS III systeem valt bij storing niet alleen de antiblokkering uit maar ook de rembekrachtiging.
Als dat op het moment gebeurd dat er fors geremd moet worden is het leed en de gevolgen niet te overzien.
Immers de remafstand zal drastisch toenemen.(schrik, reactie en harder moeten knijpen).
Hoewel die situatie zich zelden voor zal doen, is het toch beetje een tombala.
De vergelijking met systemen uit de autotechniek gaat niet (geheel) op
Voor mij geen ABS III
Ik heb niks tegen ABS maar ik heb het nooit gehad op de motor. Ik zocht toen ik mijn R1100R kocht wel naar een motor zonder ABS . Ik moet zeggen dat ik in al mijn tijd in de garage nooit een defect ABS systeem gezien heb. Wel ABS sensors vervangen vanwege bedrading die brak.
Re: Heeft een R1100RT minder last van ABS problemen?
Geplaatst: 17 mar 2018, 22:19
door EileRT
Omdat ik in het verleden een dure revisie heb gehad aan de ABS II module van mijn R1100RT en omdat ik, nieuwsgierig als ik ben, vooral veel vragen stel aan het adres waar ik al jaren kom; MSA in Ede, kan ik vanuit hun praktijkervaring het volgende zeggen:
* ABS II is in principe ongevoeliger voor storingen dan ABS III (deels integraal met rembekrachtiging).
* De reparatie (lees: revisie) van de module is voor ABS II iets goedkoper dan de revisie van ABS III. Scheelt ruim 150 euro.
* Vervang, of laat vervangen, de oude rubberen remleidingen. Deze laten door ouderdom van binnenuit los. Kleine rubberen deeltjes gaan dan een eigen leven leiden in de dure module met alle gevolgen vandien. Plaats, of laat plaatsen, stalen remleidingen.
Verder: zoals vaker gememoreerd op ons forum: jaarlijkse spoeling (inclusief de module), regelmatig rijden en laat het ABS op een afgelegen weggetje zonder verkeer eens werken. De essentiƫle onderdelen van de module gaan dan ook werken en dat schijnt goed te zijn.
Je voelt en went aan het ABS en dat is, wanneer je op enkele centimeters rubber rijdt, niet verkeerd . . .
Het is en blijft een storingsgevoelig onderdeel wat Herr BMW eens heeft vervaardigd. Verder: fingers crossed!